دولت پدیده عقلی – تحلیل موردی حمله پاکستان در ولایت پکتیکا

دولت پدیده قوم و یا دینی مطلق نیست. و دین…

هر شکستی ما را شکست و هیچ شکستی شکست ما…

نویسنده: مهرالدین مشید با تاسف که تنها ما نسل شکست خورده…

نوروز نبودت

- بیژن باران چه کنم با این همه گل و…

عرفان در مغز

دکتر بیژن باران     لامارک 200 سال پیش گفت: به پذیرش…

نماد های تاریخی- ملی و نقش آن در حفظ هویت…

نور محمد غفوری اشیاء، تصاویر، نشان‌ها، مفاهیم، یا شخصیت‌هایی که نمایانگر…

در دنیای دیجیتالی امروز، انسان‌ها به مراتب آسیب پذیرتر شده…

دیوارها موش دارند و موش‌ها گوش! این مثل یا زبانزد عام…

خالق تروریستهای اسلامی؛ الله است یا امریکا؟

افشاگری جسورانه از ژرفای حقیقت سلیمان کبیر نوری بخش نخست  درین جا می…

چگونه این بار حقانی ها روی آنتن رسانه ها قرار…

نویسنده: مهرالدین مشید از یک خلیفه ی انتحاری تا "امید تغییر"…

شب یلدا 

شب یلدا شبی شور و سرور است  شب تجلیل از مدت…

سجده ی عشق!

امین الله مفکر امینی      2024-21-12! بیا کــــه دل ز تنهایــی به کفیدن…

فلسفه کانت؛ تئوری انقلاب فرانسه شد

Immanuel Kant (1724-1804) آرام بختیاری  نیاز انسان عقلگرا به فلسفه انتقادی. کانت (1804-1724.م)،…

حال: زمانست یا هستی؟

بیت: غم فردا، کز غصه دیروز ریزد به هجوم انرژی، کشف زمان…

درختی سرشار از روح حماسی  و جلوه های معبودایی

نویسنده: مهرالدین مشید تک "درخت توت" و دغدغه های شکوهمند خاطره…

کهن میلاد خورشید 

رسول پویان  شـب یلـدا بـه دور صندلی بـسـیار زیبا بود  نشـاط و…

مبانی میتودیک طرح و تدوین اساسنامهٔ سازمانهای مدنی

نور محمد غفوری شاید همه خوانندگان محترم روش تحریر و طُرق…

انحصار طلبی ملا هبت الله، کشته شدن حقانی و سرنوشت…

نویسنده: مهرالدین مشید ختلاف های درونی طالبان و کش و قوس…

ریحان می شود

قاضی پشتون باسل حرف  نیکو مرکسان را  قوت  جان میشود قوت جسم…

کهن جنگ تمدن 

رسول پویان  نفـس در سـینۀ فـردا گـره افتاده بازش کن  بـرای خــاطــر…

ترجمه‌ی شعرهایی از بانو روژ حلبچه‌ای

هر گاه که باران،  آسمان چشمانم را در بر می‌گیرد. آن، تکه…

سلام محمد

استاد "سلام محمد" (به کُردی: سەلام موحەمەد) شاعر کُرد، زاده‌ی…

«
»

حکومت فراگیر یک بهانه است

       نوشته ی : اسماعیل فروغی

     حکومت همه شمول وفراگیر- شعارفریبنده وکذایی است که ازسوی طالبان وحامیان اشغالگرپاکستانی شان برای فریب اذهان عامه وجلب کمکهای بین المللی براه افتاده است. 

     وقتی به نشستهای تلویزیونی گروهی یا فردی یک دسته ریشوهایِ موی کشال می بینی که با فارسی شکسته و ناقابل ، مردم را آموزش و تربیت گویا اسلامی می دهند ؛

    وقتی میشنوی و می بینی که وزارت تحصیلات عالی را یک ملای مدرسه ی پاکستان با رویِ پوشیده ازمردم ، دانشگاه کابل را یک مولوی تاریک اندیش آدمکش ضد خبرنگاران و وزارت داخله رایک جنایتکارتحت تعقیب جهانی هدایت و رهبری می نمایند ؛

    وقتی می بینی دروازه ی وزارت زنان را با خشونت قفل زده وبه جای آن وزارت امربه معروف ونهی ازمنکر را برپا میدارند ؛

    ووقتی می بینی اجساد مرده گان خونین درچهارراه های هرات به دارآویخته شده ، تمام مقامات مهم اجرایی مملکت – ازقوماندان امنیه ، ولسوال ، والی  تا شهردار ، وزیر و رییس الوزرا به یک قوم، یک گروه افراطی دینی ویک جنسیت ، سپرده شده است ؛

   چگونه می توانی به حکومت همه شمول و فراگیرباورنمایی ؟! 

   باطالب محوری ، دین محوری ، مرد محوری وقوم محوری هرگزنمیتوان به حکومت فراگیردست یافت.

     مقررکردن چند تاجیک ، اوزبیک وهزاره ی خوشبین به اندیشه ی طالبانی در مقامات بی اثردولتی ، هرگز نمیتواند معنای حکومت فراگیروهمه شمول را ارائه دهد.

     اگرطالبان به این باورمی بودندکه افغانستان خانه ی مشترک تمام اقوام ساکن آنست ؛ 

    اگر طالبان اندیشه ی ناپاک تصفیه ی قومی درسرنمی داشتند ؛ باید به مردم یک همه پرسی عادلانه را وعده می دادند . ( مهم نیست یکسال بعد ، دوسال بعد ؛ اما تعهد می سپردند .)

   باید از متخصصین ، عالمان و مجربین باقی مانده درکشوردلجویی کرده ، کار را نه به ملاهای مساجد بلکه به عالمان اهل کارمی سپردند.

    جهانیان می دانند که با طالب محوری ، قوم محوری و مرد محوری که فقط ذلت و احتیاج ما را افزایش خواهدبخشید ، حکومت فراگیروهمه شمول هرگزوهیچگاه به وجود نخواهدآمد .               فروغی