ساعت "کنزل" نمادی از نوستالوژی؛ اما به روایتی دیگر

نویسنده: مهرالدین مشید نه یک ساعت؛ بلکه حماسه ای در فضای…

ریبوار طاها

آقای "ریبوار طاها" (به کُردی: ڕێبوار تەها) با نام کامل…

نقارۀ جنگ 

رسول پویان  نـوای ســال نــویــن تـا نقـارۀ جـنگ است  به خون خلق…

عرفان و زبان

– دکتر بیژن باران من در جهان لغات دیگران می…

ای حزب قهرمان انیس  ستمکشان

      به افتخارسالگرد حزب پر   افتخاردموکراتیک خلق افغانستان ای حزب قهرمان انیس  ستمکشان یادت…

ریباز سالار

آقای "ریباز سالار" (به کُردی: ڕێباز سالار) با نام کامل…

تهاجمی خونین و آغاز مداخله ها و پایان حاکمیت ملی…

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجمی که افغانستان را به میدان جنگ های…

میا پیشم!

امین الله مفکرامینی        2024-28-12! میا پیشم تو دلـــدارممزن زخمه دلی زارم رهی دوستی…

شماره چهارم سال ۲۷ م محبت

شماره چهارم سال ۲۷ م محبت از چاپ برآمد. پیشکش می…

دولت پدیده عقلی – تحلیل موردی حمله پاکستان در ولایت پکتیکا

دولت پدیده قوم و یا دینی مطلق نیست. و دین…

هر شکستی ما را شکست و هیچ شکستی شکست ما…

نویسنده: مهرالدین مشید با تاسف که تنها ما نسل شکست خورده…

نوروز نبودت

- بیژن باران چه کنم با این همه گل و…

عرفان در مغز

دکتر بیژن باران     لامارک 200 سال پیش گفت: به پذیرش…

نماد های تاریخی- ملی و نقش آن در حفظ هویت…

نور محمد غفوری اشیاء، تصاویر، نشان‌ها، مفاهیم، یا شخصیت‌هایی که نمایانگر…

در دنیای دیجیتالی امروز، انسان‌ها به مراتب آسیب پذیرتر شده…

دیوارها موش دارند و موش‌ها گوش! این مثل یا زبانزد عام…

خالق تروریستهای اسلامی؛ الله است یا امریکا؟

افشاگری جسورانه از ژرفای حقیقت سلیمان کبیر نوری بخش نخست  درین جا می…

چگونه این بار حقانی ها روی آنتن رسانه ها قرار…

نویسنده: مهرالدین مشید از یک خلیفه ی انتحاری تا "امید تغییر"…

شب یلدا 

شب یلدا شبی شور و سرور است  شب تجلیل از مدت…

سجده ی عشق!

امین الله مفکر امینی      2024-21-12! بیا کــــه دل ز تنهایــی به کفیدن…

فلسفه کانت؛ تئوری انقلاب فرانسه شد

Immanuel Kant (1724-1804) آرام بختیاری  نیاز انسان عقلگرا به فلسفه انتقادی. کانت (1804-1724.م)،…

«
»

دو سروده تازه

 

جنگ دیگر

کشور در  آستانه  یک  جنگ  دیگریست

دشمن  بفکر  چالش و نیرنگ  دیگریست

رسم ورواج گشته  دسایس  در ین  زمان

این بار نام  داعشی  و دنگ   دیگریست

از دین  دکان  داد و ستد  وا   نموده  اند

با زار فتنه  و  پله ی رنگ   دیگر یست

آن   لکه ها که مانده هنوز برجبین  شان

درگوش شان حلقه یک  ننگ  دیگریست

با ران  اگر  بهانه  ابر است کجاست آب

باران مرگ ماست که ازسنگ دیگریست

آنجا  که  خاک ، معامله  گردد به موقفی

ترفند  یک  نمایش و ارژنگ  دیگریست

آنجا که گرگ میش و علف هست روبرو

بازیگر ی دو  گانه و آهنگ   دیگریست

خیزید که  کارد ها رسیدست به استخوان

کشور نیاز وحدت و فرهنگ  دیگریست

آزاد ه  گی   به   حرف   میسر  نمیشود

کار وعمل طلایه ی  اورنگ  دیگریست

آتش

چه  آتشی  که زمین  و زمانه  میسوزد

بسوگ  بلبل  و گل   آشیانه    میسوزد

در آن چمن که از آن آه وناله می خیزد

به تیغ  جور فلک  خون  لاله می ریزد

فضای دشت دمن پرزسوزغمناک است

به  باغ  پیرهن سبز یاسمن  چاک است

نگرکه  رگ رگ این ساز راز میخواند

هزار  قصه   این   رمز  و راز میداند

کسی   که   نرود   گرد ره  چه  میداند

بدون   رنج   سفر درد  را چه  میفهمد

زهر خرابه زغ و زاغ پر شدست اینجا

پلنگ وگرگ و شغال و هجوم کرگسها

بیا  که  جنبش  تو  فنده   بهار شویم

بیا که موج خروشان کار  زار شویم

شود که همدم همدست  وهمنوا باشیم

یکی  شویم  بزخم  وطن   دوا باشیم

دمی که همنظروهمصدا  ویار شویم

توان قوت  و نیروی این دیار شویم

که گم شود ز وطن مارافعی وگژدم

زسیاست های دوگانه رها شودمردم

شکسته  باد  سر جهل ودست آتشزا

خجسته   باد   خروش  عظیم ملتها

عبدالو کیل کوچی