عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

«
»

فرهنگ ، سنت و رسوم افغانستان

نوشته کریم پوپل

مورخ۱۹.سپمبر.۲۰۲۰

قسمت سوم

سنت پرده بکارت عروس

سنت باکره بودن عروس از زمان یونانیان  در افغانستان رسمی گردیده تا اکنون به همان حالت ثابت باقی مانده است. یونیان آنرا بنام الهه عروس یاد می نمودند. این سنت در شهرها بزرگ تا دهات تفاوت کمی را دارد. ولی ثبوت باکره بودن عروس در شب پس از عروسی  ضروری و حتمی است. در اکثر ولایات افغانستان مادر یا خواهر بزرگ داماد در زیر بستر داماد تکه سفید را می‌گذارند. فردا که داماد وعروس به صبحانه می‌روند. مادر پسر تکه هارا مشاهده می‌کنند اگر در آن لکه خون بود باز عروس رسمی می‌شود وهمه فامیل خوشحالی می‌نمایند. فردا همان روز مادر و خواهر عروس غرض اثبات عروس به خانه داماد صبحانه می‌آورند. مادر داماد خیلی محرمانه تکه‌های خون پر را به مادر عروس  نشان می‌دهند و هردو خیلی خوش می‌شوند.

تقریبا همه دختران افغان در شب عروسی بکر میبباشند ولی دیده شده که ندرتاً دختران اند که بدلایل مرموزی ویا رابطه جنسی قبل از ازدواج بکر خودرا از دست داده در شب عروسی برملا می گردد. درین شب  اولاً صدای غالمغال داماد برآمده  مادر را صدا می زند. فضای خانواده مکدر گردیده تحقیقات مادر و پدر داماد آغاز می گردد. افسردگی فضای تمام خانواده را گرفته زنها می گریند.

در قریه و قصبات بعضی ولایات در همان شب دختر را به خانه پدرش روان کرده ، خانواده داماد عروسی را که پرده بکارت او «صدمه دیده» از خانواده‌اش می‌خواهند که دختر دیگرشان را به عنوان خسارت به آن‌ها بدهد. در بسا حالات برای اینکه لکه ناموس را پاک کنند دختر را بقتل می رسانند. بعضی از فامیلها دختر را به خانه پدر روان کرده تمام خسارات را از پدر عروس می خواهند. در برخی موارد گوش‌ها یا بینی عروس را می‌برند. لباس‌های ژنده و کثیف به تن آن‌ها می‌پوشانند و به خانه والدینشان پس می‌فرستند. موهای آن‌ها را از بیخ می‌تراشند. به خانواده‌اش می‌گویند که عروس باکره نبوده است . گاهی اوقات عروس را می‌کشند و جسدش را برای خانواده‌اش می‌فرستند . معمولا خانواده خود این دختران دخترشانرا عامل مجازات می دانند. در برخی موارد او را از خانواده طرد می نمایند  و یا او را برای مجازات به نهادهای دولتی و یا گروه حاکم در منطقه تحویل می‌دهند. در وحشتناک‌ترین موارد خود اعضای خانواده مثل پدر و یا برادرانش او را می‌کشند که به قتل در دفاع از ناموس (قتل ناموسی) شهرت دارد. 

ننگ و غرور بی جا بانوی ۲۰ ساله هراتی را به سینه قبر فرستاد | خبرگزاری  شیعیان افغانستان | Afghanistan - Shia News Agency
سازمان ملل بر پایان معافیت از مجازات عاملان خشونت با زنان تاکید کرد –  خبرگزاری افق

در برخی ازمناطق روستایی افغانستان که طالبان هنوز نفوذ قابل توجهی دارند، مردم نهادهای دولتی را ناتوان و یا فاسد می‌دانند و معمولا برای حل و فصل اختلافات به دادگاههای طالبان مراجعه می‌کنند. دادگاههای طالبان براساس برداشت بسیار تندروانه‌ای از شرع اسلام عمل می‌کنند که معمولا صدور حکم قتل و یا شلاق و سنگسار برای کسانی است که خارج از چارچوب ازدواج سنتی روابط جنسی با عروس  داشتن. در بعضی  موارد هردو را بقتل می رسانند یا سنگسار می کنند.

طالبان یک مرد و زن را به اتهام فرار از منزل تیرباران کردند |
سنگسار رخشانه دختر جوان و زیبای افغان + تصاویر

ندرتا دیده شده که بالاثر زیر پا افتادن  عروس  و مادر وپدر عروس  فامیل داماد دختر را مانند یک کنیز نگهداری می نمایند. این نوع دختران بالاثر شکنجه روحی تمام عمر را در غم سپری می کنند.

 ولی واقعات قتل عروس؛ کشیدن عروس در نیمه شب تا هنوز وجود داشته حتی زیاد شده است. همه ساله چنین واقعات در کشور رخ می دهد.  پس از آن عروس دیگر انسان شمرده نشده در هر دیار کوچه و خانه مورد توهین واذیت قرار می‌گیرد. در صورتی که دختر شب هنگام از خانه داماد کشیده شود و مردم خبر شود  با این اشکال دخترها کسی حاضر نمی شود که  ازدواج نمایند. بعضاً فامیل دختر ترک شهر و دیار می‌نمایند. در قصبات اینگونه دختر هارا در عقد نکاح موی سفیدان معیوبین ویا دیوانه ناقص عقل درمی‌آورند. همان دیوانه و ناقص عقل نزد مردم باشرف ترمیباشد از دختر که باکره خودرا قبل از ازدواج از دست داده است.

پرده بکارت  Hymen

پرده بكارت (هایمن) پرده  از جنس پوست  است كه تمام یا قسمتی ازدهانه واجن را می پوشاند. ، واجن قسمت تونل مانند است که بین رحم  و پرده بکارت بوده همین قسمت با عث انزهال مردان شده تا بتواند تخمه مردان را به رحیم برساند. باعث ازدیاد نسل انسان میشود. هایمن نام علمی پرده بکارت بوده كه از نام الهه ازدواج و عروسی یونانیان God Hymen گرفته شده است. 

متخصص ترمیم پرده بکارت دختران - Home | Facebook
C:\Users\omidw\OneDrive\Billeder\crona\پرده بکارت ۲t (2).png

در  مراحل اولیه  رشد جنین مونث،  هیچ دهانه  ورودی به واجن وجود ندارد. پرده بکارت در زمان قبل از تولد ساخته می شود . که اشکال مختلف دارد. طفل بعضی زنان به طور مادرزاد، پرده بكارت نمی داشته باشند. این تعداد کم بوده  این گونه دختران  اگرنزد دکتور مراجعه کند دکتوران تصدیق می دهد. نو ع دیگری که خون نمی شود خاصیت لاشتیکی داشته خود کلان و خورد می شود این نوع دختران  هم ضروراست  نزد داکتر مراجعه نموده تصدیق حاصل نمایند.

بسیاری تصور می كنند كه پرده بكارت، داخل واجن قرار دارد. اینطور نیست  پرده بكارت ، دقیقا در  دروازه ورودی پس از اسانتی متر ازدهانه واجین قرار دارد . به همین دلیل با دخول های اشیا جزوی ممکن است منجر به آسیب پرده بکارت شوند. ضرور است فامیلها که اطفال شان ۹یا ده ساله میشود یکبار مشاهده نمایند. پرده بکارت بیش از ۸ نوع است. ولی آنکه پرده  ندارند و یا سوراخ بزرگ در آن مشاهده میشود و یا لاشتیکی است باید نزد داکتر مراجعه نموده تصدیق حاصل نمایند. از آن ببعد دختر براحتی میتواند زندگی را پیش برد. غار خورد که میان  پرده بکارت وجود دارد مجرا بیرون رفتن خون عادت ماهوار میباشد. اشکال زیرانواع پرده بکارت را نشان می دهد.

پرده بکارت از نظر “جنس” دو نوع است :

  1.  پرده بکارت ارتجاعی: که حین دخول پاره نمی شود، اما ” کش ” می آید و معمولا خونریزی ندارد. فردی که  با پرده ارتجاعی دخول داشته ، اما خونریزی ندیده است ، باید بداند، در معاینه امکان تشخیص دخول وجود دارد . درست است که پرده پاره نشده است . اما ” کش شده “درینصورت  ظاهرش تغییر پیدا میکند .
  2. پرده بکارت غیر ارتجاعی: یعنی پرده ی بکارت قابلیت کش آمدن ندارد و با پارگی از بین میرود . پرده های بکارت غیر ارتجاعی ، حتما خونریزی دارد.

پرده بکارت حلقوی : در این نوع، پرده بکارت به شکل حلقه‌ای اطرف  واجن را پوشانده است و سوراخ گردی وسط پرده ایجاد شده است . اندازه ی این سوراخ بسیار متغیر است .

این نوع پرده حین دخول پاره شده خون میشود.

پرده بکارت سپتوم دار یا تیغه ای: پرده ای كه پل پوستی در طول ورودی واجن دارد.گاهی این پل شناسایی نمی شود .. گاهی برای اولین بار طی زایمان طبیعی دیده می شود.

پرده بکارت غربالی (سوراخ سوراخ): این پرده به طور كامل در عرض واجن كشیده شده و کاملا واجن را پوشانده ، اما سطح آن سوراخ سوراخ است. این سوراخها معمولا کوچک هستند.

 پرده بکارت  دندانه دار(شرابه ای ) : شبیه پرده حلقوی است با این تفاوت که کنره هایش نا منظم است.

پرده بکارت مسدود (بدون سوراخ) : این نوع پرده هیچ سوراخی ندارد و کاملا مسدود است.در دخترانی كه به سن بلوغ می رسند، در صورتیكه دارای پرده بسته باشند، خون عادت ماهواردر پشت آن جمع شده و نمی تواند خارج شود در نتیجه باعث بروز درد می شود، اینگونه افراد باید به دكتر مراجعه كرده تا طی عملیات جراحی نمایند تا مجرا برای خارج شدن خون داشته باشند.              طی اولین دخول، پرده بكارت، معمولا در چند جا پاره شده و به چند قطعه تقسیم می شود.گاهی بندرت پرده بکارت به قدری ضخیم است که بهتر است با عمل جراحی اندکی باز شده ، سپس دخول انجام شود.

 چرا بعضی زنان در اولین ارتباط جنسی خونریزی ندارند و برخی دارند؟

۱. مادرزای بدون پرده بدنیا آمده است.

۲.اگر دختری براحتی و بدون ترسی اجازه دخول دهد پرده مرطوب و نرم بوده بدون خونریزی داخل میشود. اگر نا راحت و اضطراب داشته باشد پرده خودرا جمع کرده اطراف آن خشک می باشد هنگام دخول خون میشود.

  نكات قابل توجه در مورد پرده بکارت:

زنان بهتر است قبل از نزدیكی، نه به منظور گرفتن سلامتی نوع پرده به دکتور متخصص زنان مراجعه كرده و توضیحات لازم را حاصل كنند. زیرا در موارد نادری كه پرده از نوع ضخیم است، احتیاج به عمل جراحی دارد. در صورت احساس تنگی در دهانه احساس شود لازم از مواد چرب کننده استفاده شود. گاهی پرده بکارت در یک موارد پاره نشده خون ریزی دارد . این نوع حالت امکان اینست که در دفه ۵ یا ششم پاره شود.

گاهی اوقات دختران با پوشیدن لباس نم دار برادر و یا کس دیگر ، در حمام که قبلا مرد رفته و یا عشق بازی سطی  بدون پارگی پرده، مایع اسپرم  داخل رحم شده دختر را حامله می سازد .  این حالت کم رخ داده  طفل را از روی شکم بیرون می کنند.

ورزشهایی مانند سواركاری، دوش، پرش، اب بازی، رقص،  جزبازی، هرگز باعث پاره شدن پرده  دختر نمی شوند مگر اینكه  طی حادثه ای  در هنگام بازی، سقوط كرده و در همان زمان جسمی نوك تیز به پرده دختر اصابت كند و موجب پارگی آن شود .

منبع

۱.عروس افغان  بکارت یا مرگ نوشته رادیو آزادی در صفه ویباساید رادیو آزادی

https://www.radiofarda.com/a/f3-afghan-brides-death-or-virginty/27437385.html

۲. بهای بلند بکارت در افغانستان نوشته پژمان پژوحش 

https://iwpr.net/da/global-voices/%D8%A7%D9%81%D8%BA%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D9%84%D9%86%D8%AF%D9%90-%D8%A8%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA

۳.ازدواج در افغانستان نوشته کریم پوپل در سایت ویکیپیدیا فارسی

https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%88%D8%A7%D8%AC_%D8%AF%D8%B1_%D8%A7%D9%81%D8%BA%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86

۴. کابوس بکارت در افغانستان نوشته تمنا ایوبی در ویبسایت 

۵. آنچه دختران باید در مورد پرده بکارت بدانند نوشته پایگاه اطلاع رسانی خانوادها

https://www.tanzimekhanevadeh.com/medicine-and-health/3953-%D8%AF%D8%AE%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%BE%D8%B1%D8%AF%D9%87-%D8%A8%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA