کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

فاشیزم از ملدوایا سربلند میکند!

ابراهیم دهقان

ترجمه از پراودا.رو

تاریخ 15.06.2014

در ماده سیزدهم قانون اساسی ما گفته شده است که زبان رسمی یا دولتی کشور، زبان ملدواوی است، اما در هیچکدام موسسات آموزشی زبان ملداوی تدریس نمیشود و نه آموختانده میشود. در همه جا به زبان رومانیایی نوشته ها وجود دارد. تصور کرده میتوانید: رئیس محکمه قانون اساسی ملدوایا شهروند رومانیایی است که تصامیم ضد قوانین ملدوایا را اتخاذ مینماید.

با وجود این همه تبلیغات و پرو پاگند ها 65 فیصد جمعیت ملداویا مدافع تحکیم مناسبات و روابط تنگاتنگ با روسیه فدراتیف میباشند.

جنبش اجتماعی( اتحاد وطن_ ایرو ایشیا) آنعده سازمانهایی را گرد هم آورده و در عقب دولت ملداویایی که در مسیر انکشاف شرق حرکت میکند قرار دارد. تعداد این سازمانها در اتحاد وطن ( ایرو ایشیا) به یکصدو هفتاد سازمان خورد وکوچک میرسد.

اما حاکمیت ملدوایا از قبل انتخاب خود را در زمینه داشته است، از اینکه به اصطلاح نخبه گان سیاسی ملداویا امروز چه میکنند، من این مطلب را بار بار به ژورنالیستان بیان داشته ام.

در ملدوایا دولت و مردم به سنجش ها و محاسبات مختلف زنده گی دارند، دولت به طرف غرب کشش دارد، سیاست مداران ما در رفت و آمد به میدان هستند و از کلیچکو و دوستان دیگر طور آشکارا حمایت مینمایند و این را هم باید گفت که در حدود هفتصد هزار ملداوی در روسیه فدراتیف مصروف کار اند. کلیه بودیجه کشور در حدود یک و نیم میلیارد یورو است که تنها یک ملیارد و سه صد یوروی آن از کار کارگران عادی ملداویا که در روسیه مصروف کار اند اکمال میشود.

در واقعیت امر اقتصاد کشور روی عواید آنانی که در روسیه مصروف کار اند متکی بوده و بدین اساس غرض کسب شهرت،  بسیاری از احزاب سیاسی که امروز اتحاد بخاطر همگرایی با اروپا در کمپاین انتخاباتی خویش پرنسیپ ها و ارزشها را کاملا کاذبانه به تبلیغات گرفته و ایشان در رابطه به تحکیم روابط با روسیه شنونده گان خود را اطمینان میبخشند، اما در واقعیت در هم پیوندی با اتحادیه اروپا تلاش میورزند، به خصوص بعد از آنکه آنان حاکمیت را بدست آوردند یکباره به طرف غرب لغزیدند.

اتحاد همگرایی اروپایی متشکل از سه حزب است. حزب لیبرال دیموکرات، دیموکراتیک و حزب لیبرال. از جمله فقط یک حزب آن تحت شعار هم پیوندی اروپایی، انحلال دولت ملداویا را از طریق پیوستن آن با دولت همسایه رومانیا به انتخابات رفتند که آن حزب عبارت از حزب لیبرال بوده و ده درصد رای مردم را از آن خود کرده است. امروز این چنین تعدادی از مردم در همگرایی اروپایی شایق استند.

دو حزب باقیمانده در پروگرامهای تبلیغاتی و ائتلاف خویش از تصاویر و عکس های شخصیت های برجسته سیاسی روسیه استفاده نموده اند و بدین اساس امروز پارلمان ملداویا بازتاب دهنده موضع و افکار کثیر الملتی مردم ملداویا نمیباشد.

پنجم نوامبر سال جاری، برگزاری انتخابات پارلمانی در ملداویا تعین شده است.

چرا الی انتخابات انتظار نباید کشید و نظر مردم را با خود نداشت؟ بعداً اگر نظر موافق وجود داشته باشد، در آنصورت میتوان موافقتنامه را امضاء کرد.

حال دیگر در اتحادیه اروپا وضع تغیر کرده ، چون کسانی سر قدرت آمده اند که گسترش اتحادیه را نمیخواهند. من متیقن استم که پروگرام دولت کنونی که بخود بسیار میبالد، کلیه تلاشهای شان را از بنیاد صدمه خواهند زد، ایشان ضرورت هرچه زودتر امضاء موافقت نامه را بخاطری آرزو مند استند تا از باداران اروپایی خود در برابر سیاست اختیار شده شان پول بدست آورند یعنی از کمیته ایالتی واشنگتن،  باداری که آنطرف اوقیانوس قرار دارد. یک.

دوم  آنکه به تعدادی از رای دهندگان شان نشان دهند که ما توانستیم تکت رفت و برگشت بدون ویزه را از اتحادیه اروپا بدست آورده ایم یعنی اینکه دولت ملداویا به مردم خود رشوه میدهد.  ادامه دارد …..