کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

هدیه تلخ غرب به پیروزی انتخاباتی پوتین

فقط پنج روز پس از اعلام پیروزی ولادیمیر پوتین در انتخابات 27 اسفند ماه ریاست جمهوری روسیه با بیش از 76 درصد آرا لازم بود تا بسته هدیه آمریکا و غرب برای وی و این کشور باز شود که می تواند آغازی برای سقوط هر چه بیشتر روابط دو، چندجانبه و منطقه ای طرفین باشد.

 اخراج 60 دیپلمات روسی از آمریکا و شمار دیگری از کارمندان سیاسی روسیه از کشورهای عضو اتحادیه اروپا تا سطح سفیر اقدامی در واکنش به ادعای دخالت مسکو در مسمومیت سرگئی اسکریپال 66 ساله جاسوس روسی در انگلیس صورت گرفت.ادعایی که به شدت از سوی روسیه رد شد .
اسکریپال در سال 2010 میلادی در یک تبادل جاسوسی میان آمریکا و روسیه به انگلیس پناهنده شد.اسکریپال روز یکشنبه گذشته به همراه یک زن 33 ساله در نزدیکی مرکز خرید شهر سالزبری واقع در جنوب انگلیس به دلیل تماس با «ماده‌ای ناشناخته» بی‌هوش و به بیمارستان این شهر منتقل شد.

** پرونده اول دور چهارم ریاست جمهوری پوتین: اقدام متقابل علیه غرب
اکنون که روسیه به پیشواز پانزدهمین سال ریاست جمهوری پوتین با رای بالا می رود،از زمان تشکیل این کشور درسال 1991پس ازفروپاشی شوروی باتندترین واکنش آمریکا مواجه شده است که 60 دیپلمات روس را اخراج کرد و کنسولگری روسیه در سیاتل را نیز بست، در حالیکه باراک اوباما سلف دونالد ترامپ مشهور به بنیانگذار تندترین اقدام های ضدروسی در آخرین روزهای مسئولیت ریاست جمهوری فقط 30 دیپلمات روسیه را اخراج کرد.
با افزوده شدن این اختلاف جدید به کهکشان واگرایی های روسیه با آمریکا و اتحادیه اروپا، اکنون می توان بیش از گذشته این نکته را با قطعیت تاکید کرد که روزهای بسیار سخت و منجمد کننده ای در عرصه دیپلماسی بین طرفین وجود دارد همانگونه که پوتین پیشتر اقدام های واشنگتن در عرصه بین المللی از جمله اشغال عراق و به ویژه اقدام های ضدروسی را «گستاخی» و «احمقانه» توصیف کرده بود.
رییس جمهوری روسیه سال پار با انتقاد جدی از نقض مقررات بین المللی توسط آمریکا از جمله اشغال عراق، کشتار مردم این کشور و بحران آفرینی جنگی در شبه جزیره کره، شیوه انجام اقدام های ضدروسی واشنگتن را نیز «گستاخی» خواند.
وی بااشاره به اقدام های مختلف آمریکا ازجمله دستور اوباما در تعطیلی سرکنسولگری روسیه در سانفرانسیسکو و دو مرکز کنسولی در واشنگتن ونیویورک، گفت: تصمیم برای کاهش مراکز دیپلماتیک حق آمریکا است، اما مساله این است که با گستاخی اقدام می کنند.
پوتین همچنین در باره اظهارات ضدروسی برخی مقام های آمریکا اظهار کرد: احمقانه است که روسیه را هم ردیف کره شمالی قرار می دهند و سپس باز هم از مسکو می خواهند در تحریم ها علیه پیونگ یانگ مشارکت کند.

** پوتین در برابر واقعیت ترامپ:
اکنون افزون بر اتحاد ضدروسی شکل گرفته بین کاخ سفید و کنگره علیه روسیه، اتحادیه اروپا که همیشه تلاش کرده در برابر مسکو روالی نرم تر از واشنگتن پیش بگیرد، از رویکردهای تندتر ضدروسی پیروی می کند که تصمیم دیروز اتحادیه اروپا مبنی بر اخراج جمعی دیپلمات های روسی از کشورهای عضو از جمله این اقدام ها به شمار می رود و همچنین تهدید به تحریم های بیشتر اقتصادی و فناوری علیه روسیه نشان می دهد، کاخ کرملین واقعیت های جدیدتری را تجربه خواهد کرد.
از سوی دیگر، هرچند روسیه همواره از اقدام های متقابل و واکنش های همسنگ در برابر غرب سخن گفته و موضع گرفته است، ولی این مساله که توان رویارویی با پیوستگی گسترده ضدروسی آمریکا و اتحادیه اروپا را در ابعاد مختلف اقتصادی، نظامی و اخراج دیپلمات ها دارد، نیازمند یک دوراندیشی ویژه است که به عنوان یکی از ویژگی های دیپلماسی پوتین و سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه شناخته می شود.
اکنون روسیه باید خود را برای پاسخ به اقدام های ضدروسی بیشتر و در حال افزایش آماده کند که از اوایل سال 2014 در چارچوب پرونده اوکراین آغاز شده و همچنان ادامه دارد و روزگار دیپلماسی مسکو باید با این شرایط انطباق یابد.
از سوی دیگر با گذشت بیش از یک سال از حضور ترامپ در کاخ سفید، همگرایی های ضدروسی دولت وی با کنگره بیش از گذشته خودنمایی می کند و مقام های روسیه هم این واقعیت را پذیرفته اند که روابط حداقل تا آینده تقریبا دور رو به بهبودی نخواهد رفت.
اکنون با توجه به این روند باید گفت که دولت ترامپ و اتحادیه اروپا دشمنی با روسیه را جایگرین وعده های دوستی کرده اند و پیامدهای آن نیز همچنان در هر دو سو ادامه خواهد یافت.

** چند نمونه از اختلاف های گسترده روسیه با غرب:
– وقایع اوکراین: اواخر سال 2013 و اوایل سال 2014 – فرار ویکتور یانوکوویچ رییس جمهوری منتخب اوکراین به روسیه با فشارهای روزافزون اتحادیه اروپا و آمریکا و حضور مستقیم مقام های غربی در جمع معترضین
– جدا شدن شبه جزیره کریمه در کناره دریای سیاه از این کشور و انضمام به روسیه پس از یک همه پرسی
– موج تحریم های ضدروسی توسط آمریکا و اتحادیه اروپا و کنار ماندن روسیه از جمع هشت کشور صنعتی
– تعطیلی تقریبا کامل شورای هماهنگی روسیه و پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)
– افزایش حضور نظامی آمریکا و ناتو در شرق اروپا مانند لهستان و رومانی، مولداوی، لیتوانی و حتی هم مرز روسیه از جمله لتونی و استونی (700 کیلومتری مسکو)
– مهر تایید ترامپ بر قانون وضع تحریم های بیشتر علیه روسیه
– استقرار سامانه موشکی آمریکا در شرق اروپا نزدیک روسیه از جمله لهستان که امکان تغییر جنگی از تدافعی به تهاجمی را دارد
– اختلاف های گسترده مسکو و غرب در باره سوریه

** بمب های ساعتی دیپلماتیک:
اکنون می توان گفته های لاوروف وزیر خارجه روسیه را با دقت بیشتری مرور کرد و دریافت که زمینه های رفع این اختلاف های بزرگ تقریبا اندک است.
لاوروف چندی پیش  ظهار کرده بود: در روابط مسکو و واشنگتن مسائل و مشکلات بسیار زیادی از دوره حکومت باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا به جای مانده که در واقع شبیه بمب ساعتی است و اندک اندک عمل می کند.
وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: می دانیم کار برای سیاستمدارانی در واشنگتن که می خواهند با وجود شرایط روس ستیزی جنون آمیز در حال رشد، فعالیت کنند چه اندازه دشوار شده و این شرایط برای افراد خردمند، پیچیده و مشکل است.