نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

«
»

نتیجه بازیهای گمراه کننده

فرهاد

از یازدهم سپتمبر 2001 – 2015

همه جا دکان رنگ است همه رنگ میفروشند

دل من به شیشه سوزد همه سنگ می فروشند

فانی

نظر به نوشته شوسودوفسکی قلم به دست امریکا که از شهرت خوب جهانی برخوردار میباشد تحمیل دولت تندرو اسلامی طالبان به اساس کمک نظامی امریکا به همکاری اداره آی.اس.آی در سال 1996 در کابل منافع جغرافیایی سیاسی امریکا را در منطقه تامین میکرد. بعد از فرو ریزی آسمان خراش ها بوش رئیس جمهور وقت طالبان و القاعده را تجسم شرارت توصیف نموده از تمام جهان متحدین منطقه و جهانی خویش را خواست موقف خویش در مبارزه با تروریزم هراس افگنی از جمله القاعده و طالبان افغان مشخص و روشن سازند و به تاریخ 13 سپتمبر تعهد نمود که جهان را به سوی پیروزی بر ضد هراس افگنان رهبری کند.

در این رابطه  سایر رویدادهای هفته اخیر مردم و آگاهان امور دیدگاه های خویش را چنین بیان داشته اند به تاریخ یازدهم سپتمبر 2015 چهارده سال از فروریزی آسمان خراش های ایالات متحده امریکا سپری می شود. طی همین مدت سران قصر سفید و متحدین جهانی و منطقه ئی شان نخواستند مطابق تعهدات به مردم کشور و جهان در مبارزه با تروریزم، هراس افگنی، کشت قاچاق مواد مخدر، احیا و بازسازی واقعی حکومت داری خوب، دفاع از حقوق بشر، زن و غیره به صورت واقعی و صادقانه انجام دهند! از همین لحاظ دستاوردها نسبت به قربانی ها، ویرانی ها، غارت ثروتهای مادی و معنوی کشور و مردم بسیار نا چیز بوده به نسبت افزایش خونریزی ها ایجاد فضای ترس و وحشت از جمله آدم ربائی، سرقت های مسلحانه، حملات انتحاری، ماین گذاری روی جاده، گسترش فرهنگ معافیت، عدم تطبیق یکسان قانون و عدالت اجتماعی، عدم حمایت از تولیدات داخلی و لیلام نمودن هزاران دستگاه های مختلط، دولتی، نبود خریداری ارگانهای دولتی، موسسات داخلی و خارجی از تولیدات داخلی، باز نشدن راه های ترانزیتی کشورهای همسایه از جمله کشورهای آسیای میانه غرض بازار یابی اجناس و تولیدات داخلی؛ تثبیت مالیات غیر عادلانه، نشر و پخش بانک نوت های جعلی افغانی در خارج کشور، پول شوئی، فرار سرمایه، ده ها هزار دستگاه های تولیدی غیر فعال یا فلج گردیده است.

از همین لحاظ است که روزانه ده ها هزار از راه های غیر قانونی یا قبول توهین تحقیر به کشورهای جهان غرض پیدا کردن جای مصئون و یک لقمه نان، مهاجرت نموده هزاران تن آنها قربانی هوس های قاچاقبران انسانها و طعمه نهنگ اوقیانوس ها گردیده، ده ها هزار زن، مرد، اطفال در قطارهای راه آهن پارک ها شب و روز خویش را سپری نموده مورد اذیت و آزار پولیس بخصوص مجارستان قرار گرفته اند، زمانی داخل کشور جرمنی میشوند با دشنام به واسطه آلمانی ها پذیرایی میشوند. هزاران تن دیگر در کشورهای مختلف زندانی، صدها تن آنها محکوم به مرگ شده اند.

سران کشور هنگری میگویند چهار هزار پولیس مجهز را با سگ های پولیسی غرض جلوگیری از رفتن به جرمنی توظیف نموده برای آنها هدایت داده شده سر از تاریخ 23/6/1394 مهاجرین که شامل کشور مذکور میشوند به کشورهای شان جبراً برگردانده و یا زندانی خواهند شد.

بیش از سه میلیون تن به مواد مخدر مبتلا، نهاد کشور ما را در ردیف چهار کشور فاسد و تهیه کننده نود فیصد مواد مخدر جهان معرفی کرده اند. با وجود سرازیر شدن قریب به نود میلیارد دالر امریکا زیر نام کمک به افغانستان در زندگی اکثریت خانواده تغییراتی به وجود نیامده بلکه از سابق هم بدتر شده. کسر فاحش در بیلانس تجارت وجود داشته واردات بیش از ده میلیارد و صادرات قریب به 450 میلیون دالر بوده قریب شصت فیصد مردم در حال حاضر زیر خط فقر زیست مینمایند صدها هزار تن به نسبت مشکلات اقتصادی، تشدید شدن انواع خشونت های خانواده گی و دامن زدن انواع خصومت های قومی، سمتی، لسانی، مذهبی، تنظیمی، حزبی، افزایش فقر، بیکاری به مخالفین مسلح و مافیای مواد مخدر پیوسته اند. مسلط شدن اقتصاد مافیائی غیر مشروع، جنگی در کشور زمینه فعالیت های تولیدی، و فروشاتی را محدود و ناچیز ساخته صد ها تن از بازرگانان به تاریخ 22/6/1394 به نسبت اختتاف پسر حاجی آصف رئیس اتحادیه علافان شهر کابل دست به مظاهره زده و دکانهای خویش را بسته نموده اند و آنها میگویند اگر حکومت امنیت شانرا تامین ننماید ما دیگر سرمایه گذاری نمی نماییم می افزایند اگر حکومت فردی را به تاریخ 21/6/1394 از ساحه بگرامی ربوده شده از چنگ ربایندگان رها نسازد واردات مواد غذائی را متوقف خواهیم ساخت.

زمری احمد یک تن از بازرگانان به طلوع نیوز گفته اگر سران حکومت نمیتوانند امنیت مردم را تامین نمایند باید از حکومت داری دست بکشند تا مردم خود در تامین امنیت شان تلاش نمایند. خانجان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع خاطر نشان کرد اگر حکومت نتواند تا چهل و هشت ساعت آینده وحدت الله نام را که توسط پنج تن افراد مسلح و با یونیفورم پولیس مجهز بودند ربوده از چنگ ربایندگان رها نکند ما یک بوجی آرد را به کشور وارد نمی نماییم!

از جانب دیگر عده از نمایندگان مجلس میگویند که یک عده مقامات ارشد دولتی از جمله وزیران، والیان و مقام های محلی نهادهای امنیتی در ناامنی ها و پشتیبانی داعش و طالب دست دارند. عبدالرحمن رحمانی نماینده بلخ در مجلس نمایندگان گفته است وزیران و والیان شمال بعضی از فرماندهان پولیس و قول اردوها در این رابطه متهم هستند درباره آنها اسناد به دست است و مردم این اسناد را دارند و حکومت باید در این زمینه اقدام نمایند. انجینیر عبدالغفار نماینده ننگرهار تاکید مینماید افزایش نا امنی ها در بخش های شرقی کشور یکی از نگرانی های جدی است به ویژه فعالیت های داعش بیشتر بخش های ولایات شرقی کشور را تهدید مینماید از این لحاظ مردم در نا امنی ها زندگی مینمایند. در هفته های اخیر گروه داعش بیش از بیست مکتب را در ولسوالی های ننگرهار مسدود نموده. به نسبت حمله گروهی بالای زندان ولایت غزنی سه صد و پنجاه و پنج زندانی فرار کردند. در این حمله ده پولیس کشته شده اند بعضی از اعضای ولسی جرگه علت مساعد شدن زمینه حمله متذکره را موجودیت ستون پنجم در داخل دولت میخوانند. مردم به نسبت فشارهای که بالای ولسوالی سنگین ولسوالی همجوار آن در ولایت هلمند توسط هراس افگنان وارد گردیده، هشدار میدهند می افزایند اگر سران حکومت در این رابطه توجه نه نمایند سقوط ولسوالی های متذکره دور از امکان نمیباشد.

طالبان حمله وسیع را بالای ولسوالی زرمت پکتیا آغاز نموده اند، دو مرد تفنگ دار در ولایت سرپل سه تن را از پا در آورده اند.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه به تاریخ 23/6/1394 در جلسه شورای وزیران از ناحیه افزایش بی باوری مردم به حکومت وحدت ملی اظهار نگرانی نموده افزود طی یک سال گذشته کم کاری های دولت مردم را بی باور ساخته از اشتراک کنندگان جلسه خواشت غرض جلب اعتماد مردم کارهای را انجام دهند. اگاهان امور میگویند اکثریت مردم که در طبقه پائین و متوسط جامعه قرار دارند ستون فقرات یک جامعه را تشکیل میدهند. پس زمانیکه بالای ستون فقرات ضربه وارد گردد متباقی اعضای بخودی خود فلج و سالهای سال بزرگترین دوکتوران صادق مجرب از علاج آن عاجز خواهند ماند.

جای تاسف است که بازیگران جنگهای خونین و بحران زای کشور با استفاده از عدم درک یک عده افراد اشخاص و گروه های آلوده به فساد، غیر ماهر، وابسته توانستند بالای ستون فقرات جامعه با انجام بازی های خونین زیر نام داعش، طالب، القاعده و غیره ضربات آسیب پذیر و کشنده را طی چهارده سال گذشته وارد نمایند که مبدل شدن کشور و جامعه به کوره های آتش و گرداب های خون مثال برجسته میباشد.

سوال اینجاست غرض علاج این امراض نهایت خطرناک و نابود کننده چه باید کرد؟

نیاکان ما گفته اند هر زمانیکه ماهی را از آب بگیرید تازه است. حالا وقت آن رسیده که تمام نیروهای سالم اندیش کشور با استفاده از تجارب خونین گذشته غرض بیرون رفت از وضع بازی های ریاکارانه را از یازدهم سپتمبر 2001-2015 عالمانه واقعبینانه صادقانه ارزیابی و با استفاده از آن تصامیم را جهت کاهش دشواریهای فوق اتخاذ و با بلند کردن اعتراض های مسالمت آمیز حرکات مدنی، قلمی، تصویری، سوتی همکاری بشریت صلح جو را جلب نمایند در غیر از آن کشور و مردم از این بیشتر به سوی نابودی سوق خواهد شد!