مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

«
»

مشت ها باز میشود، حقایق برملا

فرهاد

سرها برید و تیغ قضا را بهانه ساخت

خلق خدا بکشت و خدا را بهانه ساخت

شیخ از طریق کعبه ز بت خانه سر کشید

بنگر کجا رسید و کجا را بهانه ساخت

                                                       مرحوم فانی

رابرت گیتس وزیر دفاع اسبق امریکا که در زمان زمامداری بوش و اوباما بحیث وزیر دفاع و در سایر نقاط کلیدی وظیفه انجام داده در کتاب خاطراتش نوشته است: آقای اوباما از آغاز کارش در ریاست جمهوری به راهبرد پیروزی جنگ در افغانستان باور نداشت و موجودیت حامد کرزی را در قدرت تحمل نداشت. میافزاید وی میخواست با یک تلاش و کودتای نافرجام در دور انتخابات ریاست جمهوری سال 2009 میلادی افغانستان غرض برداشتن حامد کرزی از قدرت کاری را انجام دهد. جان مکن سناتور سرشناس امریکائی نیز اوباما را در رابطه به انجام پلان های کاری اش غرض ختم جنگ در افغانستان ناکام خواند و کشیدن قوت ها را بعد از سال 2014 از افغانستان کار نادرست برای سران قصر سفید خوانده است. در این رابطه و سایر رویدادهای مهم هفته سوم و آغاز هفته چهارم ماه جدی سال 1392 مردم، سخن گویان و آگاهان دیدگاه های خویش را چنین ابراز نموده اند:

آقای پیمان عضو ولسی جرگه نظریات خویش را به تاریخ 19/10/1392 از طریق طلوع نیوز گفت: قدرت اساسی در امریکا بدست نظامیان میباشد، فردی که در زمان ریاست جمهوری بوش و اوباما بحیث وزیر دفاع کار نموده است به شکست امریکا در ختم جنگ در افغانستان اعتراف مینماید برداشت من این است که آقای اوباما یک رئیس جمهور ضعیف بوده به هیچ وجه نمیتواند خواستهای خویش را در افغانستان عملی سازد. میافزاید زمانی میتواند به اهداف خویش موفق شود که اشتباهات گذشته را تکرار ننماید، یعنی اتکا بالای غاضبین میلیونها هکتار زمین، عاملین فساد گسترده، ناقضین حقوق بشر، جنگسالاران، زورمندان، عاملین دامن زدن انواع خشونت های خانوادگی و خصومت های قومی، لسانی، سمتی، مذهبی، تنظیمی، حزبی، قانون ستیزان، زن ستیزان، مردم ستیزان، فرهنگ ستیزان، عاملین غارت هزاران میلیارد ثروت های مادی و معنوی کشور و مردم، مافیای اقتصادی، قاچاقبران سنگهای قیمتی، آثار باستانی، جنگلات مثمر و غیرمثمر، مخالفین رشد دموکراسی، ترقی، عدالت اجتماعی، بزرگترین جفا جبران ناپذیر بالای ده ها میلیون مردم ما بوده و میباشد. اگر آقای اوباما در این عملکرد خویش تجدید نظر ننماید افغانستان را به ویتنام ثانی برای امریکائی ها مبدل خواهند ساخت. افزود آقای حامد کرزی با امضاء نکردن پیمان امنیتی بین افغانستان و امریکا آبروی دموکراتها را در جهان ریختاند، علت آن نزدیکی وی با سران جمهوری خواهان میباشد.

آقای رحمانی از طریق طلوع نیوز گفت کشور امریکا از لحاظ ساختاری به دو گروپ تقسیم شده، یک گروپ آنرا جمهوری خواهان و گروپ دیگر آنرا دموکراتها تشکیل میدهند. جمهوری خواهان یک امریکای پرقدرت در جهان میباشند. آنها منافع خود را با منافع در جهان گره زده. گروپ دوم دموکراتها بوده که منافع شان با منافع طبقه متوسط و مردم امریکا گره خورده است. میافزاید در زمان زمامداری بوش تمام قدرت بدست جمهوری خواهان بوده و آنها توانستند خود را بالای منافع تمام جهان برسانند از همین لحاظ بود که اکثریت مردم امریکا را برضد خویش تحریک نموده اند. آقای اوباما در جریان کمپاین انتخاباتی خویش وعده هایی را به مردم امریکا داده بود، به همان اساس میخواهد قوت های خویش را تا آخر سال 2014 از افغانستان خارج سازد. این در حقیقت یک بازگشت است نه شکست برای دولت امریکا سخنگوی قصر سفید نیز ادعاهای وزیر دفاع و سناتور جان مکن را دور از واقعیت خوانده میافزاید باراک اوباما تصامیم خوبی را بخاطر ختم جنگ افغانستان تا اخیر سال 2014 اتخاذ نموده است.

مردم و آگاهان امور می گویند در حالیکه یک عده سران امریکا به نسبت عدم انجام تعهدات شان در مبارزه با تروریزم، مواد مخدر، حکومت داری خوب، دفاع از حقوق زن، بشر، احیاء و بازسازی، تأمین صلح و ثبات واقعی به شکست خویش اعتراف مینمایند اما کسانی هستند که از آنطرف اوقیانوس ها بخاطر خوش خدمتی و ادای احترام به نمک با چشم سفیدی غرض اغفال ده ها میلیون مردم ما، رها کردن میدان را برای هراس افکنان، ترورستان، مافیای بین المللی مواد مخدر، اقتصادی، غاضبین میلیونها هکتار زمین، جنگسالاران، ناقضین حقوق بشر، عاملین فساد گسترده، جنایت کاران، سازمان یافته، دشمنان صلح، ترقی ،عدالت اجتماعی و حامیان منطقه و جهانی شان بازگشت به کشور امریکا میخوانند.

به باور ما اگر آقای اوباما و متحدین آن در این تصامیم پا در هوا و غیر انطباقی خویش آگاهانه و صادقانه تجدید نظر ننماید یکبار دیگر افغانستان را از این بیشتر به سوی بحران های خونین و جبران ناپذیر سوق خواهند داد، زیرا که با موجودیت چهل هزار مراکز آموزشی که پنج میلیون تن را در آنطرف خط دیورند زیر نام آموزش دینی، مصروف آموزش انجام حملات انتحاری، ماین گذاری روی جاده، آتش زدن مکاتب، مدارس، کشتار مردم بی گناه، محاکمه صحرائی و سنگسار نمودن زنان توسط ادارات آی. اس. آی سعودی تمویل و تسلیح میشوند و مداخله صریح ادارات استخباراتی کشورهای منطقه و جهان، صلح و ثبات واقعی در کشور تأمین نگردیده و نخواهد گردید.

آقای سرتاج عزیز مشاور حکومت پاکستان میگوید امریکائی ها بخاطر ختم جنگ در افغانستان شکست خورده اند. افزود امریکائی ها گروه هایی را که بخاطر مقاومت در مقابل دولت شوروی سابق تمویل، تسلیح و آموزش میداد و حالا با آنها درگیر در جنگ میباشد. مردم گفته های وی را یک اعتراف صریح از انجام جنایات خونین که طی چهاردهه گذشته نظامیان و اداره آی. اس. آی و سایرین بالای ده ها میلیون مردم در ایام جنگ اعلان ناشده و تحمیلی از خارج صورت گرفته و هنوز هم ادامه دارد خوانده و میافزایند اگر نظامیان پاکستانی و سایر جنایت کاران بین المللی در خدمت ادارات استخباراتی کشورگشایان قرار نمیگرفتند امروزه ده ها میلیون مردم و کشور ما به این سرنوشت غم انگیز خونین مبتلا نمی گردیدند.

یک تن از سران مسئولین وزارت صحت عامه از افزایش مرگ و میر مادران در ایام ولادت خبر میدهد. علت آنرا افزایش فقر، عدم دسترسی به خدمات بهداشتی در نقاط دوردست، عدم آگاهی لازم به تنظیم امور خانوادگی میخوانند. از دهمین سالگرد قانون اساسی زمانی حرف زده میشود که مسئولین اداره نورم استندرد میگوید سالانه دو میلیون تن نفت غیرقانونی طور قاچاق وارد کشور میشود که از این ناحیه دوصد و هشتاد میلیون دالر ضرر سالانه به دولت افغانستان وارد گردیده و میگردد. بیش از ششصد تن که چند تن آن متهم به هراس افکنی میباشند بدون فیصله محاکم از زندان بگرام توسط کمیته رهائی زندانیان رها شده اند. کمیته متذکره در نظر دارد که هفتاد و دو تن دیگر آنها را رها سازد. سخنگوی وزارت خارجه امریکا رهائی هفتاد و دو تن را بزرگترین تهدید برای مردم افغانستان و قوت های نظامی خویش خوانده میافزاید آنها در کشتار مردم بیگناه مردم افغانستان سهم داشته. کارشناسان نیز رهائی زندانیان متذکره را بدون بررسی و فیصله محاکم یک خیانت ملی خوانده اند میافزایند رهائی افراد فوق خطر بزرگ برای مردم و اردوی ملی میباشد. در حالیکه شکار حیوانات و پرنده ها به اساس فرمان حامد کرزی در کشور منع میباشد وسایل اطلاعات جمعی خبری را به نشر رسانیده که در آن گفته شده که یک صد و پنجاه تن عرب که وزیرخارجه اسبق قطر نیز شامل آن میباشد توسط محمد اسماعیل خان معاون کاندید ریاست جمهوری بخاطر شکار پرنده گان و خزنده گان کمیاب و نایاب دعوت شده اند. در حالیکه در تصویر دیده میشود که اسماعیل خان همراه آنها یکجا حرکت مینماید و پولیس هرات امنیت آنها را گرفته است. سخنگوی انتخاباتی اسماعیل خان میگوید این افراد به دعوت دولت افغانستان آمده نه به دعوت اسماعیل خان. در حالیکه آگاهان امور انجام عمل فوق الذکر را بزرگترین جفا بخاطر نابودی حیوانات و پرنده گان و خزنده گان کمیاب و نایاب خوانده اند. سخنگوی وزارت داخله میگوید در این رابطه بررسی صورت خواهد گرفت.

خلاصه اینکه با گذشت زمان باز شدن مشت ها و برملا شدن حقایق مردم پی برده اند که یکی از عوامل عمده و اساسی به درازا کشانیدن جنگ اعلان ناشده، تحمیلی از خارج بالای کشور و مردم که بیش از چهاردهه میشود جریان دارد کشور و مردم ما را در عمق فاجعه های خونین فرو برده و هنوز هم میبرد. اتخاذ تصامیم توسعه طلبانه و جدال های مغرضانه بین کشورهای منطقه و جهان از جمله سران احزاب جمهوری خواهان و دموکراتهای امریکا بخاطر دستیابی به قدرت و ثروت بیشتر و بهتر بوده و میباشد. ازهمین لحاظ است که سران متذکره با همکاری ادارات استخباراتی کشور و متحدین جهانی و منطقه ای خویش توانسته اند از جنگ افغانستان مطابق دلخواه خویش تصویرهایی را با رنگ و بوی متفاوت غرض اغفال نمودن مردمان کشورهای منطقه و جهان نشان دهند.

با تأسف که در این بازی دستیابی به قدرت و ثروت و توسعه طلبانه میلیونها مردم ما قربانی دهن گوشت توب و مواد سوخت این جنگ خانمانسوز و بیهوده گردیده و هنوز هم ادامه دارد. حالا که دامان رسوایی هایشان به جهانیان بلند شده هر کدام در بخش خویش مسئولیت گریزی را نسبت به مسئولیت پذیری ترجیح داده با زدن اتهامات بر یکدیگر شکست ننگین را که متحمل شده اند اعتراف مینمایند و بی باوری های خویش در ختم جنگ افغانستان اظهار میدارند. در حالیکه شکست امریکا در جنگ افغانستان شکست برای صدها میلیون مردم و متحدین جهانی و منطقه ای آن در قرن بیست و یک و تکرار چشیدن زهر تلخ جنگ ویتنام بوده و میباشد. ضمناً کشورهای منطقه و جهان نمیتوانند از گزند افزایش هراس افکنی افراطیت و تروریزم در امان بمانند.

به باور ما وقت آن رسیده که سران احزاب متذکره به جای لجاجت و راه اندازی جدالهای مغرضانه و توسعه طلبانه بخواست ده ها میلیون تن مردم افغانستان غرض بخاطر جلوگیری از اشتباهات گذشته خویش تن دهند که یکی از راه های رسیدن بخاطر کاهش دشواریهای گذشته و بیرون رفت از آن حمایت از نیروهای سالم اندیش، ترقی پسند، صلح جو، آزادی دوست بخاطر مساعد ساختن زمینه تدویر انتخابات شفاف و دموکراتیک بخاطر انتخاب افراد شایسته، دانشمند، آگاه، مجرب، دلسوز به وطن که از اعتبار ملی و بین المللی نسبت به سایر کاندیدان برخوردار باشد در ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی که در سال 1393 پیشرو است بوده و میباشد. در غیر از آن با نشر و پخش کتابها و اتهام بستن بخاطر بی باوری ختم جنگ و رها کردن میدان به گروه های هراس افکن و ترورستان افغانستان را از این بیشتر به بحران های خونین سوق خواهد داد که مسئولیت درجه اول آن را سران احزاب متذکره خواهند داشت.