به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

«
»

هشت مارس روز جهانی زن بر همه زنان مبارز وآگاه گرامیباد

اعتصابات واعتراضات برای کسب حقوق برابر، بخش مهمی از تاریخ غنی مستمر مبارزات زنان کارگر در سراسر جهان بوده و هست. در صحنه این مبارزات، زنان هربار به اشکال مختلف آگاهی و انزجار از ستم مضاعفی که بر آنها روا می شود را اعلام نموده وتوان عظیم خویش برای تغییر شرایط نامطلوب؛ و ساختن جامعه ای آزاد و برابر را نشانداه اند .

شروع مبارزات متشکل زنان : در ماه مارس سال 1908 میلادی حدود 15000 کارگر زن در شهر نیویورک برای دستیابی به ساعات کار کمتر، دستمزدبیشتر، پایان دادن به کار کودکان و نیز حق رأی تظاهرات کردند. ایشان با پلاکادرهایی که بر آنها نوشته شده بود: “نان و گل سُرخ ” هدف خویش را که برابری و ارتقاء کیفیت اقتصادی زندگی بود روشن می ساختند.

به همین خاطر اولین مراسم روز جهانی زن در 28 فوریه سال 1909 میلادی در شهرنیویورک به عنوان یک رویداد سیاسی سوسیالیستی برگزار شد. این مراسم توسط حزب سوسیالیست آمریکا، برای یادبود اعتصاب «اتحادیه جهانی زنان کارگر صنایع پوشاک» در سال 1908 سازمان یافته بود.

سپس در ماه آگوست سال 1910، کنفرانس جهانی زنان قبل از جلسه عمومی سوسیالیستهای بینالملل دوم در کپنهاگ دانمارک برگزار شد. «لوییس زیتس» زن مبارز و سوسیالیست آلمانی با الهام از سوسیالیستهای آمریکایی، پیشنهاد تأسیس سالانه روز جهانی زن را داد و «کلارا زتکین» زن سوسیالیست پیشرو که بعدها یکی رهبران زنان جهان شد ، از او حمایت کرد، البته در آن کنفرانس روز خاصی مشخص نشد.

هر چند بیش از یک قرن از آن زمان میگذرد اما مبارزات زنان در اشکال مختلف همچنان ادامه دارد.زیرا هنوز در در اقصی نقاط دنیا برای زنان نه برابری وجود دارد ونه آزادی ! در دنیای کنونی که سیستم سرمایه داری تقریبا بر کل آن حاکم است زنان به اشکال مختلف مورد سرکوب واستثمار مضاعف قرار دارند ،آنان در مقابل کار مساوی با مردان حقوق کمتر دریافت میکنند ! زنان ودخترکان کم سن وسال علاوه بر استثمار کاری و در سراسر جهان مورد بردگی جنسی قرار میکیرند ! در کشورهای اسلامی که قوانین عقب مانده 1400 سال پیش را اجراء میکنند، زنان در موقعیت غیر انسانی تر قرار گرفته وبشدت سرکوب میشوند .آنان از ابتدایی ترین حقوق انسانی خود محروم میباشند !

در ایران تحت حاکمیت جمهوری اسلامی زنان در موقعیت نابرابر با یک رژیم وحشی وزن ستیز رودر رو هستند آما آنها از پای نه نشسته وپیگیرانه برای آزادی وبرابری مبارزه میکنند ،در این راه مردان آگاه ومبارز در کنار آنان هستند ،همانگونه که در اعتراضات واعتصابات کارگران ، معلمان ،دانشجویان ،پرستاران ،در محیط کار و مدارس ودانشگاها مردان وزنان متحدانه در کنار هم با همراهی خانواده های خود علیه نظام ضد بشری حاکم مبارزه میکنند ،اکنون این مبارزات دارد به سمت تشکل یابی پیش میرود تا قدرت کارگران وزحمتکشان صد چندان شود.

مبارزه علیه حجاب که یکی از اشکال سرکوب زنان در جوامع اسلامی است در خیابانها ومیادین مختلف شهرهای بزرگ ایران در جریان است ، دختران وزنان شجاع ایران با آگاهی از دستگیری و سرکوب وحشیانه توسط مزدوران و پاسداران جهل وجنایت ،با مبارزات خود رژیم فاشیستی را به حالت تدافعی کشانده اند ! سرمایه داری در اشکال مختلف برای به انحراف کشانیدن مبارزات زنان برنامه ریزی میکند! سرمایه داران وغارتگران از آگاهی واقعی زنان ومردان وحشت دارند آنان مانع اصلی در برابر آزادی وبرابری واقعی هستند ، زیرا منافع آنان در نا آگاهی و متفرق بودن انسانها از یکدیگر است !

با گرامیداشت مناسب های مبارزاتی مختلف مانند هشت مارس روز جهانی همبستگی مبارزاتی زنان و اول مه روز همبستگی جهانی کارگران بیاد میاورند که مبارزه متشکل زنان از قرنها پیش در جریان بود ه و همچنان ادامه دارد ، مبارزه برای آزادی وبرابری تنها بیک جنس مربوط نمیشود بلکه به کل انسانها ربط دارد و بقول کلارا زتکین : نبرد نهائی جنس زن برای نیل به انسانیت کامل، نه در عرصه فمنیسم؛ بلکه در مقابله با سلطه سرمایه صورت می پذیرد.”

جنبش کارگری چگوارا ضمن گرمیداشت هشت مارس روز جهانی زن و حمایت از مبارزات به حق زنان مبارز کشورمان جهت نیل به آزادی و برابری در همه عرصه ها ، بر این اعتقاد است که مبارزه نهایی زنان برای آزادی وبرابری مبارزه طبقاتی است که آنها در کنار مردان کارگر وزحمتکش با تشکلات مستقل طبقاتی خود نظام سرمایه داری وغارتگر جمهوری اسلامی را نابود کرده و با بهره گیری از امکانات غنی گشورمان آزادی ،صلح وعدالت اجتماعی (سوسیالیسم )را به جامعه حاکم می نمایند.

به امید آنروز

جنبش کارگری چگوارا