ساعت "کنزل" نمادی از نوستالوژی؛ اما به روایتی دیگر

نویسنده: مهرالدین مشید نه یک ساعت؛ بلکه حماسه ای در فضای…

ریبوار طاها

آقای "ریبوار طاها" (به کُردی: ڕێبوار تەها) با نام کامل…

نقارۀ جنگ 

رسول پویان  نـوای ســال نــویــن تـا نقـارۀ جـنگ است  به خون خلق…

عرفان و زبان

– دکتر بیژن باران من در جهان لغات دیگران می…

ای حزب قهرمان انیس  ستمکشان

      به افتخارسالگرد حزب پر   افتخاردموکراتیک خلق افغانستان ای حزب قهرمان انیس  ستمکشان یادت…

ریباز سالار

آقای "ریباز سالار" (به کُردی: ڕێباز سالار) با نام کامل…

تهاجمی خونین و آغاز مداخله ها و پایان حاکمیت ملی…

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجمی که افغانستان را به میدان جنگ های…

میا پیشم!

امین الله مفکرامینی        2024-28-12! میا پیشم تو دلـــدارممزن زخمه دلی زارم رهی دوستی…

شماره چهارم سال ۲۷ م محبت

شماره چهارم سال ۲۷ م محبت از چاپ برآمد. پیشکش می…

دولت پدیده عقلی – تحلیل موردی حمله پاکستان در ولایت پکتیکا

دولت پدیده قوم و یا دینی مطلق نیست. و دین…

هر شکستی ما را شکست و هیچ شکستی شکست ما…

نویسنده: مهرالدین مشید با تاسف که تنها ما نسل شکست خورده…

نوروز نبودت

- بیژن باران چه کنم با این همه گل و…

عرفان در مغز

دکتر بیژن باران     لامارک 200 سال پیش گفت: به پذیرش…

نماد های تاریخی- ملی و نقش آن در حفظ هویت…

نور محمد غفوری اشیاء، تصاویر، نشان‌ها، مفاهیم، یا شخصیت‌هایی که نمایانگر…

در دنیای دیجیتالی امروز، انسان‌ها به مراتب آسیب پذیرتر شده…

دیوارها موش دارند و موش‌ها گوش! این مثل یا زبانزد عام…

خالق تروریستهای اسلامی؛ الله است یا امریکا؟

افشاگری جسورانه از ژرفای حقیقت سلیمان کبیر نوری بخش نخست  درین جا می…

چگونه این بار حقانی ها روی آنتن رسانه ها قرار…

نویسنده: مهرالدین مشید از یک خلیفه ی انتحاری تا "امید تغییر"…

شب یلدا 

شب یلدا شبی شور و سرور است  شب تجلیل از مدت…

سجده ی عشق!

امین الله مفکر امینی      2024-21-12! بیا کــــه دل ز تنهایــی به کفیدن…

فلسفه کانت؛ تئوری انقلاب فرانسه شد

Immanuel Kant (1724-1804) آرام بختیاری  نیاز انسان عقلگرا به فلسفه انتقادی. کانت (1804-1724.م)،…

«
»

ممنوعیت حضورزن درفلمها ، سریالها و نمایشنامه ها

         نوشته ی : فروغی
      دستور العمل تازه ی طالبان درمورد رسانه های گروهی – تصویری افغانستان ، ضربه ی مهلک دیگریست بر پیکر لرزان افغانستان که باتحقق آن تمام جامعه وقبل ازهمه باز زنان مظلوم افغانستان صدمه خواهند دید . باتحقق این دستورالعمل ضدهنر و ضدزن ، به شمار ژورنالیستان بیکارافزوده شده ، بازهم تعداد بیشتری ازآنان به ترک وطن مجبورخواهندشد و درنتیجه بر دروازه های تعداد بیشتری از رسانه های گروهی ، قفل زده خواهد شد . 

    این دستورالعمل که هشت ماده دارد قبل ازهمه سنگهای بزرگتری پیش پای زنان در رسانه های تصویری گذاشته و تهیه و نشر برنامه های تفریحی و انتقادی را جداًممنوع اعلان می نماید .

     باساس احکام صریح این طرزالعمل ، زنان حق اشتراک درفیلم ها ، سریال ها و نمایشنامه های تلویزیونی نداشته ، فقط تحت شرایط خاص می توانند به کارخبرنگاری وکاردرتلویزیون مشغول شوند.

     این دستورالعمل که به صراحت ضد حقوق اولیه انسانها چون حق انتخاب شغل ، حقوق بشر وبطور اخص حقوق زنان و آزادی بیان است ، حکایت از لجاجت بدوی هلاکتباری دارد که رهبران تندرو ولجوج طالبان به دستورحامیان پاکستانی شان به منظورشرمساری و سقوط کامل افغانستان به نمایش می گذارند .

    چه کسی درجهان می تواند باورکند که باساس فرمان رسمی دولتی ، زنان حق کار در نمایشنامه ، فیلم ، سریال و نمایشات هنری – تصویری نداشته باشند ؟

   چه کسی در جهان می تواند باورکند که یک رسانه ی گروهی عاری ازشوخی و انتقادباشد ؟

 مگردرپنجاب ، درسند ، درخیبرپشتون خواه پاکستان ـ خاستگاه طالبان هم چنان ممنوعیتی برای زنان وجود دارد ؟؟؟  هرگزنه .

    ممنوعیت حضور زنان درامورهنری ـ ژورنالیستی خود اش یک جرم است ــ یک جرم انسانی و حقوقی ….