کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

مرکز همبستگی و اوکراین

نویسنده: بیل میلر ـــ 


منبع: مارکسیسم ـ لنینیسم امروز، ۹ ژوئن ۲۰۱۵

در سال ۱۹۹۵ و پس از آن، سندیکالیست‌های پیشرو آمریکایی به اشتباه تصور کردند که قادر هستند رهبری تازه انتخاب شده فدراسیون کار آمریکا ـ کنگره سازمان‌های صنعتی* (AFL-CIO) را خانه تکانی کنند. همچنین بر این گمان بودند که عمر شعبه امور بین‌الملل فدراسیون کار آمریکا که جنگ سرد موجب پیدایش آن شده بود به پایان رسیده است. امیدوار بودیم که نهادهایی مانند نهاد آمریکایی برای توسعه کارگران آزاد (AIFLD)، و کارکنان مرموزی همانند یروینگ براون و بیل دوهرتی (صرفاً مهم‌ترین‌ها را نام می‌بریم) مشمول این خانه تکانی قرار گیرند.


چنین بخت و اقبالی نداشتیم.


در نظر بگیرید که عملکرد مرکز همبستگی (جانشین شعبه امور بین‌الملل) در چند سال اخیر در اوکراین از چه قرار بوده است. آشکارا از آن اتحادیه‌های کارگری اوکراین که حامی‌ جریان یورو میدان بوده‌اند حمایت کرده است (به معنای واقعی کلمۀ «میدان یورو» که در آن تظاهرات اتحادیه اروپا برپا گشته است. [۱ و ۲])


میخائیل وُلینتس Mikhail Volynets (رهبر KPVU «کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری آزاد اوکراین» ـ که مرکز همبستگی سال‌ها از وی حمایت کرده است و کسی که در سال ۲۰۰۴ جایزۀ مینی ـ کرکلند Meany/Kirkland Award فدراسیون کار آمریکا ـ کنگره سازمان‌های صنعتی AFL-CIO را دریافت کرد) سوگوارانه خطاب به هزاران تظاهرکننده در میدان اظهار داشت:


«رژیم حاکم احتمالاً به اروپا ملحق نخواهد شد، چرا که ارزش‌های اروپایی از غارت ما آدم‌های ناتوان ممانعت خواهند کرد. ما باید در اینجا در یورو میدان متحد شویم و تصمیم و خواست قاطع خود را برای پیوستن به اروپا نشان دهیم.» اظهاراتی که مورد تأیید مرکز همبستگی قرار گرفت.


مرکز همبستگی بر اهداف دیگری به‌غیر از حقوق کارگران در اوکراین متمرکز است، و در تلاش در جهت اعمال سیاست‌هایی است که موجب تضعیف روسیه می‌شود و تحت رهبری تأمین‌کنندگان مالی خود (مانند وزارت امور خارجه ایالات متحده و موقوفات ملی برای دموکراسی NED) قرار دارد.

آشکار شدن سیاست‌های آمریکا در پرتو آخرین اخبار


۵ ژوئن، واشنگتن (آسوشیتد پرس) ـ دولت اوباما به طیف وسیعی از واکنش‌های تهاجمی‌ به نقض معاهده هسته‌ای دوران جنگ سرد می‌اندیشد. ادعا می‌شود که این نقض معاهده از سوی روسیه انجام می‌شود، از جمله این واکنش‌ها، استقرار موشک‌های زمینی در اروپا است که می‌تواند به‌طور بازدارنده‌ای سلاح‌های روسی را نابود کند.


گزینۀ «اقدام متقابل» از جمله اقدامات محتملی است که دولت در نظر دارد انجام دهد همچنین سیاست کلی خود نسبت به روسیه را در قبال مداخله نظامی‌ مسکو در اوکراین بررسی می‌کند، از جمله الحاق کریمه و سایر اقداماتی که ایالات متحده معتقد است اقداماتی خصمانه در اروپا و فراتر از آنند.
کل ماجرا را در اینجا بخوانید. [۳]


به‌نظر می‌رسد این سیاست مرکز همبستگی، تفاوتی با سیاست‌های قدیمی‌ زشت فدراسیون کارگران آمریکا (کنگره سازمان‌های صنعتی در دوران جنگ سرد)، نداشته باشد، با این تفاوت که اکنون دیگر «دشمن» کمونیست‌ها نیستند که نماینده اتحاد جماهیر شوروی به‌شمار آیند، بلکه نمایندگان روسیه سرمایه‌داری‌اند که تا حدودی در مواجهه با امپریالیسم آمریکا مستقل عمل می‌کنند.


هنگامی ‌که کودتای طرفدار غرب در سال ۲۰۱۴ رخ داد (ظاهراً در پاسخ به دولت اوکراین در زمان خروج از اتحادیه اروپا)، مرکز همبستگی این واقعیت را در بوق و کرنا اعلام کرد که از آن اتحادیه‌هایی که در روند انجام کودتا سهیم بوده‌اند پشتیبانی کرده است (در ضمن اتحادیه‌های دیگری وجود داشتند که از کودتا حمایت نکرده بودند.)


آن‌گونه که مرکز همبستگی توضیح می‌دهد: «اتحادیه‌ها‌[ی کارگری]، در مرکز تلاش برای اصلاحات و دموکراسی در این کشور قرار دارند. فعالان اتحادیه‌ای در زمستان ۱۴ـ۲۰۱۳ به جنبش اعتراضی یورو میدان پیوستند، از دموکراسی دفاع می‌کنند و از معترضان و شهروندان در سراسر اوکراین می‌خواهند که بر حقوق بشر و تلاش‌های ضد فساد متمرکز شوند، و اصلاحات ریاضت‌طلبانه‌ای را که ملت را قطبی‌تر می‌کند، رد کنند.» همچنین اشاره می‌شود که این تظاهرات منجر به «تغییر رهبری سیاسی» اوکراین می‌گردد. [۴]


در حالی که مرکز همبستگی، هم‌صدا با دولت ایالات متحده، در مورد ماهیت ادعایی «دموکراتیک» رژیم جدید اوکراین سخن می‌گوید، در برابر عناصر فاشیستی و نئونازی‌های این رژیم هیچ مخالفتی را ابراز نمی‌کند. استفان اف. کوهن، در مورد این موضوع و در مورد سکوت ایالات متحده در قبال جنایاتی که توسط نیروهای راست افراطی انجام می‌شود مطالبی نوشته است. [۵] مرکز همبستگی هم به‌همان میزان در مورد آنان سکوت کرده است.


طبق تمامی ‌روایات موجود، کودتای ۲۰۱۴، اوکراین را به‌سوی جنگ داخلی و به‌احتمال زیاد جنگ تمام عیار با روسیه سوق داده است . [۶]


مرکز همبستگی مسیری را دنبال می‌کند که سیاست خارجی بی‌پروای دولت ایالات متحده را به‌پیش می‌راند، سیاستی که موشک‌های دارای کلاهک هسته‌ای آمریکا را به مرز‌های روسیه می‌برد، آنجایی که به محض پرتاب، در ظرف چند دقیقه به مسکو خواهند رسید. خواه به‌خاطر طراحی و خواه به‌دلیل پیش‌بینی غلط، چنین سیاستی از سوی آمریکا عواقبی خطیر و وحشتناک در منطقه‌ای به‌دنبال خواهد داشت که سلاح‌های هسته ای در اختیار همۀ طرف‌ها قرار دارد.


حالا زمان آن است که جنبش کارگری آمریکا به چنین روندی خطرناک، و آری، به دخالت امپریالیستی که به نام آن انجام می‌شود خاتمه دهد.

زیرنویس‌ها:
* 
The American Federation of Labor and Congress of Industrial Organizations
** American Institute for Free Labor Development
[۱] www.solidaritycenter.org/union-members-rally-at-kiev-euromaidan
[۲] www.solidaritycenter.org/ukraine-unions-back-eu-accord-oppose-imf-austerity-demands/”
[۳] http://www.news.yahoo.com/us-might-deploy-missiles-europe-counter-russia-185508867.html
[۴] www.solidaritycenter.org/where-we-work/europe-central-asia/ukraine-2/” \l “sthash.wYSHoP2p.dpuf”
[۵] www.thenation.com/article/180466/silence-american-hawks-about-kievs-atrocities
[۶] www.readersupportednews.org/opinion2/277-75/22940-focus-part-ii-meet-the-americans-who-put-together-the-coup-in-kiev