کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

چرا پاناما از همسویی با آمریکا امتناع می‌کند؟

سنت یارکشی دوران جنگ سرد اگر چه تا کنون از سوی آمریکا و متحدانش در جلب حمایت کشورهای آمریکای لاتین در محکوم کردن روسیه موفق نبوده است اما بسته نشدن کانال حیاتی پاناما به روی کشتی‌های روسیه بر خلاف میل آمریکا، «سد مهاری برای منافع هژمونیک واشنگتن» در این منطقه به شمار می‌رود.

چرا پاناما از همسویی با آمریکا امتناع می‌کند؟

به گزارش روز یکشنبه ایرنا،  اداره کانال پاناما (ACP)، بسته شدن این گذرگاه به روی کشتی‌های روسیه به دلیل درگیری اوکراین را رد کرده و بر پایبندی به اعلامیه بی طرفی که از سال ۱۹۷۷ به اجرا درآمده بود، تاکید کرد.

با رد بسته شدن گذرگاه پاناما به روی کشتی‌های روسی به دلیل درگیری در اوکراین، انتظار می رود این موضوع یکی از موارد در دستور کار سفر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به پاناما در ۱۹ و ۲۰ آوریل (۳۰ و ۳۱ فروردین) باشد.

به گزارش تارنمای اسپوتنیک موندو، در بیانیه‌ای که از سوی مقامات پاناما منتشر شده، آمده است: کانال پاناما وضعیت کنونی اوکراین را از نزدیک دنبال می‌کند، اما این یک آبراه بین‌المللی ترانزیتی با بی‌طرفی دائمی است.

بی طرفی اعلامی از زمان امضای معاهدات در سال ۱۹۷۷ بین جیمی کارتر رئیس جمهوری وقت ایالات متحده و عمر توریخوس رئیس جمهوری وقت پاناما برای بازپس‌گیری کنترل مسیر بین اقیانوسی توسط پاناما به اجرا درآمده است. این بی‌طرفی، ترانزیت ایمن و آزاد کشتی‌های همه کشورها را چه در زمان صلح و چه در جنگ تضمین می ‌کند.

«مارسلو مونتس» تحلیلگر آرژانتینی مسائل بین‌المللی می‌گوید، این تصمیم که توسط «اریکا موینِس» وزیر امور خارجه پاناما اعلام شده است، مبتنی بر سیاست خارجی پاناما بر اساس دفاع از منافع ملی این کشور است.

این تحلیلگر بین‌المللی خاطرنشان کرد خط وابستگی ایالات متحده به پاناما در سال‌های اخیر شروع به شکسته‌شدن کرده است؛ روندی که از زمان روی کار آمدن لائورنتینو کورتیزو از حزب انقلابی دموکراتیک در سال ۲۰۱۹ سرعت گرفته است.

وی افزود: این اقدام پاناما، سیاست خارجی منسجم‌تر و برابرتر در قبال منافع ایالات متحده را حفظ می‌کند.

به گفته مونتِس، واضح است که این اقدام به این معنی است که رویه پاناما به طور خودکار با تصمیمات واشنگتن سازگار نیست و دیدگاه ژئوپلیتیکی مشابهی نسبت به جهان ندارد. این یک سابقه بسیار جالب توجه برای آمریکای لاتین محسوب می‌شود.

به این ترتیب، سیاست خارجی پاناما، همسو با موضع قدرت‌های منطقه‌ای مانند برزیل، مکزیک و برخی کشورهای دیگر، سعی در ایجاد نوعی موضع سوم در قبال جنگ اوکراین دارند که لزوماً حمایت مطلق از منافع روسیه نیست و به طور خودکار به مواضع واشنگتن نیز پایبند نیست.

پاناما که ۳.۵ درصد تجارت دریایی جهان از کانال متعلق به این کشور عبور می‌کند، تا کنون هیچ تحریمی علیه روسیه اعمال نکرده و به رای موافق به اخراج این کشور از شورای حقوق بشر سازمان ملل بسنده کرده است.

به گفته مونتس، تصمیم پاناما برای حفظ بی‌طرفی در مورد عبور کشتی‌های روسی از کانال، «سابقه مهمی برای منطقه» آمریکای لاتین و «سد مهاری برای منافع هژمونیک واشنگتن» است.

این تحلیلگر یادآور می‌شود که این کانال خدمات مهمی را به حمل و نقل دریایی به عنوان وسیله ای برای جهانی شدن ارائه می دهد. اگر مسیر عبور کشتی‌های روسی بسته شود، ضربه شدیدی به تجارت منطقه‌ای و جهانی خواهد بود، زیرا این کشور اوراسیا صادرکننده عمده کودها و مواد شیمیایی کشاورزی و همچنین تجهیزات صنعت خودروسازی و منابع انرژی است.

«سائول مندز» رئیس اتحادیه ملی کارگری صنایع عمرانی پاناما و نامزد سابق ریاست جمهوری پاناما پیشتر گفته بود که تحریم‌های اعمال شده توسط قدرت‌های غربی علیه روسیه، دارای عواقبی برای اقتصاد جهانی است و هزینه‌های زندگی را در کشورهایی همچون پاناما که دستمزدها بسیار پایین است، بیشتر می‌کند.