دولت پدیده عقلی – تحلیل موردی حمله پاکستان در ولایت پکتیکا

دولت پدیده قوم و یا دینی مطلق نیست. و دین…

هر شکستی ما را شکست و هیچ شکستی شکست ما…

نویسنده: مهرالدین مشید با تاسف که تنها ما نسل شکست خورده…

نوروز نبودت

- بیژن باران چه کنم با این همه گل و…

عرفان در مغز

دکتر بیژن باران     لامارک 200 سال پیش گفت: به پذیرش…

نماد های تاریخی- ملی و نقش آن در حفظ هویت…

نور محمد غفوری اشیاء، تصاویر، نشان‌ها، مفاهیم، یا شخصیت‌هایی که نمایانگر…

در دنیای دیجیتالی امروز، انسان‌ها به مراتب آسیب پذیرتر شده…

دیوارها موش دارند و موش‌ها گوش! این مثل یا زبانزد عام…

خالق تروریستهای اسلامی؛ الله است یا امریکا؟

افشاگری جسورانه از ژرفای حقیقت سلیمان کبیر نوری بخش نخست  درین جا می…

چگونه این بار حقانی ها روی آنتن رسانه ها قرار…

نویسنده: مهرالدین مشید از یک خلیفه ی انتحاری تا "امید تغییر"…

شب یلدا 

شب یلدا شبی شور و سرور است  شب تجلیل از مدت…

سجده ی عشق!

امین الله مفکر امینی      2024-21-12! بیا کــــه دل ز تنهایــی به کفیدن…

فلسفه کانت؛ تئوری انقلاب فرانسه شد

Immanuel Kant (1724-1804) آرام بختیاری  نیاز انسان عقلگرا به فلسفه انتقادی. کانت (1804-1724.م)،…

حال: زمانست یا هستی؟

بیت: غم فردا، کز غصه دیروز ریزد به هجوم انرژی، کشف زمان…

درختی سرشار از روح حماسی  و جلوه های معبودایی

نویسنده: مهرالدین مشید تک "درخت توت" و دغدغه های شکوهمند خاطره…

کهن میلاد خورشید 

رسول پویان  شـب یلـدا بـه دور صندلی بـسـیار زیبا بود  نشـاط و…

مبانی میتودیک طرح و تدوین اساسنامهٔ سازمانهای مدنی

نور محمد غفوری شاید همه خوانندگان محترم روش تحریر و طُرق…

انحصار طلبی ملا هبت الله، کشته شدن حقانی و سرنوشت…

نویسنده: مهرالدین مشید ختلاف های درونی طالبان و کش و قوس…

ریحان می شود

قاضی پشتون باسل حرف  نیکو مرکسان را  قوت  جان میشود قوت جسم…

کهن جنگ تمدن 

رسول پویان  نفـس در سـینۀ فـردا گـره افتاده بازش کن  بـرای خــاطــر…

ترجمه‌ی شعرهایی از بانو روژ حلبچه‌ای

هر گاه که باران،  آسمان چشمانم را در بر می‌گیرد. آن، تکه…

سلام محمد

استاد "سلام محمد" (به کُردی: سەلام موحەمەد) شاعر کُرد، زاده‌ی…

«
»

سوغات طالبان درسال نو

رسول پویان

جور وستم به حق زنان بی حساب گشت

طالـب بـا پـلان ســـیـا بـی نـقــاب گـشت

در سـال نـو تعـاون و سـوغـات طالـبـان

کشتار خلق وغارت ودرد و عذاب گشت

پنجـاب در لـبـاس جـدیــدی شــده عـیـان

باجنگ زرگری به خروش وعتاب گشت

رودبـار خـون خلـق نخـشکـیده تا هـنـوز

در سـالـیــان جـنـگ دراز آسـیاب گشت

کهـسار شـد ز خـون عـقابـان لاله رنگ

لیکن ز ننگ وخـفت تسلیم اجتناب گشت

افـراطیت وسـیلۀ ظلـم و ستمگـری است

کـشـتار نزد طالـب وحـشی ثـواب گشت

مام وطـن در آتـش افـراطـیون بسـوخت

خلـق خـدا بـه دوزخ شیطان کباب گشت

یـزدان را بـه رشـتـۀ تهـــمت بـستـه انـد

شمشیر و خشـم و دره بلای کتاب گشت

احکام خـشک را نکـنـد عـقـل ما قـبـول

هرچند در کتاب قدیم فصل و باب گشت

هسـتی میان کـورۀ افـراطـیـت بسـوخـت

در جام جم خردشد و شوق شراب گشت

با این که علم و فلـسفه شـد آشـنای عـقـل

صدهـا سـوال نسل بشر بی جواب گشت

دریـای بـیـکـران نـشــود در سـبـو نهـان

با موج موج آن چه ظروفی خراب گشت

رقص وسماع ونغمه که شارع حرام کرد

دربزم دل طرب شدوچنگ ورباب گشت

شـوق بهـشت و ترس جهنم بـه نـزد عقل

دام فـریـب شـیخ و ســرود ســراب گشت

حرص وطمع به مکتب سرمایه شد فزون

سوهان ذهن و دغدغه و اضطراب گشت

تـاریــخ بُــوَد گـواه کـه در بـسـتـر زمـان

هـمـواره بهـر نـظــم نـویـن انقلاب گشت

30/12/2022