به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

«
»

مزایای بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری تاریخ مجارستان توسط چین

مترجم: سایت «۱۰ مهر»برگرفته از : گلوبال تایمز، سرمقاله ۱۵ اوت ۲۰۲۲ *

این بار CATL مجارستان را برای ساخت یک کارخانه انتخاب کرده است. این یک مورد مجزا، اما همچنین پدیده‌ای است الهام‌بخش و با اهمیت گسترده‌تر. در حالی که برخی از نیروهای اروپایی و آمریکایی به‌طور فزاینده‌ای فشار می‌آورند تا سرمایه‌گذاری‌های چین را از طریق دریچه‌های سیاسی بررسی کنند، بوداپست اصرار دارد که منطقی و عمل‌گرا باشد، کورکورانه آنان را دنبال نکند و از تسخیر منافع ملی خود توسط انگیزه‌های سیاسی دیگران اجتناب ورزد تا به‌خاطر آن بهای غیرضروری پرداخت نکند.


شرکت فناوری آمپرکس معاصر Contemporary Amperex Technology Ltd ‪(CATL)‬، بزرگ‌ترین سازنده باتری خودروهای الکتریکی در چین، اعلام کرد که یک کارخانه باتری به ارزش ۷/۳۴ میلیارد یورو (۵۰/۷۹ میلیارد یوان) در مجارستان خواهد ساخت. این کارخانه پس از ساخته شدن، قرار است بزرگ‌ترین کارخانه تولید باتری در اروپا باشد. مجارستان گفت که این «بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری بی‌سابقه و نوظهور در تاریخ مجارستان» خواهد بود. برخی رسانه‌های خارجی مدعی شدند که مجارستان به دلیل «حمایت از چین»، «بزرگ‌‌ترین سرمایه‌گذاری تاریخ» را به‌دست آورده است، که کمی ‌تلخ است: در حالی که به‌صورت شفاهی «نه» می‌گویند، به روند سرمایه‌گذاری شرکت‌های چینی توجه زیادی داشته‌اند. 

شرکت CATL چرا در مجارستان سرمایه‌گذاری کرد؟ هر کسی با چشمان فهیم می‌تواند بگوید که این یک تصمیم تجاری کاملاً عادی است. موقعیت جغرافیایی در قلب اروپا، با پایگاه پشتیبانی صنعتی خوب، به شرکت‌های چینی در مجارستان این امکان را می‌دهد که به مشتریان اروپایی خود نزدیک‌تر شده و بتوانند به نیازهای آنها به موقع پاسخ دهند. مهم‌تر از آن، مجارستان به شرکت‌های چینی از نظر سیاست و محیط تجاری، قابلیت پیش‌بینی را ارائه می‌دهد. مجارستان، اولین کشور اروپایی که یادداشت تفاهم با چین برای ساخت مشترک ابتکار «کمربند و جاده» را امضا کرد، به شرکت‌های چینی سیاست‌های ترجیحی زیادی برای سرمایه‌گذاری‌هایشان پیشنهاد داده است. در نتیجه، تعداد شرکت‌های چینی که در مجارستان سرمایه‌گذاری می‌کنند، طی دو سال گذشته رو به افزایش بوده است. حجم سرمایه‌گذاری نیز بالا بوده و تجارت دوجانبه چین و مجارستان در سال ۲۰۲۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۴/۵ درصد افزایش داشته است. چندی پیش، NIO، یک سازنده خودروهای الکتریکی چینی، اولین کارخانه خارج از کشور خود را در مجارستان اعلام کرد و در ژوئن، لنوو (Lenovo) اولین کارخانه اروپایی خود را در این کشور راه‌اندازی کرد. 

برخی رسانه‌های خارجی با حسادت ادعا کردند که مجارستان به‌خاطر «حمایت از چین در درازمدت»، سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی به‌دست آورده است.  با توجه به این تلاش‌ها، بهتر است عمیقاً فکر کنیم که چرا CATL برنامه‌های خود برای ساخت کارخانه در آمریکای شمالی را به تعویق انداخته است. برای مدت‌های طولانی، ایالات متحده کشوری بوده است که بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی را جذب می‌کند. اما طی سال‌ها، در فضای مسموم پان ــ سیاسی‌سازی و تعمیم مفهوم امنیت، کشور آمریکا سابقه بسیار بد و ترسناکی پیدا کرده و بستر اصیل و زرخیز سرمایه‌گذاری‌ها را به میدان مین تبدیل کرده است. به‌عنوان مثال، شرکت‌های خارجی با فناوری پیشرفته را مجبور به واگذاری فناوری خود کرده و حتی سرمایه را «مصادره فنی» کرده است که باعث شده بسیاری از مردم بگویند واشنگتن به «سرقت آشکار» نزدیک شده است. آیا اگر شرکتی دائماً نگران سرمایه‌گذاری خود باشد که ممکن است روزی مصادره شود یا تمام سرمایه‌گذاری خود را از دست بدهد، می‌تواند به راحتی توسعه یابد؟ بر اساس گزارش رسانه‌های ایالات متحده، CATL مدت‌هاست که در حال برنامه‌ریزی برای ساخت کارخانه باتری در ایالات متحده بوده و از برخی مکان‌ها در ایالات متحده نیز بازدید کرده است، اما در نهایت ممکن است طرح جایگزینی را برای ساخت کارخانه در مکزیک انتخاب کند. باید گفت که بسیاری از شرکت‌های دیگر هم در دو‌دلی و ابهامات CATL شریک می‌باشند. 

چین از‌جمله کشورهایی بوده است که در دهه‌های گذشته، از جهانی شدن اقتصادی بیشترین بهره را برده و بیشترین سهم را در آن داشته است. شرکت‌های چینی که در خارج از کشور سرمایه‌گذاری و تجارت خود را گسترش داده‌اند، به این فرآیند کمک زیادی کرده‌اند. بدون شک کارخانه‌های CATL در مجارستان برای توسعه خودروهای الکتریکی در اروپا مفید خواهند بود. با این حال، «آتلانتیک‌هایی» هستند که در همکاری‌های عمل‌گرایانه و منطقی اروپا، درست همانند سیاستمداران آمریکایی و غربی که به «دیپلماسی مبتنی بر ارزش‌ها» وسواس دارند، دخالت می‌کنند. ما می‌خواهیم بگوییم که این افراد باید خودشان ضمن درون‌نگری، در این زمینه تجدید‌نظر کنند و متوجه شوند که دیگر نباید از یک دریچه خاص به سرمایه‌گذاری‌های چینی نگاه کنند. هنگامی‌ که مجموعه ای از تحریکات سیاسی و تجزیه پیوندها همچنان فضای اعتماد و همکاری دوجانبه را مسموم می‌کند، هیچ شرکتی در جهان که نمی‌خواهد به هدف بعدی فشار و قلع و قمع بی‌رحمانه تبدیل شود، برای سرمایه‌گذاری نخواهد آمد. اگر ملتی با استفاده از چنین ابزارهای سیاسی به محدود کردن رفتارهای اقتصادی ادامه دهد، تنها با روند عمومی‌ جهانی شدن اقتصاد مقابله خواهد کرد. حقیقت به همین سادگی است. 

این بار CATL مجارستان را برای ساخت یک کارخانه انتخاب کرده است. این یک مورد مجزا، اما همچنین پدیده‌ای است الهام‌بخش و با اهمیت گسترده‌تر. در حالی که برخی از نیروهای اروپایی و آمریکایی به‌طور فزاینده‌ای فشار می‌آورند تا سرمایه‌گذاری‌های چین را از طریق دریچه‌های سیاسی بررسی کنند، بوداپست اصرار دارد که منطقی و عمل‌گرا باشد، کورکورانه آنان را دنبال نکند و از تسخیر منافع ملی خود توسط انگیزه‌های سیاسی دیگران اجتناب ورزد تا به‌خاطر آن بهای غیرضروری پرداخت نکند. ثبات و قابل پیش‌بینی بودن فضای سرمایه‌گذاری آن به ثمر نشسته است. سفیر مجارستان در چین گفت که مجارستان مفتخر است که «مدخل اصلی ورود» شرکت‌های بزرگ چینی به اروپا است. روابط سالم و پایدار چین و اروپا، از‌جمله روابط تجاری، برای هر دو طرف و جهان مفید است. دو طرف باید در میانه راه برای ارتقای همکاری‌های تجاری، از‌جمله فراهم کردن «نقاط ورودی» بیشتر برای شرکت‌های چینی به اروپا و اتصال این نقاط، با یکدیگر دیدار کنند.

[عکس: نمایی از مقر CATL در نینگده، استان فوجیان شرق چین]

* https://www.globaltimes.cn/page/۲۰۲۲۰۸/۱۲۷۲۹۷۵.shtml