چین کاوشگری به نیمه تاریک ماه فرستاد

منبع تصویر، GETTY IMAGES ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۳ مه ۲۰۲۴ آژانس فضایی…

        تقدیم به ستره محکمه امارت اسلامی افغانستان

معروضه محمد عالم افتخار ولد محمد قاسم دارنده تذکره تابعیت 1401100148058   حضور…

حاکمیت طالبان؛ افزایش بحران و تکانه های بی ثباتی ملی…

نویسنده: مهرالدین مشید استبداد و تبعیض طالبان و به صدا درآمدن…

چند شعر از حمید تیموری‌فرد

بزم کبوتران   در تالار توت و ارغوان  سایه‌ی گل درشت انجیر  تارمی خلوت…

ساز آفرینش

رسول پویان رحیم و رحـمان را تابکی قـهار می گویند برای بـندگان…

چرا ادبیات دوران کهن و میانه کم‌تر حزین بود؟

در پرداخت‌های ساختاری ادبیات جهان از شعر و غزل و…

انسان گرایی پاسخی ناتمام در برابر ناپاسخگویی اندیشه های فلسفی…

نویسنده: مهرالدین مشید  انسان گرایی به مثابه ی داعیه ی برگشت…

گنجینۀ الهام

رسول پویان 2/5/2023 روزباخورشیدوشب سیل شباهنگم خوش است زیــر نـور خلـوت مهـتـاب آهنگـم…

در ارتباط به جفنگ گویی ها ی " نیاز نیاز"

حبیب میهنیار دوستان گرامی شما بهتر میدانید که یکی از ویژه…

ادبیات مبتذل،- سرگرم کننده و کم ارزش؟

Trivialliteratur:   آرام بختیاری نیاز انسان از خود بیگانه به ادبیات سرگرم کننده.  ادبیات…

پیام شادباش به مناسبت روز جهانی کارگر

ا. م. شیری روز اتحاد و همبستگی انترناسیونالیستی کارگران و زحمکشان…

دستار پوشان اسلام ستیز و پاچه بلند های حرمت شکن

نویسنده: مهرالدین مشید گروه ی طالبان از نظر حسن عباس نویسنده…

برگردان شعرهایی از سبزه برزنجی

خانم "سبزه برزنجی" (به کُردی: سۆزە بەرزنجی) شاعر کُرد زبان،…

به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

«
»

آزمایشگاه‌های بیولوژیکی آمریکا در جهان خطر اصلی برای بشریت

C:\Users\User\Pictures\q1.jpg

جلسۀ توجیهی ژنرال ایگور کریلوف، فرمانده نیروهای حفاظت تشعشعی، شیمیایی و بیولوژیکی نیروهای مسلح فدراسیون روسیه، در مورد تجزیه و تحلیل اسناد مربوط به فعالیت‌های بیولوژیکی-نظامی ایالات متحدۀ آمریکا 

ا. م. شیری

وزارت دفاع فدراسیون روسیه به تجزیه و تحلیل فعالیت‌های بیولوژیکی نظامی ایالات متحده و متحدانش در اوکراین و سایر مناطق جهان ادامه می‌دهد.

پیشتر اسامی شرکت‌کنندگان در برنامه‌های بیولوژیکی- نظامی آمریکا را ذکر کرده‌ایم. این‌ها مقامات وزارت دفاع ایالات متحده، پیمانکاران پنتاگون، شرکت‌های بیوتکنولوژی ایالات متحده، مؤسسات دولتی و شرکت‌های خصوصی در اوکراین هستند.

امروز لیست متهمان تحقیقات بیولوژیکی پنتاگون را تکمیل می‌کنیم:

ــ الیوت جاکوبز پرلمن، رئیس سازمان غیردولتی «مؤسسۀ بین‌المللی ایدز و سل» در کی‌یف، مستقیماً در ایجاد یک پایگاه آزمایشگاهی برای اجرای تحقیقات بیولوژیکی نظامی در اوکراین مشارکت داشت؛

ــ گرگ گلس، استاد مؤسسۀ پاتوژن‌های نوظهور در دانشگاه ایالت فلوریدا، در حال مطالعه روی گسترش پاتوژن تولارمی در اوکراین بوده است. او در اجرای پروژۀ «انتشار ویروس‌های تب خونریزی‌دهندۀ کریمه-کنگو و هانتاویروس‌ها در اوکراین» (Yu-Pi-8) مشارکت داشت؛

ــ اندرو استنلی پکوس، استاد میکروبیولوژی مولکولی و ایمونولوژی در دانشکدۀ بهداشت عمومی دانشگاه جان هاپکینز است. او به عنوان یکی از مشاوران پیشرو در «پروژۀ استفاده از سامانه‌های اطلاعات جغرافیایی، نظارت از راه دور و تشخیص آزمایشگاهی بیماری‌های تولارمی و سیاه زخم در انسان و حیوانات در اوکراین» (U-Pi-2) مشارکت داشت؛

اسامی شهروندان اوکراینی در میان مجریان پروژه‌های بیولوژیکی- نظامی آمریکا:

ــ ناتالیا رودینا، معاون مدیر کل مؤسسۀ دولتی «مرکز آزمایشگاهی منطقه‌ای کی‌یف» وزارت بهداشت اوکراین و کارمند سابق شرکت آمریکایی بلک اند ویچ است. وی از سال ۲۰۲۰ مشاور فرمانده یگان‌های پزشکی نیروهای مسلح اوکراین در زمینۀ تشخیص آزمایشگاهی بوده است؛

ــ النا نسترووا، مدیر مؤسسۀ تحقیقات بهداشت عمومی اوکراین است. هماهنگی فعالیت‌های شرکت «هزارتوی بهداشت جهانی» (Labyrinth Global Health)، تعامل بین ارگان‌های دولتی اوکراین و شرکت «متابوتا» را بر عهده دارد.

بسیاری از متهمان برای فرار از مسئولیتِ شرکت در پروژه‌های بیولوژیکی-نظامی، خاک اوکراین را ترک کرده‌اند.

دولت ایالات متحده برای جلوگیری از درز احتمالی اطلاعات در مورد فعالیت‌های غیرقانونی پنتاگون، برای جستجو و بازگرداندن آن‌ها اقدامات اضطراری به عمل می‌آورد. از طریق مرکز علم و فناوری اوکراین، کار در دو جهت انجام می‌گیرد: جمع‌آوری داده‌ها در مورد محل نگهداری کارمندانی که در به اصطلاح «پروژه‌های اوکراینی» تجربه دارند و همچنین جستجوی متخصصان جدید برای توسعۀ سلاح‌های کشتار جمعی.

پرسشنامۀ توزیع شده از طریق وب سایت «STCU» برای دانشجویان دوره‌های خاص بسیار جالب توجه است. داشتن تجربه در تحقیقات با کاربرد دوگانه از الزامات شرکت در آن‌ است. 

از ۲۴ تا ۲۶ آوریل ۲۰۲۳، آموزش آنلاین با نامزدهای منتخب برگزار می‌شود. به موازات آن، برنامه‌ریزی شده است که یک جلسۀ حضوری در ورشو برگزار شود.

در طول دورۀ آموزشی از شرکت‌کنندگان خواسته می‌شود تا به کار بر روی پروژه‌های مخفی در خاک اوکراین و فراتر از آن ادامه دهند.

ما منتفی نمی‌دانیم که تحت عنوان چنین دوره‌هایی، اقداماتی برای آماده‌سازی تحریکات با سلاح‌های بیولوژیکی و راه‌اندازی کارزار اطلاعاتی علیه فدراسیون روسیه انجام شود.

ادارۀ کاهش تهدیدات وزارت دفاع ایالات متحده برای اجرای وظایف تعیین‌شده، از ظرفیت زیست‌شناسان نه تنها از اوکراین، بلکه، از کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز نیز استفاده می‌کند. کار در این راستا توسط دولت آمریکا حداقل تا سال ۲۰۲۵ برنامه‌ریزی شده است.

تأمین مالی پروژه‌های با کاربری دوگانه توسط وزارت دفاع ایالات متحده از طریق نظام کمک‌های مالی انجام می‌شود. تخصیص بودجه به مرکز علم و فن‌آوری اوکراین و مرکز بین‌المللی علم و فن‌آوری سپرده شده است. این سازمان توسط رونالد لیمن، رئیس سابق آژانس کنترل تسلیحات ایالات متحده  اداره می‌شود.

علاقه‌مندم بدون اشاره به وابستگی سرزمینی آن‌ها، توجهات را به نام پروژه‌های جداگانۀ مرکز بین‌المللی علم و فن‌آوری جلب کنم.

پروژۀ ۲۴۱۰، «ارزیابی مقاومت طبیعی عامل تب مالت در حیوانات اهلی و وحشی»، با هدف بررسی امکان انتقال این پاتوژن خطرناک به انسان انجام شده است. لازم به ذکر است که این تحقیقات با مشارکت متخصصان دانشگاه فلوریدا صورت گرفته است.

در چارچوب پروژه ۲۵۱۳ عوامل خطر و خواص مولکولی انتروباکتری‌های بدخیم مقاوم در برابر محیط مطالعه می‌شود. هدف این مطالعه تفکیک سویه‌هایی از میکروارگانیسم‌هایی است که در مقابل تمام انواع شناخته شدۀ آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم هستند.

پروژۀ ۳۵۴۵ شامل مدل‌سازی تغییرات تکاملی انواع خاصی از ویروس‌های بسیار بیماری‌زا برای انسان است. در عین حال، تحقیقات در مورد ترکیب مواد ژنتیکی پاتوژن‌های خطرناک با حمایت آژانس ملی تحقیقات و نوآوری انگلستان برنامه‌ریزی شده است.

لازم به یادآوری است که هدف برنامۀ کاهش تهدیدات زیستی مرکز بین‌المللی علم و فن‌آوری حفاظت از ایالات متحده، نیروهای مسلح و متحدان آن است. این یک بار دیگر نشان می‌دهد که واشنگتن قلمرو پساشوروی را به عنوان یک سکوی پرش برای استقرار واحدهای نظامی ناتو تلقی می‌کند.

در نمونۀ اوکراین شاهدیم، که تأمین مالی برنامه‌های بیولوژیکی نظامی تحمیل‌شده توسط غرب جمعی منجر به از دست دادن حاکمیت بیولوژیکی ملی می‌شود و ظرفیت علمی و فن‌آوری آن را در زمینۀ امنیت بیولوژیکی، غذایی و دارویی تضعیف می‌کند.

وزارت دفاع فدراسیون روسیه قبلاً در مورد انجام تحقیقات «تکامل هدایت‌شده» توسط شرکت‌های‌ داروسازی آمریکایی، به اصطلاح «بیگ فارما» و همچنین، در مورد فساد و تبانی با سازمان‌های دولتی ایالات متحده مرتبط با توسعه و تولید واکسن‌ها گزارش داده است.

خاطرنشان شده است که تنظیم‌کننده‌ها برای منافع تجاری شرکت‌ها به بهای استانداردهای ایمنی و کیفیت فعلی، لابی‌گری می‌کنند. مقامات سازمان فدرال با مجوز استفاده از داروها بدون گذراندن مراحل نظارت، پست‌های کلیدی را در شرکت‌های داروسازی اشغال می‌کنند.

از جمله، مارک مک کلین، عضو فعلی هیئت مدیرۀ جانسون و جانسون، اسکات گوتلیب، عضو هیئت مدیرۀ فایزر، استفن هان، سر پزشک شرکت «پرچمدار پایونیرینگ» است، که مستقیماً با «مدرنا» مرتبط هستند.

بنا به اطلاعات بدست آمده، تبانی بین مسئولان و سازندگان واکسن ضد کووید فایزر، امکان عرضۀ داروهایی با عوارض جانبی جدی را فراهم کرده است. در عین حال، در زمان تأئید واکسن، فایزر شواهد واقعی داشت که افزایش خطر آسیب‌شناسی‌های جدی سیستم قلبی عروقی پس از واکسیناسیون را تأئید می‌کرد.

در گزارش محرمانۀ این شرکت گفته می‌شود: «شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد بیمارانی که واکسن کووید-۱۹ تزریق می‌کنند، در معرض افزایش خطر ابتلا به میوکاردیت هستند. از آوریل ۲۰۲۱، «مدرنا» افزایش موارد میوکاردیت و پریکاردیت را در ایالات متحده به دنبال مایه‌کوبی با واکسن‌های “mRNA”، به ویژه در نوجوانان پسر و بزرگسالان بالای 16 سال گزارش کرده است. تغییرات پاتولوژیک معمولاً در عرض چند روز پس از واکسیناسیون و اغلب پس از دریافت دوز دوم رخ می‌دهد»… 

لازم به یادآوری می‌دانم که چنین مطالعاتی در مورد داروهای بسیار سمّی با خطر ناشناخته عوارض جانبی به دستور ادارۀ کاهش تهدید وزارت دفاع آمریکا (DITRA)، بدون در نظر گرفتن معیارهای اخلاقی بر روی شهروندان اوکراینی و پرسنل نظامی نیروهای مسلح اوکراین انجام شد. این تصور پیش می‌آید که چنین رویکردی برای صنعت داروسازی آمریکا بمنظور به حداکثر رساندن سود، یک امر عادی است و اجرای آن به شدت توسط حزب دمکرات ایالات متحده حمایت می‌شود.

وزارت دفاع فدراسیون روسیه پیشتر به اظهارات متناقض نمایندگان نخبگان سیاسی ایالات متحده در مورد پایان کار پنتاگون در آزمایشگاه‌های زیستی در خاک اوکراین اشاره کرده است.

به صورتجلسۀ کارگروه متخصصان آمریکایی و اوکراینی به رهبری نمایندگان ادارۀ کاهش تهدیدات وزارت دفاع ایالات متحده در تاریخ ۲۰ اکتبر ۲۰۲۲ در مورد برنامه‌ریزی برای اجرای «برنامۀ کاهش تهدیدات بیولوژیکی» در اوکراین توجه کنید.

بر اساس این سند، با وجود توقف اجباری مرتبط با انجام یک عملیات نظامی ویژه، فعالیت‌های ذیل این برنامه اکنون از سر گرفته شده است. وظایف اصلی در این مرحله ادامۀ ساخت آزمایشگاه‌های بیولوژیکی در اوکراین و همچنین گسترش قالب آموزش زیست‌شناسان اوکراینی است.

واقعیت‌های ارائه شده توسط وزارت دفاع روسیه در خصوص فعالیت‌های نظامی-بیولوژیکی پنتاگون، واشنگتن را مجبور می‌کند تا ماهیت واقعی کار انجام شده را پنهان سازد.

بنابراین، تصمیم گرفته شد نام برنامۀ مشترک تحقیقات بیولوژیکی با هدف توسعۀ اجزای سلاح‌های بیولوژیکی تغییر یابد.

در این تفاهمنامه خاطرنشان می‌شود که این برنامه نام جدید «تحقیقات کنترل زیستی» نامیده شده است. بر اساس این سند، وزارت جنگ آمریکا قصد دارد به تحقیق در مورد پاتوژن‌های خطرناک ادامه دهد، مواد بیولوژیکی را جمع آوری و به ایالات متحده ارسال کند. 

طرح‌های پنتاگون برای ادامۀ تحقیقات دو منظوره در تأسیسات بیولوژیکی اوکراین و سایر کشورهای جهان با تغییر نام برنامه، نتیجۀ واکنش «مبهم» جامعۀ جهانی به دلیل ترس از یکسری کشورها برای مقابله با مقامات آمریکایی می‌باشد.

وزارت خارجۀ ایالات متحده یک مجموعه نشریات تدارک دیده است که بواسطۀ آن‌ها تلاش می‌کند واقعیت‌های مستند تحقیقات بیولوژیکی غیرقانونی خود را مورد تردید قرار دهد. بنابراین، در ۱۴ مارس ۲۰۲۳، بولتنی در وب‌سایت وزارت خارجۀ ایالات متحده منتشر شد که در آن روسیه دوباره به ارائۀ اطلاعات نادرست متهم شد.

رسانه‌های آمریکایی حامی دولت، از جمله، واشنگتن پست، در تلاش برای منحرف کردن ضربه از حزب دمکرات آمریکا، بیانیه‌های وزارت خارجه را منتشر کردند که وقایع تاریخی ثابت شده در زمینۀ آماده‌سازی حملات بیولوژیکی نظامی به خاک کرۀ شمالی و چین در اوایل دهۀ ۵۰ قرن گذشته را به طور کامل تکذیب و اطلاعات ارائه شده از سوی وزارت دفاع روسیه نادیده گرفته می‌شود.

ایالات متحده بر این منطق تکیه می‌کند که اگر اعمال قبلی را نمی‌توان اثبات کرد، پس همۀ اطلاعات مربوط به فعالیت‌های بیولوژیکی نظامی امروز نیز نادرست و اتهام است.

لازم به ذکر است که ایالات متحده هرگز تعهدات خود در زمینۀ ایمنی تحقیقات در آزمایشگاه‌های بیولوژیکی تحت کنترل خود را به وضوح بیان نکرده است. عدم شفافیت فعالیت آن‌ها خطر گسترش پاتوژن‌های خطرناک را در مناطقی که مؤسسات بیولوژیکی در آن‌ها واقع است، ایجاد می‌کند.

در همین رابطه، در اوت ۲۰۲۱، یک سازمان اجتماعی کره جنوبی از آزمایشگاه‌های بیولوژیکی فورت دیتریک و ارتش آمریکا در کره به دلیل قاچاق مواد سمّی به پایگاه‌های نظامی ایالات متحده شکایت کرد.

مبنای آن شکایت این واقعیت بود که فرماندهی آمریکا در کره بین نوامبر ۲۰۱۷ تا ژانویۀ ۲۰۱۹ مواد خطرناک را از راه غیرقانونی به پایگاه‌های نظامی خود وارد کرده است. در ۵ آوریل ۲۰۲۲، مردم کره جنوبی در اعتراض به آزمایشگاه‌های بیولوژیکی ایالات متحده در نزدیکی پایگاه نظامی خود در پوسان به خیابان‌ها آمدند.

اعتراضات عمومی در کره فقط یک مورد استثنایی نیست. پیش از این در ارمنستان، قرقیزستان و صربستان تظاهرات گسترده‌ای علیه فعالیت آزمایشگاه‌های بیولوژیک آمریکایی برگزار شده بود.

در آخر فوریۀ ۲۰۲۳، گری گرنجر، دبیر بین‌المللی حزب کارگران ایرلند، در کنفرانس «افزایش خطر استفاده از سلاح‌های بیولوژیکی توسط ناتو در متن تشدید تناقضات بین‌المللی» گفت: خطر استفاده از این نوع سلاح‌های کشتار جمعی بطور  روزافزون در حال افزایش است.

گرنجر خاطرنشان کرد: « آزمایشگاه‌های بیولوژیکی اوکراین با بودجه ایالات متحده فعالیت می‌کنند. فعالیت آن‌ها می‌تواند به میلیون‌ها تلفات، حتی در اثر یک اتفاق منجر شود».

همانطور که بارها اشاره کرده‌ایم، انتقال خطرناک‌ترین تحقیقات به خارج از قلمرو ملی بخشی از استراتژی امنیت بیولوژیکی ایالات متحده است. در عین حال، استقرار تأسیسات بیولوژیکی در کشورهای ثالث، منافع جمعیت محلی را در نظر نمی‌گیرد و یک خطر جدی برای کل مناطق است.

مایلم توجه شما را به بیانیۀ یکی از ادارات فدرال ایالات متحده جلب کنم. در این بیانیه آمده است: «بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ ممکن است در نتیجۀ نشت ویروس از آزمایشگاهی در شهر ووهان رخ داده باشد… این بیماری منشأ آزمایشگاهی دارد و به احتمال زیاد ویروس در اثر تصادف شایع ‌شد…».

نکتۀ ظریف این است که این گفتۀ وزارت نیرو بوده است. یک سؤال منطقی مطرح می‌شود: «وزارت نیروی ایالات متحده چه ارتباطی با مبارزه با خطرات بیولوژیکی و اجرای پروژه‌هایی دارد که علائمی از کاربرد دوگانه دارند»؟

وزارت دفاع روسیه بر این باور است که وزارت نیروی آمریکا به همراه پنتاگون سازمانگر اصلی و شریک مستقیم در فعالیت‌های بیولوژیکی نظامی است.

وزارت نیروی آمریکا تنها در سال ۲۰۲۳ رسماً ۱۰۵ میلیون دلار برای تحقیقات در چارچوب «محیط مجازی مطالعات آمادگی در مقابل خطر بیولوژیک»، که قرار است فرایند شیوع بیماری‌های واگیر مورد مطالعه قرار گیرد، اختصاص داده است.

توجه شما را به این واقعیت جلب می‌کنم که برای کارشناسان هنوز یکسری سؤالات در رابطه با تنوع و منشأ جغرافیایی سویه‌های کووید-۱۹ مطرح است که برای اکثر ویروس‌ها عجیب است. به عنوان مثال، سویه بتا برای اولین بار در آفریقای جنوبی و در دسامبر ۲۰۲۰ در بریتانیا ظاهر شد. سویه «گاما» در ژانویۀ ۲۰۲۱ در برزیل، «دلتا» در ژوئن ۲۰۲۱ در هند شناسایی شد. در عین حال، هر سویۀ جدید از نظر کاربرد نظامی-بیولوژیکی خواص بهبود یافته‌ای داشت و باعث آسیب اقتصادی بیشتر و بیشتر شد.

علیرغم اقدامات بسیار سختگیرانه علیه کووید، ظهور انواع فرعی سویۀ «اومیکرون» BA-۵.۲ و ۷BF- در سال ۲۰۲۲ باعث افزایش موارد بهمن‌آسا در چین گردید. به نظر می‌رسد که کسی در حال انجام اقدامات هدفمند برای «تقویت» خواص بیماری‌زایی ویروس است و بیماری واگیر به طور تصنعی با «انباشتن» انواع جدید «ارتقایافته» تحریک می‌شود. تاکنون این سوالات بی پاسخ مانده است.

علاوه بر این، اطلاعات به دست‌آمده نشان می‌دهد که رهبری ایالات متحده همچنان بخش‌های دولتی غیر تخصصی را که مستقیماً به بخش بهداشت مرتبط نیستند، در اجرای برنامه‌های بیولوژیکی نظامی درگیر می‌کند و توجهات را از ذینفع اصلی، یعنی از پنتاگون منحرف می‌سازد. 

در مورد فعالیت‌های وزارت نیروی ایالات متحده در زمینه «زیست شناسی دو منظوره»، در آینده بیشتر توضیح خواهیم داد.

مأخذ

https://z.mil.ru/spec_mil_oper/brief/briefings/more.htm?id=12463265@egNews

۲۰ فروردین- حمل ۱۴۰۲