نوروز نبودت

- بیژن باران چه کنم با این همه گل و…

عرفان در مغز

دکتر بیژن باران     لامارک 200 سال پیش گفت: به پذیرش…

نماد های تاریخی- ملی و نقش آن در حفظ هویت…

نور محمد غفوری اشیاء، تصاویر، نشان‌ها، مفاهیم، یا شخصیت‌هایی که نمایانگر…

در دنیای دیجیتالی امروز، انسان‌ها به مراتب آسیب پذیرتر شده…

دیوارها موش دارند و موش‌ها گوش! این مثل یا زبانزد عام…

خالق تروریستهای اسلامی؛ الله است یا امریکا؟

افشاگری جسورانه از ژرفای حقیقت سلیمان کبیر نوری بخش نخست  درین جا می…

چگونه این بار حقانی ها روی آنتن رسانه ها قرار…

نویسنده: مهرالدین مشید از یک خلیفه ی انتحاری تا "امید تغییر"…

شب یلدا 

شب یلدا شبی شور و سرور است  شب تجلیل از مدت…

سجده ی عشق!

امین الله مفکر امینی      2024-21-12! بیا کــــه دل ز تنهایــی به کفیدن…

فلسفه کانت؛ تئوری انقلاب فرانسه شد

Immanuel Kant (1724-1804) آرام بختیاری  نیاز انسان عقلگرا به فلسفه انتقادی. کانت (1804-1724.م)،…

حال: زمانست یا هستی؟

بیت: غم فردا، کز غصه دیروز ریزد به هجوم انرژی، کشف زمان…

درختی سرشار از روح حماسی  و جلوه های معبودایی

نویسنده: مهرالدین مشید تک "درخت توت" و دغدغه های شکوهمند خاطره…

کهن میلاد خورشید 

رسول پویان  شـب یلـدا بـه دور صندلی بـسـیار زیبا بود  نشـاط و…

مبانی میتودیک طرح و تدوین اساسنامهٔ سازمانهای مدنی

نور محمد غفوری شاید همه خوانندگان محترم روش تحریر و طُرق…

انحصار طلبی ملا هبت الله، کشته شدن حقانی و سرنوشت…

نویسنده: مهرالدین مشید ختلاف های درونی طالبان و کش و قوس…

ریحان می شود

قاضی پشتون باسل حرف  نیکو مرکسان را  قوت  جان میشود قوت جسم…

کهن جنگ تمدن 

رسول پویان  نفـس در سـینۀ فـردا گـره افتاده بازش کن  بـرای خــاطــر…

ترجمه‌ی شعرهایی از بانو روژ حلبچه‌ای

هر گاه که باران،  آسمان چشمانم را در بر می‌گیرد. آن، تکه…

سلام محمد

استاد "سلام محمد" (به کُردی: سەلام موحەمەد) شاعر کُرد، زاده‌ی…

آغاز یک توطیه ی جنایت بار و کوچ اجباری پنجشیریان

ویسنده: مهرالدین مشید امروز روستای دشتک پنجشیر و فردا هم دشتک…

آغوش مادر وطن!

امین الله مفکر امینی       2024-08-12! مــرا مادر وطن ومردمش بس گرامیســـت هرکه مادروطن…

«
»

کتاب «یادداشت؜ های سیاسی و رویدادهای تاریخی»

(جلد اول و دوم)

نویسنده: رفیق سلطان علی کشتمند

بازتایپ و تدوین دیجیتال: قاسم آسمایی

بازپخش: انتشارات راه پرچم

درباره بازپخش کتاب

«یادداشت؜ های سیاسی و رویدادهای تاریخی» نتنها بیان زندگی شخصی و خانوادگی شخصیت فرهیخته و مبارز بنام سلطان؜علی کشتمند است؛ بلکه انعکاس تجارب نهایت با ارزش نویسنده از دوران آموزش در لیسه غازی، دانشگاه حقوق/ اقتصاد، عنعنات و رسوم و مصروفیت ؜های اطفال، جوانان، زنان و مردان در حومه شهر کابل، تلاش برای ایجاد حزب دموکراتیک خلق افغانستان و مبارزات آن حزب در “دهه دموکراسی” و سپس شرایط نیمه مخفی جمهوریت اول می ؜باشد؛ که در جلد اول گنجانیده شده است.

نویسنده با واقع؜بینی، شرایط و روابط اجتماعی – اقتصادی جامعه و وطن را همه جانبه تحلیل و بر منابع معتبر استناد نموده است.

ذکر این نکته ضرور است که مضامین، رسالات و کتاب؜ های که پیرامون حزب دموکراتیک خلق افغانستان و عملکرد آن از جانب نویسندگان داخلی و خارجی نگاشته شده؛ تقریباً در همه آنها هردو جناح “پرچمی” و “خلقی” حزب را یک؜سان و یکی دانسته و تفاوت ؜های را در اندیشه و عمل؜کرد آنها تفکیک ننموده و با همین نگرش درباره آنها داوری نموده اند. برتری «یادداشت؜ های سیاسی و رویدادهای تاریخی» این است که نویسنده با فکت؜ ها، اسناد و مدارک، تفاوت؜ های فکری و عملکرد دو جناح حزب را در طول فعالیت؜ها و مبارزات حزب از آغاز تا انجام برجسته ساخته؛ چنانچه درباره نخستین تفاوت؜ های اندیشوی دو جناح نوشته است:

«…طرح تشکیل دولت ملی و دموکراتیک برپایه تحقق دموکراسی ملی و جبهه متحد فراگیر نمایندگان سیاسی اقشار اجتماعی و روشنفکری کشور از کارگران تا سرمایه داران ملی برای شرکت در یک پارلمان ملی و در دولت، از اندیشه؜ های ببرک کارمل و همکاران نزدیک وی بود. ولی نورمحمد؜ تره ؜کی و برخی از همکاران وی از همان آغاز در برابر این طرح بشدت مخالفت می؜ورزیدند و از انقلاب خلقی، دموکراسی خلقی و ایجاد جامعه سوسیالیستی توأم با اعمال خشونت؜علیه طبقات و اقشار بالائی جامعه حرف می؜زدند. برپایه نظر آنان، نه تنها تشکیل جبهه متحد و شرکت طبقات و اقشار متوسط جامعه و بورژوازی ملی در آن منتفی بود؛ بلکه دکتاتوری پرولتاریا باید اعمال می؜گردید…»

نویسنده وضاحت داده است که در مورد ماهیت حزب نیز از همان آغاز تأسیس میان دو جناح حزب اختلافاتی وجود داشت:

«…جناح ؜تره؜ کی جانبدار تأسیس یک حزب سرخ مارکسیستی – لینینستی بودند که در قطار “احزاب برادر کمونیستی و کارگری جهان” به رسمیت شناخته شود. ولی جناح کارمل از تأسیس یک حزب ترقی؜خواه دموکراتیک با قبول سوسیالیزم بحيث یک هدف دور، هدف غائی، جانبداری ؜می؜ نمودند که با اشتراک در یک جبهه وسيع دموکراتیک برای تشکیل حکومت دموکراسی ملی مبارزه نماید…»

بعد از ایجاد حزب دموکراتیک خلق افغانستان نیز در رابطه با فعالیت عملی حزب از جمله اشکال مبارزه سیاسی، ارزیابی نیروهای طبقاتی، خصلت انقلاب، نوع حکومت و وظایف آن نیز طرزدیدهای متفاوتی وجود داشت؛ چنانچه:

«؜تره؜ کی عقیده داشت که در رأس انقلاب آینده، طبقه کارگر می؜تواند و باید نقش رهبری کننده ایفاء نماید و فعالیت؜های حزبی باید سری انجام گیرد و حتی؜الوسع از علنیت در مبارزه پرهیز شود؛ ولی در مقابل کارمل عقیده داشت که بملاحظه محدودیت طبقه کارگر و عدم آمادگی سیاسی آن، حزب باید به طیف وسیعی از نیرو؜های سیاسی ضدفئودالی تکیه نماید و با سازمان؜های سیاسی بیانگر منافع اقشار دموکراتیک جامعه، اتحاد ائتلاف و سازش سیاسی صورت گیرد.»

این تفاوت؜ های فکری با اضافه نقش مخرب عنصر نفوذ داده شده بنام حفیظ ؜الله امین سبب انشعاب و در مرحله دیگر (بعد از هفتم ثور) نیز با شدت بیشتر سبب تضعیف حزب و بحرانی ساختن سرتاسر جامعه و فراهم کردن زمینه برای فعالیت؜های تخریـــبی تنظیم های جهادی گردید.

در رابطه با وحدت اجباری تحمیل شده ناشی از یکه؜تازی رژیم جمهوریت و تحت فشار قراردادن همه نیروهای سیاسی از جمله حزب دموکراتیک خلق افغانستان توسط دولت، نویسنده صراحت داده است:

«…در زمینه تأمین وحدت حزب و چگونگی آن در آغاز دو هدف کاملاً جداگانه از سوی هردو جناح دنبال می؜گردید. پرچمی؜؜ ها خواهان وحدت عمل با خلقی؜؜ ها در یک ائتلاف سیاسی در نهادی مشابه جبهه بودند. ایشان می؜خواستند که مشی عمومی خویش را با حفظ استقلالیت سازمانی در راستای وارد آوردن تأثیرات سیاسی بر موضع؜گیری؜های رژیم جمهوری تحقق بخشند و از گرایش؜؜ها، لغزش؜؜ها و کج؜روی؜های راست؜گرایانه رژیم جلوگیری نمایند. ولی خلقی؜؜ها جانبدار تأمين وحدت عام و تام هردو جناح براساس شرایط خویش بودند تا در موضعی قرار گیرند که بتوانند از نیروی سازمانی پرچمی؜؜ها از لحاظ سیاسی و نظامی بسود پیشبرد اقدامات ماجراجویانه خویش استفاده نمایند…»

ناشی از همین اجبار بود که پرچمی؜ها تن به وحدت دادند و نویسنده آنرا چنین فرمولبندی نموده است:

«…پرچمی؜؜ها در دوراهه قرار گرفته بودند: از یکسو وحدت با خلقی؜؜ها را به اشتباه بمثابه سنگ؜پایه؜؜ای برای ایجاد جبهه متحدملی ضرورت مبرم می؜پنداشتند و از سوی دیگر نمی؜خواستند که هویت نیرومند سازمانی و مشی مردم؜پسند سیاسی خویش را قربانی وحدت نمایند. بنابرآن ایشان ؜بهترین واریانت را برای حل مسأله وحدت عمل می؜دانستند…»

در جلد دوم کتاب، رویدادهای بعد از قیام هفتم ثور و مست شدن اولیای؜امور تازه به قدرت رسیده که “انقلاب شکوهمند ثور را شکست ناپذیر”، برگشت ناپذیر و جاودان تعریف می؜کردند و با خود بزرگ؜بینی می؜پنداشتند که دیگر نیازی به پشتیبانی مردم و حمایت از جانب نیرو؜های مدافع سیاسی نیست؛ علناً و عملاً با انحراف از مرام اولی حزب، طرح های «دموکراسی ملی و تشکیل یک جبهه دموکراتیک و ملی برای ایجاد حکومت با بنیاد وسیع؜؜تر،» را کهنه و بی؜موقع دانستند؛ بررسی و هم چنان به اختلافات بزرگی بین پرچمی؜ها و خلقی؜ها از جمله درباره نحو برخورد با سرنوشته محمد داود رئیس جمهور، الغای قانون اساسی، بیرق و نشان سرخ خلقی ، سلب تابعیت اعضای خانواده سلطنتی، چگونگی اجرای اصلاحات ارضی، الغاء سود و سلم، الغاء مهریه و طویانه در ازدواج؜ها، سوختاندن بی؜ ملاحظه تمام دوسیه؜های جنائی و شماری دیگر از مطالب عمده و اساسی اشاره شده است.

جزیات حوادث بعد از رویداد هفتم ثور 1357، وارد کردن ضربه بر وحدت حزب از جانب باند معلوم ؜الحال جنایت پیشه و بحرانی ساختن وضع سرتاسری وطن، دستگیری، شکنجه؜ها و دوران دشوار 18 ماهه زندان نویسنده، بخشی دیگری از کتاب است که برای پی بردن به آن دوره «وحشت و دهشت» حیثیت منبع دست اول را در اختیار خواننده می؜گذارد.

دوران یک دهه کار نویسنده در پست صدارت جمهوری دموکراتیک افغانستان (که در یک صده اخیر، به جز دوره حکومت؜های خاندانی، طولانی ؜ترین دوره بوده است)؛ نه تنها انعکاس زندگی کاری شخص اوست؛ بلکه بیانگر یک دوران کار و پیکار سیستم دولتی خدمتگار مردم است که با همه دشواری و جنگ؜های ویرانگری که از طریق همسایه؜های نابکار، کشورهای ارتجاعی منطقه و جهان؜خواران بین؜المللی برعلیه مردم و وطن ما پیش برده می؜شد؛ هم؜زمان در سرتاسر کشور عملیه ساختن و آبادکردن ادامه داشت و ضروری ؜ترین و اولی؜ ترین ضروریات هموطنان تدارک و در اختیار آنان قرار داده می شد. تفصیل این دوران، در جلد سوم کتاب «یادداشت های سیاسی و رویداهای تاریخی» رقم یافته است.

از آنجای که در اثر وضع مصیبت؜بار وطن، هم؜وطنان ما در بیش از 103 کشور جهان پراگنده شده اند (مستند به گزارش سال 2023 کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان UNHCR)، یگانه وسیله برای دسترسی سهل و رایگان آنان به چنین کتاب؜ها، پخش دیجیتال آن است؛ روی همین منظور انتشارات راه ؜پرچم این کتاب را در دنیای بی؜کران انترنیت همگانی ساخته است.

برای رفیق سلطان؜علی کشتمند صحت کامل و طول عمر می؜خواهیم.