به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

«
»

علت افزایش پناهجویان در جهان چه می باشد؟

روزیکه اگر مرگ گیرد بدن من                        کی کند قبر کی دوزد کفن من

تابوت مرا بر سر کوه بگذارید                            تا باد وزد بر سر آن از وطن من

مرحوم محمود طرزی

روز سی جوزا مصادف است با روز جهانی پناهجویان در جهان. از این روز در کشور و جهان زمانی تجلیل به عمل می آید که تعداد پناهجویان در کشور ما و جهان چهار مرتبه نسبت به سالیان گذشته افزایش یافته است و روزانه چهل و دو هزار تن به تعداد آنها افزوده می شود. نهاد ها تعداد پناهجویان را در سال جاری شصت میلیون ثبت کرده، اکثریت آنها مربوط به کشورهای سوریه، لیبیا، یمن، عراق، افغانستان بوده و بعد از سوریه افغانستان هنوز هم در ردیف دوم معرفی شده است.

آگاهان امور علت افزایش پناهجویان را در کشور منطقه و جهان تشدید شدن جنگهای خونین، مسلط بودن نظامهای استبدادی، افزایش فقر، بیکاری خوانده اند! به باور ما با در نظر داشت دیدگاه ها و نظریات فوق بر علاوه مداخله صریح ادارات استخباراتی یک عده کشورهای منطقه و جهان موجودیت ده ها هزار لانه های تروریزم در آن طرف خط دیورند، عدم توجه به تقویه قوای مسلح با سلاح های محاربوی، زمینی و هوایی پیشرفته، اعمال نفوذ هراس افکنان و ادارات استخباراتی، نبود تعریف مشخص از دشمن یکی از عوامل عمده که سبب تشدید انواع بحران های خونین و زمینه فرار میلیون ها تن را از کشور مساعد ساخته، مسلط ساختن افراد و گروه هاتیکه متهم به فساد گسترده، غضب میلیون ها جریب زمین، ناقضین حقوق بشر، مافیای اقتصادی، مواد مخدر، جنگ سالاری، غارت هزاران میلیارد ثروت های مادی و معنوی دولت و مردم، جنایات سازمان یافته، قانون ستیزی، مردم ستیزی، زن ستیزی، فرهنگ ستیزی، دامن زدن انواع خشونت های خانواده گی و خصومت های قومی، لسانی، سمتی، مذهبی، تنظیمی، حزبی، در کشور و جامعه می باشد. بعد از مسلط شدن آنها هزاران دستگاه های تولیدی، خدماتی، تجارتی، به نرخ کاه ماش زیر نام خصوصی سازی لیلام گردید.

به نسبت عدم حمایت از تولیدات داخلی، تورید اجناس بی کیفیت، غیر ضروری، تجملی یا اجناس و موادیکه در داخل کشور تولید خواستهای هموطنان ما را مرفوع مینمود ده ها هزار دستگاه های تولیدی خدماتی، تجارتی، ورشکست میلیونها کارگران و کارمندان آنها غرض کاریابی با قبول توهین و تحقیر به کشورهای منطقه و جهان مهاجرت نموده اند که هزاران تن آنها قربانی هوس های قاچاقبران انسانها شده ده ها تن طعمه نهنگ ها گردیده اند.

در حال حاضر ده ها هزار تن در کشورهای یونان، استرالیا، لندن و سایر نقاط جهان در حال بی سرنوشتی قرار داشته، کشور هائیکه ریا کارانه سنگ دموکراسی و بشر دوستی را به سینه می زنند، وحشیانه ترین برخورد را با افغانها نموده، زیر بهانه های مختلف از کشور خود اخراج نموده اند. گسترش فساد در ادارات نیز از عوامل عمده دیگر که سبب افزایش فقر، بیکاری، گرسنگی در کشور گردیده. گفته های وزیر معادن که می گوید دولت در جمله 339 معادن قرار داده شده در صد آن نظارت نداشته، زورمندان معادن را استخراج به پاکستان انتقال بعد از فروش پول آن را به جیب می زنند. معرفی شش تن از روسای وزارت شهر سازی به لوی سارنوالی، ادعای اداره بررسی ایالات متحده در رابطه به حیف و میل شدن صد ها میلیون دالر در وزارت معارف، اختلاس صد ها میلوین دالر از ناحیه خریداری مواد نفت وزارت دفاع ملی، اثبات ادعای ماست. خبری از طریق تلویزیون طلوع به نشر رسیده که روزانه زورمندان از مدرک معادن لاجورد ولایت بدخشان دو میلیون دالر عایدات دارند.

در این ماه مبارک رمضان میلیون ها تن توان خریدن یک لقمه نان را ندارند. مردم در شهرها و روستاها در دشت های سوزان سرگردان بوده، نمیدانند به کجا روند. در چهار راهی شهر کابل روزانه هزاران تن انتظار می کشند تا کسی آنها را به کار مزدوری ببرد. بلند رفتن اجناس و مواد غذائی سبب شده که مردم توان خریداری آنرا پیدا ننمایند.

افزایش چالش های فوق الذکر زمینه را برای گروه های بیکار ولگرد مساعد ساخته که دست به جنایات، سرقت های مسلحانه، آدم ربائی زنند مردم در هیج نقطه کشور به شمول نزدیک ارگ ریاست جمهوری احساس مصئونیت کرده نمیتوانند.

طبق سناریو ادارات استخباراتی آی.اس.آی سعودی، امارات عربی جنگ در بیش از چهارده ولایت جریان داشته با تاسف سران کشورهای امریکا، بریتانیا، متحدین جهانی آنها در ظاهر امر خود را دایه مهربان تر از مادر برای مردم ما معرفی مینمایند تا بتوانند زیر نام جنگ دراز مدت داعش و مبارزه با آن سالهای دیگری مردم ما و جهان را اغفال نمایند.

به باور ما اگر سران قصر سفید در مبارزه با تروریزم و هراس افگنی صادق می بودند نامهای کشورهای که نقش عمده در تمویل تسلیح آموزش و پرورش هراس افگنان داشته و دارند باید شامل گزارش سالانه خویش می نمودند. با تاسف بزرگترین تمویل کننده و آموزش پرورش دهنده هراس افگنان، القاعده طالب، داعش طی قریب به چهار دهه گذشته عربستان سعودی، قطر، امارات عربی، آی.اس.آِی ترکیه و حامیان جهانی شان بوده و می باشند اما شامل لیست گزارش سالانه امریکا نشده.

مردم ما را عقیده بر آن است که بزرگترین گسترش جنگ های خونین در اکثریت ولایات بخاطر دستیابی هراس افگنان زورمندان محل مافیای مواد مخدر، جنایت کاران سازمان یافته و سایر گروه ها به ساحات کشت مواد مخدر، صد ها معادن، جنگلات و سایر ثروتهای مادی و معنوی کشور بوده و می باشد. خلاصه اینکه تجربه چهارده سال گذشته ثابت ساخت در کشور ما و کشورهای منطقه عوامل عمده مهاجرت و پناهجویی ها انجام بازی ها خونین و ریا کارانه سران کشورهای توسعه طلب و گماشته گان فاسد، بدنام وابسته به آنها بوده و می باشد.

مردم می پرسند با موجودیت و بازی های فوق میتوان مهاجرت ها را کاهش داد؟

به باور ما تا زمانیکه صلاحیت ها گروه ها و افراد فوق محدود نگردد و مبارزه جدی و قاطع با مواد مخدر، جنگ افروزان و کشورهای توسعه طلب یا جلب همکاری نیروهای صلح جو و ضد جنگ در جهان راه اندازی نشود، نمیتوان با تدویر جلسات نمایشی و فرمایشی جلو گسترش مهاجرت ها و پناهجویان را در کشور و جهان گرفت.