مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

«
»

همه چیز و هیچ چیز !

حکومت اسلامی ایران و شش قدرت جهانی غرب ، دور نهایی مذاکرات هسته‌ای را از روز سه‌شنبه در وین آغاز خواهند کرد . موعد مقرر برای امضای توافق نهایی روز سوم آذرماه است و طرف‌های گفت‌وگو یک هفته فرصت دارند تا اختلافات باقی مانده را حل کنند . اما قبلش ، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا برای فوت هنرمند ایرانی آیه قرآن میخواند . آلن ایر و انالله و انا الیه راجعون به مناسبت درگذشت مرتضی پاشایی ! من نمیفهمم کجای این تیتر با معیارهای امروز اشکال دارد ؟ جناب آلن ایر سالها تحصیل و تجربه کسب کرده ، برای همین کارها . و اگر همین کار را هم نکند که از بیکاری راهی تیمارستان میشود ! مدیر اجرایی فیس بوک هم در صفحه شخصی خود از دیدارش با مسیح علی نژاد نوشت . شریل سندبرگ این روزنامه نگار ایرانی را «قهرمان شخصی» خود خواند . سندبرگ در آمریکا به عنوان فعال حقوق زنان نیز شناخته می شود . واردات قهرمان شخصی از نوع و ساخت چین ممنوع اعلام شد !

روز جمعه (۱۴ نوامبر) اعلام شد که “دولت اسلامی” بعد از چاپ پاسپورت مخصوص اسلامی و صادرات نفت ، در صدد ضرب سکه‌‌ی طلا و نقره و مس با مهر مخصوص خود است . هدف این کار مقابله با “سیستم پولی استبدادی رایج” عنوان شده که “الگوی نظام اقتصادی غرب” است و “مسلمان‌ها را به بردگی کشانده” است . دولت اسلامی در حال حاضر یک سوم ایالت‌های عراق و یک سوم خاک سوریه را در تصرف خود دارد . فکرش را بکنید در قرن 21 یک سوم خاک دو کشور را به توبره بکشی و غرب یا دنیا هم ناتوان باشد….

دولت اسلامی یعنی همان داعش ، که تازه عده ایی را به فکر آنالیزش انداخته است . داعش علاوه بر داشتن زیرساختهای لازم ، خیلی پولدار و مسلط و خشن است . خیلی راحت سر میبرد . هفته گذشته آنها یک گروگان دیگر را سر بریدند . با کشته شدن عبدالرحمن کاسیگ ، شمار شهروندان غربی که داعش سربریده است اکنون به ۵ نفر رسید….مردم دیگر هم اصلا حساب نمیشوند ! داعش یا دولت اسلامی خلبان آموزش دیده دارد ، سلاحهای سنگین ،  چاپ اسکناس ، و خیلی فاکتهای دیگر که به سادگی نشان میدهد این دولت با باد هوا ساخته نشده و همینطوری از کون آسمان لجستیک نمیشود ! یک مهندسی تقریبا دقیق ، که علتهای ظهورش در منطقه را لازم کرد والبته به ذهن هر وزغی نمیزند . مثل ذهن همان ملتی که موضوع اسید پاشی یادش رفت و حالا برای جنازه هنرمند اشگ میریزد ! یعنی هنوز نمیداند که قربانیان اسید پاشی خیلی بیشتر از یک بیماری طبیعی عذاب میکشد و باید فراموش نشود .

برندگان جایزه نوبل برای خاتمه فوری محاصره پزشکی زندان لیبرتی فراخوان داده اند . برندگان نوبل یادشان نرفته ، که میشود فراخوان داد وتلاش کرد برای خروج سریع زندانیان از باتلاق عراق . منتها مثل همیشه معذوریتهایی وجود دارد. تنظیم ماندن، با سیاست خط موازی غرب ! رئیس جمهور آمریکا و شیرین عبادی هم اسیر همین معذوریت نوبلی هستند ! تمام این تیترهای موجود را با نقطه آغازی انسانی و سیاسی اگر ببینی ، کارت زاره ! ولی اگر آنطور ببینی که میخواهند ، پس حتما خودت هم تیتر کوچکی از یک سیاست بزرگ میشی ، و یا بالعکس . یک تیتر بزرگ برای هیچی ! اینکه برندگان یا چرندگان و یا خزندگان نوبل را مخاطب قرار دهم معیارم چیست و به کدام اعتبار ؟ با معیار شخص اوباما یا شیرین عبادی ؟ و یا اعتبار جایزه نوبل ؟ سابقا نوبل به افراد اعتبار میداد و حالا نوبل از همین معیارها اعتبار میگیرد .

باراک اوباما نماینده یک سیستم است که وارد کاخ سفید شده تا خطوط سیاسی مشخصی را در سطح جهان و جهت منافع سیستم پیش ببرد . این سیستم مسئله اش زندگی یا جان افراد خودش هم نیست . چه رسد به 3000 زندانی لیبرتی در باتلاق عراق ! تاریخی از جنگ با تلفات میلیونی در کارنامه خودشان دارند . از نظر سیاسی با کدام معیاری این آی کیوهای موجود ، اعتبار دارند و کلا چه میتوانند یا میخواهند ، انجام دهند ؟ همین معیار و اعتبار را هر کنفوسیوسی میفهمد ، و انتطاری هم از چنین موجوداتی برای انجام کارهای انسانی ندارد ! پس مخاطب قرار دادن این پدیده های نوبلی کوبیدن آب در هاون است . مگر اینکه باور کنم این پدیده ها واقعا جانشان برای بشر و حقوق در میرود و مثلا بسته شدن خونین قرارگاه اشرف هم با چراغ سبز آن کاخ سفید نبود !

برندگان نوبل ، اردوغان و اعلام کشف قاره آمریکا توسط مسلمانان ، بلاهتهای تازه ، اشگهای یک ملت ، فراموش شدن اسید پاشی ، دولت اسلامی ، چپ سوسیالیست یا چپ استقلال طلب ، سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا و قرآن ، مسیح علی نژاد و مدیر فیس بوک و صفحه آزادی یواشکی واسید پاشی علنی ، و باقی امورات جاری….

فکرش را که میکنم اگر هیج یک از این کارها را مجریان مربوطه انجام ندهند ، نرخ بیکاری و دیوانگی و خودکشی چند درصد افزایش مییابد ؟ پس به سادگی میشود نتیجه گرفت : همه چیز همانطوری باید باشد که با معیارها منطبق هست ! داشتن معیار یک الزام است . روزگاری نوبل اعتبار داشت و با معیارهای متفاوتی ارائه میشد . نوبل گیرندگان امروز هم معیار دارند ! صفحه آزادی یواشکی و مصاحبه با یک اسید پاش گُنده اصفهانی ( امام جمعه ) ، برای مسیح علینژاد یک معیار است . برای سندبرگ هم چپاندن اندازه و سقف مسیح علینژادها یک معیار است ( مبارزه یعنی همین ، و بیشتر از این یعنی خشونت ) . داشتن معیار مهم و یا همه چیز است . ولی خود معیارهای امروز هیچ چیز نیست !

سندبرگ، که پیش از این رئیس دفتر وزیر خزانه داری آمریکا بوده و امروز مدیر اجرایی فیس بوق ، خطاب به این روزنامه نگار ایرانی گفت: «مسیح، به همراه زنان در سراسر جهان از تو بخاطر شجاعت و اعتقاد راسخت به آزادی یواشکی تشکر می کنم» . خانم سندبرگ از معدود مدیران زن در رده بالای شرکت‌های اینترنتی در آمریکا است . مجله تایم در سال ۲۰۱۲ او را جزو ۱۰۰ نفر پرنفوذ در جهان قرار داد بسیاری از احتمال ورود سندبرگ ، که پیش از این رئیس دفتر وزیر خزانه داری آمریکا بود ، به جهان سیاست گفته بودند .

اسماعیل هوشیار

17.11.2014