برای چهارمین بار از سپردن کرسی افغانستان در ملل متحد…

افغانستان بحیث یک کشور ، عضو دائمی سازمان ملل متحد…

سیاست‌های شیطنت امیز پاکستان علیه افغانستان

از گذشته هاکه بگذریم ،همین حالا کارزار تبلیغی و تحرکات…

بمناسبت روز بین المللی حمایت از حقوق اطفال 

نوشته  و گردآوری معلوماتی از بصیر دهزاد    امروز  ۲۰ نوامبر زور بین…

شیردروازه و آسمایی خصم افگن و هندوکش عقاب پرور! ما…

نویسنده: مهرالدین مشید ما هنوز خیلی قرضدار مردم مظلوم افغانستان هستیم چند…

څنگه یی

 شعر ملمع - شیر و شکر از دکتور ایماق شعر ملمع (…

ذهن ستم گستر 

رسول پویان  زمیـــن در آتـش خـودکامگان آز می سوزد  سـرا و مـزرع…

شناخت با 13 نوع سوگیری در داوری در عرفان

دکتر بیژن باران شناخت کارکرد مغز است که سوگیری در آن…

نتیجه انتخابات امریکا در ترازوی منافع ملی افغانستان

ا میرعبدالواحد سادات  متاسفانه در منجلاب پر جنجال کنونی که :اساس تراژیدی…

دین وسیاست

نوشته دکتر حمیدالله مفید در این پسین روز ها دیدگاه های…

موسم پیری

این نقد جای اگر نپذیری، کجا برم ؟  وین هدیه ام…

معاهده ی افتضاح بار دوحه؛ پروندۀ ناتمام افغانستان

نویسنده: مهرالدین مشید افزایش فشار سیاسی بر طالبان، یگانه گزینه برای…

ماردین ابراهیم

آقای "ماردین ابراهیم" (به کُردی: ماردین ئیبڕاهیم)، شاعر معاصر کُرد،…

وجدان ودادگاه آن 

***   داد گاه وجدان بامعراج عدالت اصدار حکم میکند ـ وتصمیم…

افتخار برکارمل واعضای حزبم!

امین الله مفکر امینی          2024-12-11! فــــــخر به پــــرچمدارانی رهی عدل وانصـــاف کـــــه نیست…

بازگشت به خوییشتن؛ گفتمان رسیدن به پویایی های فکر و…

نویسنده: مهرالدین مشید هر بازگشت آغازی برای برگشت به ارزش های…

اسرار عشق 

رسول پویان  شدم تا همدم نـور آشیان در کهکشان دارم  از این…

کابل زیبا

سیمین بارکزی فرزند عبدالکبیر خان بارکزی 1953 میلادی در یک…

خالە بکر

استاد "بکر محمد امین" (به کُردی: به‌کر محه‌ممه‌د ئەمین) متخلص…

احتمال تحولات بعد از انتخابات در آمریکا و صدای تکانه…

نویسنده: مهرالدین مشید آیا با پیروزی ترامپ آمریکا به افغانستان باز…

«
»

                    سه ساله گی حاکمیت طالبان    

            نوشته ی : اسماعیل فروغی

     فاجعه ی تسلیم دادن افغانستان با تمام دار و نداراش به گروه افراطی طالبان توسط امریکاییان (15 اگست 2021 ) ، عمق و پهنای بی حد وحصری دارد . شاید هیچ کشورومردمی درجهان ، سرنوشت و تاریخی اینچنین غم انگیز نداشته باشند . 

     شاید زنان هیچ ملتی درجهان اینچنین تحقیرآمیز اززنده گی حذف نشده باشند . 

     شاید هیچ ملتی درجهان ازموسیقی وسایرهنرها محروم نشده ، تاریخ و فرهنگ اش اینچنین درمعرض تحقیرونابودی قرارنگرفته باشد .

     شاید زنان هیچ ملتی درجهان درقرن بیست ویکم ، با سنگسارشدن و شلاق خوردن در ملای عام ، اینچنین بی حرمت ، بی عزت و تحقیرنشوند . 

     درافغانستانِ امروز، همه ی این فجایع محقق شده و گروه بنیادگرا و بدوی طالبان همه ی این شاید ها را به باید ها مبدل کرده اند.

     سه سال حضورطالبان به صراحت نشان داد که : 

. طالبان با زنان خصومت ریشه ای دارند    ـ
. از حکومت تک قومی و تک جنسیتی هرگز صرف نظر نمی کنند    ـ طالبان
  ـ طالبان به هنر و ارزش های فرهنگی و ملی کوچکترین ارزشی قایل نیستند .
. با قانون و حکومتداری مدرن ، بیگانه استند    ـ طالبان
    ـ طالبان با تصفیه های ی قومی و کوچ دادن های اجباری اقوام دیگر از خانه های پدری شان در شمال و مرکز افغانستان ، اختلافات و دشمنی های قومی را بیشتر دامن می زنند .
–    ـ و بد ترازهمه طالبان طی این سه سال با ایجاد هزاران مدرسه ی دینی بجای مکاتب مدنی عادی ، به ترویج اجباری دین باوری افراطی پرداخته ، افغانستان را به مرکز تجمع تمام گروههای افراطی دینی مبدل کرده اند.

     درست به دلیل همین سیاهکاری هاست که با گذشت سه سال حکومتداری ، حاکمیت تک قومی و تک جنسیتی طالبان نه مورد قبول مردم افغانستان قرار گرفت و نه مورد قبول جامعه ی جهانی . تاهنوز هیچ کشورجهان جرأت این را پیدا نکرده است تا حاکمیت طالبان را به رسمیت بشناسد .

     سه سال گذشته همچنان نشان داد که رهبران کلیدی طالبان به دلیل تصاحب قدرتِ بیشتر چنان اختلافات جدی درونی دارند که هرگزنمی توان ازین واقعیت چشم پوشی کرد . اظهارات تند و سخت اخیر ملا هیبت الله رهبرغایب طالبان درباره ی بی اتفاقی های رهبران طالبان ، به این واقعیت انکار ناپذیر مهر تایید می گذارد. 

       حقایق نشان می دهد که تمرکز بیش ازحد قدرت در دستان نیرومند هیبت الله خیالی ، اولین علت و انگیزه برای ایجاد و ریشه گرفتن اختلافات بین رهبران قومی طالبان به حساب می آید . این تمرکز بی حد و حصر قدرت بدست یک شخص آنهم شخصی خیالی و غیر قابل رویت ، در درازمدت می تواند مایه ی سرکشی های جدی درونی و حتا جنگ ها و برخوردهای مسلحانه ی میان گروهی گردد .

      دلیل دوم اختلافات میان رهبران قدرت طلب طالبان ، تضادها و اختلافات ریشه دار و تاریخی قومی بین حاکمان قوم درانی و قدرتمندان قوم غلجایی طالبان است که گستره ی آن طی این سه سال چنان واضح و برجسته شده که هیچگاهی درهیچ حاکمیتی چنین نبوده است .

      برخی ناظران به این باوراند که ادامه ی همین تمرکز بیش از حد ًقدرت بدست ملا هیبت الله خیالی ( و محور قندهار) و اختلافات درونی میان طالبان غلجایی و طالبان درانی که هرکدام خود اش را وارث تاج و تخت می پندارند ، علت العلل و عامل تمام اختلافات میان طالبان شده ، جنگها و تنش های داخلی به بار می آورد و بالاخره اسباب سقوط حاکمیت تک قومی و تک جنسیتی شان را فراهم خواهد کرد.

                                                                     فروغی