کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

مشتی ارشمیدس !

ارشمیدس : «نقطه اتکایی به من بدهید، من زمین را از جا بلند خواهم کرد»

ارشمیدس دانشمندو ریاضیدان یونانی در سال ۲۷۸ قبل از میلاد در یونان چشم به جهان گشود . زمانی که رومیان درسال ۲۱۲ قبل از میلاد شهر سیراکوز را به تصرف خود در آوردند، او بوسیله یک سرباز مست رومی در ۲۱۲ قبل از میلاد به قتل رسید و این در حالی بود که در میدان بازار شهردرحال اندیشیدن به یک مسئله ریاضی بود، می‌گویند آخرین کلمات او این بود: دایره‌های مرا خراب نکن…! ارشميدس کسى بود که يک بار برهنه از حمام عمومى بيرون دويد و در خيابان هاى سيراکوز فرياد زد «يافتم، يافتم» اما به‌راستى ارشميدس چه چيزى يافته بود که وى را چنين به هيجان آورد که حتى فراموش کرد لباسش را بپوشد؟

درگذشت غلامحسين ساعدي ٢ آذر ( نوامبر ٢٣…. ١٩٨٥) است. یادی از این نویسنده بزرگ بکنیم . او در کشور فرانسه در سن ٤٩ سالگی در گذشت . ساعدی یک روشنفکر بود ولی نه با تصویر جبهه ملی یا مسعود بهنود ! اگر چه آنها هم حق دارند نظر بدهند . من با آنها موافق نیستم . مشکل یا بیماری فرهنگی ایرانی در محدوده افراد و یا احزاب مشخصی گره نخورده است . این جامعه از بیرون و از درون بیماراست واین بیماری فرهنگی محصول شرایط و پروسه ای تاریخی ست که پشت سرگذاشته است . کشته شدن معلم به دست دانش آموز نشانه بیماری فرهنگی است ! این جامعه اخلاقش فرو ریخته است . نقطه اتکاء هر جامعه اخلاقش است ! جبهه ملی یا مسعود بهنود و یا ….هرارشمیدس دیگری مربوط به همین جامعه است .


به روایت افشین پویا : روشنفکر ی داشتن مدرک و تحصیل و یا توان نوشتن و خواندن و یا زندگی در کشورهای غربی و یا دموکراتیک و یا اختراعات نیست. بلکه روشنفکری بلوغ فکری است و گذر از گذشته و پیشرفت به افق نو است و بهتر و برتر کردن اینده نه با ایذئولوژی و یا شریعت شیعه و سنی و یا غیره ٬ بلکه عبور از خرافات و افکار پوسیده است. جناب بهنود یک شخصی است که شعور و درک ان را ندارد که بخواهد کلمه روشنفکر را تفصیل بکند….

جامعه ای که بهنود و جبهه ملی روشنفکرش میشود ، رسانه هایش در انحصار باشد تا هر زباله ای را به حلق مخاطب بریزند ، آن روشنفکر و این رسانه با هم فالوده بخورند و بقیه دنبال آدرس نخود سیاه….نوجوان دبیرستانی اش حق دارد چاقو کش شود و مبارز و هنرمندش عربده “حسین وای” بکشد . من از مواضع بازیگران سیاسی شوکه نمیشوم . این روزها ما با مشتی ارشمیدس وطنی یا جهانی در سیاست روبرو هستیم که روز و شب در حال کشف کردن هستند ! با چنین صحنه ای و روشنفکرانی ، من روشنفکر نیستم و خوشحالم که جا مانده ام ! مشکل در سلیقه های متفاوت یا نظرات آزاد نیست ، مشکل در این فصل یا دوره سوم یخبندان است . در باغ وحشی به وسعتِ زمین ، چقدر دلم برای فصل ساعدی تنگ شده !

– پارادوکس مذاکرات غرب و حکومت اسلامی و ادامه ماجراها..! بوی توافق خیلی ها را ظاهرا گیج کرده است…جان کری بعد از تمدید دوباره مذاکرات گفت : ما مسلماً نمی‌خواهیم تا ابد پای میز مذاکره بمانیم ؛ اما با در نظر گرفتن پیشرفت‌های سال گذشته و بخصوص چند روز گذشته ، الان بطور قطع زمان ترک مذاکرات نیست….

– اوباما نامطمئن از آینده مذاکرات، راضی از توافق مقدماتی ژنو…غنچه قوامی آزاد شد…معلمی در بروجرد با ضربات چاقوی دانش آموز به قتل رسید…

– حسن روحانی ، در پایان مذاکرات هسته ای با ٦ قدرت جهانی ، در سخنانی که از طریق تلویزیون دولتی ایران پخش شد گفت که ایران پیروز نهایی مذاکرات بوده و خواهد بود و از حقوق هسته‌ای‌اش عقب‌نشینی نکرده و نخواهد کرد . روحانی تاکید کرد ، راه مذاکرات هسته‌ای بی‌تردید به توافق نهایی می‌رسد…

– رسانه‌های حکومتی ، آزادی ماهیانه ۷۰۰ میلیون دلار از درآمدهای ایران را برجسته کرده‌اند . نخست وزیر اسرائیل خبر تمدید مذاکرات را بهتر از “توافق بد” خواند. جان کری در کنفرانس خبری گفت هدف دستیابی به توافق سیاسی در ۴ ماه است.

– ظریف : لازم نیست در مورد نرسیدن به نتیجه صحبت کرد. تلاش‌های چند ماه و به ویژه هفته گذشته کمک‌های زیادی کرده است و دلیل تمدید مذاکرات «با این هدف است که فرصت کوتاهی برای رسیدن به توافق» فراهم شود.

– امیرحسین جهانشاهی از لندن و از مبتکران پروژه الماس فریب ، اعلام کرد تا بهارامسال به ایران برمیگردد و فراخوان برای وحدت ملی با ولی فقیه میدهد…

– قبل از جهانشاهی ، ابراهیم نبوی هنوز و هر روز به ایران میرود….

– مسعود بهنود از لندن شرط روشنفکری ایرانی را مسلمان و شیعه بودن اعلام کرد….مسعود بهنود از کارنامه حقوق بشر روحانی هم اعلام رضایت کرده بود…

– بعد از بهنود ، جبهه ملی هم طی اطلاعیه ای که شبیه به آگهی فوت بود ، شیعه بودن را خیلی مهم اعلام کرد…فاتحه و صلوات ! فقط نمیفهمم که چطور میشود یک جنازه را مخاطب قرار داد ؟ و از مرده درخواست کرد ، یاالله استعفاء بده….

– قبل از بهنود ، سروش اسلام رحمانی خودش را خیلی با خاصییت معرفی کرده بود….

– قبل از سروش ، اکبر گنجی خیلی اپوزسیون و گاندی شده بود….

– قبل از گنجی ، مشتی از روشنفکران و هنرپیشگان با گِل زیاد بر سر و روی خودشان ، خیلی روحانی شده بودند…

– بعد از گنجی مسیح علینژاد ، با آزادی های یواشکی…

– قبل از مسیح علینژاد ، کمونیستهای جدید ، برای تبدیل چپ به سوسیالیست ، با نماینده ولی فقیه در پاریس بیعت کردند….

– قبل از اینها ارشمیدسهای دیگری را در اشکال وزغ و قورباغه و لاشخور دیدم که یک شبه یافته بودند باید نقد هم کرد….جان عمه شان…

– سالهاست مسعود رجوی با کلماتِ ، مبارزه و استراتژی و تاکتیک ، به مدت 30 سال جمله های خودش را میسازد و بازی خودش را میکند…

– قبل از اینها شاه اسماعیل صفوی با رسمیت دادن مذهب شیعه ایران را یکپارچه کرده بود و از تسلط امپراتوری عثمانی رهائی داد…

– اردوغان : برابری زن و مرد بر خلاف طبیعت است . به گزارش این خبرگزاری و با اتکا به آمار سازمان‌های غیردولتی، در نیمه اول سال ۲۰۱۴ میلادی بیش از ۲۰۰ زن در ترکیه بر اثر خشونت‌های خانگی کشته شده‌اند.

فیلیپ هاموند ، وزیر امور خارجۀ انگلستان اعلام کرد که قدرت‌های جهانی نتوانستند در پایان ضرب‌الاجل تعیین شده یعنی ٢٤ نوامبر، با حکومت اسلامی ایران به توافق کامل برسند . به همین دلیل، به گفتۀ وزیر امور خارجۀ انگلستان، مذاکرات هسته ای با حکومت اسلامی ایران تا ٣٠ ژوئن 2015 تمدید شده است….این دورهم نشد ولی آش کشک خاله جانش است ! نوشیدن جام زهر توسط ولی فقیه یک جبر تاریخی است . جام زهر اولی هم توسط خمینی در 1367 ناشی از شجاعتش نبود .

این یکی جام زهر در همان زمان اولین دیدار ظریف با جان کری نوشیده شد . فقط پرده برداری و اعلام رسمی اش زمان لازم دارد ! اعلام رسمی توافق بین غرب و حکومت اسلامی ، همان نقطه اتکایی است که در سیاست ، به هر حرکتی معنا و وزن میدهد . بعد از یک توافق احتمالی شاهد صحنه هایی خواهید بود که هیج ارشمیدسی نمیتواند چنین صحنه های تاریخی را خلق کند !

روشنفکری که ایرانی است و باید حتما شیعه هم باشد…هنوز توافق اعلام رسمی نشده ، اینطور در زمین سیاست ملق میزند ، وای به روزی که توافق ، اعلام رسمی هم شود…چه شود !! چه بمال بمالیه لامصب !

اسماعیل هوشیار

 wordt weergegeven