واژه چهار و ترکیب سازی های آن در زبان فارسی 

نوشته : دکتر حمیدالله مفید  زبان فارسی از خانواده زبان زبان…

نظر و نظریه

دکتر بیژن باران فرق نظر با نظریه چیست؟ عقیده/ نظر…

چند شعر کوتاه از زانا کوردستانی 

انتظارم، بوی سیگارهای زر گرفته... و روزهای تلخِ نیمه سوخته میان بغض خاموشت…

پس لرزه های اختلاف و تکانه های آن بر مخفی…

نویسنده: مهرالدین مشید سرمایه گذاری های تازه بر سر حقانی و…

چند شعر کوتاه از رها فلاحی

 (۱) من گرسنه‌ام، سیر نمی‌شوم! هرچه کتاب می‌خوانم... (۲) خوابم نمی‌گیرد، عروسک‌هایم، هیچ لالایی بلد نیستند... (۳) گرچه گفتنش…

نشست دوحه: در مبانی حقوق داخلی یا سلطه آمریکایی؟

در این تحلیل سلطه آمریکایی یا افغانستان هراسی بر قدرت…

سُرورگم شده

میرعنایت الله سادات              …

طالبان، حقوق زنان و نشست دوحه

سیامک بهاری اواخر ماه ژوئن امسال، سومین نشست دوحه برای آنچه…

فلسفۀ امرور، سفسطۀ فردا و فلسفۀ پس فردا، سفسطۀ پس…

نویسنده: مهرالدین مشید مطلق انگاری و بسته شدن دریچه های انعطاف…

دو جهت شناخت- مکمل بودن و وابستگی آن‌ها به یکدیگر

یوری آنتونوف (Yuri Antonov)  ا. م. شیری فرآیند شناخت در دو جهت…

در بارۀ تغییر تقسیمات طبقاتی

یوری آنتونوف (Yuri Antonov) ا. م. شیری بسیاری از نویسندگان به تغییر…

تعامل سیاسی روپوشی برای توطیه های ژرف و مرموز بر…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان دارالقرای گروه های تروریستی تحت حاکمیت طالبان با…

    عید قربان

           در ماتم قربانی باز  کویند که  عید قربا نست لیک چشم سحر…

             بزرنفاق انگریزی

                                            درو آن با داس روسی  استعمارگران جهان بمنظور غصب سرزمینها ی…

دولت و خدمت!

دولت به انگلیسی State و به فرانسوی Etate  و یا…

عید در غربت

 عید طرب با لب خندان کجاست  میله به آن قرغه و…

چه قیامت برپا کرده طالب!

امین الله مفکر امینی      2024-04-06! چــه قیامت برپــا کرده اند طالــــب درمیــــهــنِ…

Afghanistan

Geopolitics of Afghanistan – Part I By: Saber Azam [*] Introduction: Afghanistan has…

بازگشت عنتر

شاعر: ا-ایران احمدی، بازامدی تا سلطه بر ایران کنی انچه‌باقی مانده را…

آسایشگاه

"آسایشگاه" نام جدیدترین اثر "سامان فلاحی" (سامو) دوست شاعر و…

«
»

۱۴ اگست

بعد از استرداد استقلال افغانستان بزرگترین رویداد در جنوب اسیا شکست امپراطوری انگلیس در هند و تقسیم ان نیم قاره بدو کشور هند و پاکستان بود .

کشورهای جنوب اسیا مشتمل بر هند ، پاکستان ، بنگلدیش ، بوتان ، مالدیو ، نیپال و سریلانکا دارای ۴،۸ ملیون کیلو متر مربع مساحت اند . ممالک افتاده درین ساحه وسیع زمانی از مستعمرات بریتانیای کبیر بودند ، هندوستان در سال ۱۹۴۷ استقلالش را بدست اورد و پاکستان بحیث پایگاه سیاسی ، تبلیغی و جنگی استعمار انگلیس به تاریخ ۱۴ اگست همین سال بر فراز خاکهای جدا شده از هند و افغانستان در نقشه جنوب اسیا ایجاد گردید .

پس از اساسگذاری اتکای این کشور بر دو ارگان یکی اردو و دیگری استخبارات قوی متمرکز شد انچه بحیث رگه های پیوند دهنده عقیدتی برای حفظ روحیه نظام انتخاب گردید همانا بنیادگرایی اسلامی بود .

چون منظور از تاسیس پاکستان ادامه سیاست انگلیس در یک مقیاس محدود منطقوی بود کشور انگلیس طبق سیاست معمول در مستعمرات خواست این کشور در جنوب اسیا همچون اسرائیل در شرق میانه وسیله تشنج ، تفرقه و ترویج بنیاد گرایی باقی بماند ، برای این‌متظور دستگاه وحشتناک آی.اس . آی . را که اولین رئیس ان‌جنرال مستر گاتن انگلیس بود وسیله تحققی سیاستش بر طبق معیارهای انتلجنت سرویس از لحاظ ساختاری و وظیفوی عیار نمود ، تکیه بر پرورش و صدور تروریسم جزء اساسی وظایف ان سازمان بود .

کمتر حادثه تروریستی در منطقه و جهان رخ داده که پای پاکستان دران دخیل نبوده باشد .

با ان سیاست دور نمایی انگلیس حالا پاکستان سرزمین استخباراتی و تروریستی است . طبق گفته مولانا فضل الرحمن در پاکستان علاوه بر آی.اس.آی. ۲۶ شبکه استخباراتی همه فعالیتهای سیاسی وغیر سیاسی اعم از اداری ، اقتصادی ، روابط خارجی و امور فرهنگی را تحت پوشش و کنترول دارد که وسیله عملی این شبکه ها تروریسم است .

از جمله هفت کشور واقع در جنوب اسیا پاکستان بی ثبات ترین‌ کشور است که در ۷۶ سال عمرش ۵ کودتا و حکومتهای نظامی را پشت سر گذشتانده سه بار با هند جنگیده و شکست خورده ( دوبار روی مسئله کشمیر و بار دیگر در جنگ کارگل )، یکبار به اثر تقلب در انتخابات سال ۱۹۷۱ تجزیه شده و بنگال شرقی ازان جدا گردیده است .

در معضله کشمیر با هند و در مشکل خط فرضی دیورند با افغانستان مناسبات غیر عادی و پر از توطئه گری داشته است .

پاکستان نتوانسته است در منطقه نقشی داشته باشد که استقلالیت انرا از دنباله روی غرب و امریکا نشان بدهد ، عضو پیمانهای نظامی سنتو و سیتو شد، به جنبش عدم انسلاک روی اورد ، خاکش را در گرو تروریسم زیر هدایت امریکا به اجاره داد ( پشاور در دوران جهاد ) ، در حالیکه وزنه سیاسی هند در روابط بین المللی ، پختگی دموکراسی ، ثبات و پیشرفت اقتصادی سال تا سال بیشتر می شود ، هند از جمله موسسین جنبش عدم انسلاک است ، دومین قدرت اقتصادی اسیا و ششمین قدرت نظامی دنیاست .

پاکستان در همه حالات با هر نوع حکومتهای افغانسنان ناسازگار بوده دور نمای بدی را در استراتژی اش نسبت به افغانستان در پیش دارد .

در ۲۰ سال حضور نظامی ناتو و امریکا بارها در سرحدات شرقی و جنوبی افغانستان پیشروی کرده است در مناطق اشغالی مکاتب و مدرسه ها تاسیس کرده برای جلب توجه مردم محل خدمات اب اشامیدنی و برق را تامین نموده ان مناطق را جزء خاکش ساخته است ، طی دو سال حکومت طالبان بار بار برخورد های سرحدی در تورخم و سپین بودلک‌ بین نظامی های پاکستانی و جانب افغانی صورت گرفته کشته و زخمی بجا گذاشته است ، باری هوس تصرف تنگنای واخان به منظور اتصال خط تجارتی با تاجکستان بر سرش زد که با عکس العمل جدی طرف افغانی مواجه شد .

خلاصه حاصل۷۶ سال عمر غیر طبیعی این سرزمین بحران اقتصادی ، جنگی ، کودتایی ، صدور تروریسم و اخیرآ خود متحمل شدن حملات تروریستی و بی ثباتی بوده است که نمایانگر خلقت ناجور و نا سالم این زخم‌ناسور در کنار افغانستان میباشد .