زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

انگیزه های سفرملایعقوب به قطر 

                            نوشته ی : اسماعیل فروغی       اخیراً…

از واگرایی های سیاسی تا اشتباه ی راهبردی و تاریخی

نویسنده: مهرالدین مشید شعار های قومی دشمنی با وحدت ملی و…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

قمست سوم ایجاد اصلاحات و نخست وزیری شاه محمود: به نظر میرمحمد…

«
»

صد روز پس از ریاست جمهوری اشرف غنی احمدزی، تداوم امید و افزایش خشونت علیه روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها

٢٢ جدی ١٣٩٣، صد و شش روز پس از ریاست جمهوری اشرف غنی احمدزی، دولت وحدت ملی افغانستان معرفی شد. گزارش‌گران بدون مرز خرسندی خود را از برگزیدن چندین مدافع حقوق بشر و آزادی اطلاع رسانی در هیات دولت، از این میان نجیبه ایوبی یکی از صد قهرمان اطلاع رسانی گزارش‌گران بدون مرز به سمت وزیر زنان و ای‌سلطان خیری شاعر و روزنامه‌نگار افغان، به وزارت اطلاعات و فرهنگ اعلام می‌دارد.

در پی برگزاری دومین دور انتخابات ریاست جمهوری در روز ٢٤ جوزا ١٣٩٣ و با وجود بحران سیاسی که کشور را فرا گرفته بود، اشرف عنی احمدزی به عنوان معرفی دومین ریاست جمهوری اسلامی افغانستان معرفی شد. رقیب انتخاباتی وی عبداله عبداله نیز به این ترتیب به عنوان رئیس هیات اجرایی برگزیده شد.

صد نخستین روز ریاست جمهوری اشرف غنی احمدزی و رئیس هیات اجرایی عبداله عبداله، همراه با تداوم افزایش خشونت علیه روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها بود که از ماه میزان سال گذشته آغاز شده بود. از همان تاریخ طالبان حمله‌های خود را علیه غیر نظامیان افزایش داده‌اند و روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها نیز هدف قرار دادند. اما جنگجویان این گروه مسلح تنها عاملان خشونت و نقض حقوق فعالان رسانه‌ای نیستند. گزارش‌گران بدون مرز از سال گذشته تا کنون بازداشت ٩ روزنامه‌نگار و وب‌نگار، بیش از ٥٥ مورد حمله و تهدید،٥ مورد اختطاف،و ٤ حمله منجر به مرگ روزنامه‌نگاران از این میان دو روزنامه‌نگار خارجی شمارش کرده است. با وجود این موج کم سابقه‌ی حمله و تهدید اما خبرنگاران افغان در امر پوشش انتخابات و بحران پسا انتخاباتی نقشی مهم و مسوولانه ایفا کردند.

رضا معینی مسوول دفتر افغانستان گزارش‌گران بدون مرز در این باره اعلام کرد : «جنگ طالبان علیه خواست صلح و دمکراسی مردم افغانستان، که در انتخابات ریاست جمهوری به شکل گسترده اعلام شد، علیرغم آنکه این انتخابات با تخلف لکه‌دار شد، عامل اصلی خشونت و بی ثباتی کنونی‌ است. این واقعیت دارد که رسانه‌ها و خبرنگاران بیش از پیش از سوی مسوولان حکومتی و قوای دولتی و امنیتی و متنفذان محلی نیز تهدید می‌شوند. باید به همه این خشونت‌ها پایان داده شود.»

از ماه میزان سال روان، اشرف غنی احمدزی و عبداله عبداله، چندین بار مواضعی را در دفاع از آزادی اطلاع رسانی ابراز کرده‌اند، و در این راستا اقداماتی عملی نیز اتخاذ کرده‌اند. از این میان توشیح قانون دسترسی به اطلاعات همگانی، انحلال کمیسیون تخطئی رسانه‌ها، وعده تشکیل کمیسیون رسانه‌هاع بنا بر قانون رسانه‌‌های همگانی و همچنین وعده اصلاح دستگاه عدلی برای عدالت بیشتر و پایان دادن به مصونیت از مجازات.

گزارش‌گران بدون مرز با ابراز خرسندی از این مواضع و تصمیم‌های مهم اتخاذ شده، باردیگر بر اهمیت توجه دولت افغانستان به توصیه‌های خود که در گزارش ٢٦ حوت ١٣٩٣ تحت نام « انتخابات در افغانستان رسانه‌های محلی در خط مقدم» منتشر شده است، تأکید دارد.

*گزارش‌گران بدون مرز همچنان مصونیت از مجازات برای آمران و عاملان آزارگری علیه روزنامه‌نگاران را که بیشتر از هر زمان در ایالات انجام می‌شود، محکوم می‌کند. از سال ٢ ٠ ٢٠ میلادی تا امروز دست کم ٣٢ روزنامه‌نگار با جان خود بهای کار خود برای اطلاع رسانی را پرداخته‌اند. زنان روزنامه‌نگار در این باره بیش‌تر هدف حمله قرار داشته‌اند.*وزاری اطلاعات و فرهنگ و عدلیه و داخله باید در باره روزنامه نگاران به قتل رسیده اقدام به تحقیق و بررسی کرده و پرونده های مسکوت مانده را بازگشایی و به انجام رساننند. این وزرات خانه باید تضمین کنند که قوای امینه در باره هر حمله و تهاجم به روزنامه‌نگاران تحقیق انجام داده و عاملن و آمران شناسایی و محاکمه و مجازات شوند *وزارت فرهنگ در تضمین عرصه آزادی بیان، بی طرفی رسانه های دولتی اقدام کند.

*مقامات و مسئولان حکومتی و مذهبی باید به صراحت و به شکل علنی از حقوق زنان روزنامه‌نگار و از حقوق برابری آن‌ها در رسانه ها به مانند مردان دفاع کنند

افغانستان ‌ در رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها در سال ٢٠١٣ اما در سال جاری در میان ١٨٠ کشور در رتبه ١٢٨ قرار گرفته است.