کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

گزارش وزارت دفاع روسیه در مورد فعالیت‌های بیولوژیکی نظامی ایالات متحده

C:\Users\User\Pictures\q (2).jpg

۱۰ مارس سال۲۰۲۳- ۱۹ اسفند ۱۴۰۱

C:\Users\User\Pictures\BIO.jpg

ژنرال ایگور کریلوف (Igor Krilov)، فرمانده واحدهای دفاع در برابر تشعشات اتمی، شیمیایی و بیولوژیک نیروهای مسلح روسیه

ا. م. شیری

وزارت دفاع فدراسیون روسیه بارها در مورد خطرات بالقوۀ «برنامه‌های با کاربرد دوگانه»، که ایالات متحده در خاک خود و در خارج از کشور اجرا می‌کند، تذکر داده است.

لازم به ذکر است که هیچ یک از واقعیت‌های مطرح شده از سوی وزارت دفاع روسیه در مورد انجام تحقیقات دو منظوره توسط ایالات متحده مورد تردید یا رد قرار نگرفته است. در تلاش‌های واشنگتن برای توجیه، اظهاراتی مبنی بر این وجود دارد که همۀ کارها در راستای منافع ملی ایالات متحده انجام می‌شود و هدف آن تضمین امنیت زیستی جهانی است.

قبل از نشست مشورتی کنوانسیون سلاح‌های بیولوژیکی و سمی (BTWC) در ژنو در سپتامبر ۲۰۲۲، وزارت امور خارجۀ ایالات متحده اعلام کرد که هدف اجرای برنامۀ کاهش تهدیدات بواسطۀ پنتاگون عبارت است از «… بهبود سلامت انسان و حیوانات و کنترل شیوع بیماری های عفونی…».

با توجه به بیانیۀ سازمان بهداشت جهانی در مورد شیوع بیماری‌های ماربورگ، لاسا، سیاه زخم و وبا در مناطق مختلف جهان و وضعیت بسیار دشوار با بیماری‌های دارای اهمیت اقتصادی حیوانات (تب خوکی آفریقایی، آنفولانزای بیماری‌زای پرندگان، مرض پا و دهان)، کار در دانشگاه بوستون برای افزایش خواص بیماری‌زایی پاتوژن‌ها، از جمله کووید-۱۹ (به اصطلاح «تکامل جهت‌دار»، تغییراتی که در طبیعت ممکن است ده‌ها و صدها سال طول بکشد، یا ممکن است اصلا رخ ندهد) و ایجاد ویروس‌های مصنوعی با افزایش خطر ابتلا به انسان، به نظر می‌رسد اوج بی احتیاطی است.

تجزیه و تحلیل برخی اسنادی، که در طی عملیات ویژۀ نظامی به دست آمده است، نشان می‌دهد که چنین مطالعاتی برای تقویت عملکرد پاتوژن‌های خطرناک، از جمله در کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز ماهیت نظام‌مند دارد و شرکت‌های بزرگ داروسازی آمریکایی در اجرای آنها مشارکت دارند.

لازم به ذکر است که وزارت بهداشت یکی از کشورهای آفریقای مرکزی احتمال انتشار مصنوعی ویروس ابولا در سپتامبر ۲۰۲۲ را بررسی می‌کند. این نگرانی از این واقعیت ناشی می‌شود که سویۀ مشتق شدۀ سودان کاملاً مشابه ویروسی است که در طول همه‌گیری سال ۲۰۱۲ در آفریقا در گردش بود. در عین حال، برخورد نسنجیدۀ بیولوژیست‌های نظامی آمریکایی فعال در این منطقه با عوامل بیماری‌زا، به عنوان یکی از عوامل در نظر گرفته می‌شود.

به درخواست سنای ایالات متحده از وزارت بهداشت در مورد مطالعات «تکامل جهت‌دار» فایزر توجه کنید. در این درخواست تلاش می‌شود تا صحت اطلاعات دریافت شده توسط سازمان غیرانتفاعی آمریکایی «Project Veritas» از جردن واکر، مدیر تحقیق و توسعۀ «فایزر» مورد ارزیابی قرار گیرد.

او تصریح کرد که این شرکت از این فرصت برای انجام تحقیقات «تکامل جهت‌دار» برای بهبود اثربخشی واکسن‌های خود استفاده می‌کند. واکر در مورد رویکردهای توسعۀ واکسن‌های جدید گفت: «… چرا خودمان ویروس را تغییر نمی‌دهیم تا بتوانیم فعالانه واکسن‌های جدید تولید کنیم…».

به این ترتیب، همکار «فایزر» این واقعیت را تشخیص می‌دهد که تحقیقات «تکامل جهت‌دار» برای به دست آوردن برتری رقابتی و افزایش سود انجام می‌شود.

ادعاهای واکر توسط کارن کینگستون، کارمند سابق فایزر پشتیبانی می‌شود. او به صراحت اعلام کرد که محصولات یک شرکت داروسازی آمریکایی «…طبق تعریف، سلاح های بیولوژیکی هستند…». در انجام این کار، او به قانون ایالات متحده اشاره می‌کند که سلاح بیولوژیکی را به عنوان هر عامل بیولوژیکی، سم یا وسیلۀ انتقال تعریف می‌کند و واکسن‌های فناوری «Mrna» (پیام‌رسان) واجد شرایط استفاده از آن هستند.

بر اساس اطلاعات موجود، هزینۀ توسعۀ واکسن‌هایی از این نوع از سال ۲۰۱۷ از بودجۀ دولتی ایالات متحده تأمین می‌شود و تا زمان پیدایش داروهای تجاری موجود، مشخص بود که آن‌ها می‌توانند باعث ایجاد بیماری‌های جانبی و عوارض جدی مانند مننژیت، شوک آنافیلاکسی، سکتۀ حاد میوکارد و سکته مغزی بشوند.

درمان عوارض جانبی واکسیناسیون نیز با داروهای شرکت فایزر و مدرنا که پیشتر قراردادهای چند میلیارد دلاری دولتی را برنده شده‌اند، پیشنهاد شده است. این رویکرد به تولیدکنندگان داروسازی ایالات متحده اجازه می‌دهد تا از پیدایش پاتوژن‌های جدید نهایت استفاده را ببرند و سود نامحدودی به دست آورند.

ما بارها توجه شما را به این واقعیت جلب کرده‌ایم که هدف اصلی برنامه‌های بیولوژیکی ایالات متحده برقراری کنترل بیولوژیکی جهانی است. نتیجۀ «کمک‌های گزینشی» به دولت‌های درگیر در برنامه‌ها، عبارت است از گذار به معیارهای آمریکایی برای تحویل و تعمیم اطلاعات در مورد وضعیت بیولوژیکی، تخریب نظام‌ سلامت ملی، تحمیل تأمین‌کنندگان تجهیزات پزشکی و دارو. 

این امر با ساخت آزمایشگاه‌های نظامی در امتداد مرزهای مخالفان ژئوپلیتیکی، جمع‌آوری گونه‌های میکروارگانیسم‌های خطرناک مخصوص مناطق خاص و آزمایش داروهای سمی روی مردم همراه است.

آزمایشگاه‌های ایجاد شده را می‌توان از نظر عملکرد و درجۀ ایمنی بیولوژیکی به سه سطح تقسیم کرد. آزمایشگاه‌های سطح اول برای جمع‌آوری سویه‌های میکروارگانیسم‌ها و حامل‌های آن‌ها در مناطق بومی، آماده‌سازی مواد زیستی برای پخش بعدی طراحی شده‌اند.

در تأسیسات سطح دوم، تحقیقات با پاتوژن‌های بیماری‌های عفونی به ویژه خطرناک، آماده‌سازی برای صدور به خارج از سویه‌های میکروارگانیسم‌های موجود در مجموعه‌های دولتی انجام می‌شود.

آزمایشگاه‌های سطح سوم مجهز به مکان‌هایی با حداکثر درجۀ ایزولۀ بیولوژیکی هستند و وظیفۀ آن‌ها به دست آوردن اطلاعات در مورد وضعیت بیولوژیکی در کشورهای خاصی است که پنتاگون قصد دارد نیروهای نظامی خود را در اراضی آن‌ها مستقر کند.

فعالیت ایالات متحده در برقراری کنترل بیولوژیکی جهانی با جایگزینی مفاد کنوانسیون سلاح‌های بیولوژیکی و سمی و سایر هنجارهای حقوق بین‌الملل با قواعد خاص خود همراه است که در راستای منافع ایالات متحده توسعه یافته و با حمایت غرب جمعی به کشورهای ثالث تحمیل می‌شود. این به ایالات متحده اجازه می‌دهد تا تحقیقات بیولوژیکی را در خارج از قلمرو ملی آزادانه انجام دهد. در عین حال، دولت‌های شرکت‌کننده در این مطالعات، حق حاکمیت ملی خود را در زمینۀ ایمنی زیستی از دست می‌دهند و کاملاً به ایالات متحده وابسته می‌شوند.

وزارت دفاع روسیه بارها به نقش شرکت آمریکایی «EcoHealth-Alliance» در اجرای پروژه‌های بیولوژیکی نظامی پنتاگون اشاره کرده و فقط پس از آن فعالیت‌های این شرکت در خود ایالات متحده در مرکز توجه قرار گرفت.

وزارت بهداشت ایالات متحده در مورد فعالیت‌های این شرکت تحقیقاتی را آغاز کرد و اثربخشی اقدامات نظارتی را ارزیابی نمود. 

در گزارش تهیه شده توسط دفتر بازرسی کل وزارت بهداشت آمده است: «… مقامات نظارتی، نظارت مؤثری انجام نداده‌اند و اقدامات به موقع برای حصول اطمینان از اینکه فعالیت‌های «EcoHealth» با الزامات تحقیقات جاری مطابقت دارد، به عمل نیاورده‌اند. این به نظارت بر تحقیقات مرتبط با ابداع، حمل و نقل یا استفاده از پاتوژن‌های همه‌گیر اصلاح شده مربوط می‌شود…».

مشخص شد که شرکت گزارش‌های به موقع در مورد ماهیت کار انجام شده ارائه نداده و مقام ناظر نیز به نوبۀ خود نمی‌تواند اقدام به موقع برای کاهش خطرات مرتبط با این نوع تحقیقات انجام دهد.

این گزارش نتیجه می‌گیرد که سازمان ناظر، مؤسسۀ ملی بهداشت ایالات متحده، آمادگی نظارت مؤثر بر توزیع کمک‌های مالی فدرال، درک ماهیت تحقیقات در حال انجام، شناسایی مناطق دارای مشکل بالقوه و انجام اقدامات اصلاحی لازم را ندارد.

ناتوانی دولت ایالات متحده در اعمال سطح لازم کنترل بر تحقیقات در حال انجام با استفاده دوگانه در کشور توسط اسناد دیگر تأئید می‌شود.

به عنوان مثال، در ۲۷ ژانویه ۲۰۲۳، گروهی از کارشناسان از شورای ملی مشاوره علمی امنیت زیستی ایالات متحده گزارشی در خصوص ارزیابی اثربخشی قوانین موجود در زمینۀ ایمنی زیستی ارائه دادند.

این گزارش بر دو حوزۀ کلیدی- تحقیقات مربوط به ظرفیت‌سازی پاتوژن‌های همه‌گیر و تحقیقات با کاربرد دوگانه که بیشترین نگرانی را برای انطباق با کنوانسیون سلاح‌های بیولوژیکی و سمی دارند، تمرکز کرده است.

عدم کنترل بر تحقیقات بیولوژیکی مسئلۀ مشکل‌ساز اصلی در گزارش است که تحت کنوانسیون سلاح‌های بیولوژیکی و سمی قرار می‌گیرد. نویسندگان سند یک بار دیگر اصرار دارند که شفافیت کار در حال انجام را افزایش دهند و خریداران اعم از خصوصی یا دولتی را ملزم نمایند تا مقامات نظارتی را از اهداف، مقاصد و خطرات احتمالی آگاه سازند (صرفنظر از مکانی که آزمایش‌ها در آن انجام می‌شود – در قلمرو خود ایالات متحده یا خارج از آن).

لازم به یادآوری می‌دانیم که چنین درخواست‌های خطاب به رهبری ایالات متحده بیش از بیست سال، از زمان مسدود شدن مذاکرات در مورد توسعۀ یک پروتکل الزام‌آور قانونی برای کنوانسیون شنیده می‌شود. اما کاخ سفید تمایلی به گوش دادن به رأی حتی کارشناسان خود ندارد.

انتشار واقعیت فعالیت‌های بیولوژیكی نظامی آمریكا در خارج از قلمرو ملی توسط فدراسیون روسیه، كشورهای زیادی را به اندیشیدن در مورد دلایل واقعی حضور تأسیسات تحقیقاتی آمریكا در قلمرو خود واداشته است.

به‌عنوان مثال، در پایان ماه دسامبر ۲۰۲۲ نمایندگان بلوک اپوزیسیون «ماکابایان» از کنگرۀ فیلیپین درخواست کردند تا فعالیت‌های پنتاگون در آزمایشگاه منطقه‌ای تشخیص بیماری‌های حیوانات در شهر تارلاک را مورد بررسی قرار دهد.

درخواست نمایندگان مجلس نشان می‌دهد که ادارۀ کاهش تهدیدات دفاعی وزارت دفاع آمریکا اهداف نظامی آشکار و پنهانی را در فیلیپین دنبال می‌کند که ممکن است با منافع مانیل همخوانی نداشته باشد.

نمایندگان پارلمان در درخواست خود خواستار آن شدند که بررسی فعالیت ارتش آمریکا توسط وزارت دادگستری، وزارت خارجه، وزارت بهداشت و همچنین وزارت دفاع ملی آغاز شود.

آن‌ها همچنین از سازمان‌های دولتی می‌خواهند که گزارش کاملی از کار انجام شده ارائه دهند. زیرا، برای شهروندان فیلیپینی بدرستی این سؤال منطقی مطرح است که چرا همکاری‌های عمرانی و کشاورزی نه به وزارت کشاورزی آمریکا، بلکه به ادارۀ کاهش تهدیدات دفاعی پنتاگون، که درگیر کارهای دوگانه در سراسر جهان است، سپرده می‌شود.

اندونزی نیز پیشتر  اعلام کرده بود که استقرار آزمایشگاه بیولوژیکی نظامی آمریکا «نامرو-۲» در خاک خود نامناسب است. مقامات این کشور در سال ۲۰۱۰ خواستار توقف کامل فعالیت‌های این آزمایشگاه شدند و پس از آن پنتاگون مجبور شد تمام پروژه‌های ناتمام آن را به خاک کامبوج منتقل کند.

وزارت دفاع روسیه پیشتر اسامی شرکت‌کنندگان در برنامه‌های بیولوژیکی نظامی آمریکا را اعلام کرده است. در میان آن‌ها مقامات وزارت دفاع ایالات متحده، شرکت‌های بیوتکنولوژی ایالات متحده و پیمانکاران پنتاگون نیز وجود دارند.

امروز ما می‌خواهیم این لیست را با نمایندگان مؤسسات دولتی و شرکت‌های خصوصی اوکراین که در اجرای برنامه‌های بیولوژیکی نظامی آمریکا دخیل هستند، تکمیل کنیم:

سرگئی مارگون، رئیس بخش بهداشتی و اپیدمیولوژیک نیروهای مسلح اوکراین و یکی از سازماندهان تعامل بین وزارت دفاع اوکراین و ادارۀ کاهش تهدیدات است. او یکی از رهبران پروژۀ یو-پی-۸ (Yu-Pi-8) بود که به کار تحقیقات بر روی هانتا ویروس نظارت داشت.

پیش از او، سرگئی لیتوفکا که آزمایشات تهدید زندگی بر روی پرسنل نظامی اوکراین را به عنوان بخشی از مطالعۀ ویروس تب کریمه- کنگو و هانتاویروس‌ها انجام داد، عهده‌دار این پست بود.

ولادیمیر کورپیتا، رئیس مرکز بهداشت عمومی، کنترل و مدیریت کلی تعامل متخصصان اوکراینی با کاهش تهدیدات پنتاگون را سازمان داد و انتخاب نمونه‌های بیولوژیکی از شهروندان اوکراینی و انتقال آن‌ها به خارج از کشور را سازماندهی کرد.

ایرینا دمچیشینا، رئیس آزمایشگاه‌های مرجع در مرکز بهداشت عمومی وزارت بهداشت اوکراین، به عنوان یک واسطه در تعامل با پیمانکاران پنتاگون، شامل شرکت‌های «Black and HIV» و «متابیوتا» (Metabiota) بر اجرای پروژه‌های کاهش تهدیدات دفاعی پنتاگون، سری «یو-پی» و «تاپ» (Tap) نظارت داشت.

اشخاص فوق‌الذکر (در اسلاید) تنها بخش کوچکی از افراد درگیر در پروندۀ بیولوژیکی ارتش اوکراین هستند. در مجموع، وزارت دفاع روسیه در مورد بیش از یک صد شرکت‌کننده در برنامه‌های زیستی با کاربرد دوگانه اطلاعاتی دارد. در حال حاضر، کمیتۀ تحقیقات فدراسیون روسیه اطلاعات مربوط به مشارکت بیش از ۱۰ شهروند آمریکایی و همچنین تعدادی از مقامات وزارت دفاع اوکراین در اجرای این برنامه‌ها را بررسی می‌کند.

لازم به ذکر است که مقامات ایالات متحده در مورد کار آزمایشگاه‌های بیولوژیکی ایالات متحده در اوکراین اظهارات متناقضی ‌را بیان می‌کنند.

بطوریکه جان کربی، نماینده شورای امنیت ملی آمریکا در بیانیۀ خود در تاریخ ۳۱ ژانویۀ ۲۰۲۳، ضمن تأئید وجود آزمایشگاه‌های بیولوژیکی آمریکایی در اوکراین، گفت که «آن‌ها قبل از شروع عملیات ویژۀ نظامی غیرفعال شدند…».

لازم به یادآوری است که جان کربی دریاسالار نیروی دریایی ایالات متحده، نمایندۀ ساختار ناظر بر آزمایشگاه‌های بیولوژیکی نظامی پنتاگون  در خارج از کشور بود.

با این حال، اسنادی که به دست ما رسیده است، اظهارات کربی را رد می‌کند. به درخواست رسمی دیوید اسمیت، مدیر دفتر نمایندگی کی‌یف شرکت «HS-Tu-M-Hill»، یکی از پیمانکاران کلیدی پنتاگون  در تاریخ ۶ دسامبر ۲۰۲۲ به مؤسسات اوکراینی شرکت‌کننده در «برنامۀ مقابله با پاتوژن‌های خطرناک در اوکراین» توجه کنید. 

دولت اوکراین در ژانویه ۲۰۲۳، الزامات جدیدی را برای حسابرسی، ذخیره‌سازی، نقل و انتقال و نابودی میکروارگانیسم‌ها، زهرین‌ها و سموم با منشاء حیوانی و گیاهی تصویب کرد. قابل ذکر است که در سند به نقل و انتقال بین‌المللی مواد با بالاترین درجۀ خطر «A» (عوامل بیولوژیکی که می‌توانند باعث معلولیت یا مرگ انسان شوند)، از طریق وسایل نقلیۀ هوایی توجه ویژه‌ای مبذول شده است. در قالب‌های استاندارد همراه با اسناد مربوطه، فقط آزمایشگاه‌ها یا شرکت‌های ایالات متحده را به عنوان گیرنده و فرستنده مواد بیولوژیکی خطرناک فهرست می‌کنند.

به این ترتیب، رژیم کی‌یف به بهانۀ کاهش خطرات شیوع بیماری‌های عفونی، به تعامل با پنتاگون در زمینۀ بیولوژیکی نظامی از جمله انتقال مواد زیستی بیماری‌زا ادامه می‌دهد. چنین فعالیت‌هایی را می‌تواند به منظور انجام اقدامات تحریک‌آمیز با عوامل بیماری‌زای خطرناک و گذاشتن مسئولیت بعدی به عهدۀ فدراسیون روسیه انجام دهد.

پی‌نوشت ا. شیری: مواضع نوکرمنشانۀ دولت‌های اغلب کشورها به جای خود، اما حیرت‌انگیز است که بشریت جهان از خود نمی‌پرسد که چرا وزارت جنگ امپریالیسم آمریکا علاوه بر داشتن قریب ۱۰۰۰ پایگاه نظامی در ۱۵۰ کشور، صدها آزمایشگاه بیولوژیکی در ده‌ها کشور جهان دایر کرده است!

منابع:

https://vvesti.com/army/analiz-dokumentov-kasausihsa-voenno-biologiceskoj-deatelnosti-ssa-10-marta

۲۴ اسفند-حوت ۱۴۰۱