ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

«
»

فاجعه معدن در ترکیه. پژواک قبل از انتخابات

turkey 

میخائیل آقاجانیان

کارشناس خاورمیانه ای مرکز بین المللی تحقیقات در باره نظامهای انتخاباتی

http://www.fondsk.ru/news/2014/05/20/tragedia-na-shahte-v-turcii-otgoloski-pered-vyborami-27600.html

مترجم: ا. م. شیری

۳ خرداد- جوزا ۱۳۹۳

سانحه انفجار معدن زغال سنگ در شهر سوما در غرب ترکیه در ۱۳ ماه مه و مرگ بیش از ۳۰۰ معدنچی در اثر آن به آزمون جدی برای دولت اردوغان تبدیل گردید. مقامات عالی رتبه دولتی بلادرنگ در مقابل حادثه واکنش نشان دادند. رئیس جمهور، عبدالله گل، دیدار خود را از چین لغو کرد، اردوغان، نخست وزیر، دیدار خود از آلبانی را به تعویق انداخت و جمیل چیچک، رئیس مجلس تاریخ سفر خود به آمریکا را تغییر داد. رئیس دولت بلافاصله از محل حادثه دیدن کرد. اما مردم شهر، که کار در معدن منبع اصلی درآمد بسیاری از آنهاست، با احتیاط از نخست وزیر استقبال کردند؛ صدای اردوغان در پیوند دادن این حادثه با تجارب حوادث مکرر جهانی در صنایع تولید زغال سنگ ناموفق بود. علاوه بر آن، در اولین ساعات پس از فاجعه، گزارشاتی در خصوص تبدیل شدن عدم رعایت اصول ایمنی به یک امر عادی در معدن سوما و در مورد بی توجهی اداره بازرسی دولتی به آن علیرغم آنکه قبلا در جریان امر قرار داده شده بود، انتشار یافت.

فاجعه در سوما موج اعتراضات مدنی را برانگیخت. صبح روز پس از حادثه گروهی از جوانان در مقابل دفتر استانبول شرکت پیمانکار معدن تجمع اعتراضی برگزار نموده و لوحه «قاتل» را به دیوار دفتر شرکت نصب کردند. حزب حاکم عدالت و توسعه نیز در مرکز نارضایتی عمومی قرار گرفت. پس از نصب لوحه بر دیوار و سنگ پرانی به پنجره های کمپانی، اقدام مشابهی در مقابل دفتر حزب عدالت و توسعه بعمل آمد. افکار عمومی بسرعت برعلیه دولت تحریک شد و معترضان، استعفای دولت را خواستار شدند. بخاطر آوردند که در ماه اکتبر سال ۲۰۱۳ نماینده حزب مخالف جمهورخواه خلق در مجلس، اؤزگؤر اؤزل از مجلس درخواست کرد در باره وضعیت نامطلوب ایمنی در معادن زغال سنگ سوما تحقیق نماید. سایر نیروهای مخالف (حزب جنبش ملی، حزب آشتی و دمکراسی کورد) از درخواست این نماینده پشتیبانی کردند، اما حزب حاکم آن را نادیده گرفت و همه این، دو هفته قبل از حادثه معدن روی داد.

سرنوشت درخواست بدست فراموشی سپرده شده نماینده، مسیر تازه ای را برای انتقاد از دولت در پیش پای حزب جمهوریخواه خلق گشود. در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در ماه اوت ۲۰۱۴، آنها سعی می کنند مخالفان اردوغان را حول پلاتفرم سیاسی واحد گرد آورند، اما تا همین اواخر حزب جنبش ملی، سومین فراکسیون در مجلس فعلی، با بی میلی از این ایده استقبال می کند. احزاب طرفدار کورد نیز علاقه ای به این طرح متحدکننده نشان ندادند.

نتیجه انتخابات ۳۰ مارس شهرداریها که طی آن حزب اردوغان به نتایج خوبی دست یافت، اپوزیسیون ترکیه  را به اتخاذ موضع انفعالی وامی دارد. همراه با آن پس از ۱۳ ماه مه اوضاع سیاسی داخلی فرصتهای تازه ای را برای مخالفان فراهم ساخته است. ترکیه را موج جدید اعتراضات، بخصوص در کلان شهرهای کشور درمی نوردد. دولت قاطغانه واکنش نشان می دهد. معترضان در آنکارا، استانبول و ازمیر  در کمال خشونت سرکوب شدند. ۱۸ ماه مه پلیس مدیران ارشد کمپانی پیمانکار معدن را بازداشت کرد. آنها را به سهل انگاری منجر به قتل انسانها متهم کردند.

بطور کلی حزب عدالت و توسعه و رهبر آن با تحول برگشت ناپذیر روبرو نشد. سخن گفتن از هر گونه کاهش اعتماد اکثریت مردم نسبت به حاکمیت بیمورد است. توأم با این، رهبران برجسته ای در میان اپوزیسیون وجود ندارند و در رأس آن،حزب جمهوریخواه خلق برهبری کمال قلیچدار اوغلو رقیب اصلی حزب عدالت و توسعه از این مسئله کاملا آگاه است.

اکنون حاکمیت ترکیه شدیدا به روی مبارزه با تهدیدات از داخل ساختار دولتی در سیمای شمار زیادی از طرفداران عبدالله گؤلن، رهبر جنبش خدمات، مقیم آمریکا تمرکز کرده است. اردوغان در رویاروئی با همکاران سابق خود بدون تزلزل- بطرق زندانی کردن، فشار آوردن، اخراج از کار… عمل می کند. آنکار در نظر دارد استرداد گؤلن را از واشنگتن درخواست نماید. اگر این تقاضا پذیرفته شود، در آن صورت، پس از عبدالله اوجالان، رهبر حزب کارگران کوردستان ترکیه، یک زندانی سیاسی معروف دیگر نیز در ترکیه وجود خواهد داشت.

روند اوضاع سیاسی داخلی ترکیه دینامیزم رو به رشدی را طی می کند. بدون توجه به فاجعه انسانی عظیم حادثه غیرطبیعی منجر به قربانی شدن شمار زیادی انسان، حتی عوامل کم اهمیتی نیز می تواند برای بر هم زدن تعادل سیاسی این کشور کافی باشد.

***

پیام تسلیت مترجم

حادثه منجر به فاجعه هولناک انسانی در شهر سومای ترکیه، که گمان می رود در اثر بی مبالاتی شرکت پیمانکار معدن و بی مسئولیتی دولت صهیونیستهای اسلامی ترکیه در ۱۳ ماه مه روی داد، بی تردید، اولین فاجعه بشری نبود و در صورت ادامه موجودیت نظام سارقانه سرمایه داری، یقینا انسانهای زیادی نیز در اثر حوادث مشابه و یا بطرق دیگر، قربانی ماهیت و خصلت بهره کشانه و  غارتگرانه سرمایه داران خواهند شد.

بدینوسیله، مرگ فجیع ۳۰۱ کارگر در حادثه انفجار معدن زعال سنگ سوما را به همه بازماندگان داغدار آن مظلومان، به همه کارگران، زحمتکشان و ستمدیدگان ترکیه و جهان، به همه رهروان راه عدالت و آزادی، به مدافعان فضیلت، کرامت و حق حیات انسان تسلیت عرض نموده و برای همه مبارزان در راه محو و نابودی نظام غیرانسانی سرمایه داری موفقیت آرزو می کنم.