ساز آفرینش

رسول پویان رحیم و رحـمان را تابکی قـهار می گویند برای بـندگان…

چرا ادبیات دوران کهن و میانه کم‌تر حزین بود؟

در پرداخت‌های ساختاری ادبیات جهان از شعر و غزل و…

انسان گرایی پاسخی ناتمام در برابر ناپاسخگویی اندیشه های فلسفی…

نویسنده: مهرالدین مشید  انسان گرایی به مثابه ی داعیه ی برگشت…

گنجینۀ الهام

رسول پویان 2/5/2023 روزباخورشیدوشب سیل شباهنگم خوش است زیــر نـور خلـوت مهـتـاب آهنگـم…

در ارتباط به جفنگ گویی ها ی " نیاز نیاز"

حبیب میهنیار دوستان گرامی شما بهتر میدانید که یکی از ویژه…

ادبیات مبتذل،- سرگرم کننده و کم ارزش؟

Trivialliteratur:   آرام بختیاری نیاز انسان از خود بیگانه به ادبیات سرگرم کننده.  ادبیات…

پیام شادباش به مناسبت روز جهانی کارگر

ا. م. شیری روز اتحاد و همبستگی انترناسیونالیستی کارگران و زحمکشان…

دستار پوشان اسلام ستیز و پاچه بلند های حرمت شکن

نویسنده: مهرالدین مشید گروه ی طالبان از نظر حسن عباس نویسنده…

برگردان شعرهایی از سبزه برزنجی

خانم "سبزه برزنجی" (به کُردی: سۆزە بەرزنجی) شاعر کُرد زبان،…

به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

«
»

در گرامیداشت از روز بین المللی عدالت اجتماعی

 

شنبه 20 فبروری 2016

 

عدالت قدیمیترین اصطلاح حقوقی است و در میان فضایل ، افضل ترین آن پنداشته میشود ، به گواهی تاریخ ، تمام ادیان ، اندیشه های اجتماعی و سیاسی و جنبش ها و قیامهای که فلاح و رستگاری انسان مطمح نظر شان میباشند ، در محور عدالت و چگونگی تحقق آن شکل گرفته اند ، گویی اساس تداوم نظام کاهنات بر همین اصل جاودان استوار گردیده است و هست وبود جامعه و بر قراری ثبات اجتماعی در مدار همین اصل رقم میخورد .

بانکی مون سرمنشی سازمان ملل متحد در پیام خود به مناسبت این روز ، خواهان ” تضمین توانایی دسترسی همه مردم ، بدون تبعیض به فرصت ها برای بهبود زندگی خود و دیگران ” شده و ” آینده با کرامت برای همه را مرتبط به سیاست های موثر اجتماعی ، اقتصادی و محیط زیست ”  پنداشته است .

متآسفانه در طول تاریخ ، بشریت از فقدان عدالت به صورت عام و عدالت اجتماعی به صورت خاص آسیب پذیر بوده و متحمل صدمات بزرگ گردیده است و بخصوص در احوال فعلی حاکم بر جهان که نیرو های شرارت بین المللی با ولع و حرص ، جنگ افروزی نموده و با بذر دشمنی و نفاق دمار از روزگار مردم بیرون نموده اند ، مفاهیم عدالت و عدالت اجتماعی سلاخی گردیده و کفاره یی آنرا مردم مستضعف از افغانستان و تا لبنان و افریقا و … میپردازند .

افزون بر تمام مصایب تحمیلی ، فقر و گرسنگی بمثابه مهلک ترین قاتل ، زیاد ترین قربانی را از محرمان جهان میگیرد و این حقیقت تلخ جهان غیر عادلانه ما را توضیح میدارد ( فقط یک در صد نفوس جهان ، نیم از تمام ثروت دنیا را در اختیار دارند ، « 85 » تن سرمایه معادل « سه و نیم ملیارد » نفوس جهان را تصاحب نموده ، نیم جمعیت افریقا و تعداد مناطق دیگر با « درآمد » کمتر از یکنیم دالر زندگی مینمایند ، « 80 » فیصد مردم دنیا ، درآمد کمتر از ده دالر دارند ، هشت صد ملیون انسان از آب آشامیدنی صحی محروم و از هر کودک جهان یکی آن به « قوم » فقیر جهان تعلق دارند ، البته این ارقام دامنگیر مردمان محروم کشور های بزرگ صنعتی که مصروف جهانگشایی اند نیز میگردد ، و طور مثال در ایالات متحده امریکا از هر هفت تن ، یکی آن فقیر میباشد )

در گرامیداشت ازین روز ، ذهن ما را  فقر گسترده ، بیکاری مدهش ، تبعیض ، مهاجران و بیجا شدگان ، پروبلم آموزش و صحت ، فساد ، غارت ، چپاول ، غضب به تفکر و عمل بخاطر سیستم های موثر اقتصادی ، عدالت ، برابری و احساس مسولیت جمعی  وامیدارد  تا با توسعه پایدار  فرصت های عادلانه اجتماعی  زمینه سهیم گردیدن انسانان فقیر را در تصمیم گیری مساعد نماید .

 

افغانستان بمثابه کشور دارایی بافت خاص اجتماعی و کثیرالقومی ، هست و بود آن به عدالت اجتماعی مرتبط میباشد ، متاسفانه در احوال جنگ خانمانسوز و سونامی دهشتبار «بنیاد گرایی اسلامی » ، آفت فقر و خلیج دهشتناک طبقاتی و بازار فساد و حاکمیت زور وزر سالاران ، هست و بود جامعه را به مخاطره قرار گرفته و سرطان فقر پیشگام تر از قاتلان داعش و طالب گلوی افغان محروم را خفه مینماید .

 

بدون شک عدالت و تحقق عدالت اجتماعی در وجود دولت ملی و مشروع که حاکمیت قانون را ملاک عمل قرار دهد و بر قوای مسلح ملی و غیر قومی و تنظیمی متکی و دارایی قوه مستقل قضایی باشد ، متصور خواهد بود . آقایانیکه با تبختر و به زور و اکراه از تطبیق شریعت حرافی مینمایند ، هیچگاهی نشنیده ایم که آز آموزه های مفید دین مقدس اسلام در مورد آفت فقر صحبت نمایند ، آنانیکه دین را به حجاب وریش خلاصه مینمایند، فراموش نموده اند که از رکن سوم دین ، یا ذکات بمثابه اصل شرعی سخن بزنند . مسولیت دولت فقر زدایی در جامعه میباشد و باید در مورد دادن ذکات بمثابه مکلفیت اقدام نماید و لااقل از پول های علنی زر سالاران بحساب محرومان متقل نماید . منحیث حسن ختام ، با آرزوی حضرت فرخی سیستانی همنوا میشویم که :

 

                             عدل آمد و امن آمد و رستند رعیت

                            از  پنجه  گرگان  رباینده  غدار  

 

با احترام

هیاٌت اجرائیه انجمن حقوقدانان افغان در اروپا

انجمن حقوقدانان افغان در اروپا

f: آدرس فیس بوک ما