به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

«
»

کمیسیون انتخابات در برهوت تقلب و اختلاس

نویسنده : مهرالدین مشید

از کمیسیون انتخابات افغانستان تا معبد آمون مصر باستان

یک تصویر در دو روایت یکی اعضای کمیسیون و دیگری   هم معبد آمون

پس از آن که طلوع نیوز از حاتم بخشی های جناب رییس جمهور گذشته برای کمیسیون انتخابات و معاشات هشت هزار دالری و کرایۀ صد تا دوصد هزار دالری خانه های آنان پرده برداشت و از خوش گذرانی ها و مهمانداری های هفتاد کیلویی کشمش و بادام آنان سخن گفت و موتر های زرهی صدهزار دالری آنان را افشا نمود. افشای این اسناد چنان مردم افغانستان را شگفت زده گردانیده است که گویی هر لحظه ازخشم می ترکند و بر آنانی نفرین می فرستند که چگونه با این خیمه شب بازی ها  زنده گی شان را به گروگان گرفته و در قمار سیاسی شان قرار داده اند.

افشای این اسناد ابزار خوبی را در اختیار کاربران رسانه های اجتماعی قرار داد و پس از آن صفحه های این رسانه ها با تصویر های نمادین عالی جنابان کمیسیون انتخابات مزین گردید.  روزی در یکی از صفحه های فیزبوک تصویر جالب و سمبولیک را دیدم که مشاهده کردم که در زیر صفحه معبد آمون و در دو کنار بالایی و چپ راست آن تصویر های اعضای کمیسیون های انتخاباتی به نمایش گذاشته شده بود. با تماشای این تصویر با خود فکر کردم که په رابطه یی میان این بزرگواران و معبد آمون وجود دارد. در حالی که آمون ، از خدایان مصر باستان و خدای محلی تبس در هشتصد کیلومتری دریای مدیتران و معادل زئوس در یونان و یوپیتر رومیان است. آمون یکی از مهم‌ترین خدایان مصرباستان بود.به عنوان خالق، حاکم، خدای حاصل خیزی و خدای خورشید شناخته می شد؛ اما معبد آمون! این بنا از ستون های بزرگ ساخته شده تا به گونه یی قدرت فرعون را به نمایش بگذارد، ستون های ایستاده اش جنگل انبوهی را در ذهن انسان تداعی  می نماید  و معماری آن ریشه در ساخت و ساز یونانیان دارد. در این محل جشنوارهها و مهمانی های رسمی عبادات انجام می شد و تنها پادشاهان و شاهزادهها حق داخل شدن را داشتند و بس. محلي در وسط معبد موجود بود كه راه ورود به جهان ديگر را نشان مي داد.

در خارج از معبد کاهنان با سرهای تاس و لباس سفید، گاو سفیدی را قربانی می کردند که در بین شاخ‌های آن مهری موجود بود که نشان دهندۀ سفیدی خالص گاو است. [۴] از سوی دیگر در مصر باستان،رسم بر آن بود که زیباترین دختران خانواده های اشرافی را برای آمون نذر کنند.‎[۵] این زنان در معبد کرنک در ظاهر به عنوان کنیزکان و همخوابگان آمون بودند،و در حقیقت اسباب عیش و عشرت کاهنان بودند.‎[۶]  (1)

در این شکی نیست که هرکس به زعم خود  از آن تصویر تعبیر خاصی نموده است و اما هر بیننده در اولین نگاه  با دیدن سر های تاس و برهنه و لباس های سفید کاهنان و درسویی هم سیما های زیبا و به هفت قلم آرایش داده شده و نکتایی پوشان معزز و عالی جنابان معظم الشان اعضای کمیسیون انتخابات، در عین افتراق و اختلاف میان این ها، یک شباهت شگفت آور را متوجه می شود که همان مسخ و تحریف است. کاهنان دین را تحریف کردند و از آن  ابزاری برای عیاشی و فحاشی خود بهره بردند و  از اعانه های مردماستفادۀ ناجایز نمودند و با اعتماد مردم خود خیانت نمودند. در این سو کمیسیون انتخابات آرای مردم افغانستان را به بازی گرفت و با تقلب گسترده در روند انتخابات، دموکراسی نوپا را در کشور تحریف و کشور را تا لبۀ بحران به پیش برد. نه تنها این که با اخذ معاشات بلند به اعتماد مردم خیانت کرد و با خوش گذرانی ها در موتر های رزه و نوش جان کردن هفتاد کیلو بادام و کشمش انتخابات را از نظر افگندند و با بی  توجهی تمام سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری را به بهای خیانت به دموکراسی، قربانی معاهدۀ حکومت وحدت ملی نمودند و با دست بازی های پیهم نتایج انتخابات شورا های ولایتی را هفت ماه به درازا کشاندند.

به تعبیری دیگر معبد آمون محل شگفت انگیز و رمزآلودی بود که عزت باشرف ترین دختران جوان و زیبا روی پیش از رسیدن به آستان دریچۀ رستگاری آمون، در زیر پایه های انبوه و جنگلی آن بصورت بیرحمانه بوسیلۀ کاهنان به قربانی گرفته می شد تا به بهای فروریزی نجابت انسان و سقوط ارزش های انسانی کاهن سرتاس و بینی بریده به کام غیر انسانی خود می رسید. کاهنان نه تنها عزت دین داران را به بازی گرفتند؛ بلکه با تحریف نمودن دین ارزش های راستین دین ابراهیم را در زیر ستون های انبوۀ آمون دفن کردند و چیز های تحریف شده یی را به نام دین به خورد مردم دادند.

کارروایی ها و کارنامه های کمیسیون انتخابات هم شگفت انگیز تر وپیچیده تر از کاهنان معبد آمون بود و است. کمیسیون انتخابات بی توجه به عزت و شرافت آن رای دهنده گانی که به بهای از دست دادن انگشت های شان به پای صندوق های رای رفتند، با دست کاری و تقلب سازمانیافته در روند انتخابات، آرای پاک را در زیرخانه ها و گدام های کمیسیون دفن نمودند و مقداری از آرای تحریف شده را به نام نتایج نهایی انتخابات بیرون دادند. افزون بادام و کشمش خوری ها چنان اعضای کمیسیون را گنگس و گول کرد که با چشم باز کردن، هفت ماه از نتایج انتخابات شورای های ولایتی گذشت. سه دیگر این که کاهنان ثروت های دینداران مصری را قربانی عیاشی و فحاشی خود نمودند و اما اعضای کمیسیون انتخابات بزرگترین ثروت معنوی مردم افغانستان یعنی دموکراسی تازه به دوران رسیدۀ آن را قربانی خوش گذرانی ها و مهمانداری های خود نمودند. اعضای کمیسیون انتخابات چنان آرزوی های پاک مردم افغانستان را در موتر رانی های زرهی به تاراج بردند که شاید کاهنان مصری کمتر به آن مبادرت کرده بودند؛ زیرا سرعت غارت آنان برابر به سرعت گادی های دو اسپه بود.

کاهنان مصری در معبد آمون پاک ترین و عفیفه ترین دختران را به فریب کشاندند و قربانی امیال غیر انسانی خود نمودند و اما کمیسیون پاک ترین آرای مردم افغانستان را با تقلب آلوده کردند و قربانی خواست های خود نمودند. کاهنان مصری هرگز هفتاد کیلو بادام و کشمش را در سه روزعید چه که در یک سال هم شاید نوش جان نکرده باشند و اما کمیسیون انتخابات چنان ریکارد بادام و کشمش خوری را در جهان ثبت نمود که شاید درجۀ افغانستان را در فهرست فساد اداری از جای کنونی اش بکند واندکی بالاتر ببرد.

در هر حال هرگاه سرنخ زنده گی کاهنان معبد آمون به درازا کشانده شود و در موازات آن کارنامه های اعضای کمیسیون به بحث گرفته شود. بعید نیست که کتابی نزدیک به مثنوی “هفتاد منی” از آن درست شود وبازهم ماجرا های دردناک کمیسیون انتخابات و جفا های بیکران آنان ناگفته بماند و سخن بجایی برسد که خشم کاهنان مصری را برانگیزد و بررسم دادخواهی اعتراض کنند و فریاد برآورند که نباید گناهان آنان را در ترازویی سنجید و وزن کرد که در آن پله اش کمیسیون انتخابات افغانستان قرار داشته باشد.

در معید آمون شرک بر بساط توحید دامن گسترده بود و به تثلیث واقنوم ثلاثۀ زر و زور و تذویر مبدل شده بود و کاهنان به مثابۀ پیش آهنگان تذویر عرض اندام کرده بودند و بازتاب شرک دینی به گونۀ شرک اقتصادی و شرک اجتماعی و شرک سیاسی در تار و پود جامعۀ مصر خودنمایی داشتند و اما در کمیسیون انتخابات که نمی شود، نام معبد ابوالهول را بر آن نهاد؛ زیرا پیکر این غول افسانه یی مصر از شیر و سر آن از انسان تشکیل شده است. بعنی ابوالهول شیر انسان نمایی است که شجاعت انسان را در نماد شیر بر می تاباند و اما رویکرد های اعضای این کمیسیون برعکس چیز های دیگری را بر می تابد که بادام وکشمش خوری های تقلب آلود شان نقل هر محفل در کشور خونین کفان و فساد زده گان است. از همین رو است که شماری از اعضای شورای ملی خواهان ممنوع الخروجی و به محاکمه کشاندن آنان شده اند و از حکومت خواسته اند تا هرچه زودتر اعضای این کمیسیون را به ادارههای عدلی و قضایی کشور معرفی کند. شماری از نماینده گان این کمیسیون را متهم به خیانت ملی کردند و خواهان شدید ترین مجازات برای آنان شدند. چنانکه بشیراحمد صمیم رییس کمیسیون محیط زیست مجلس سنا اظهارداشت: “برای تأمین عدالت و احترام به اراده‌ی مردم باید در کمیسیون‌های انتخاباتی تغییراتی ایجاد شود و اعضای این کمیسیون‌ها باید به نهادهای عدلی و قضایی معرفی شوند.” غلام‌حسین ناصری نماینده مردم میدان وردک در مجلس نماینده‌گان گفت: “این کمیسیون‌ها عملأ کشور را به سوی پرتگاه بردند، باید از اعضای آنها بازپرسی صورت گیرد”. عبدالرئوف انعامی نماینده‌ی مردم بدخشان در مجلس نماینده‌گان در این باره خاطرنشان کرد: “ما از حکومت وحدت ملی می‌خواهیم تا اعضای کمیسیون مستقل انتخابات را ممنوع الخروج اعلام کند تا آنان از کشور فرار نکنند”. (2)

تنها نماینده گان مجلس خواهان به محاکمه کشاندن اعضای کمیسیون های انتخاباتی و شرکای تقلب کار شان نگردیده اند؛ بلکه این خواست برحق مردم افغانستان است و از حکومت می خواهند تا هرچه زودتر محدودیت بر رفت و آمد اعضای کمیسیون وضع نماید و آنان را به زودترین فرصت به ادارههای عدلی و قضایی کشور معرفی نماید؛ زیرا در نتیجۀ  زدوبند های تقلب آلود این ها کشور به پرتگاۀ بحران خطرناک رفت و نزدیک بود، کشور به سوی یک آشوب غیر قابل کنترول برود. افشای حاتم بخشی های رییس جمهور پیشین به این کمیسیون مردم را متعجب گردانیده و دادن امتیازهای شگفت‌انگیز برای اعضای کمیسیون مستقل انتخابات را فاجعه بار خوانده ند.  این در حالی است که بسیاری از مردم شب و روز غذای شکم سیر نمی یابند؛ اما این کمیسیون با نوش جان کردن های بادام و کشمش( تنها 60 کیلو در سه روز عید) سرنوشت مردم افغانستان را به بازی گرفت و  انتخابات را به تقلب برد تا زمان بیشتری برای بادام خوردن پیدا کنند و از سویی هم مهندسان اصلی تقلب که میل بادام  و کشمش خوری اعضای کمیسیون را تشخیص داده بود . آنان را چنان سرگرم نمودند که در بیحالی های خوردن بادام از خود بیگانه شدند که حتی کشور را به بحران تباه کن کشاندند. شهروندان کشور پس از افتضاح اخیر کمیسیون انتخابات از حکومت به شدت می خواهند تا هرچه زودتر اعضای این کمیسیون مورد بازرسی قرار بگیرد تا حساب مردم از آنان گرفته شود. این بازرسی چلنج بزرگی برای رییس جمهور کشور است که گویا با ولی نعمت خود چگونه برخورد قانونی خواهد نمود .یاهو