گنجینۀ الهام

رسول پویان 2/5/2023 روزباخورشیدوشب سیل شباهنگم خوش است زیــر نـور خلـوت مهـتـاب آهنگـم…

در ارتباط به جفنگ گویی ها ی " نیاز نیاز"

حبیب میهنیار دوستان گرامی شما بهتر میدانید که یکی از ویژه…

ادبیات مبتذل،- سرگرم کننده و کم ارزش؟

Trivialliteratur:   آرام بختیاری نیاز انسان از خود بیگانه به ادبیات سرگرم کننده.  ادبیات…

پیام شادباش به مناسبت روز جهانی کارگر

ا. م. شیری روز اتحاد و همبستگی انترناسیونالیستی کارگران و زحمکشان…

دستار پوشان اسلام ستیز و پاچه بلند های حرمت شکن

نویسنده: مهرالدین مشید گروه ی طالبان از نظر حسن عباس نویسنده…

برگردان شعرهایی از سبزه برزنجی

خانم "سبزه برزنجی" (به کُردی: سۆزە بەرزنجی) شاعر کُرد زبان،…

به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

«
»

چگونه می‌توان اولین جنگ جهانی ویروسی را متوقف کرد

https://eb1384.files.wordpress.com/2022/12/za2.jpg

ولادیمیر پراخواتیلوف (VLADIMIR PROKHVATILOV)

ا. م. شیری

به‌مناسبت آغاز کار نهمین کنفرانس بازنگری کنوانسیون منع سلاح‌های بیولوژیکی و سمی

نهمین کنفرانس بازنگری کنوانسیون منع سلاح‌های بیولوژیکی و سمی  ۲۸ نوامبر ۲۰۲۲ در ژنو آغاز به کار کرد.

گنادی گاتیلوف، رئیس هیئت نمایندگی روسیه، نمایندۀ دائم آن در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو، در بحث کلی در خصوص بررسی عملکرد کنوانسیون منع سلاح‌های بیولوژیکی و سمی گفت، که واقعیت فعالیت‌های بیولوژیکی نظامی ایالات متحدۀ آمریکا در خاک اوکراین، نمونۀ آشکار نقض قوانین و الزامات کنوانسیون است.

به گزارش تاس، شکایت روسیه در این زمینه به دلیل ممانعت ویرانگر ایالات متحده و متحدانش پذیرفته نشد. پیشنهاد روسیه برای انجام تحقیقات بین‌المللی بر اساس مادۀ شش کنوانسیون منع سلاح‌های بیولوژیکی و سمی تحت نظارت شورای امنیت سازمان ملل متحد مسدود گردید.

رودولفو بنیتز، رئیس هیئت کوبایی در نهمین کنفرانس بازنگری کشورهای عضو کنوانسیون منع سلاح‌های بیولوژیکی و سمی پیشنهاد کرد که فعالانه روی تقویت کنوانسیون کار کنند.

به گفتۀ بنیتز، به هیچوجه نمی‌توان توجیه کرد که با گذشت ۵۰ سال از تصویب این سند، هنوز سازوکاری برای تأئید انطباق آن وجود ندارد. نمایندۀ کوبا از کنفرانس خواست تا دستورالعمل روشنی برای از سرگیری مذاکرات در مورد پروتکل قانونی الزام‌آور که امکان راستی‌آزمایی را فراهم سازد، صادر کند.

به عقیدۀ بنیتز، اصلاح کنوانسیون اکنون کاملاً لازم است. به گفته وی، وضعیت موجود فقط برای کسانی غیرقابل قبول و سودمند است، که مخالف تقویت نظام خلع سلاح چندجانبه هستند.

با این حال، پیشنهادهای فدراسیون روسیه و کوبا به طور کامل رد شد. کشورهای اتحادیۀ اروپا یک بیانیۀ جمعی مبنی بر حمایت کامل از خط رهبری فعلی کنوانسیون صادر کردند.

آننا یاردفلت، نمایندۀ سوئدی در سخنرانی خود گفت، که سوئد «به شدت اتهامات بی‌اساس فدراسیون روسیه علیه اوکراین مبنی بر داشتن برنامۀ تسلیحات بیولوژیکی با بودجۀ ایالات متحده را رد می‌کند. این ادعاهای نادرست نه تنها موجب انحراف توجهات و تضعیف همکاری مشروع بین‌المللی علیه بیماری‌های عفونی می‌شود، بلکه خود کنوانسیون را نیز تضعیف می‌کند».

بدیهی است که این کنفرانس، مانند همۀ کنفرانس‌های پیشین، حتی یک ذره هم بر موضع اکثر کشورهای جامعۀ جهانی تأثیری نداشته است. آن‌ها ممکن است آگاه باشند که ایالات متحده در حال توسعۀ ویروس‌های مرگبار و سلاح‌های بیولوژیکی در آزمایشگاه‌های نظامی پراکندۀ خود در سرتاسر کرۀ زمین است، اما قصد درگیری با آمریکایی‌ها را ندارند. زیرا، معتقدند که چنین فعالیت‌های پنتاگون خطر فوری برای آن‌ها ایجاد نمی‌کند و حتی پیامدهای احتمالی منفی ناشی از اجرای برنامۀ بیولوژیکی نظامی پنتاگون آنقدر جدی نیست، که آشکارا با ایالات متحده مخالفت کنند. فقط تهدید مستقیم و آشکار منافع ملی ممکن است باعث تغییر این موضع بشود.

علاوه بر این، چنین تهدیدی در سطح رستاخیزشناسی وجود دارد و این، توسعۀ سلاح‌های نژادی توسط پنتاگون است که گروه‌های قومی خاص کرۀ زمین را هدف گرفته است.

سلاح‌های بیولوژیکی نژادی برای اولین بار در آفریقای جنوبی به عنوان بخشی از پروژۀ ساحل- برنامۀ نظامی مخفی آفریقای جنوبی که سلاح‌های بیولوژیکی خطرناک فقط برای سیاه‌پوستان را تولید کرد.

پروژۀ ساحل تعداد زیادی بیوتوکسین کشندۀ رزمی و همچنین واکسنی ایجاد کرد که می‌توانست برای عقیم کردن سیاه‌پوستان آفریقای جنوبی مخفیانه به آن‌ها تزریق شود.

این کار در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی رودپلات (Roodeplaat) در شمال پرتوریا به سرپرستی دآن گوسن و شالک وان رنسبورگ انجام شد.

با پایان آپارتاید در اوایل دهۀ ۱۹۹۹۰، برنامه‌های سلاح‌های کشتار جمعی آفریقای جنوبی پایان یافت.

رهبران پروژِۀ ساحل به نسل‌کشی جمعیت سیاه‌پوست آفریقای جنوبی متهم شدند. در طول بازجویی، دآن گوسن گفت که به او وظیفۀ ایجاد یک بمب سیاه- یک سلاح بیولوژیکی که اهداف را بر اساس رنگ پوست انتخاب می‌کند، محول شده بود. شالک وان رنسبورگ توضیح داد که با بیوتوکسین‌های تولید شده در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی رودپلات، می‌توان به عقیم سازی ۱۰۰٪ «هر گروه قومی» دست یافت.

تحقیقات انجام شده در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی رودپلات بر روی توسعۀ یک عامل باکتریایی متمرکز بود که به طور انتخابی سیاه‌پوستان را می‌کشد. مجلۀ New African می‌نویسد که در جریان محاکمۀ رهبران پروژۀ ساحل (که در نهایت به طور کامل تبرئه شدند)، ارتباطات و معاملات مخفیانۀ آن‌ها با سازمان‌های اطلاعاتی بسیاری از کشورها از جمله، ایالات متحدۀ آمریکا، انگلستان، آلمان، سوئیس، چین، اسرائیل، پاکستان، ایران و تایوان افشا شد.

همانطور که در بالا گفته شد، دآن گوسن، رئیس سابق برنامۀ سلاح‌های بیولوژیکی آفریقای جنوبی، در ماه مه سال ۲۰۰۲، خدمات خود را به سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده پیشنهاد کرد.

در آن سال‌ها، جورج دبلیو بوش، رئیس‌جمهور ایالات متحده بود. او پروژۀ «قرن جدید آمریکایی»- کتاب مقدس نومحافظه‌کاران را مطرح کرد. اساس گزارش قرن جدید آمریکایی را بازسازی دفاعی آمریکا شامل استراتژی، نیروها و منابع برای یک قرن جدید تشکیل می‌داد که در آن، «اشکال پیشرفتۀ جنگ بیولوژیکی که می‌توانند نوع خاصی از ژن‌ها را هدف قرار دهند و جنگ بیولوژیکی را از حوزۀ ترور به یک ابزار مفید سیاسی تبدیل کنند»، آشکارا توصیف شده است.

در پرتو چنین نگرش‌های ایدئولوژیکی، آمار کروناویروس ایالات متحده در پرتو خاصی ظاهر می‌شود.

درصد آمریکایی‌های آفریقایی تبار در میان مبتلایان به ویروس کرونا و مرگ و میر بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ در ایالات متحده ۳ الی ۴ برابر بیشتر از سهم آن‌ها در کل جمعیت ایالات متحده است. بنابراین، آمار ایالت ایلینویز و بزرگترین کلان شهر آنجا، شیکاگو، نشان می‌دهد که ویروس کرونا به شدت سیاه پوستان را مورد حمله قرار داده است. در میان ساکنان شیکاگو، سیاه‌پوستان ۳۰ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند، اما سهم آن‌ها در میان مبتلایان به کووید-۱۹، ۵۰ درصد و در میان متوفیان ۷۰ درصد است. در حالیکه سیاه‌پوستان ۱۵ تنها درصد جمعیت ایلینویز را تشکیل می‌دهند، اما ۲۸ درصد از موارد تأئید شده و ۴۳ درصد از مرگ و میرها سهم آن‌ها است. تصویر مشابهی در ایالت‌های ویسکانسین، میشیگان، لوئیزیانا، کارولینای شمالی و جنوبی دیده می‌شود.

واشنگتن پست با ابراز تأسف در این باره نوشت: ویروس کرونا سیاه‌پوستان آمریکایی را با سرعتی نگران‌کننده می‌کشد. بی‌بی‌سی انگلیس می‌پرسد: «چرا سیاه‌پوستان در ایالات متحده با نرخ بسیار بالاتری نسبت به سفیدپوستان بر اثر کووید-۱۹جان خود را از دست می‌دهند»؟ مقامات آمریکایی به این سؤال پاسخی پیدا نکردند.

کارهای علمی سال‌های اخیر نشان می‌دهد که تولید سلاح‌های قومی و نژادی از لحاظ نظری با کشف مکانیسم به اصطلاح تداخل اسید ریبونوکلیک امکان‌پذیر شد. این فناوری در سال ۱۹۹۸ توسط دانشمندان آمریکایی، اندرو فایر و کریگ ملو، برندگان جایزۀ نوبل سال ۲۰۰۶ کشف شد. امکان نظری استفاده از تداخل اسید ریبونوکلیک برای ایجاد سلاح‌های زیستی به ویژه در گزارش وابسته به پنتاگون در سال ۲۰۱۰ مورد تأکید قرار گرفت.

با کمک تداخل اسید ریبونوکلیک، می‌توان بر گروه‌های قومی خاص تأثیر گذاشت به گونه‌ای که می‌توان افراد این قوم را دچار بیماری‌های جدی مانند آرتریت کرد یا برعکس، در برابر این یا آن بیماری خاص مصونیت ایجاد کرد.

این، یک سلاح ژنتیکی است. گزارش آژانس کاهش تهدیدات دفاعی این را به صورت ساده توصیف می‌کند: «امکان استفاده از تداخل اسید ریبونوکلیک برای ساخت سلاح‌های بیولوژیکی وجود دارد».

وزارت دفاع فدراسیون روسیه در ۷ ژوئیه ۲۰۲۲ گزارش داد، که در میان اسیران جنگی نیروهای مسلح اوکراین که تعدادی از آن‌ها دارای آنتی‌بادی‌ها علیه پاتوژن‌های بیماری‌های عفونی هستند، از میانگین بیشتر است. به عبارت دیگر، پنتاگون از نظامیان اوکراینی که این آنتی‌بادی‌ها در آن‌ها یافت شد، در پروژه‌های خود برای توسعۀ سلاح‌های بیولوژیکی استفاده کرده است.

پنتاگون آزمایش‌های خود را فقط بر روی اوکراینی‌ها انجام نمی‌دهد. روزنامۀ بلغاری OFF News می‌نویسد: «طرف روسی ادعا می‌کند که در بلغارستان تعدادی آزمایشگاه‌ بیولوژیک وجود دارد، که در آن‌ها آزمایش‌هایی بر روی شهروندان بلغاری برای ایجاد ویروس‌ها و عوامل بیماری‌زا انجام می‌شود. در عین حال، کریل پتکوف، نخست وزیر بلغارستان ضمن تأئید وجود چنین مؤسساتی، ادعا می‌کند که آن‌ها فقط برای آزمایش در نظر گرفته شده‌اند نه برای گسترش پاتوژن‌های خطرناک».

آمریکایی‌ها شهروندان خود نیز مورد آزمایش قرار می‌دهند. نشریۀ ایتالیایی فارودی روما (Farodi Roma ) چنین می‌نویسد: «جیسون کرو، یکی از اعضای کمیتۀ اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا، طی یک سخنرانی در مجمع امنیتی، که در آسپن کلرادو برگزار شد، همشهریان خود را به خودداری از مراجعه به آزمایشگاه‌های خصوصی برای آزمایش اسید دئوکسی‌ریبونوکلیک (DNA) فرا‌خواند. به عقیدۀ وی، اطلاعات شخصی شهروندان می‌تواند برای توسعۀ سلاح‌های بیولوژیکی و هدف قرار دادن گروه‌های خاصی از آمریکایی‌ها یا حتی افراد مورد استفاده قرار گیرد.

پشت تمامی آزمایشگاه بیولوژیکی خصوصی آمریکایی، ساختارهای پنتاگون قرار دارند که در ایالات متحده از طریق «بالشتک‌ها» در قالب آزمایشگاه‌های خصوصی فعالیت می‌کنند.

نمونۀ پنتاگون در راه‌اندازی شبکه‌های جهانی تأسیسات بیولوژیکی نظامی، توسط برخی کشورهای دیگر، اما نه در چنین مقیاسی، دنبال شد.

بنا به نوشتۀ پورتال Zero Hedge، برنامۀ جنگ بیولوژیکی چین در دانشکدۀ دامپزشکی نظامی آکادمی علوم پزشکی نظامی (چانگچون)، مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها (منطقه نظامی چنگدو)، دانشکدۀ ویروس‌شناسی ووهان و دانشکدۀ میکروبیولوژی آکادمی علوم چین (پکن) در دست تحقیق و توسعه است.

کتاب علوم استراتژی نظامی (战略学) که در سال ۲۰۱۷ توسط دانشگاه دفاع ملی جمهوری خلق چین منتشر شد، یک فصل زیر عنوان «زیست‌شناسی به‌عنوان یک میدان نبرد نظامی» وجود دارد. این بخش انواع بالقوه جدید جنگ بیولوژیکی، از جمله «حملات ژنتیکی خاص قومی» را مورد بحث قرار می‌دهد.

کوری فلوک، تحلیلگر لاکهید مارتین، وجود برنامۀ تسلیحات بیولوژیکی ایران را تأئید می‌کند. در گزارش مرکز کارنگی، زرادخانه پیشرفتۀ تسلیحات بیولوژیکی اسرائیل مورد تأئید قرار گرفته است.

امروز تحقیقات بیولوژیکی نظامی پنتاگون در ایالات متحده، به یک رسوایی عریان انجامیده است. تام فیتون، رئیس سازمان غیردولتی آمریکایی دیده‌بان قضایی، یک مجموعۀ گستردۀ حاوی پاسخ‌های آژانس کاهش تهدیدات دفاعی را به درخواست رسمی خود مبنی بر ارائۀ داده‌های مربوط به فعالیت آزمایشگاه‌های زیستی در اوکراین و حریم پساشوروی منتشر کرده است.

دیده‌بان قضایی تحت فشار مقامات عالی‌رتبۀ ایالات متحده (حتی با وجود قالب ویرایش شدۀ قبلی اسناد)، مجبور شد مطالب منتشر شده را از وب سایت خود حذف کند. به این ترتیب، جامعۀ جهانی را از اطلاعات موثق در مورد توسعۀ سلاح‌های بیولوژیکی توسط پنتاگون محروم کرد و امکان بحث در مورد آن را در کنفرانس بازنگری کنوانسیون منع سلاح‌های بیولوژیکی و سمی از بین برد.

اما کشورهایی که آزمایشگاه‌های بیولوژیکی نظامی ایالات متحده در آن‌ها واقع است، می‌توانند به طور مستقل از آژانس کاهش تهدیدات دفاعی در مورد «آزمایش‌های» بیولوژیکی ‌در قلمرو خود، گزارش درخواست کنند. این واقعیت را نمی‌توان انکار کرد که ایالات متحده نخستین جنگ جهانی ویروسی را آغاز کرده و پیش می‌برد. بعید نیست که دیگر نهادهای دارای ظرفیت بیولوژیکی نظامی مدرن (نه تنها دولت‌ها) نیز در آن شرکت کنند.

نخستین قربانیان چنین جنگی در وهلۀ اول، محل آزمایشگاه‌های بیولوژیکی آمریکایی خواهند بود.

تام هارتمن مجری رادیویی آمریکایی و فعال اجتماعی این سؤال را مطرح می‌کند: «یک کشور چه اهرم‌هایی سیاسی در دست دارد که می‌تواند تهدید واقعی برای انقراض مردم جهان، مثلاً چشم بادامی‌ها یا مو سرخ‌های قفقاز‌ یا عرب‌ها یا چینی‌ها یا فقط افراد کوتاه قد ایجاد کند».

شاید همین «اهرم‌ها» هستند که رهبری کشورهایی را که آزمایشگاه‌های بیولوژیکی آمریکایی در آن‌ها مستقرند، مجبور می‌کنند تا تهدید موجودیت مردمان کشور خود را در سکوت تحمل کنند.

نقل از وب سایت بنیاد فرهنگ راهبردی

https://eb1384.wordpress.com/2022/12/04/

۱۳ آذر-قوس ۱۴۰۱