نو کانتی ها،- مخالف سوسیالیسم و ماتریالیسم دیالکتیکی

neukantism.نو افلاتونی آرام بختیاری نو کانتی ها؛ نیم قرن میان مارکسیسم و…

غم دوشینه و سرنوشت نافرجام و دردناک مردم افغانستان

نویسنده: مهرالدین مشید کشتی شکستگانیم ای بادشرطه برخیز  باشد که باز بینیم …

برگردان شعرهایی از ژنرال پاییز

زنده‌یاد “محمدعمر عثمان” ملقب به “ژنرال پاییز” در سال ۱۹۵۷…

خلق در دانه لری - مرواریت های ناب

قۉشیق ( دو بیتی )   داکتر فیض الله ایماق باید گفت که،…

آشتی کردن طالبان با مردم افغانستان، راهی برای پایان جنگ…

نویسنده: مهرالدین مشید زهر پاشی های قومی و زبانی و توطیۀ…

 ترجمه‌ی شعرهایی از سردار قادر 

استاد "سردار قادر" (به کُردی: سه‌ردار قادر)، شاعر کُرد زبان،…

خموشی

 نوشته نذیر ظفر شــــــــد مــــدتی که ورد زبانم ترانه نیست آوای مــــن…

چشم براه وحدت

            چشمم براه  وحدت  پیوند وهمد لی جانم فدای وحدت وصد ق…

دوحه سر دوحه، پروسه های پیچیده و آرمانهای خشکیده 

نوشته از بصیر دهزاد  سومین کنفرانس در دوحه  درست سه هفته…

کور و نابینایان خرد

تقدیم به زن ستیز های بدوی و ملا های اجیر، آن…

فضیلت سیاسی و افغانستان

در نخست بدانیم٬ ماکیاولی در شهریار و گفتارها٬ در واقع…

بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

«
»

پیشنهادات و توصیه‌هایی به دولت چهاردهم ایران

ا. م. شیری

بالاخره انتخابات زود هنگام ریاست جمهوری در ایران در پی حادثۀ ناگوار منجر به درگذشت رئیس جمهور فقید، ابراهیم رئیسی و هیأت همراه در دو مرحله، خوشبختانه بدون هیچ حادثۀ ناگوار برگزار گردید. در مرحلۀ نیمه‌نهایی دکتر مسعود پزشکیان با کسب اکثریت آراء برندۀ مرحلۀ نهایی اعلام شد.

اکنون دکتر پزشکیان، چه رأی داده باشیم یا نه، چه مخالف باشیم یا موافق، رئیس جمهور کشور است. به عبارت دیگر، اکنون ملت ایران- موافق، مخالف یا آن بخش از جمعیت واجد شرایط نزدیک به ۶٠ درصد که در انتخابات شرکت نکرد، در مقابل یک عمل انجام شده قرار گرفته است.

در چنین حالتی، مخالفان و اکتریت عظیم جمعیت شرکت نکرده در انتخابات، دو راه بیشتر پیش رو ندارند: 

اول- بی‌اعتنایی به نتیجۀ نهایی آرای عمومی، سازماندهی خیابان برای انجام کودتا، ساقط کردن دولت جدید؛ 

دوم- ارائۀ برنامه‌ها، طرح‌ها، پیشنهادات و توصیه‌ها برای تأمین منافع ملی و ملت ایران و پافشاری بر اجرای آن‌ها. بخصوص اینکه رئیس جمهور منتخب در دورۀ کارزار انتخاباتی بدون اینکه برنامه و طرح خاصی ارائه دهد، وعده داد مطالبات و خواست‌های مردم را اجرا خواهد کرد. 

علاوه بر این، دکتر پزشکیان در روند تشکیل کابینۀ خود، کمیته‌هایی نیز برای تعیین وزرا تشکیل داده  است. البته، بعید نیست که چنین رویۀ انتخاب اعضای کابینه قبلاً نیز به کار بسته می‌شد، اما نه بدین صورت آشکار و علنی!

به این ترتیب، مسعود پزشکیان دو نوآوری بی‌سابقه در سیاست ارائه داد:

١ــ تشکیل کمیته‌هایی برای تعیین و معرفی اعضای کابینۀ خود؛ 

٢ــ بجای ارائۀ برنامه‌ها و طرح‌هایی که در دورۀ مبارزات انتخاباتی معمولاً جنبۀ تبلیغاتی دارند، اجرای مطالبات و خواست‌های مردم را وعده کرد.

بنابراین، من، شخصاً بر این باورم که راه دوم، یعنی ارائۀ برنامه، طرح، پیشنهاد و درخواست اجرای مطالبات مردمی، یک گزینۀ منطقی، معقول و مفید است در جهت تأمین منافع ملی میهن ما و جامعه.

بر این اساس، با استفاده از موقعیت پیش‌آمده و به تأسی از وعدۀ انتخاباتی رئیس جمهور محترم، مواردی را که فکر می‌کنم در چهارچوب مقدورات سیاسی لازم است، بطور خلاصه و فهرست‌وار بیان نموده و از شخص رئیس جمهور پزشکیان و کابینۀ وی انتظار دارم آن‌ها را محقق سازند.

ــ قبل از هر چیز، به رئیس جدید قوۀ مجریه توصیه می‌کنم و مصرانه از وی می‌خواهم آن فشار فیزیکی و روحی- روانی فوق‌العاده و کاملاً مخرب ناشی از حجاب اجباری را که اساساً بر زنان، یعنی، نیمی جمعیت کشور وارد می‌شود و در عین حال، به مشغلۀ فکری و ذهنی اکتریت جمعیت تبدیل گردیده و انرژی و توان فکری و فیزیکی عموم را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد، به فوریت از میان بردارد. این امر، بنظرم، یک کار بسیار ساده است که حتی با صدور یک فرمان یا بخشنامۀ دایر بر الغای کامل حجاب اجباری، انحلال گشت ارشاد، حجاب‌بان و غیره که هزینه‌های هنگفتی نیز به بودجۀ کشور تحمیل می‌کنند، براحتی امکان‌پذیر است؛

ــ دولت چهاردهم باید قانون و قانونیت را مبنای کار خود قرار دهد و اصول معطل ماندۀ قانون اساسی کشور را، از جمله، اصل ۴۴ و دیگر اصول ناظر بر تأمین حقوق ملیت‌ها و اقوام مختلف کشور، آزادی اجتماعات، عقیده، قلم، بیان و تشکیل احزاب و سازمان‌های سیاسی و صنفی را بی‌قید و شرط اجرا کند؛ بساط کالایی شدۀ طب و بهداشت و سلامتی، تحصیل و آموزش و پرورش را بطور کلی و یک بار برای همیشه برچیند؛ 

ــ به دولت جناب دکتر پزشکیان پیشنهاد می‌کنم تمام مساعی خود را برای حل مشکلات معیشتی، کاری و امنیت شغلی کارگران فیزیکی و فکری، این خالقان و آفرینندگان تمام نعم مادی و معنوی، الغای بی‌کاری، بی‌مسکنی و ایجاد اشتغال و تأمین شرایط معیشتی مناسب برای بازنشستگان، زنان سرپرست خانواده و کودکان بی‌‌پناه صرف نمایند؛ در این راستا، قانون کار متضمن حفاظت از منافع کارگران فکری و فیزیکی، نه صاحبان سرمایه‌های بادآورده و کارفرمایان که امروز بسیار زیرکانه به نام جعلی «کارآفرینان» نامیده می‌شوند، تدوین و تنظیم نماید، به تصویب قوۀ مقننه برساند و به اجرای دقیق و درست آن متعهد شود؛

ــ واضح است که فساد، دزدی، اختلاس، رانت‌خواری، رشوه‌خواری، جنگل‌خواری، کوه‌خواری، معدن‌خواری،  باندبازی، «آقازاده‌سالاری» و بطور کلی، تمام مظاهر منفی طی سال‌های بعد از انقلاب ۵٧ در ایران نهادینه شده، ارگان جامعه را فرسوده و متزلزل کرده است. بر دولت دکتر پزشکیان فرض ملی، قانونی و شرعی است که کمترین تزلزلی در مبارزه با تمام این پدید‌ه‌های منفور به خود را ندهد. در این امر می‌تواند حداقل از تجربۀ چین تحت عنوان «شکار روباه» بیاموزد و به کار ببندد؛ 

ــ واگذاری اموال و دارای‌های ملی به افراد خاص (تحت عنوان خصوصی‌سازی یا مولدسازی) را فوراً متوقف سازد؛ مالکیت اموال و دارای‌های ملی واگذار شده در سال‌های گذشته تحت عناوینی مانند خصوصی‌سازی یا مولدسازی اموال دولتی را که بنده در نشانی‌های یاد شده مورد نقد و بررسی قرار داده و در نقطه مقابل، پیشنهاداتی مطرح کرده‌ام، لغو کند؛ 

ــ رشته‌های پیوند اقتصاد کشور به دلارهای بی‌پشتوانۀ بانک فدرال رزرو آمریکا متشکل از ١٢ بانک خصوصی را قطع نماید، سیاست اقتصادی نئولیبرالی و اجرای فرامین بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول را بطور تمام و کمال کنار بگذارد؛

ــ برای دولت جناب پزشکیان واجب ملی و قانونی است که در مسیر حفظ محیط زیست کشور، بویژه، سالم‌سازی هوای کلان شهرها که موجب بیماری‌های مزمن، مرگ و میر زود هنگام  و خسارات عظیم  انسانی می‌شود، گام‌های بسیار جدی بردارد. در این زمینه، من اجرای پلاتفرمی را که ٨ سال قبل تهیه و تنظیم کرده‌ام، پیشنهاد می‌کنم. در این نشانی پلاتفرم پیشنهادی برای حفاظت از محیط‌زیست.

ــ به دولت دکتر پزشکیان توصیه می‌کنم هر گونه فکر لغو تحریم‌های غرب از طریق مذاکره را از مخیله خود بیرون کند؛ به توهم لغو تحریم‌ها در اذهان عمومی نیز دامن نزند. چرا که تحریم یا همان تروریسم اقتصادی، سیاست رسمی و مهمترین ابزار جهان غرب برای اعمال سلطه بر دیگران‌ است. ایران هیچ منافع مشرکی با استیلاگران و  استعمارگران غربی ندارد. دولت جدید باید بداند «گوه را با گوه در می‌آورند»، نه با مذاکرات طولانی مدت و پرهزینه!

ــ در حوزۀ سیاست خارجی نیز همچنانکه دکتر پزشکیان در مقالۀ خود در تهران تایمز به درستی تصریح کرده است: «روسیه و چین دوستان روزهای سخت ما هستند…» و بر حمایت قاطع ایران از محور مقاومت علیه رژیم صهیونیستی تأکید نموده‌اند، لازم به افزودن می‌دانم که جمهوری دمکراتیک خلق کره، کوبا، بلاروس، ونزوئلا، سوریه نیز متحدان بالقوه و طبیعی ایران هستند. بنابراین، دولت آقای پزشکیان باید در مسیر گسترش، تقویت و تحکیم روابط همکاری‌های سیاسی، اقتصادی، علمی- فنی و حتی نظامی دو جانبه و چند جانبه با این کشورها و با سایر کشورهای جنوب جهانی قاطعانه ادامه دهد و با تشدید فعالیت خود در گروه بریکس، سازمان همکاری شانگهای و اتحادیۀ اقتصادی آوراسیا، سهم شایستۀ ایران را به گنجینۀ مبارزه جبهۀ جهانی برای استقرار کامل نظم نوین جهانی- نظام چند قطبی بیافزاید.

با این اوصاف، با اجتناب از هر گونه پیشدواری، علاقه‌مندم اظهار امیدواری کنم که دولت آقای مسعود پزشکیان با عمل به وعدۀ انتخاباتی خود- اجرای مطالبات و خواسته‌‌های مردمی، در مسیر اعتلا و شکوفایی، توسعه و ترقی میهن گام بردارد.

نکتۀ آخر، این که طبیعتاً در مسیر حرکت به پیش، مسائل و مشکلات جدید پیش خواهد آمد و در بارۀ هر مورد خاص، در حد وسع خودم در آینده خواهم گفت.

قید: نکات آبی رنگ زیرخط‌دار پیوند (لینک) هستند.

تصویر از اینجا

https://eb1384.wordpress.com/2024/07/18/

٢٨ تیر- سرطان ١۴٠٣