ساعت "کنزل" نمادی از نوستالوژی؛ اما به روایتی دیگر

نویسنده: مهرالدین مشید نه یک ساعت؛ بلکه حماسه ای در فضای…

ریبوار طاها

آقای "ریبوار طاها" (به کُردی: ڕێبوار تەها) با نام کامل…

نقارۀ جنگ 

رسول پویان  نـوای ســال نــویــن تـا نقـارۀ جـنگ است  به خون خلق…

عرفان و زبان

– دکتر بیژن باران من در جهان لغات دیگران می…

ای حزب قهرمان انیس  ستمکشان

      به افتخارسالگرد حزب پر   افتخاردموکراتیک خلق افغانستان ای حزب قهرمان انیس  ستمکشان یادت…

ریباز سالار

آقای "ریباز سالار" (به کُردی: ڕێباز سالار) با نام کامل…

تهاجمی خونین و آغاز مداخله ها و پایان حاکمیت ملی…

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجمی که افغانستان را به میدان جنگ های…

میا پیشم!

امین الله مفکرامینی        2024-28-12! میا پیشم تو دلـــدارممزن زخمه دلی زارم رهی دوستی…

شماره چهارم سال ۲۷ م محبت

شماره چهارم سال ۲۷ م محبت از چاپ برآمد. پیشکش می…

دولت پدیده عقلی – تحلیل موردی حمله پاکستان در ولایت پکتیکا

دولت پدیده قوم و یا دینی مطلق نیست. و دین…

هر شکستی ما را شکست و هیچ شکستی شکست ما…

نویسنده: مهرالدین مشید با تاسف که تنها ما نسل شکست خورده…

نوروز نبودت

- بیژن باران چه کنم با این همه گل و…

عرفان در مغز

دکتر بیژن باران     لامارک 200 سال پیش گفت: به پذیرش…

نماد های تاریخی- ملی و نقش آن در حفظ هویت…

نور محمد غفوری اشیاء، تصاویر، نشان‌ها، مفاهیم، یا شخصیت‌هایی که نمایانگر…

در دنیای دیجیتالی امروز، انسان‌ها به مراتب آسیب پذیرتر شده…

دیوارها موش دارند و موش‌ها گوش! این مثل یا زبانزد عام…

خالق تروریستهای اسلامی؛ الله است یا امریکا؟

افشاگری جسورانه از ژرفای حقیقت سلیمان کبیر نوری بخش نخست  درین جا می…

چگونه این بار حقانی ها روی آنتن رسانه ها قرار…

نویسنده: مهرالدین مشید از یک خلیفه ی انتحاری تا "امید تغییر"…

شب یلدا 

شب یلدا شبی شور و سرور است  شب تجلیل از مدت…

سجده ی عشق!

امین الله مفکر امینی      2024-21-12! بیا کــــه دل ز تنهایــی به کفیدن…

فلسفه کانت؛ تئوری انقلاب فرانسه شد

Immanuel Kant (1724-1804) آرام بختیاری  نیاز انسان عقلگرا به فلسفه انتقادی. کانت (1804-1724.م)،…

«
»

كيستيم ؟

ماگرافغانيم، پس چرااينقدرآله وابزارشديم
ياكه درگروناكسان خسته وناتوان وزارشديم
هرروزپيش چشم ميگذردصدهافتنه وفساد
چشم بسته وتسليم يك گروه مردم آزارشديم
مُلك به نام ، اختيارخيروشربدست ديگران
زجوروبيدادخودوبيگانه ازين مُلك بيزارشديم
تداوم جنگ ،شروفساد هرروزبرنگى دگرى
زبارناامنى صاحب هزارهامقبره ومزارشديم
وطن دست بدست درچنگال چندچهاركلاه
خودبى اثروبى تاثيروابسته اين بازارشديم
سراپاترفندشعاراست ودروغ است ودروغ
واى چراغرق براينهمه باطل و لجنزارشديم
زاسلام عزيزساختندده هافرقه وياتنظيم
ياسال ها دربند وبنده شوراى نظار شديم
دبير ، چرااينقدرناتوان و بيچاره شديم
ياگرافغانيم ، پس چرااينقدرآله وابزارشديم؟
هرات باستان ١٣٩٣

 

واژگونى
به هرسومينگرم،بس جوروجفا ميبينم
اين دوروزمانه را پُرزآفت وبلا ميبينم
اندرپى كارخيروثواب نباشدهركسى
مخزن شروفسادراهمه پُرزغناميبينم
وحدت ودوستى،مهرومحبت،آيين وفا
اينهمه رادرعصرعارى زصفاميبينم
مغزو افكارهمه پى كسب مال ومنال
معنويت وخُلق نيكو رابردارفناميبينم
كس بكس دوست نشود،محرم نشود
قلب انسان راپُراز ظاهروريا ميبينم
مُلك وملت را زير اينهمه بار جهالت
عمريست كه ويران وهم تباه ميبينم
پيرومرشد،شيخ وملا،رهبروهم پيشوا
اينهمه رااندرپى تزويرزيرقبأ ميبينم
گربه خودوبيگانه ،دورونزديك بنگرى
يك بيك در پى مطلب بُرزمدعاميبينم
كانون فاميل ، گردونوا خوردو بزرگ
يكايك دورزهم ،متفرق و جداميبينم
پدرومادر،فرزند،قوم وخويش وتبارهم
درنفاق،پيوسته درمعركه ودعواميبينم
اراكين دولت،رئيس،وزيرووكيل يارهبر
اغلب غاصب،دزدوزهزن برملاميبينم
برين وضع واحوال نابسامان حيات
رنج وبربادى راامروزياكه فرداميبينم
دبير،اين چه سازوبرگ زنده گانيست
همه رانه به خواب بچشم بينا ميبينم
دبير٢٠١١هالند