ساعت "کنزل" نمادی از نوستالوژی؛ اما به روایتی دیگر

نویسنده: مهرالدین مشید نه یک ساعت؛ بلکه حماسه ای در فضای…

ریبوار طاها

آقای "ریبوار طاها" (به کُردی: ڕێبوار تەها) با نام کامل…

نقارۀ جنگ 

رسول پویان  نـوای ســال نــویــن تـا نقـارۀ جـنگ است  به خون خلق…

عرفان و زبان

– دکتر بیژن باران من در جهان لغات دیگران می…

ای حزب قهرمان انیس  ستمکشان

      به افتخارسالگرد حزب پر   افتخاردموکراتیک خلق افغانستان ای حزب قهرمان انیس  ستمکشان یادت…

ریباز سالار

آقای "ریباز سالار" (به کُردی: ڕێباز سالار) با نام کامل…

تهاجمی خونین و آغاز مداخله ها و پایان حاکمیت ملی…

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجمی که افغانستان را به میدان جنگ های…

میا پیشم!

امین الله مفکرامینی        2024-28-12! میا پیشم تو دلـــدارممزن زخمه دلی زارم رهی دوستی…

شماره چهارم سال ۲۷ م محبت

شماره چهارم سال ۲۷ م محبت از چاپ برآمد. پیشکش می…

دولت پدیده عقلی – تحلیل موردی حمله پاکستان در ولایت پکتیکا

دولت پدیده قوم و یا دینی مطلق نیست. و دین…

هر شکستی ما را شکست و هیچ شکستی شکست ما…

نویسنده: مهرالدین مشید با تاسف که تنها ما نسل شکست خورده…

نوروز نبودت

- بیژن باران چه کنم با این همه گل و…

عرفان در مغز

دکتر بیژن باران     لامارک 200 سال پیش گفت: به پذیرش…

نماد های تاریخی- ملی و نقش آن در حفظ هویت…

نور محمد غفوری اشیاء، تصاویر، نشان‌ها، مفاهیم، یا شخصیت‌هایی که نمایانگر…

در دنیای دیجیتالی امروز، انسان‌ها به مراتب آسیب پذیرتر شده…

دیوارها موش دارند و موش‌ها گوش! این مثل یا زبانزد عام…

خالق تروریستهای اسلامی؛ الله است یا امریکا؟

افشاگری جسورانه از ژرفای حقیقت سلیمان کبیر نوری بخش نخست  درین جا می…

چگونه این بار حقانی ها روی آنتن رسانه ها قرار…

نویسنده: مهرالدین مشید از یک خلیفه ی انتحاری تا "امید تغییر"…

شب یلدا 

شب یلدا شبی شور و سرور است  شب تجلیل از مدت…

سجده ی عشق!

امین الله مفکر امینی      2024-21-12! بیا کــــه دل ز تنهایــی به کفیدن…

فلسفه کانت؛ تئوری انقلاب فرانسه شد

Immanuel Kant (1724-1804) آرام بختیاری  نیاز انسان عقلگرا به فلسفه انتقادی. کانت (1804-1724.م)،…

«
»

عید خونین وطن

رسول پویان

عید وطـن بـه قـلـزم خـون می کند شنا

دندان گرگ وکوسه شده حمله وربه ما

آجیل و نقـل و میـوۀ نچـینید بـر بسـاط

همسایه کـرده جشن وطن را همه عزا

کفتاروگرگ وحشی فرستاده خیل خیل

ایـن اسـت کیک و تحـفـۀ عـیدانـۀ شما

تاریک دلان عیش وطرب راگرفته اند

بشکـسته انـد جـام دل و نـای و دلـربـا

مـردم بـه چـنگ طالـب ظالـم فتاده اند

با فقر ودرد ورنج ومرض گشته مبتلا

هرسو وطن ز حملۀ طالب شده خراب

مردم شدنـد کشته و بی خانمان؛ چـرا؟

قصد تو نیست خـدمـت و آبادی وطـن

آتش زدی بـه مکتب و مزرعـه و سرا

در زیر نام صلح فـقـط جنگ می کنید

دار و نـدار خـلـــق خـدا می شــود فـنا

آب را به روی خلق خـدا بسته میکنی

آری وطـن شـده بـه خـدا دشـت کـربلا

دیوان بـه سـرزمین پریان چه میکنند؟

قتل و قتال و جور وستم وحشت و جفا

از خـون قلب کـودک معصوم کرده اید

درسوگ خلق ریش و پش خویشتن حنا

عـیدگاه کـودکان شـده میدان جنگ تان

فـوتبــال تـان بــه کلۀ اطــفـال بی نــوا

زنها بـه زیـر خنجرتان کشته و اسـیر

کـردیـد بـر حـریــم زنـان ظـلــم نـاروا

ازبس که ظلم طالب و داعش شده زیاد

جاری سرشک خون شده بر گونۀ خدا

پیمان به خلق نه، به واشنگتن بسته اید

افراطیـون بـه جنگ شـما یار و همنوا

بـایـدن ز نـام کـشـور مـا بـد می بــرد

با آن که کـرده دوزخی فردوسِ باصفا

لعنت کنند مـردم مـا تا بـه روز حـشـر

بفروخته آنکه خـاک وطـن را در خـفا

تاجیک وازبک وهزاره میکُشی زکین

ظلـم شـما به گـرد جهان گـشـته رسوا

حکـم قبیله معـنی اسـلام تان شـدسـت

جاری کنی شریعت یک بام و دوهـوا

آه یـتـیــــم و بیـوه زن آخـر کـنــد اثر

آتـش زنــد بـه خـرمــن بیداد هـرکـجا

کشـتار و ظلـم و کینۀ قـومی و انتـقام

نـزد خـدا و منطـق انـسـان بُـوَد خـطا

19/7/2021