ساز آفرینش

رسول پویان رحیم و رحـمان را تابکی قـهار می گویند برای بـندگان…

چرا ادبیات دوران کهن و میانه کم‌تر حزین بود؟

در پرداخت‌های ساختاری ادبیات جهان از شعر و غزل و…

انسان گرایی پاسخی ناتمام در برابر ناپاسخگویی اندیشه های فلسفی…

نویسنده: مهرالدین مشید  انسان گرایی به مثابه ی داعیه ی برگشت…

گنجینۀ الهام

رسول پویان 2/5/2023 روزباخورشیدوشب سیل شباهنگم خوش است زیــر نـور خلـوت مهـتـاب آهنگـم…

در ارتباط به جفنگ گویی ها ی " نیاز نیاز"

حبیب میهنیار دوستان گرامی شما بهتر میدانید که یکی از ویژه…

ادبیات مبتذل،- سرگرم کننده و کم ارزش؟

Trivialliteratur:   آرام بختیاری نیاز انسان از خود بیگانه به ادبیات سرگرم کننده.  ادبیات…

پیام شادباش به مناسبت روز جهانی کارگر

ا. م. شیری روز اتحاد و همبستگی انترناسیونالیستی کارگران و زحمکشان…

دستار پوشان اسلام ستیز و پاچه بلند های حرمت شکن

نویسنده: مهرالدین مشید گروه ی طالبان از نظر حسن عباس نویسنده…

برگردان شعرهایی از سبزه برزنجی

خانم "سبزه برزنجی" (به کُردی: سۆزە بەرزنجی) شاعر کُرد زبان،…

به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

«
»

   جنگ در افغانستان نه قومی است و نه اسلامی

میرعبدالواحد سادات

جنگ در کشور ما نه قومی است و نه اسلامی ، و اما دفاع از افغانستان در برابر تجاوز پاکستان، «سونامی » بنیادگرایی « اسلامی » و دسایس بین المللی وجیبه ملی،‌ وطنی، اسلامی و افغانی تمام اقوام و شهروندان کشور است.

به شهادت تاریخ ، اجنبی در مجموع و از رسیدن پای استعمارانگلیس در منطقه ، تا کنون سیاست « تفرقه بینداز و حکومت کن » را اساس کار خود قرار داده است. همسایه های حریص و طماع نیز در همین راستا به جنگ های نیابتی شان دامن میزنند و بی جهت نمی باشد که بهره برداری از تنوع قومی و دامن زدن به جنگ قومی در سر خط کار آی اس آی و پاسداران ایران قرار دارد . هر کدام از رقبای منطقه یی و بین ا لمللی تلاش مینمایند تا با دسایس الحیل خود را دایه مهربانتر از مادر به اقوام و مذاهب کشور ما جا بزنند.

هیهات ، افسوس و صد افسوس که دسته تبر آنان از خود ما ساخته می شود و عده یی محدود افراد از این و یا آن قوم در خدمت این پلانهای شیطانی قرارگرفته و تیشه بر ریشه درخت کهنسال تاریخ و وطن آبایی و مشترک میزنند و بدینترتیب آب به آسیاب دشمنان میرزند .

اظهرمن الشمس است که افغانستان در معرض جنگ اعلام نا شده یی پاکستان قراردارد و درکندز یکبار دیگر حضور افسران آن کشور و شرارت پیشه گان بین المللی تثبیت گردید .

اما آقایان تاجران قوم وقوم فروشان از جنگ قومی صحبت مینمآیند و بر تجاوزو پلانهای شوم بین المللی پرده می اندازند.

قول حضرت فردوسی مصداق حال ما است که :

به یزدان اگر ما خرد داشتیم

کجا این سر انجام بد داشتیم

واضح است که دولت ضعیف و « شرکت سهامی دو سره » بحران اعتماد را گسترش داده و آب را چنان گل آلود ساخته که قوم فروشان ، تاجران دین و « جهاد » مافیایی مواد مخدرو زمین و فساد پیشه گان بی آزرم ماهی بگیرند.

همانطوری که مردم در گرو جانیان طالب و داعش و تفنگبدستان قانون ناپذیر قرار گرفته ، اصل وحدت ملی که به گفته شاه امان الله موجودیت افغانستان در گرو آن است در گرو جلابان و تاجران قومی قرار گرفته است.

در حالی که هست و بود افغانستان مطرح است و سوال چه باید کرد ؟ و چه میتوان کرد ؟ در برابر روشنفکر و نیروهای مترقی افغانستان قرار گرفته است تا در برابر دسایس کشاندن وطن مشترک ما به عصر حجرتلاش گسترده را انجام بدهند.

از این رو مبرمترین وظیفه منورانه وطنی، ملی افغانی و انسانی این است که:

با چنگ زدن به وحدت و وفاق ملی و برادری اقوام با هم برابر به مثابه شهروندان آزاد و متساوی الحقوق از تمامیت ارضی و تجزیه ناپذیری افغانستان، استقرار حاکمیت قانون،‌ و قوای مسلح ملی ، غیرتنظیمی و غیر قومی دفاع نماییم و به فداکاری سربازان دلیر قوای مسلح و خون شهدای وطن حرمت داشته باشیم و منحیث حسن ختام فریاد وخشورانه آزادیخواه سترگ عبدالرحمن لودین را تکرار نماییم که:

ای ملت از برای خدا هوشیار شوید ـــــ   از مکر و حیله دشمن خبر شوید

از یکطرف پلنگ و از دگر طرف نهنگ ـــــ  هر دو بخون ما دهن خویش کرده رنگ 

تعریف قومی دادن به جنگ افغانستان کتمان ساختن جنگ اعلام نا شده پاکستان ، دسایس ایران و سیاست های کجدار و مریز امریکا و انگلیس میباشد و راه را بخاطر یوگوسلاویاساختن افغانستان و یا سوریه ساختن و تقسیم آن به ساحات نفوذ اجانب ، هموار میسازد