زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

انگیزه های سفرملایعقوب به قطر 

                            نوشته ی : اسماعیل فروغی       اخیراً…

از واگرایی های سیاسی تا اشتباه ی راهبردی و تاریخی

نویسنده: مهرالدین مشید شعار های قومی دشمنی با وحدت ملی و…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

قمست سوم ایجاد اصلاحات و نخست وزیری شاه محمود: به نظر میرمحمد…

«
»

مکرون در محاصره مخالفان؛ آیا دولت وحدت ملی در فرانسه تشکیل می‌شود؟

رئیس جمهوری فرانسه مذاکره با سران احزاب مختلف راه‌ یافته به پارلمان را به امید خارج کردن کشورش از بحران سیاسی آغاز کرده است؛ رایزنی‌هایی که تا اینجا سازش ناپذیری مخالفان را نشان داده و مساله احتمال تشکیل دولت وحدت ملی را بر سر زبان‌ها انداخت است.

مکرون در محاصره مخالفان؛ آیا دولت وحدت ملی در فرانسه تشکیل می‌شود؟

 امانوئل مکرون دیروز در الیزه میزبان رهبران احزاب مختلف و البته مخالف بود که تا آخرین لحظه حاضر به مشارکت در ائتلاف احزاب حامی او نشدند. رئیس جمهوری که تنها چند هفته از انتخاب مجددش می‌گذرد، به امید خارج کردن کشورش از بحران سیاسی، از میهمانان خود خواست تا «راه‌حلی سازنده و ممکن را برای خدمت به فرانسویان» معرفی کنند. مکرون همچنین امیدوار بود که با همراهی این شخصیت‌ها خطوط اصلی اتحادی را ترسیم کند که برخورداری از اکثریت در پارلمان را برایش تضمین کند.

دیروز ژولین بایو دبیر ملی حزب «اروپ اکولوژی- سبزها»، ماتیلد پانو رئیس حزب «فرانسه تسلیم ناپذیر»، ادوارد فیلیپ نخست وزیر اسبق مکرون و رهبر حزب «افق‌ها»، کریستیان ژاکوب رهبر حزب «جمهوری خواه»، اولیویه فور از حزب «سوسیالیست»، فرانسوآ بایرو رهبر حزب «مودم»، فابیان روسل از حزب کمونیست و مارین لو پن از حزب «مجمع ملی» به کاخ الیزه رفتند.

روزنامه «لو فیگارو» در گزارشی از این دیدارها نوشت: در جریان مذاکرات دیروز که هم‌زمان با برنامه‌های روز جهانی موسیقی الیزه همراه بود و باعث شد مهمانان الیزه از مسیر غیرمعمولی وارد باغ الیزه شوند، ژاکوب، فور و لو پن، یک ساز را نواختند و آن هم ساز مخالفت با پیشنهاد همراهی با مکرون بود.

تشکیل دولت وحدت ملی

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از مجموع دیدارهای دیروز در کاخ الیزه، نوشت: روسل از حزب کمونیست تایید می‌کند که تشکیل دولت وحدت ملی یکی از گزینه‌های مدنظر مکرون است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: مکرون از من پرسید آیا آماده مشارکت در دولت وحدت ملی هستیم و آیا فکر می کنم که چنین ابتکاری راه برون رفت کشور از بحران است؟

خبرگزاری فرانسه همچنین گزارش می‌دهد که ژاکوب ائتلاف حزب جمهوری‌خواه با حزب افق‌های ادوارد فیلیپ را که پیشتر در احزاب موسوم به «مکرونی» مشارکت داشت، نپذیرفته است.

مارین لو پن هم که با قدرت بی‌سابقه حزبش به مجلس راه یافته تصمیم دارد رهبری ۸۹ نماینده مجمع ملی را در پارلمان بپذیرد و به همین دلیل از ریاست این حزب کناره گیری کرده است.

وی پس از دیدار با مکرون، مساله تورم و قدرت خرید را یکی از مباحث مطرح شده عنوان کرد و افزود: در این جلسه به روند افزایشی تورم اشاره کردم که از کنترل خارج شده است. همچنین مساله تامین مواد اولیه و انرژی و نیز مساله مهاجرت بی‌قاعده و قانون مطرح شد.

فرانسه در بن بست‌ سیاسی

انتخابات پارلمانی فرانسه که در جریان آن رئیس جمهوری در آغاز دوره دوم ریاست جمهور خود، اکثریت قاطع را از دست داد، نگرانی‌هایی را در مورد آینده تصمیمات، برنامه‌ها و اصلاحات دولتی مطرح ساخت که از همراهی نمایندگان مجلس برخوردار نیست.

مارین لو پن در ادامه اظهاراتش گفت که حزبش تصمیم ندارد «انسداد نظام‌مند» ایجاد کند بلکه برای بهبود زندگی فرانسوی‌ها و آینده فرزندان آن تلاش خواهند کرد.

وی افزود: اگر اقداماتی در مسیر درست پیشنهاد شود همانند پنج سال گذشته به آن رای خواهیم داد. اگر آنها راه را اشتباه بروند ما آنها را اصلاح می‌کنیم و اگر آنطور که می خواهیم اصلاح نشوند با آنها مخالفت خواهیم کرد.

بر اساس قانون اساسی فرانسه در صورتی که احزاب هوادار رئیس جمهوری از دستیابی به اکثریت مجلس ملی باز بمانند، نخست وزیر باید از حزب دارای اکثریت انتخاب شود. این بار اما مکرون و احزاب طرفدار با کسب ۲۴۵ از مجموع ۵۷۷ کرسی به اکثریتی نسبی دست یافته است.

مهمترین ائتلاف رقیب موسوم به «نوپس» نیز که با رهبری «ژان لوک ملانشون» از چهره‌های سیاسی چپگرای فرانسه متحد شده بودند با ۱۳۱ کرسی عمدتا متعلق به حزب فرانسه تسلیم ناپذیر، عنوان قوی‌ترین اپوزیسیون را از آن خود کرد.

حزب راستگرای افراطی مجمع ملی با رهبری  لو پن هم رقیب اصلی مکرون در انتخابات ریاست جمهوری نیز فراتر از انتظارها با کسب ۸۹ کرسی و با رشد چشمگیر نسبت به دوره قبل به بهترین جایگاه در تاریخ این حزب دست یافت.

ترکیب جدید پارلمان با قدرت نسبی دو حزب مخالف و تا این لحظه آشتی ناپذیر، آینده تصمیمات مکرون را در کسب تایید نمایندگان مجلس با ابهام جدی مواجه کرده است.