دستار پوشان اسلام ستیز و پاچه بلند های حرمت شکن

نویسنده: مهرالدین مشید گروه ی طالبان از نظر حسن عباس نویسنده…

برگردان شعرهایی از سبزه برزنجی

خانم "سبزه برزنجی" (به کُردی: سۆزە بەرزنجی) شاعر کُرد زبان،…

به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

«
»

بودجه ۱.۹ تریلیون دلاری آمریکا برای مقابله با چین، روسیه و ایران

فرستنده: حسین تلاش

به گزارش «اسپوتنیک»، در بودجه آمریکا که به کنگره این کشور ارائه شده است، ۱.۹ تریلیون دلار جهت مقابله با «نفوذ»، چین٬ روسیه و ایران در سرتاسر اروپا و اوراسیا با تمرکز ویژه بر خاورمیانه اختصاص یافته است. 

در سند بودجه آمریکا پیشنهاد شده است که تقریباً ۶۶۵.۸ میلیون دلار به طور خاص برای تقویت «مقاومت اروپا و اوراسیا در برابر نفوذ خارجی و پیشبرد ادغام یورو-آتلانتیک در کنار پرداختن به چالش ‌های رو به رشد از سوی روسیه و چین اختصاص یابد. 

این سند اضافه می‌ کند که  بودجه از برنامه ‌های متمرکز برای دفاع از دموکراسی، حاکمیت قانون، پیشبرد حقوق بشر و برابری جنسیتی، مبارزه با فساد و مقابله با اقتدارگرایی پشتیبانی خواهد کرد. 

علاوه بر این آمریکا یک بودجه ۸۰۰ ملیون دلاری برای شبکه ‌های تلوزیونی بین المللی جهت هدف قرار دادن مخاطبان در ایران، چین و روسیه و همچنین کشورهای آفریقایی و خاورمیانه در نظر گرفته است. 

از نظر دفاعی، بودجه پیشنهادی بایدن بر نوسازی زرادخانه‌ های هسته‌ای و همچنین توسعه توانایی‌ های جنگی نوین متمرکز می‌ شود. این بودجه مانند گذشته سعی می‌ کند برتری نظامی آمریکا را حفظ کند. 

تقریباً ۲۷.۷ میلیارد دلار صرف نوسازی هسته‌ای از جمله ساخت بمب افکن‌ ها و زیردریایی ‌های جدید و دوربرد خواهد شد. بیش از ۲۰ میلیارد دلار دیگر نیز برای بهبود و حفظ پدافند موشکی مانند سیستم‌ های مستقر در دریا در نظر گرفته شده است. 

درخواست بودجه دولت جو بایدن رییس جمهوری آمریکا در کنگره بررسی می‌شود و این نهاد در نهایت تصمیم می ‌گیرد این منابع چطور هزینه شوند. 

در طرح اولیه‌ بودجه که دولت «جو بایدن» چندی پیش تقدیم کنگره کرده بود نیز از «تهدید چین» به عنوان چالش اول وزارت دفاع آمریکا نام برده شده بود. بایدن، خواستار افزایش بودجه وزارت دفاع آمریکا به ۷۱۵ میلیارد دلار شده واعلام کرده بود بخشی از این بودجه برای مهار چین وروسیه هزینه خواهد شد. 

در آن طرح اولیه، مهار چین و روسیه، نوسازی برنامه هسته‌ای، ارتقاء وضعیت جوی و مقابله با تهدید های نوظهور بیولوژیکی اهداف وزارت دفاع آمریکا اعلام شده‌اند. 

دولت آمریکا در چند سال اخیر٬ به خصوص بر مقابله با چین متمرکز شده است. روابط میان واشنگتن و پکن طی سال‌ های گذشته بر سر مسائل مختلف از جمله جنگ تجاری، شیوع ویروس کرونا و فعالیت رسانه‌ ها در دو کشور با تنش مواجه شده است. 

هزینه نمودن این مبلغ نجومی توسط قصر سفید – پنتاگون غرض حفظ برتری نظامی امپریالیسم لگام گسیخته ی امریکا در حالی صورت می گیرد که به أساس آخرین گزارش اطلاعاتی ایالات متحده٬ این کشور به هیچ عنوان نتوانسته خود را برای رقابت با چین در عرصه هوش مصنوعی و جنگ فناوری آماده کند.

به گزارش بلومبرگ، انتشار گزارش کمیسیون امنیت ملی درباره هوش مصنوعی واقعیتی تلخ را به دولت آمریکا گوشزد کرد: آمریکا به گفته اریک اشمیت وباب ورک، روسای این کمیسیون٬ آماده دفاع و یا رقابت در عرصه هوش مصنوعی نیست.

باتوجه به حضور اشمیت به عنوان مدیر اجرایی ارشد گوگل و فعالیت ورک به عنوان معاون وزیر سابق آمریکا٬ هیچ فردی به اندازه این دو نفر در دولت و یا بخش خصوصی قادر به درک این مسئله نیست.

در عرصه این رقابت٬ چین به شکلی جدی زنگ خطر را برای آمریکا به صدا درآورده است. پکن یک دهه است که در این حوزه فعالیت جدی خود را آغاز کرده و بخش دولتی نیز با حداکثر قدرت برای تبدیل شدن به قدرت برتر جهانی در عرصه هوش مصنوعی هدف‌ گذاری کرده است.

این حوزه شامل علوم، فناوری، مهندسی و آموزش ریاضیات در هر سطحی است و دولت چین با سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه صنایع نظامی، شبکه ‌های اجتماعی و تهیه اطلاعات صنعتی در این مسیر حرکت می‌ کند.

درحالیکه واشنگتن عمدتا راهبرد بازار را در پیش گرفته و امیدوار است سیلیکون ولی و دیگر بخش‌ های تکنولوژی با تامین مالی بخش تحقیقات آمریکا را همچنان در این بازی بزرگ حفظ کنند. اما این واقعیت را باید قبول کرد که با وجود فعالیت دولت و بخش آکادمیک آمریکا در حوزه تحقیقات هوش مصنوعی، بخش خصوصی فاقد انگیزه لازم برای فعالیت کافی در این حوزه است. تجربه موفق آمریکا در سفر به ماه {که هنوز هم بخشی از جامعه ی کیهان شناسی به این «موفقیت امریکا» به دیده ی شک می نگرند… – از فرستنده} در 1960 به دلیل سرمایه گذاری دولت آمریکا در این بخش بود و نه انتظار از بخش خصوصی.

مهمتر از همه٬ هوش مصنوعی در حوزه‌ های مختلف مورد استفاده قرار می ‌گیرد. از تولید و تبلیغات تا درمان پزشکی و کشاورزی. اما بیشترین خطر برای کشورهای بزرگ {بویژه امریکا – از فرستنده) مربوط به عملیات نظامی است. عملیات نظامی در تمام بخش ‌ها؛ بخصوص سازمان ‌های اطلاعاتی باید بخشی از انقلاب هوش مصنوعی باشد؛ نبردی که آمریکا در خوش بینانه ‌ترین حالت٬ آماده انجام آن نیست.

پایان