کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

غرض ختم جنگ به برخورد واقع بینانه نیاز است

یکی تیغ تحول درید بر سینه ما

یکی به مرمی دین کرد مغز ما پاشان

به هر که دست بدادیم دست ما ببرید

به ای نفع رسید از همه به ما تاوان

چه گویمت که شهید کدام صیادیم (مرحوم فانی)

آقای اوباما رئیس جمهور امریکا در بخشی از سخنانش در جریان سخنرانی سالانه اش به مردم امریکا داشت گفت: در صورت امضاء شدن پیمان امنیتی توسط دولت افغانستان قطعات محدود نظامی امریکا و ناتو بخاطر آموزش قطعات نظامی افغانستان و حمایت از آنها در مبارزه با هراس افکنی و القاعده در آن کشور باقی خواهند ماند. وی از یک افغانستان متحد بعد از سال 2014 حرف زده در این رابطه اظهار آمادگی خویش را با مردم افغانستان اعلان نمود و از ختم جنگ تا اخیر سال 2014 در افغانستان اطمینان داد.

 مردم و آگاهان امور در مورد گفته های وی دیدگاه و نظریات متفاوت را ارایه نموده اند.

عده ای به این باوراند موفقیت به ختم جنگ افغانستان زمانی میسر میشود که کشورهای جهان روی اهداف که غرض مبارزه به آن آمده بودند صادقانه آنرا انجام میدادند. با تأسف کشورهای متذکره به رهبری ایالات متحده امریکا و متحدین جهانی و منطقه ای شان با اتخاذ تصامیم پا در هوا، غیر واقعی و انطباقی از جلسه بن اول تا الحال با انجام کارهای نمایشی و فرمایشی خواستند کشور ما را به پایگاه مافیای بین المللی مواد مخدر، میدان نبرد، تهیه کننده مواد خام، بازار مصرفی، آزمایش انواع ایدلوژیها و سلاح های زمینی، هوائی، کشورهای منطقه و جهان مبدل ساخته اند. حالا که دامان رسوایی هایشان به جهانیان بلند شده با راه اندازی بازی های خونین جدید میخواهند یکبار دیگر میدان را برای گماشته گان گوش به فرمان گودی های کوکی خویش بخاطر انجام سناریوهای طراحی شده بعدی رها سازند.

به باور آگاهان در صورت عملی شدن پلان های خصمانه فوق مردم افغانستان از این بیشتر به دشواریهای خونین مواجه و شکست ننگین قرن بیست و یک برای کشورگشایان به رهبری ایالات متحده امریکا و متحدین منطقه ای و جهانی آن خواهد بود. آقای اوباما از افغانستان واحد یک پارچه بعد از سال 2014 حرف زده افزود بعد از سال 2014 به مبارزه با هراس افکنان القاعده ادامه خواهند داد. آگاهان امور را عقیده برآنست از تجارب خونین چند دهه گذشته دریافته ایم که با مسلط بودن جنگسالاران، عاملین فساد گسترده، غاضبین میلیونها هکتار زمین، مافیای مواد مخدر، افتصادی، قانون ستیزان، مردم ستیزان، زن ستیزان، فرهنگ ستیزان، در قدرت بسیار مشکل است که به افغانستان یکپارچه امیدوار بود زیرا که عملا مشاهده میشود که گروه های متذکره در هر نقاط کشور مسلط میباشند، پابند قوانین نبوده، طبق دلخواه خویش عمل می نمایند. جای تأسف است که تا هنوز سران قصر سفید کانکرس، پنتاگون، و مسئولین دولت افغانستان از تروریزم تعریف مشخصی ارایه نکرده اند. برداشت ما چنین است طوری که در عمل مشاهده میشود افراد، گروه ها، سازمان ها، دولت های که بخواست امریکا و متحدین آن تن در ندهند زیر بهانه های مختلف به تروریزم هراس افکنی، نقض حقوق بشر، مخالف دموکراسی متهم شده اند. در مقابل گروه ها، افراد، سازمان ها و دولت های که عملا در کشتار مردم بیگناه قرار داشته زنان را سنگسار و محاکمه صحرائی مینمایند، دشمن علم، فرهنگ، ترقی و آزادی زنان میباشند. انجینران دوکتوران، روحانیون، سران اقوام و قبایل، استادان، شاگردان را ترور مینمایند چهل هزار لانه های تروریزم را در آنطرف خط دیورند تمویل، تسلیح، آموزش و پرورش داده از اینکه منافع امریکا و متحدین آنرا تهدید نکرده شورشی و غیره خوانده از لست ترورست خارج ساخته شده اند که رهائی صدها تن از زندان بگرام یک مثال است که حامد کرزی و گروپ کاری آن آنها را بیگناه خوانده و میخواند.

برعلاوه مداخلات ادارات استخباراتی کشورهای منطقه و جهان بخاطر توسعه طلبی و دستیابی به ثروت های مادی و معنوی کشور و کشورهای منطقه از جمله ذخایر بزرگ نفت، گاز آسیای میانه، عده ای از کارشناسان در رابطه به طولانی شدن جنگ افغانستان از طریق کابل نیوز برداشت های خویش را چنین بیان داشتند: یکی از عوامل عمده که سبب طولانی شدن جنگ امریکا، متحدین آن در افغانستان گردیده بر علاوه سایر مشکلات موجودیت اختلاف عمیق در عملکرد سران قصر سفید پنتاگون، کانکرس، احزاب جمهوری خواه و دموکرات در رابطه مبارزه با تروریزم هراس افکنی در کشور ما میباشد.

آقای اوباما از اینکه در جریان کمپاین انتخاباتی خویش به مردم امریکا تعهد نموده بود بخاطر رشد اقتصادی، اشتغال، کاریابی، خدمات بهداشتی، تعلیم و تربیه و غیره که کارهای سودمند را انجام میدهد که در گزارش سالانه اش یکبار دیگر به آن تأکید نمود. از این لحاظ خواهان ختم جنگ تا اخیر سال 2014 در افغانستان بوده میگوید در صورت امضاء پیمان امنیتی توسط دولت افغانستان یک تعداد قطعات محدود امریکا و ناتو بخاطر آموزش و حمایت قوت های افغانی در مبارزه با هراس افکنی و القاعده در افغانستان باقی خواهند ماند و متباقی آنرا خارج خواهند ساخت. در مقابل سران حزب جمهوری خواه و بعضی ادارات دیگران به اتخاذ تصامیم فوق توافق نداشته انجام این کار را از دست دادن نقاط اساسی و میدان دادن دوباره به هراس افکنان القاعده میدانند در حالیکه در این جنگ خونین مردم افغانستان روزانه ده ها تن قربانی میدهند. حامد کرزی یکبار دیگر از طریق رادیو بی بی سی به پیش شرط هایش تأکید نمود و گفت یک رهبر خوب بعد از ختم دوره کاری اش میراث خوب را برای کشور و مردم خویش باید بگذارد. عده ای از آگاهان امور پافشاری های حامد کرزی را در رابطه به پیش شرط هایش ناشی از اختلافات آنطرف اوقیانوس ها میدانند. چیز دیگری که مایه نگرانی مردم ما گردیده بلند رفتن مورال هراس افکنان با استفاده از بازیهای خونین موجود میباشد. عبدالبصیر سالنگی والی پروان که در زمان طالبان از جمله قومندان عمده آنها محسوب میشد از طریق کابل نیوز گفت بخاطر اجازه دادن فعال شد و اعمار تعمیر مکتب در ولسوالی غوربند یک مقدار پول توسط رهبری یک شرکت به طالبان ارسال نموده است. مردم و آگاهان امور انجام عمل متذکره را گذاشتن یک گام غرض بلند رفتن مورال هراس افکنان خوانده از این ناحیه اظهار نگرانی نموده اند.

بیش از هفتاد کودک که میخواستند حملات انتحاری را در نقاط و زمان های مختلف انجام دهند توسط امنیت ملی گرفتار شدند. آنها میگویند که در پاکستان توسط هراس افکنان تجاوز جنسی بالای یک عده شان صورت گرفته غرض انجام حملات انتحاری به افغانستان اعزام شده اند. آگاهان امور انجام عمل فوق را بزرگترین مایه شرمساری برای حامیان داخلی و خارجی هراس افکنان دانسته و میدانند.

گرفتاری یک تن جنرال کانادایی که زیر پوشش شرکت امنیتی که مصروف انتقال سلاح، مواد مخدر و مواد غیرقانونی بود بزرگترین مایه شرمساری برای کشورهایی میباشد که ریاکارانه سنگ مبارزه با تروریزم و مواد مخدر را به سینه میزنند. آقای سپنتا مشاور شورای امنیت کشور میگوید شامل ساختن گرگ و بره در یک ردیف استراتیژی کشورها به رهبری امریکا نشانه از برخورد دوگانه آن در مبارزه با تروریزم هراس افکنی و القاعده میباشد. آگاهان امور را عقیده برآن است برخورد دوگانه کشورگشایان به رهبری امریکا در مبارزه با تروریزم، هراس افکنی و القاعده سبب شکست کشورهای متذکره از جمله امریکا در جنگ خونین دوازده سال افغانستان گردید. از همین لحاظ است که پنجاه فیصد مردم امریکا سران کشور خویش را در جنگ مبارزه با تروریزم القاعده در افغانستان ناکام خوانده اند. در حالیکه وزیر داخله کشور از آمادگی برای تأمین امنیت، سخن میزند. جنگسالاران، زورمندان، مافیای مواد مخدر، اقتصادی، عاملین فساد گسترده، غاضبین میلیونها هکتار زمین، جنایت کاران سازمان یافته، فضا و زمین کشور ما را چنین وحشتناک ساخته اند که هر لحظه گماشته گان شان از دهن تفنگ و زور حرف زده سبب نابودی افراد و اشخاص بیگناه میشوند.

از همین لحاظ است مردم بسیاری از نقاط و کوچه های شهر کابل مجبور شده بخاطر تأمین امنیت خود و خانواده خویش تدابیر امنیتی را اتخاذ نمایند و شب و روز پیره می نمایند. در هفته دوم ماه دلو یک جوان ولگرد که خواهان دختر یک فامیل باعزت بود در مکروزیان سوم داخل آپارتمان شده با تهدید تفنگچه میخواست دختر باعزت آنرا برای وی شیرینی دهند. پدر باعزت و با دیانت دختر خواست آن را قبول نکرده تا اینکه آن پست فطرت بالایش فیر و آنرا به شهادت رسانید. نظر به گفته بعضی از مردم در جریان زد و خورد یک پولیس و یک تن دیگر نیز شهید قاتل نیز زخمی شده در شفاخانه بستر شده است.

وسایل اطلاعات جمعی از همکاری یک افسر پولیس در ولسوالی شیندند با مافیای مواد مخدر خبر داده دو تن که از دفتر کمپاین انتخاباتی دکتور عبدالله عبدالله در شهر هرات خارج شدند توسط افراد نامعلوم به شهادت رسیدند. ده ها تن پولیس افسران و سربازان اردوی ملی و مردم بیگناه در دو هفته اخیر به شهادت رسیده اند. امروز سیزدهم دلو کمپاین انتخاباتی کاندیدان ریاست جمهوری رسماً آغاز شد. مردم از کاندیدان متذکره توقوع دارند تا در برنامه هایشان بهبود وضعیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی را طور واضح آشکار و اهداف خویش را مشخص سازند. اشرف غنی احمدزی یک تن از کاندیدان بخاطر معرفی برنامه کاری اش از طریق تلویزیون آریانا دیدگاه خود را چنین بیان داشت: که چند نقطه ی مختصر آنرا یادآور میشوم: 1. بدون نظام سازی نمی توانیم مشکل خویش را حل نمائیم. افزود علت دشورایهای موجود سرکار داشتن یک جامعه باثبات با دولت بی ثبات موجود میباشد. ما از این لحاظ خواستار یک دولت باثبات هستیم که بتوانیم خواستهای همه اقوام، قبایل و ملیت با هم برادر را برآورده سازیم که بهترین راه رسیدن به چنین اهداف تطبیق یکسان قانون در کشور میباشد.

در مورد اصلاحات امنیتی گفت ما خواهان یک قوای مسلح ملی و مسلکی میباشیم. افزود در فلسفه غربی ها معیار زور است در فلسفه اسلام معیار تطبیق عدالت میباشد. از این لحاظ ما به یک فرهنگ مشارکت سراسری نیاز داریم و فساد اداری در فرهنگ حکومت ما جا نخواهد داشت. علت افزایش مشکلات مهاجرین را بیگانگی دولت موجود با مهاجرین خواند. افزود باید این بیگانگی رفع گردد. در مورد حل مشکلات اقتصادی گفت ما میخواهیم جامعه را از این حالت فعلی نجات دهیم، حمایت خویش را بخاطر تقویه متشبثین کوچک و متوسط اعلان نمود.

دکتور عبدالله عبدالله در سخنانش بالای وحدمت ملی تأکید نمود. زلمی رسول نیز از اعتذال حرف زد. از همین لحاظ است که یک عده مردم از طریق وسایل اطلاعات جمعی خواستار آن شدند که کاندیدان از وعده های سرخرمن باید صرف نظر نمایند. به جای کلی گویی وعده های بلند بالا به کارهایی وعده دهند که اقلاً پنجاه فیصد زمینه تطبیق آن در کشور موجود باشد و برنامه های کاری خویش را چنان عیار سازند که در تمام عرصه ها از جمله اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، دفاعی، مالی، سیاسی، موضوعات مشخص و روشن شامل آن گردد.

از اینکه مردم در شیر سوختند دوغ را پف کرده میخورند.

بخاطر کاهش دشواریهای موجود ختم جنگ طولانی در کشور ادامه بازیهای فوق را به نفع کشور و مردم خویش ندانسته از سران قصر سفید، پنتاگون، مجلس سنا، کانکرس، احزاب جمهوری خواه، دموکرات، متحدین جهانی و منطقه ای آن میخواهند با عقل سلیم و تحلیل علمی و واقعی از وضع موجود در کشور ما در اتخاذ تصامیم و بازیهای گذشته خویش تجدید نظر نموده به خواستهای ده ها میلیون مردم کشور و صدها میلیون مردم کشورهای جهان تن در دهند.

به باور ما در این شرایط حساس و تاریخی غرض هموار شدن و رسیدن به اهداف فوق و ختم جنگ طولانی حمایت از ده ها میلیون مردم بخاطر اشتراک در انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای ولایتی غرض انتخاب افراد شایسته صادق و مجرب، دانشمند که نسبت به سایر کاندیدان از اعتبار ملی و بین المللی بیشتر برخوردار باشند در ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی یک امر حیاتی میباشد.

 نه رها کردن میدان به هراس افکنان، ترورستان مافیای مواد مخدر، اقتصادی غاضبین ملیونها هکتار زمین و جنگسالاران.