ساعت "کنزل" نمادی از نوستالوژی؛ اما به روایتی دیگر

نویسنده: مهرالدین مشید نه یک ساعت؛ بلکه حماسه ای در فضای…

ریبوار طاها

آقای "ریبوار طاها" (به کُردی: ڕێبوار تەها) با نام کامل…

نقارۀ جنگ 

رسول پویان  نـوای ســال نــویــن تـا نقـارۀ جـنگ است  به خون خلق…

عرفان و زبان

– دکتر بیژن باران من در جهان لغات دیگران می…

ای حزب قهرمان انیس  ستمکشان

      به افتخارسالگرد حزب پر   افتخاردموکراتیک خلق افغانستان ای حزب قهرمان انیس  ستمکشان یادت…

ریباز سالار

آقای "ریباز سالار" (به کُردی: ڕێباز سالار) با نام کامل…

تهاجمی خونین و آغاز مداخله ها و پایان حاکمیت ملی…

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجمی که افغانستان را به میدان جنگ های…

میا پیشم!

امین الله مفکرامینی        2024-28-12! میا پیشم تو دلـــدارممزن زخمه دلی زارم رهی دوستی…

شماره چهارم سال ۲۷ م محبت

شماره چهارم سال ۲۷ م محبت از چاپ برآمد. پیشکش می…

دولت پدیده عقلی – تحلیل موردی حمله پاکستان در ولایت پکتیکا

دولت پدیده قوم و یا دینی مطلق نیست. و دین…

هر شکستی ما را شکست و هیچ شکستی شکست ما…

نویسنده: مهرالدین مشید با تاسف که تنها ما نسل شکست خورده…

نوروز نبودت

- بیژن باران چه کنم با این همه گل و…

عرفان در مغز

دکتر بیژن باران     لامارک 200 سال پیش گفت: به پذیرش…

نماد های تاریخی- ملی و نقش آن در حفظ هویت…

نور محمد غفوری اشیاء، تصاویر، نشان‌ها، مفاهیم، یا شخصیت‌هایی که نمایانگر…

در دنیای دیجیتالی امروز، انسان‌ها به مراتب آسیب پذیرتر شده…

دیوارها موش دارند و موش‌ها گوش! این مثل یا زبانزد عام…

خالق تروریستهای اسلامی؛ الله است یا امریکا؟

افشاگری جسورانه از ژرفای حقیقت سلیمان کبیر نوری بخش نخست  درین جا می…

چگونه این بار حقانی ها روی آنتن رسانه ها قرار…

نویسنده: مهرالدین مشید از یک خلیفه ی انتحاری تا "امید تغییر"…

شب یلدا 

شب یلدا شبی شور و سرور است  شب تجلیل از مدت…

سجده ی عشق!

امین الله مفکر امینی      2024-21-12! بیا کــــه دل ز تنهایــی به کفیدن…

فلسفه کانت؛ تئوری انقلاب فرانسه شد

Immanuel Kant (1724-1804) آرام بختیاری  نیاز انسان عقلگرا به فلسفه انتقادی. کانت (1804-1724.م)،…

«
»

یادها و یادبودها

Foto in bericht weergeven

نگارنده: زلمی رزمی

رادیو و تلویزیون و سینماگرافی( افغانفلم) درطی حیات خویش هنرمندان، برنامه سازان، گویندگان، سینماگران و فرهنگیان باارزش بسیاری بخود دیده که بدون ترديد دکتررفيق یحیایی فرهیخته قلم بدست،سناریست و کارگردان و بنیانگذار برخی برنامه های ادبی و فرهنگی را دیو افغانستان.یکی ازبهترین های آن است 

رفیق یحیایی درسال ۱٣٢٠ خورشیدی در شهرمزار شریف پا به عرصه وجودگذاست و دریکی از روزهای ماه جدی سال ۱٣۶٣ خورشیدی در اثر یک سکته قلبی درشهرکابل درگذشت 

رفيق يحيايی پس ازختم تحصیلات، به ادبيات شناسی و هنرشناسی و نقد آثار هنری از جمله هنر سينما روی آورد، به تحصیلات عالی مشغول شد و سرانجام از دانشکده بین المللی سینمای اتحاد شوروی دکتورا گرفت و در پاسداري از هنر و شخصيت خود سخت كوشا بود

او از شخصیت هایی بود که کارش تنها به رادیو وسینما محدودنیست بلکه، درعرصه های مختلف هنری و فرهنگی کشور ازهیچ تلاشی بازنایستاده است 

وظایف و مسئولیت های دولتی  

کارمند رادیو افغانستان در بخش هنر و ادبیات

مدیرعمومی تورید و سانسورفیلم در موسسه افغان فلم

کارمند موسسه بیهقی

سال ۱٣۴۵خورشیدی عازم تهران گردیده علاوه ار همکاری با رادیو تلویزیون ملی ایران، در مدرسه عالی تلویزیون تدریس می کرد 

استاد رشته نقد هنری دردانشکده ادبیات دانشگاه کابل  

همکاری باموسسه پروگرس و( موس فلم ) اتحاد شوروی درماسکو

رئیس کلتور در کمیته دولتی کلتور

و سرانجام، بیکاری، تنگدستی، حمله قلبی و مرگ درچهل و سه سالگی

دوستان و نزدیکانش علت عمده بیکاری سالهای اخیرعمر او را به خودخواهی و جاه طلبی و تنگ نظری برخی مسئولین کمیته های دولتی کلتور و رادیوتلویزیون و سینماتوگرافی و اتحادیه هنرمندان وقت مربوط میدانند که بدون تردید هریک به سهم خود مسئول و جوابده خواهندبود 

کارنامه و آثار برجای مانده فرهنگی او را برمیشماریم 

تاسیس شعبۀ بنام هنر وادبیات درچوکات رادیو، بهمکاری دوست فرهنگی اش داودفارانی گوینده برجسته آن زمان رادیوافغانستان

پایگذاری برنامه های رادیویی ترازوی طلایی، داستانهای دنباله دار و چندبرنامه دیگر

بنیان گذاری گالری ملی.درچوکات وزارت اطلاعات و کلتور.

کارگردانی فیلم سینمایی (روزهای دشوار) ، بطورمشترک با ولی لطیفی هنرپیشه و کارگردان افغان فلم

کارگردانی فیلم سینمایی ( بهارمیشود ) ، بازهم بطورمشترک با ولی لطیفی 

افتخاردارم که دراین فیلم بعنوان مشاور با ایشان همکاری داشتم 

کارگردانی چندین فیلم مستند و دکومنتار

رفیق یحیایی اهل قلم نیزبود مخصوصن درداستان نویسی دست بالا داشت بسياري از داستان هاي او در برنامه هاي راديو استفاده مي شد

( توره، مردِ افسانه آفرین) منتشره مجله لمر و (گنجشک های زندانی) از داستان های معروف وی است 

دکتررفیق یحیایی درکارترجمه هم دست داشت و آثاربا ارزش فراوانی از نویسندگان شوروی را به فارسی ترجمه و در روزنامه های وقت کشور به نشررسانیده است 

نام و یاد این فرهنگی گرانمایه جاویدان