واژه چهار و ترکیب سازی های آن در زبان فارسی 

نوشته : دکتر حمیدالله مفید  زبان فارسی از خانواده زبان زبان…

نظر و نظریه

دکتر بیژن باران فرق نظر با نظریه چیست؟ عقیده/ نظر…

چند شعر کوتاه از زانا کوردستانی 

انتظارم، بوی سیگارهای زر گرفته... و روزهای تلخِ نیمه سوخته میان بغض خاموشت…

پس لرزه های اختلاف و تکانه های آن بر مخفی…

نویسنده: مهرالدین مشید سرمایه گذاری های تازه بر سر حقانی و…

چند شعر کوتاه از رها فلاحی

 (۱) من گرسنه‌ام، سیر نمی‌شوم! هرچه کتاب می‌خوانم... (۲) خوابم نمی‌گیرد، عروسک‌هایم، هیچ لالایی بلد نیستند... (۳) گرچه گفتنش…

نشست دوحه: در مبانی حقوق داخلی یا سلطه آمریکایی؟

در این تحلیل سلطه آمریکایی یا افغانستان هراسی بر قدرت…

سُرورگم شده

میرعنایت الله سادات              …

طالبان، حقوق زنان و نشست دوحه

سیامک بهاری اواخر ماه ژوئن امسال، سومین نشست دوحه برای آنچه…

فلسفۀ امرور، سفسطۀ فردا و فلسفۀ پس فردا، سفسطۀ پس…

نویسنده: مهرالدین مشید مطلق انگاری و بسته شدن دریچه های انعطاف…

دو جهت شناخت- مکمل بودن و وابستگی آن‌ها به یکدیگر

یوری آنتونوف (Yuri Antonov)  ا. م. شیری فرآیند شناخت در دو جهت…

در بارۀ تغییر تقسیمات طبقاتی

یوری آنتونوف (Yuri Antonov) ا. م. شیری بسیاری از نویسندگان به تغییر…

تعامل سیاسی روپوشی برای توطیه های ژرف و مرموز بر…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان دارالقرای گروه های تروریستی تحت حاکمیت طالبان با…

    عید قربان

           در ماتم قربانی باز  کویند که  عید قربا نست لیک چشم سحر…

             بزرنفاق انگریزی

                                            درو آن با داس روسی  استعمارگران جهان بمنظور غصب سرزمینها ی…

دولت و خدمت!

دولت به انگلیسی State و به فرانسوی Etate  و یا…

عید در غربت

 عید طرب با لب خندان کجاست  میله به آن قرغه و…

چه قیامت برپا کرده طالب!

امین الله مفکر امینی      2024-04-06! چــه قیامت برپــا کرده اند طالــــب درمیــــهــنِ…

Afghanistan

Geopolitics of Afghanistan – Part I By: Saber Azam [*] Introduction: Afghanistan has…

بازگشت عنتر

شاعر: ا-ایران احمدی، بازامدی تا سلطه بر ایران کنی انچه‌باقی مانده را…

آسایشگاه

"آسایشگاه" نام جدیدترین اثر "سامان فلاحی" (سامو) دوست شاعر و…

«
»

مردم خواهان ختم بازیهای پشت پرده پرده میباشند

فرهاد
می خوردن مدام مرا بی دفاع کرد
عادت به هر دوا که کنی بی اثر شود
بیدل
دو سناتور امریکائی به تاریخ 12/10/1392 به کابل سفر نموده، در جریان صحبت هایشان دیدگاه خویش را در رابطه سفر که داشتند چنین بیان نمودند. آنها میگویند طالبان دشمن بشریت بوده آنها مردم را در مراکز علمی، مذهبی، میدانهای سپورت و سایر جاها با انجام حملات انتحاری از زندگی محروم ساخته و میسازند، میافزایند اگر پیمان امنیتی بین امریکا و افغانستان به امضاء رسد، قدرت طالبان پایان خواهد یافت، در غیر از آن اگر پیمان متذکره تا یک ماه دیگر امضاء نشود مسئله عراق در افغانستان تکرار خواهد شد. مردم و آگاهان امور در این رابطه و سایر رویدادهای مهم که در هفته دوم و آغاز هفته سوم در کشور صورت گرفته دیدگاه های خویش را بیان نموده، خواستم یکبار دیگر خدمت خواننده گام گرامی یادآور شوم.
حامد کرزی در حالیکه چندین بار طالبان را برادر و دوست خوانده اما در صحبت چند هفته قبل که داشت میگوید امریکائی ها کسانی را که مکاتب را آتش میزنند با انجام حملات انتحاری، مردم بیگناه را به قتل میرسانند. ترورست ندانسته میافزاید امریکائی ها میگویند ترورست کسانی هستند که منافع امریکائی ها را تهدید می نمایند. عتیق الله بریالی معاون اسبق وزارت دفاع افغانستان نیز در یک صحبتی که در رابطه به تدویر لویه جرگه مشورتی داشت میگوید: امریکائی ها بعد از سال 2014 طالبان را ترورست ندانسته و نمیدانند. مردم و آگاهان امور را عقیده برآنست که کشورهای مهاجم به رهبری امریکا، طی چهاردهه بخصوص دوازده سال اخیر توانسته اند با انجام بازیهای پشت پرده تمام تعهدات را از ناحیه مبارزه با مواد مخدر ،تروریزم، حکومت داری خوب، دفاع از حقوق زن، بشر، احیاء و بازسازی برای مردم افغانستان نموده بودند پشت پا زده، منافع ده ها میلیون مردم ما را قربانی منافع سران قصر سفید و سایر گرداننده گان امور و متحدین خویش نموده، با تأسف این بازی هنوز هم ادامه دارد. حالا که دامان رسوایی هایشان به جهانیان بلند شده بخاطر اغفال نمودن ده ها میلیون مردم کشور ما و هزاران میلیون مردمان جهان دست به بازیهای پشت پرده زده با اظهارات تهدید آمیز و تناقض گوئی ها میخواهند یکبار دیگر گماشته گان آزموده شده خویش را بر فرق ده ها میلیون مردم میخکوب نمایند.
اگر چنین نیست چرا برای عاملین فساد گسترده، غاضبین میلیونها هکتار زمین، دامن زدن انواع خشونت ها و خصومت ها، مافیای اقتصادی، مواد مخدر، عاملین کشتار های جمعی شهر کابل و سایر نقاط کشور، قانون ستیزان، مردم ستیزان، زن ستیزان، فرهنگ ستیزان، ناقضین حقوق بشر، جنگسالاران را که عامل اساسی بحران های موجود در کشور میباشند و بزرگترین سد در مقابل رسیدن به دموکراسی، رفاه اجتماعی، تأمین صلح و ثبات واقعی، عدالت اجتماعی، و تطبیق یکسان قانون در کشور میباشند، هنوز میدان داده که بالای سینه های ده ها میلیون مردم اسب خویش را قمچین نمایند. از جانب دیگر بالای ادارات استخباراتی که ترورستان و هراس افکنان را تمویل، تسلیح نموده آموزش میدهد فشار وارد ننموده تا جلو آنها را بگیرد از همین لحاظ به باور ما بی مورد نیست که هشتاد فیصد مردم امریکا مخالفت خویش را به ادامه این جنگ بیهوده ابراز نموده خواهان خروج قوت های خویش از افغانستان شدند.
دستگاه استخباراتی امریکا خبری را به نشر رسانیده در آن تذکر به عمل آمده به تأخیر انداختن امضاء پیمان های امنیتی سبب میشود که افغانستان بعضی از دستاوردهایی را که طی دوازده سال اخیر بدست آمده به تهدید جدی روبرو و کشور به هرج و مرج مواجه خواهد شد. در مقابل رئیس دفاع ولسی جرگه این نوع ادعاها را دور از واقعیت خوانده میافزاید مردم افغانستان به این تهدید ها تن نخواهند داد.
کمیته رهائی زندانیان کشور بعد از بررسی دوسیه های هفتصد و پنجاه زندانی زندان بگرام، ششصد تن آنها را رها کرده، از جمله رها شده گان سه تن آنها به اشد مجازات یعنی اعدام محکوم شده بودند نیز شامل میباشند. نظر به نشر اخبار وسایل اطلاعات جمعی کمیته متذکره در نظر دارد یک تعداد افراد دیگری را رها سازد که هشتاد و پنج تن افراد که به اشد مجازات یعنی اعدام به نسبت دست داشتن در حملات انتحاری، تجاوز بالای زنان و کودکان، و کشتار سربازان داخلی و خارجی متهم میباشند بدون فیصله محاکم کشور رها سازد.
مردم و آگاهان بخصوص خانواده شهدا و معلولین، معیوبین که بهترین اعضای خانواده خویش را به نسبت حملات هراس افکنان از دست داده اند انجام عمل فوق الذکر را بزرگترین جفا و جنایت بالای خانواده های خویش خوانده با فریاد کشیدن ها، خواهان محکوم کردن عاملین جنایات کاران به اشد مجازات در کشور میباشند. آقای دادرس عضو کمیته رهائی زندانیان بگرام به تاریخ 13/10/1392 از طریق رادیو بی بی سی گفت دستوری از طرف حامد کرزی بخاطر به تأخیر انداختن رهائی زندانیان داده شده و به تاریخ 14/10/1392 از طریق تلویزیون طلوع از گفته های خویش انکار نمود. افزود در این رابطه بخاطر به تأخیر، تعویق انداختن یا معطل قراردادن رهائی زندانیان برای کمیته متذکره از جانب ریاست جمهوری کدام هدایتی داده نشده. مردم و آگاهان امور میگویند این تناقص گوئی ها سبب میشود که به گفته گرداننده گان امور نباید باور داشت. بعضی از زورمندان در ولایت فراه در حال مهندسی نمودن انتخابات مطابق میل خویش میباشند. رئیس حقوق بشر ولایت متذکره میگوید تعداد زورمندان در ولایت فوق الذکر به ده ها هزار تن میرسد به نسبت اینکه به مقامات بلند دولتی و اعضای شورای ملی روابط دارند مسئولین مقام ولایت توان رویارویی را با آنها ندارند.
یک عده اعضای ولسی جرگه ادعا نموده اند که برخوردهای غیرانسانی با محبوسین، انتقال مواد مخدر به داخل زندان، رهائی یک عده زندانیان در مقابل پول، معتاد شدن به مواد مخدر، تجاوز بالای یک عده زندانیان در زندان های افغانستان صورت گرفته علت آنرا از قومندان محبوسین جویا شده قومندان متذکره بجای ارایه سوالات قناعت بخش عکس العمل از خود نشان داد که سبب ناخرسندی اعضای ولسی جرگه گردید. یک عده دیگر میگویند بسیاری از زندانی ها در بعضی از ولایات در خانه های کرائی و یا جاهای دیگر نگاهداری میشوند که امکان زندگی کردن برای یک انسان بسیار دشوار و ناممکن است. آقای حسین فخری رئیس جدید اداره مبارزه با فساد اداری علت افزایش فساد را در کشور مصلحت گرائی حکومت طی سالهای گذشته خوانده میافزاید غرض کاهش آن به مبارزه دوامدار نیاز است که مبارزه جدی صورت گیرد. دین محمد راشدی وزیر جدید مبارزه با مواد مخدر میگوید راه اندازی زیرنام مبارزه با مواد مخدر طی چند سال گذشته طور سنتی صورت گرفته از همین لحاظ است که اثرگذار نمیباشد میافزاید در بعضی از ولسوالی ها ولسوالان بجای محو کشت مواد مخدر چراغ سبز برای عاملین کشت نشان داده اند. افزود از جمله هفت میلیارد دالر که بنام همکاری بخاطر بدیل کشت تریاک طی دوازده سال گذشته به افغانستان سرازیر شده در راه های لکس مصرف شده به دهقانان کدام کمک صورت نگرفته میافزایند در ولایت هلمند یکصد هزار هکتار زمین تریاک کشت شده است.
فاروق وردک وزیر معارف کشور عامل نود فیصد فساد در کشور خارجی را مسئول خوانده میافزاید کشورهای متذکره با انجام قراردادهای کلان زمینه فساد را در کشور مساعد ساختند. رهنورد زریاب در یک جلسه که نماینده گان ولایات بخاطر ابراز نظر در رابطه به عملکرد رهبران در صالون رادیو تلویزیون ملی جمع شده بودند گفت در جنگ اول و دوم انگلیس تمام رهبران که نقش اساسی داشتند بعد از پیروزی دوباره به وظایف قبلی خویش برگشتند اما کسانی که مقاومت در مقابل شوروی را رهبری کردند بعد از به قدرت رسیدن با شعله ور کردن جنگهای خونین ده ها هزار هموطنان ما کشته ثروت های مادی و معنوی کشور غارت و شهرکابل را به یک مخروبه مبدل ساختند.
آگاهان امور میگویند حامد کرزی همانطوری که طی سه ماه گذشته بخاطر امضاء پیمان امنیتی مقاومت از خود نشان میدهد در دوازده سال گذشته نشان میداد هشتاد فیصد پولهایی که بنام کمک به افغانستان سرازیر شده به هدر نمیرفت اعضای شورای ولایتی ولایت ننگرهار از ناحیه در انحصار گرفتن تورید گوشت، ترکاری، میوه در بازار اظهار نگرانی نموده میافزایند انجام این عمل سبب نوسانات نرخ ها و نگرانی مردم گردیده است، از جانب دیگر افزایش اخاذی های غیرقانونی را نیز سبب افزایش نرخ مواد و اجناس در بازارها خوانده اند. مسئولین اتاق تجارت و صنایع افغانستان از تکرار امضاء ترانزیتی و تجارتی که بین پاکستان و افغانستان در سالهای قبل صورت گرفته بود نگران میباشند. میافزایند قرار است تفاهم نامه همکاری در این روزها بین کشورهای افغانستان، پاکستان و تاجکستان به امضاء برسد. از اینکه قرارداد فوق الذکر بین پاکستان و افغانستان قبلا به نسبت درج جملات مبهم نود فیصد به نفع پاکستان عقد شده بود خواهان جلوگیری از تکرار آن میباشند.
شماری از بازرگانان در ولایت نیمروز از ناحیه تورید نفت بی کیفیت از کشورهای ایران، روسیه اظهار نگرانی نموده اند. مسئولین وزارت فواید عامه کشور میگویند کار بیست و سه ترازوهای تراژ بلند را در شاهراهای کشور متوقف ساخته اند. وزیر وزارت متذکره میگوید با وجود معرفی چند تن به سارنوالی جلو استفاده جوئی ها را در این رابطه گرفته نتوانستیم افزود ترازوهای سیار در شاهراها فعالیت می نمایند. بخاطر جلوگیری از تخلف موترهای باربری کار مینمایند. در صورت تخلف با موترهای متذکره برخورد قانونی صورت خواهند گرفت و در صورت عملی شدن این کار از گرفتن پول اخاذی های غیرقانونی تا جای جلوگیری به عمل خواهد آمد یعنی از صد فیصد به ده فیصد کاهش خواهد یافت. با تأسف با وجود شکایات زیاد هنوز هم در مورد عملکرد و امور کاری کلینیک های خصوصی تغییرات مثبت رونما نگردیده است. از همین لحاظ است که روزانه هزاران تن با قبول توهین و تحقیر مجبور میشوند غرض تداوی به کشورهای پاکستان و هندوستان سفر نمایند.
یک مثال مشت نمونه خروار در این رابطه یادآور میشوم به تاریخ 12/10/1392 یک فامیل غرض رفع تشویش از ناحیه مشکلات دست طفل سه ماهه خویش به اداره کلینیک تابان که در شهر کابل موقعیت دارد مراجعه دوکتور مؤظف ارتوپیدی اطفال هدایت داد که از دست طفل متذکره عکس گرفته شود. شعبه اکسریز کلینیک فوق الذکر طفل را در هوای سرد که هیچ نوع گرم کننده در آنجا موجود نبود بر روی میزی که سنگ مرمر بالایش داشت انداخته به نسبت سردی طفل ناله و فریاد میکشد تا اینکه حوصله پدر و مادر آن به تنگ آمده مجبور شدند از گرفتن عکس منصرف شده طفل خود را به تاریخ 13/10/1392 به پاکستان به شفاخانه الشفا برده تا تداوی در آنجا صورت گیرد. از جانب دیگر در بعضی از این کلینیک ها وسایل شان غیرصحی و تعقیم نمیشود. دوکتوران چوت انداز به مریضان نسخه داده، خریطه های دوای بی کیفیت را بالایشان خریداری می نماید.
آگاهان امور اقتصادی مدیریت ضعیف، عدم ظرفیت کاری، کوتاه آمدن در تأمین امنیت، و فساد اداری را عامل عمده در عقب کشیدن یکجانبه کشورهای هندوستان و چین در قرار داد معادن آهن حاجی گگ و مس عینک میخوانند در نظر سنجی اخیری که توسط نهادها صورت گرفت اشرف غنی احمد زی در جمله یازده کاندید ریاست انتخابات ریاست جمهوری در ردیف اول قرار گرفت وی می گوید من حاضر هستم در سی و چهار ولایات با سایر کاندیدان در مناظره جلنج دهم. افزود اگر آنها در ولایات دفتر ندارند من حاضر هستم بخاطر بازکردن دفتر برایشان همکاری نمایم.
نیاکان ما گفته اند: توانا بود هر که دانا بود – زدانش دل پیر برنا بود.
جنرال دوستم میگوید اگر با دوکتور عبدالله میرفتم صد فیصد برنده بودم. من بخاطر جلوگیری از تجزیه افغانستان و قومی شدن انتخابات این کار را انجام نداده ام. محقق معاون دوکتور عبدالله گفته های وی را یک شوخی سیاسی خواند.
آگاهان امور را عقیده برآنست که مردم با عزت و شرافتمند افغانستان با آن عده کاندیدان اعتماد خواهندنمود که از تمامیت ارضی ،استقلال، حاکمیت ملی صادقانه دفاع نمایند و بخاطر تأمین وحدت ملی صلح و ثبات واقعی رشد دموکراسی، ترقی و رفاه اجتماعی، کار و مبارزه نمایند.
خلاصه اینکه تجربه چندین دهه بخصوص دوازده سال اخیر ثابت میسازد که بزرگترین عوامل دشواریهای موجود در کشور بازیهای پشت پرده گرداننده گان امور و گماشته گان شان بوده و میباشد. از این لحاظ است که ده ها میلیون مردم خواهان ختم آن میباشند.
آگاهان امور قرار گرفتن منصور فقیریار یعنی دروازه بان گروپ فوتبال افغانستان را که در کشور آلمان در ردیف دهم جنوب آسیا شناخته شد پیروزیهای سایر بخش های سپورتی که در این اواخر مفتخر به مدالهای طلا و غیره گردیدند و شامل شدن برد کرکت افغانستان در کمیته قهرمانی آسیا را افتخارات بزرگ را برای مردم و کشور خویش در سطح جهان کسب کردند، بزرگترین امید برای آینده گان عزیز دانسته میافزایند پیروزی افتخار آمیز آنها یکبار دیگر ثابت میسازد که افغانهای آگاه، متخصص، صادق، آزادی دوست، ترقی پسند و صلح جو توان و ظرفیت کاهش دشواریهای فوق و بیرون رفت از وضع موجود را داشته و دارند.
به باور ما بخاطر کاهش دشواریهای فوق وقت آن رسیده که تمام نیروهای سالم اندیش، ترقی پسند، صلح جو، آزادی دوست، غرض جلب نمودن ده ها میلیون مردم بخاطر اشتراک در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی و انتخاب افراد و شخص دانشمند، آگاه، مجرب، آزموده شده، صادق، دلسوز که نسبت به سایر کاندیدان از اعتبار خوب ملی و بین المللی برخوردار باشند وظایف ایمانی و وجدانی خویش را انجام دهند. در غیر از آن گرداننده گان با انجام بازیهای پشت پرده کشور و مردم ما را از این بیشتر بسوی بحران عظیم سوق خواهند نمود.