کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

مجوز برای روسیه

r+s

شورای امنیت سازمان ملل متحد: پیشنهاد تشکیل ائتلاف وسیع علیه داعش بحث می شود

اولگا شیولکووا

(Olga Shyolkova)

http://www.sovross.ru/modules.php?name=News&file=article&sid=601028

ا. م. شیری

۱۴ مهر- میزان ۱۳۹۴

در چهارچوب اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص مبارزه با تهدیدات تروریستی در خاورمیانه و آمریکای شمالی بریاست روسیه برگزار گردید. این پیشنهاد در واقع ادامه سخنرانی مبسوط ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در باره تشکیل یک ائتلاف وسیع بین المللی بود که باید تروریسم را بر اساس منشور و موازین سازمان ملل متحد نابود سازد. لازم به یادآوریست که رئیس دولت روسیه در نطق خود استانداردهای دوگانه رژیمهای غربی را که سعی می کنند از تروریستهای اسلامی در راستای دستیابی به اهداف خود استفاده کرده و در عین حال، در زیر شعار مبارزه با داعش آن را تسلیح می نمایند و با حمایتهای ضمنی از قاچاق مواد مخدر، فروش نفت و غیره بودجه تروریسم را تأمین می کنند، بشدت مورد انتقاد قرار داد. طرف روسیه بمنظور انجام گفتگوهای همه جانبه نه تنها اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد، حتی رژیمهای منطه مانند قطر، کویت لبنان، لیبی، امارات متحده عربی، اسرائیل، عراق، ایران، اتحادیه اروپا، و همچنین سازمانهای بین المللی از قبیل شورای اروپا و سازمان امنیت و همکاری اروپا را به جلسه فراخواند.

در اجلاس در سطح وزیران بریاست وزیر خارجه روسیه، سرگئی لاوروف، روسیه پیشنویس قطعنامه ای را که بر مبنای اسناد مصوب شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص همآهنگی اقدامات ضدتروریستی بر اساس اصول و موازین حقوق بین الملل تهیه شده است، ارائه کرد.

پیشنویس قطعنامه سه جنبه عمده را در بر می گیرد:

اول- اتحاد و همآهنگی کشورهایی که قادرند سهم واقعی در مبارزه با تروریسم داشته باشند و آنها عبارتند از ارتشهای عراق و سوریه، نیروهای دفاع مردمی کورد، واحدهای مسلح مخالفان میهن پرست سوریه و بازیگران خارجی. بگفته سرگئی لاوروف، «اتکاء این همآهنگی به تصمیمات شورای امنیت مبتنی بر منشور ساز مان ملل متحد بسیار مهم است». لاوروف ادامه داد: «بهتر این بود که ظرفیت بالقوه چنین نهاد قانونی سازمان ملل متحد بمثابه ستاد شورای نظامی عمل کند».

دوم- فعالتر کردن گفتگوها بین سوریها بر مبنای اعلامیه ژنو به تاریخ ۳٠ ژوئن ٢٠۱٢، پیشنهاد می شود.

سوم- روسیه از انجام گفتگوهای گسترده بین المللی در خصوص معضل سوریه با شرکت روسیه، آمریکا، عربستان سعودی، ایران، ترکیه، مصر، امارات متحده عربی، اردن، قطر، اتحادیه اروپا و چین طرفداری می کند.

س. لاوروف همچنین ضرورت وارد کردن «دولت اسلامی» بعنوان یک گروه جداگانه به لیست تحریمهای ضد تروریستی شورای امنیت سازمان ملل متحد را مورد تأکید قرار داد و افزود، «ایجاد فوری پایگاه واحد داده های حاوی اطلاعات در باره این شبه نظامیان، طرح ریزی مکانیزمهای اضافی تبادل اطلاعات در مورد نقل و انتقال آنها و تسهیل فرایند تحویل آنها ضرورت دارد. مقابله با تأمین مالی تروریسم همچنان بمثابه مهمترین وظیفه محسوب می شود. در همین رابطه، به اجرای هر چه دقیقتر الزامات قطعنامه شماره ٢۱۹۹ شورای امنیت سازمان ملل متحد دایر بر تهیه لیست اشخاص حقیقی و حقوقی که به تجارت با داعش مشغول هستند، فرامی خوانیم».

بهیچوجه شگفت آور نیست که ایالات متحده آمریکا با برسمیت شناختن داعش بعنوان یک سازمان تروریستی جداگانه بشدت مخالفت می کند. زیرا، استفاده از خشن ترین گروه تروریستی در تاریخ بشر در انحصار طراحان سازمان «سیا» بوده است. دولت عراق بدفعات مسئله تحویل سلاح به شبه نظامیان را اعلام کرده و سنای آمریکا بودجه «مخالفان میانه رو» سوریه را، که فورا به داعش واگذار می شود، بطور آشکار تأمین می کند. همانطور که مفتی اعظم سوریه، احمد بدرالدین حسون اشاره می کند، «تأمین مالی در حدود ۷٠ هزار نفر مزدور خارجی را که بعد از پایان دوره آموزش نظامی تحت رهبری متخصصان آمریکائی و انگلیسی در ترکیه، «همراه خانواده» می آیند و در صفوف «دولت اسلامی» می جنگند، عربستان سعودی بر عهده دارد. عربستان سعودی بعنوان یکی از حامیان مالی اسلامگران خونخوار از روسیه می خواهد به عملیات نظامی علیه داعش پایان بدهد.

وجود چنین استانداردهای دوگانه و منافع پنهان در خلال بحثهای جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد انعکاس یافت. قدرتهای غربی و متحدان خاورمیانه ای آنها نمی توانستند با روسیه مخالفت نمایند. زیرا این مخالفت بمعنی حمایت آشکار از تروریستها تلقی می شد. از دیگر سوی، آنها خواهان ورود روسیه به خاورمیانه اگر چه برای نابودن کردن شمشیر دولبه، و چنین سلاح ژئوپلیتیک بدقت ساخته شده نیستند. شروع جنگ اطلاعاتی در رسانه های جمعی و تولید مقالات فراوان دایر بر اینکه گویا حملات نیروهای هوا- فضای روسیه به مواضع شبه نظامیان باعث قتل شهروندادن غیرنظامی سوریه، از جمله، کودکان گردید، گواه انکارناپذیر ضدحمله غرب است. با این حال، اِ. کارتر، رئیس پنتاگون اطلاعیه مخالفان سوریه را دایر بر اینکه گویا حملات هوایی روسیه به قتل شهروندادن غیرنظامی سوریه انجامید، تأئید نکرد. سفارش دهندگان هجمه های اطلاعاتی رسانه های جمعی آمریکا و اتحادیه اروپا معلوم است.

علاوه برآن، در موضع اصلی غرب کمترین تغییری بوجود نیامده است.

با اینکه جون کری، وزیر خارجه آمریکا روز گذشته اعلام کرد که آمریکا از خواست استعفای فوری بشار اسد صرفنظر کرده است، در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد اظهار داشت: «پاسخ جنگ داخلی سوریه را نمی توان از راه تشکیل اتحاد نظامی با اسد پیدا کرد. اما من اطمینان دارم که یافتن پاسخ از طریق ارائه ابتکارات گسترده سیاسی معطوف به گفتگوها در باره «گذار سیاسی» امکان پذیر است. همتای انگلیسی او، ف. هاموند نیز با بیان اینکه «نمی توان جزء مؤثر مبارزه با داعش بود و در عین حال با همان ابزار به مخالفان معتدل رژیم اسد حمله برد»، از وی پشتیبانی کرد. بصراحت می گویم، حمایت از رژیم با مبارزه علیه داعش در سوریه سازگار نیست». و دیپلوماسی فرانسه شرایط آشکارا غیر قابل قبول پیشنهاد می کند. لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه شرکت فرانسه در جبهه واحد با روسیه را به سه شرط مشروط کرد: تعهد به جنگ فقط بر علیه داعش و گروههای افراطی، ممنوعیت بمبهای بشکه ای و کلری، و تشکیل دولت موقت. یعنی باز هم حذف بشار اسد از قدرت.

با این حال، ایجاد وحدت کامل در شورای امنیت وظیفه دیپلوماسی روسیه نیست. ولادیمیر پوتین بدون اینکه منتظر «شرکای ما» بماند، مجوز استفاده از نیروهای هوا- فضای روسیه در خارج از کشور را از شورای فدرال روسیه گرفت. و روز بعد، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای هوائی روسیه در حدود ٢٠ پرواز اجرا کردند که در نتیجه آنها، انبارهای مهمات، تسلیحات، مواد سوختی و روغنکاری، مراکز تجمع تجهیزات نظامی و فرماندهی تروریستها در مناطق کوهستانی بطور کامل منهدم گردید. ائتلاف آمریکائی که در مدت یک سال گویا بر علیه تروریستهای اسلامی می جنگید، نمی تواند چنین موفقیتهایی را برخ بکشد.

غرب که در مقابل عمل انجام شده قرار گرفته، از قرار معلوم مجبور است به آن و به بزرگترین شکست سیاسی سالهای اخیر تن در دهد. بگفته م. رومنی، نامزد سابق ریاست جمهوری آمریکا، «روسیه اکنون اوضاع را پیچیده می کند. ما باز هم از روسیه شکست خوردیم».

اگر بخواهیم در باره چشم انداز ائتلاف ضد داعش برهبری روسیه سخن بگوئیم، صرفنظر از اختلاف نظرات موجود، بسیار خوب است. همانطور که سرگئی لاوروف اشاره کرد، اروپائیها دارند می فهمند که بدون از میان برداشتن علت اولیه، «بدون ایجاد یک مانع قوی در راه تلاش رهبری داعش برای تابع سازی منطقه به دیکتاتور قرون وسطائی»، نمی توانند با بحران مهاجرت مقابله نمایند. برای متوقف کردن مهاجران، باید جلو تروریستها و پیامدهای جنگها و درگیریهای آنها را گرفت. و اگر ایالات متحده آمریکا مایل باشد، می تواند یک بلیط برای قطار در حال خروج بگیرد.

پیشنهاد مترجم

در ارتباط با این مطلب بیشتر بخوانید:

القاعده، «داعش» جبهةالنصره، بوکوحرام، نئونازیسم و …

یا جنایتکاران سازمانیافته آنگلوساکسونی

http://www.hafteh.de/?p=71333

هرج و مرج لازمه بقاء امپریالیسم

http://paknehaad.blogspot.com/2014/03/blog-post_5387.html#more

جنون جنگی رژیمهای امپریالیستی- فاشیستی غرب

تحت پوشش «داعش» در خاورمیانه میانه

http://iran-si.com/vdcc.oqsa2bqm0la82.html