ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

«
»

غرض پیکار با داعش به اراده قوی نیاز است

فرهاد

گرچه ز طرح صلح و صفا قصه میکند                     مکر و ریا و چال فریبش عیان بود

اسرار عشق از درون فاش میکنم                           تا کی فروغ حق و حقیقت نهان بود

                                                                                                                       رسول پویان

جنرال جان کمپیل فرمانده ماموریت حمایت قاطع پیمان استراتیژیک شمالی یا ناتو در دیداری که با رئیس جمهور افغانستان داشت از وی خواست که به حیث شریک در کنار ایالات متحده امریکا در کار مبارزه علیه دهشت افگنی در منطقه کار کند!

افزایش فعالیت ها گروه داعش در بخشی از بخش های کشور سبب افزایش نگرانی ده ها میلیون مردم گردیده است. از این لحاظ رئیس جمهور اشرف غنی از جنرال مذکور نیز خواسته که یک پیکار فراگیر منطقه ئی با داعش آغاز شود. وی از ستاد مشترک ایالات متحده امریکا خواست که واشنگتن و متحدانش از افغانستان به حیث یک مرکز منطقه ئی بر ضد داعش کار بگیرند. در همین حال کشورهای منطقه از جمله ایران، هند، پاکستان از نفوذ گروه داعش در افغانستان اظهار نگرانی نموده اند. باری عارفی یک تن از آگاهان نظامی نیز معتقد است ظهور داعش رنگ جهانی به خود گرفته است. افزود نه تنها مبارزه در عراق با داعش اثر گزار نمی باشد و با ایجاد این مرکز مبارزه با داعش در افغانستان و منطقه اثر گزار خواهد بود.

این سخنان در زمانی زده می شود که شورای عالی صلح آمادگی دور دوم گفتگوه ها با طالبان را میگیرد و انتظار می رود چند روز بعد دور تازه گفتگوهای صلح میان نمایندگان طالبان و حکومت آغاز شود. مسئولین این شورا گفته اند که مسئولین ما سرگرم گرفتن آمادگی ها به این گفتگو ها میباشند!

محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور بعد از ادای نماز عید با ابراز امتنان از پیام عیدی ملا محمد عمر گفت دور بعدی مذاکرات تا سه هفته دیگر برگزار خواهد شد! سران سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا، کشورهای امریکا، بریتانیا و غیره آغاز مذاکره با طالبان را نیز یک گام مثبت بخاطر تامین صلح خوانده اند!

مردم و آگاهان امور در حالیکه تامین صلح ثبات واقعی را برای کشور و کشورهای منطقه آب حیات دانسته می افزایند در قرانکریم کتاب مقدس مسلمانان جهان نیز برای بندگان امر شده ترجمه ( تمام مسلمانان با هم برادر اند بین شان صلح کنید) در جای دیگر این کتاب مقدس مسلمانان صلح خیر خوانده شده است. نیاکان ما نیز گفته اند که خون به خون شسته نمی شود. پس از این لحاظ برای هر انسان مسلمان و افغان با وجدان شرافت مند لازم است که برای رسیدن به این اهداف بزرگ وظیفه ایمانی و وجدانی خویش را انجام دهند. می افزایند صلح و ثبات واقعی زمانی در کشور تامین میگردد که اراده قوی در پیکار با تروریستان، هراس افگنان، مافیای مواد مخدر که بیش از چهار دهه می شود زیر نام های مختلف بخاطر عمل نمودن سناریو ادارات استخباراتی کشورهای منطقه و جهان از جمله آی.اس.آِی، سعودی، امارات عربی، ایران، و غیره در کشور ما جنگ اعلان ناشده و تحمیلی از خارج را آغاز نموده هنوز هم ادامه میدهند، وجود داشته باشد!

مردم می پرسند در حالیه سران کشورهای بزرگ داعش را یک خطر بزرگ جهانی میخوانند چرا این گروه جانی و وحشی از راه های پاکستان با پیشرفته ترین سلاح ها میتوانند بدون روبرو شدن بر مشکلات داخل افغانستان شده و صدها جوان، زن، مرد، کودک را سر زنند و خانه های بیگناهان را به خاکستر مبدل نمایند؟

از این لحاظ گفته های عده از سران از جمله محقق، معاون ریاست اجرائیه را بجا باید خواند که به تاریخ 29/4/1394 از طریق طلوع نیوز گفت: داعش یک پروژه است به واسطه کشورهای بزرگ تمویل تسلیح می شوند، اکثریت آنها کسانی هستند که دیروز به نام طالب امروز با بدل کردن بیرق زیر نام گروه داعش جمع شده اند. عطا محمد نور سرپرست ولایت بلخ بعد از ادای نماز عید گفت ما تصمیم گرفته ایم که با آقای جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری و هم سنگر عزیز ما استاد محقق یک جا در تصفیه سایر ولایات که دست ما می رسد آمادگی داشته باشیم و برای سرکوب هراس افگنان مردانه استوار و متین ایستاده شویم تا صلح و وحدت را به پا داریم تا دیگر مردم ما قربانی نشوند و این توان را داریم. افزود گفتگوهای صلح از یک ادرس و با مشوره مردم و احزاب سیاسی صورت نگیرد نتیجه مثبت برای مردم نخواهد داشت. وی تاکید کرد این گفتگوها باید از یک ادرس مشخص و به گونه شفاف باشد زیرا برخی از کشورها در تلاش مشروعیت بخشیدن به طالبان هستند.

آقای نور افزود از یک جهت پیش برویم نه این که هر کشور به نوبه خود در افغانستان سرمایه گذاری کند و برای منافع خودش پروسه را به راه بیندازد و نامش را بگذارد پروسه صلح! زیرا که این حرکت ها جز مشروعیت دادن به تروریستان که بعضی از کشورهای حامی این تروریستان هستند نبوده و نمیباشد اینگونه صلح را تا هنوز ندیده ایم. در همین حال جنرال عبدالرشید دوستم از امیدواری ها درباره گفتگو های صلح حرف زده تاکید نمود هرگز فشارهای نظامی طالبان را نخواهیم پذیرفت. افزود اگر فشارهای نظامیان طالبان بیشتر شود خودش لباس نظامی خواهد پوشید و در صف نظامیان قرار خواهد گرفت.

محمد محقق معاون دوم رئیس اجرائیه گفت: افغانستان در چهارراهی تعیین سرنوشت قرار دارد افزود کلید صلح را باید جستجو کرد که در کجاست. وی میگوید در این روزها بر علاوه طالب گروه دیگری بنام داعش به وجود آمده است. محمد شریف یفتلی فرمانده ارتش در زون جنوب شرق هشدار می دهد که نظامیان پاکستانی سخت میکوشند تا شبکه حقانی را در اراضی بیشتر افغانستان مستقر سازند تا از امتیاز های بسیار گفتگوهای صلح برخوردار شوند، ادامه میدهد هدف از به قدرت رسانیدن شبکه های حقانی در نظام افغانستان که عملی ساختن برنامه های پاکستانی ها در کشور ما می باشد. این سخنان زمانی زده می شود که زون جنوب شرق افغانستان هزاران کیلومتر مرز مشترک با پاکستان دارد. بخش های آن به پناهگاه های هراس افگنان مبدل شده که شاهد فعالیت های گسترده آنها مردم ما می باشند. اعضای پارلمان از اعمار دروازه در داخل خاک افغانستان به واسطه نظامیان پاکستان صورت گرفته اظهار نگرانی نموده مسئولین مقامات ذیصلاح برای پلنگی پوشان که در سرحد مستقر هستند اجازه جلوگیری از فعالیت نظامیان متذکره را نداده میگویند که از راه دیپلوماتیک این موضوع را حل مینمایند.

با وجود وعده های بلند بالای مسئولین خانواده های مسافران ربوده شده روزهای عید را در بی خبری از مسافران غم و اندوه سپری نموده اند. پارک زرنگار کابل هنوز هم میزبان خانواده های مسافران ربوده شده شاهراه هرات – کابل که در مناطق زابل ربوده بودند می باشند. نظامیان امریکایی با فیر راکت ها بالای پسته ارتش در ولایت لوگر که سبب شهادت هشت تن سربازان ارتش ملی و زخمی شدن چندین دیگر آنها گردیده، غم و اندوه هموطنان ما را بیشتر از روزهای گذشته افزایش دادند. بر علاوه دشواریهای خونین مردم از ناحیه افزایش آدم ربائی، سرقت های مسلحانه، حملات انتحاری، ماین گذاری روی جاده، تصادمات ترافیکی و استعمال تفنگچه های پلاستیکی که سبب افزایش چالش های خونین در کشور گردیده سخت نگران بوده و می باشند.

گسترش فقر، بیماری، انواع خشونت ها، خصومت ها، فریاد مردم ما را به آسمانها بلند کرده گوش شنوا و چشم بینا وجود ندارد. روسای جمهور و اجرائیه مصروف بازی های قدرت بوده زمینه کار و زندگی را برای شهروندان تنگ تر ساخته با استفاده از وضع مافیای مواد مخدر، اقتصادی، اقتصاد جنگی، غیر مشروع، عاملین فساد گسترده، غاضبین میلیونها جریب زمین، قانون ستیزان، مردم ستیزان، زن ستیزان، جنایت کاران سازمان یافته بزرگترین جنایات را از جمله استخراج غیر قانونی و غیر فنی هزاران معادن، افزایش کشت قاچاق مواد مخدر، قطع جنگلات، اختلاس ها، دزدی های بزرگ را انجام داده با تکیه زدن بر اریکه قدرت میخواهند ده ها میلیون مردم ما را از این بیشتر ناتوان سازند تا افغانستان را به مرکز بازی های خونین بعدی زیر نام پیکار با داعش مبدل سازند.

سوال اینجاست گروه های فوق که در ظاهر امر که با هراس افگنان بخاطر دستیابی بر قدرت و ثروت اختلافات نظر داشته و در پشت پرده وجه مشترک داشته، هر روز برایشان ماه عسل می باشد، حاضر هستند بخاطر تامین صلح و ثبات واقعی پیکار واقعی را بر ضد هراس افگنان کشور و منطقه انجام دهند؟!

به باور مردم و آگاهان امور جواب آن منفی میباشد! پس چی باید کرد؟

به باور مردم و آگاهان اگر مسئولین و بازیگران از جمله سران امریکا خواهان پیکار صادقانه با داعش و سایر هراس افگنان می باشند. به جای اتکا به حرف های دروغین گروه های فوق الذکر غرض دفع دشواریهای فوق با ده ها میلیون مردم از جمله جامعه مدنی، سازمانها، احزاب سیاسی و سایر گروه های سالم اندیش، علما، روحانیون، سران اقوام، قبایل، تجاران و سرمایه داران ملی، دانشمندان، روشنفکران مراجعه نمایند زیرا که با موجودیت دشمنان صلح در اریکه قدرت نمیتوان همکاری ده ها میلیون مردم کشور و کشورهای منطقه را در پیکار با داعش و سایر هراس افگنان جلب نمود.