کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

نوآم چامسکی :  دولت اسلامی محصول سیاست آمریکا در خاورمیانه

 

 

پروفسور نوآم چامسکی Noam Chomsky در مصاحبه با مجلۀ فرهنگی ژاکوبین Jacobinدر مورد منشأ امارات اسلامی در عراق و شامات و چگونگی مسئولیت ایالات متحده و هم پیمانانش در پیدایش آنها توضیح می دهد.

 

چند روز پیش مصاحبۀ مأمور پیشین سازمان سیا، گراهام فالر Graham Fuller منتشر شد که یکی از بهترین تحلیل گران امور خاور میانه است. عنوان مصاحبه « ایالات متحده امارات اسلامی در عراق و شام را ایجاد کرد » امروز یکی از بهترین نظریه های توطئه را که در مورد خاورمیانه رایج می باشد را مطرح کرده است. این بار منبع این نظریه کاملاً متفاوت است و به نوآم چامسکی تعلق دارد، یعنی مستقیماً از قلب جامعۀ روشنفکری آمریکا منشأ می گیرد. نوآم چامسکی مشخصاً می گوید که این نظریه به این مفهوم نیست که ایالات متحده پیش از آن که آن را تأمین مالی کند به وجود آورده است. او این موضوع را به این شکل توضیح می دهد که ایالات متحدۀ آمریکا به همکاری انگلستان متن و شرایط ضروری برای گسترش این جریان را در سال 2003 با تسخیر جنایت کارانۀ بسیار وخیم عراق به وجود آورد. عراقی ها نیز این حمله را با حملۀ قوم مغول در هزار سال پیش از این مقایسه می کنند. سد ها هزار نفر کشته شدند، و میلیون ها نفر مجبور به ترک دیار و پناهنده شدند، میراث فرهنگی بسیار غنی باستانی از دوران سومری ها کاملاً از بین رفت (مترجم : در اینجا از تاراج موزه های عراق و ربودن آثار باستانی و انتقال آن با ده ها هواپیمای باربری غول پیکر به ایالات متحده چیزی یاد نکرده است).

از پی آمد های حمله می توانیم از سیاست تحریم نفاق مذهبی و قومی یاد کنیم. نیروهای اشغالگر و مدیریت مدنی آن پل بریمر Paul Bremer طرح بسیار مؤثری را به اجرا گذاشتند که می بایستی به نفاق بین اهل سنت و اهل تشیع و کردها بیانجامد به شکلی که این گروه ها به جان یکدیگر بیافتند و یکدیگر را بکشند. چند سال پس از اشغال، کشور در خشونت میان اقوام و مذاهب فرو رفت و از هم گسیخته شد.

نیروی محرک طبیعی مازعات به شکلی هدایت شد که افراطی ترین عناصر بالا بیایند، که غالباً از سرزمین یکی از همپیمانان مهم آمریکا می آمدند : یعنی عربستان سعودی یعنی کشوری که افراطی ترین نوع دولت اسلامی را در جهان ایجاد کرده است. با مقایسۀ ریاض، ایران کشوری مدارا کنند و مدرن بنظر می رسد، بی آن که از دولت های لائیک خاورمیانه چیزی بگوئیم.

نسخۀ رادیکال سعودی توسط امارات اسلامی در عراق و شام ( داعش) به شکل دکترینی افراطی به میدان آمده است. به عبارت دیگر ایدئولوژی داعش شکل افراطی اسلام افراطی از نوع سعودی است.

عربستان سعودی برای داعش نه تنها به عنوان پایگاه ایدئولوژیک مطرح می باشد، بلکه امور مالی آن نیز به عربستان سعودی بستگی دارد. البته نه خود دولت عربستان، بلکه ثروتمندان عربستان سعودی، کویت، و غیره به شکل مالی و ایدئولوژیک از گروه های جهاد طلب پشتیبانی می کنند و می بینیم که این جهاد طلبان بیش از پیش در تمام جهان حضور می یابند.

می توانیم بگوئیم که در سیر تحولی منازعات افراطی گری خود را به اثبات رسانده اند، و به تدریج همین تمایلات خشونت بار و آشتی ناپذیر بوده اند که به قدرت رسیده اند. مشخصاً وقتی خشونت سیاست حاکم باشد افراطی ترین ها به قدرت سوق داده می شوند. این است چگونگی پیدایش امارات اسلامی در عراق و شام. اگر این جریان حذف شود، مطمئناً به این دلیل خواهد بود که سازمان های خشن تر و افراطی تری جایگزین شوند.

ولی رسانه ها فرمان بردار باقی می ماند. رئیس جمهور اوباما در سخنرانی 10 سپتامبر 2014 از دو کشور به عنوان نمونه های موفقیت آمیز در استراتژی مبارزه علیه جریان های مخفی تروریستی توسط ایالات متحده یاد کرد : سومالی و یمن. فکر می کنم بسیاری مثل من از شگفتی حرفهای او بهت زده شده باشند، ولی در فردای سخنرانی او رسانه ها سکوت اختیار کردند.

وضعیت سومالی  به شکل  وخیمی آشفته است و در یمن نیز نسبتاً وضعیت بدی حاکم می باشد. سومالی کشور خیلی فقیری است. دربارۀ تاریخ این شکور حرف نمی زنم. ولی بین موفقیت آمیز ترین اقدامات دولت بوش در سیاست ضد تروریستی اش که خیلی به رخ کشیدند، سازمان خیریۀ برکات Barakat است که گوئی تروریسم در سومالی را تغذیه می کرد. رسانه ها در آن دوران خیلی هیجان زده بودند. موفقیت بسیار بارزی بود.

ولی چند ماه بعد واقعیات از عمق آب گل آلود به سطح آمد و آشکار شد که این سازمان امور خیریه با تروریسم در سومالی هیچ رابطه ای نداشته ولی مستقیماً در پیوند با امور بانکی، تجارت، کمک های بشر دوستانه و بیمارستان ها بوده است. برکات به اقتصاد کاملاً تضعیف شدۀ سومالی کمک می کرد که دوام بیاورد. با بستن برکات، دولت بوش به تمام این کمک ها پایان داد. این است مفهوم پیروزی مبارزه علیه تروریسم. و دیدیم که با سومالی چه کردند. این اطلاعات شایستۀ انتشار چند خط را نداشت و آن را در کتاب های مرتبط به  امور مالی بین المللی می یابیم.

در آن دوران « دادگاه های اسلامی »، سازمان اسلامی تا حدودی را صلح را به سومالی بازگردانده بود، بهترین دولت نبود ولی صلح طلب بود و مردم نیز آن را کمابیش پذیرفته بودند. ولی ایالات متحده نتوانستند آن را بپذیرند و نیروهای نظامی اتیوپی را فرستادند که این سیستم را تخریب کنند و بر این اساس بود که  یک بار دیگر هرج و مرج در سومالی برقرار گردید. چه موفقیتی ! و یمن نیز تاریخ خاص خود را در مورد رویدادهای اسفناک دارد.

منبع :

http ://fr.sputniknews.com/international/20150218/1014775967.html#ixzz3SAWj4rkf

ترجمه توسط حمید محوی