ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

«
»

هدف از داخل شدن در سازمان جهانی تجارت چه میباشد؟

فرهاد

الهی پوچ مغزان در خروشند

به نادانی فضیلت میفروشند

که دارد چشم بینا تا بداند

که این گندم نمایان جو میفروشند

فانی

در هفته های اخیر مسئولین از شامل شدن افغانستان به سازمان جهانی تجارت خبری را نشر در حالیکه مردم از جمله تجاران، سرمایه دارن در این رابطه اظهار نگرانی نموده می افزایند که بدون تثبیت محصولات گمرکی بالای تولیدات کشورهای منطقه جهان ضربات مهلک بر تولیدات داخلی وارد میگردد اما مسئولین نگرانی های متذکره را بی مورد دانسته شامل شدن افغانستان را در این سازمان جهانی یک قدم بزرگ بخاطر بلند رفتن اعتبار کشور ما در جهان دانسته می افزایند پائین آوردن تکس و باز شدن درهای افغانستان برای کشورهای خارجی دور از واقعیت میباشد. در این رابطه دیدگاه محترم داکتر حبیب روز ترا مشاور سرمایه بانکداری و اقتصادی وقت که در سال 1389 زیر عنوان بیکاری و راه حل به نشر مسئله شامل شدن در سازمان جهانی نیز در آن انعکاس یافته خدمت خوانندگان گرامی یاد آور میشوم.

در فصل هشتم زیر عنوان بازار باز و سازمان جهانی تجارت دیدگاه خویش را چنین بیان داشته است هدف از داخل شدن چه است و دولت ما چه دارد که در بازار جهانی عرضه کرده بتواند. تاجران و کشور ما از آن استفاده کرده بتواند. کشور ما که استراتیژی اقتصاد بازار میخواهد دنبال کند این به این معنی است که درهای خود را نه تنها بر روی تجارت خارجی بلکه بر روی حرکت های بین اللملی عوامل تولیدی چون کار، سرمایه، تکنالوژی، خدمات، عقاید و ایدولوژی باز بگذارد. این نوع استراتیژی میتواند برای کشورهای که دارای بازارهای داخلی کوچک و تولیدات باشند و در بازار باز رقابت کرده بتوانند و هم در بازارهای جهانی حضور داشته باشند میتوانند واضح و آشکار است که در این راه میبایست در جهت افزایش استانداردهای کیفی محصولات خود و کاهش مصرف های تولیدی گام بردارند به این طور میتوانند در عرصه رقابت های بین اللملی موفق گردند.

کشور ما که غیر از مواد اولیه چیز دیگری برای تولیدات ندارد و صادرات کالاهای سنتی به سود کشور که اقتصاد آن رشد نکرده باشد مثل کشور ما به سود و منفعت ما نیست. باید به ترکیب صادرات خود توجه نمائیم که به شرایط بازارهای بین المللی و نیازهای جامعه بشری باشد ارزش صادرات آن چندین مرتبه از مصرف ترانسپورت آن باشد تا یک در آمد خوبی از آن داشته باشیم.

در بخش دیگری مینویسد موارد ذیل برای صادرات ما مفید ثابت شده میتواند. بکار گیری سیاست های پولی و مالی مناسب به منظور کاهش مصارف داخلی و ایجاد مازاد تولید برای صادرات ثابت نگه داشتن قیمت ها و جلوگیری از فشار انفلاسیون و تورم پولی استفاده از تکنالوژی برتر در تولید کالاهای صادراتی و کنترول آن از بین بردن موانع از سر راه صادرات و گسترش آنها با ایجاد تسهیلات جهت تامین مواد اولیه و کالاهای سرمایه ای و واسطه مورد نیاز کالای صادراتی تامین اعتبار مالی لازم جهت گسترش تولیدات کالاهای صادراتی و هم چنان تامین تسهیلات زیر بینائی لازم مانند حمل و نقل و بیمه و تقدیم کردن اطلاعات لازم به صادر کنندگان در مورد شرایط بازار بین اللملی نوسانات ارزی کشور وارد کننده به طور کلی شرایط اقتصادی وارد کننده کالاهای صادراتی مورد نظر دیده میشود که اساساً ما تولیدات صنعتی به صورت عمومی نداریم که صادر کنیم تا کیفیت آنرا بهتر سازیم اکثر این تسهیلات را ما برای تجاران ملی خود داده نمیتوانیم زیرا اکثر این تسهیلات از طرف سازمان جهانی تجارت ممنوع میباشد.

از جانب دیگر ما آزادی خود را از دست میدهیم بخاطریکه تمام تصامیم سیاسی، تجارتی در ژنف سویس گرفته میشود و نه در کابل و افغانستان. در شرایط فعلی افغانستان هیچ ضرور و لازم نیست که کشور ما در سازمان بین المللی تجارت داخل شود. هرگاه ما در این سازمان داخل شویم ما بازنده هستیم و منفعت از آن گرفته نمیتوانیم این بازی یک سیاست غلط برای شرایط فعلی افغانستان است. زیرا اگر تجاران و سرمایه داران ما اگر تولیدات صنعتی هم خلق کنند در بازار بین المللی رقابت کرده نمیتوانند مجبور است دروازه های فابریکه های خود را مسدود نمایند و کشور ما هرگز صنعتی نخواهد شد. ما صرفا بازار برای دیگران خواهیم شد بیکاری را از بین برده نمیتوانیم.

با وجودیکه مدت زیاد از نوشته کتاب متذکره سپری نمیشود و افغانستان تا هنوز شامل سازمان تجارت نشده بازیگران زور و زر از جمله مافیای مواد مخدر، اقتصادی، عاملین فساد گسترده، غاضبین میلیونها جریب زمین، صاحبان اقتصاد جنگی غیر مشروع مافیائی، زورمندان، قاچاقبران آثار باستانی، جنگلات، هزاران معادن کمپرادورها توانستند با انجام بازی های غیر قانونی کشور ما را در همه عرصه ها از جمله اقتصادی به بحران های نهایت خطرناک مبتلا سازند!

اداره سیگار یا اداره بررسی ایالات متحده امریکا در این اواخر یکبار دیگر از ناحیه به هدر رفتن میلیاردها دالر به نسبت گسترش فساد در افغانستان خبر میدهد می افزاید با وجودیکه طی چهارده سال که گذشت دو هزار سرباز امریکائی در افغانستان کشته شدند. به نسبت گسترش فساد میلیارد ها دالر کمک ایالات امریکا در افغانستان به هدر رفته است. اعمار بلند منزل های چند میلیون دالری را یک مثال خوانده  است! آصف آشنا یک تن از کارشناسان سیاسی کشور میگوید.

ایالات متحده امریکا طی چهارده سال گذشته حامی فساد از جمله سیاسی بوده که در جریان سالهای گذشته انتخابات ریاست جمهوری پارلمانی، شوراهای ولایتی با تقلب گسترده صورت گرفت یک مثال میباشد ادعاهای سیگار را احمقانه خواند میافزاید دولت های که به اساس یک دستبرد سیاسی به قدرت رسیده اند پس چطور میتوان از همچو دولت ها امیدوار بود که از گسترش فساد جلوگیری نمایند وی میگوید مشکل سران قصر سفید در آن است که با مردم افغانستان در ارتباط نبوده و با افراد و گروه های در ارتباط بودند که آنها کدام پایگاه در بین مردم افغانستان نداشتند و تصویری به نمایندگان و سران قصر سفید میدادند به واقعیت های موجود ارتباط نداشت صرف به منافع خودشان بوده از این لحاظ این تصویرهای خیالی درد مردم را مداوا نساخت.

در ادامه گفت آقای حامد کرزی رئیس جمهور پیشین با انجام بازی های هوشمندانه تمام نهاد های دموکراتیک را که به درد مردم میخورد منحل و نابود ساخت می افزاید بدون اصلاحات تفاهم نامه سیاسی که ضربه بزرگ را بر اعتبار پارلمان به وجود آورده نمیتوان جلو سایر بخش ها را از فساد گرفت و از تمام کشورها از جمله اتحادیه اروپا و امریکا خواست بخاطر جلوگیری از فساد سیاسی وظایف خویش را در مقابل ملت افغانستان که عبارت یک نظام مشروع و پارلمان انجام دهند وگرنه با ادامه وضع موجود دوره تحول نیز به یک فاجعه مبدل خواهد شد.

از جانب دیگر گروه های که خود را اپوزیسیون به رهبری پترام عضو ولسی جرگه معرفی کرده اند دولت را به فساد گسترده متهم نموده می افزایند عده از مافیا شرکت های غربی به جان مال مردم افتیده اند! از جانب دیگر کسر بیلانس تجارت که واردات نود و شش فیصد صادرات چهار فیصد را نشان میدهد فرار مغزها سرمایه از جمله اسعار نشر و پخش بانک نوت های جعلی افغانی در پاکستان عدم حمایت از تولیدات داخلی در عمل گسترش فساد، کشت و قاچاق مواد مخدر آثار باستانی، استخراج غیر قانونی معادن، قطع و قاچاق جنگلات مسلط شدن زورمندان، شیفته گان ثروت و قدرت تشدید شدن جنگ های خونین سبب بی اعتبار شدن بانک نوت های افغانی در کشور و بلند رفتن نرخ مواد غذائی و سوخت در کشور گردید در حالیکه یک ماه به سرمای ماه زمستان باقی مانده مردم از خریداری مواد سوخت و غذائی عاجز میباشند صدای شان به آسمان ها بلند شده با تاسف گوش شنوا و چشم بینا وجود ندارد.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور معاهده تجارتی و ترانزیتی را با رئیس جمهور قزاقستان امضاء کرد سال هاست که هزاران موتر از قزاقستان گندم به افغانستان می آورند با وجود تقاضا های مکرر تا هنوز مسئله ترانزیت با کشور ازبکستان غرض انتقال صنایع چرمی و دستی که بازار خوب در آسیای میانه دارد حل نگردیده صد ها هزار جوره لباس در گدام های مولدین باقی مانده به نسبت بلند بردن محصولات گمرکی در پاکستان از ناحیه صادرات میوه کشور به باغداران ما نتوانستند حاصلات شان را به کشور پاکستان طوریکه لازم است صادر نمایند از جانب دیگر سرمای شدید غیر قابل پیش بینی شده ضربه بزرگ را برای باغداران انگور وارد نمود به نسبت عدم توجه مسئولین در همه عرصه ها زراعت باغداران ما طی چهارده سال گذشته نتوانسته اند مصارف خویش را از ناحیه فروش حاصلات پوره نمایند.

مسئولین اداره محیط زیست از ناحیه افزایش آلودگی های هوا در زمستان آینده که سبب افزایش امراض از جمله نفس تنگی خواهد شد اظهار نگرانی نموده یکی از عوامل آنرا موجودیت بلند منزل های غیر معیاری و مشکلات اقتصادی خوانده اند. در حالیکه جنگ های خونین به نسبت بازی های جنایت کارانه ادارات استخباراتی کشورهای منطقه از جمله آی.اس.آی رو به افزایش بوده اما مردم علت مهاجرت های سیل آسا را که روزانه هزاران تن با قبول توهین، تحقیر، قربانی شدن هوس های قاچاقبران و طعمه نهنگ های اوقیانوس ها میشوند افزایش بیکاری و مشکلات اقتصادی را در کشور خوانده اند.  

بر بنیاد نامه ای که به دست طلوع نیوز رسیده عبدالعلی محمدی مشاور رئیس جمهور از وزارت مالیه خواسته است تا به تمام نهاد های دولتی ابلاغ کند که با شرکت گاز گروپ که یکی از شرکت های خلیل الله افروزی است پیمان بسته و گاز بخرند به گفته حافظی عضو اتاق تجارت و صنایع افغانستان در کشور یک صد و پنج شرکت گاز وجود دارد همه آنها مثل شرکت گاز گروپ در کشور حق دارند امتیاز دادن به یک شرکت خلاف قانون جاری در کشور میباشد.

درحالی که مردم از ناحیه بلند رفتن مواد اولیه و سوخت سخت نگران میباشند اما مسئولین زیر بهانه اقتصاد بازار از کنترول تخلفات خود داری نموده در حالیکه در اقتصاد بازار دولت مکلفیت دارد از تخلفات جلوگیری نماید. مسئولین وزارت داخله از افزایش چهل فیصد کشت کوکنار در کشور خبر میدهند. وسایل اطلاعات جمعی از بیست و یک کلینیک و شفاخانه های خیالی در هرات و صدها مکاتب خیالی در ولایات خبر داده اند. وزارت کار و امور اجتماعی از ناحیه مبتلا بودن شش میلیون کودک به مشکلات گوناگون اظهار نگرانی نموده اند.

مردم میگویند با موجودیت دشواری های فوق با شامل شدن در سازمان جهانی تجارت چه دستاوردی نصیب ملت افغانستان خواهد شد؟ در حالیکه ما توان رقابت سالم را با تا تولیدات خارجی نداریم از این لحاظ نظریات داکتر حبیب روزترا بخش مربوط به شامل شدن در سازمان تجارت را که در آغازنوشته های خویش یادآور شدیم در حال حاضر اثر گزار دانسته و خواهان عملی شدن آن در عمل میباشیم.