گنجینۀ الهام

رسول پویان 2/5/2023 روزباخورشیدوشب سیل شباهنگم خوش است زیــر نـور خلـوت مهـتـاب آهنگـم…

در ارتباط به جفنگ گویی ها ی " نیاز نیاز"

حبیب میهنیار دوستان گرامی شما بهتر میدانید که یکی از ویژه…

ادبیات مبتذل،- سرگرم کننده و کم ارزش؟

Trivialliteratur:   آرام بختیاری نیاز انسان از خود بیگانه به ادبیات سرگرم کننده.  ادبیات…

پیام شادباش به مناسبت روز جهانی کارگر

ا. م. شیری روز اتحاد و همبستگی انترناسیونالیستی کارگران و زحمکشان…

دستار پوشان اسلام ستیز و پاچه بلند های حرمت شکن

نویسنده: مهرالدین مشید گروه ی طالبان از نظر حسن عباس نویسنده…

برگردان شعرهایی از سبزه برزنجی

خانم "سبزه برزنجی" (به کُردی: سۆزە بەرزنجی) شاعر کُرد زبان،…

به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

«
»

سیاست لاتها یا لاتهای سیاسی !؟

حکایت لات یا گنده لات حکایتی عجیب نیست . روزگاری لاتها جایی و مکانی مخصوص به خود را داشتند و عربده های گاه و بیگاهشان را در چاله میدان یا سر گذر و یا چهارراه می کشیدند. اما گذشت زمان و تحولات اجتماعی بر این قشر هم تاثیرات خاص خود را گذاشت . بگذریم از تعبیر غلط عده ای از “لات” ، که با طیب و یل وپهلوان اشتباهش گرفته اند و باید ارجاعشان داد به تاریخ سیصد سال گذشته ایران . نام لات در قرآن سوره نجم به همراه دو بت دیگر به نامهای عزی و منات که به عنوان دختران الله مورد ستایش اعراب بودند ، ذکر شده است و نیز در سوره فجر به قوم عاد اشاره شده که مطابق کاوشهای باستانشناسی به عمل آمده ، عوام برای حفاظت از قومشان از لات مدد می جسته اند.

درزمان کودکی یادم است که ما هم درمحله خودمان یک گنده لات داشتیم . راستش یادم نیست که چرا همه اهل محله پذیرفته بودند که این بابا ، گنده لات است . آن موقعها کلمه یا موضوع ” لات ” ، یک حالت 2گانه سوزی داشت . یعنی مواقعی در ذهن مثبت و مواقعی منفی بود !  یکی از شاخصهای مثبت بودن گنده لات این بود که با ضعیفتر از خودش هیچوقت درگیر نمیشد . گنده لات محله ما شکمی بزرگ و سری کچل و قدی کوتاه با چشمهایی تیز بین ، مثل گاو پیشونی سفید بود ! تمام شاخص های یک گنده لات را داشت . اینکه اساسا چرا تبدیل به یک گنده لات شده بود…برمیگردد به شرایط اجتماعی آن روزها ! یک روز وسط چهارراه محله که پاتوق لاتها بود جوانکی با یک چاقوی فکسنی به جای عربده، جیغ میزد و سراغ گنده لات محله را میگرفت جهت درگیری . از کاراکترش هم معلوم بود که اینکاره نیست . با این همه ، گنده لات محله ما از رویارویی با جوانک امتناع کرد و روز بعد در جواب نوچه هایش گفت : من دیروز شاهد اعمال این جوانک بودم ولی هیچوقت با این جماعت روبرو نشوید . دلیلش هم ساده است روبرو شدن با آماتورها جز دردسر و بی آبرویی نتیجه ای ندارد .

چیزی که در طول حیات پدیده لاتیسم حائز اهمیت است نوع بهره برداری افراد و اقشار مختلف از این قشر بوده است . در دوره ظهور لاتیسم افراد لات تقریبا با کاراکترهای منفی به حال خود رها بودند و گه گاه داروغه ای پیدا می شد و از آنها به نفع خود سود می برد اما با نزدیک شدن به اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی ، لاتیسم عنصری سیاسی اجتماعی شد و حربه ای در دست عده ای تاجر و سیاستمدار برای ترور و غارت و یغمای حریفان .

دوره پهلوی مسیر دگرگونی مفصلی در قشر لاتیسم ایجاد کرد . بعد از آن و با تعویض نظام سیاسی ایران درسال  1357 قشر لاتها رسما وارد صحنه سیاسی شدند و اکثرا وارد دولت حکومت اسلامی شدند !  امور لاتیسم رو به زوال نرفت فقط شکل و شمایلش عوض شد . لاتهای این زمانه سیاست هم میکنند ، گنده هایش سیاستمدار شده اند و آماتورهایش مشغول آزمایش بخت خود هستند . آماتورها ، گنده ها را دعوت به مناظره میکنند تا در مورد ادعاهای سیاسی با هم بحث یا مناظره کنند . گنده ها آماتورها را معمولا مسخره یا بی محل میکنند . نوعی “لات” هم وجود دارد به نام لات ریقو ! لاتهای ریقو خودشان حرفی برای گفتن ندارند ، آنها فقط هستند وحداکثر بازیچه دست دیگران ! خصلت لاتهای ریقو ، رجزخوانی برای گنده لاتها بوده واست ، ولی هیچوقت خودشان گنده لات نمیشوند . زمینه های گنده لات شدن برایشان وجود ندارد ویا ظرفییت گنده شدن ندارند !

مسعود نقره کار درجایی این موضوع را تشریح کرده بود : ساختار جامعه و نزدیکی محیط زندگی و زیست جاهل ها و لات ها با محیط زندگی و فعالیت های روحانیون و بازار (مناطق جنوب شهر یا مناطق مشابه در شهرهای بزرگ ، که مراکز تجمع مساجد، هیئت ها، تکیه ها و قهوه خانه ها و زورخانه ها هستند).

ویژگی های مذهب تشیع، به ویژه خشونت طلبی، قهرمانی، قهرمان مظلوم و ضد قهرمان سازی در آمیخته با فرهنگ جوانمردی و فتوت، که در روایت ها و داستانسرائی ها درگفتار و رفتار و چگونگی زندگی و مرگ برخی از پیشوایان این مذهب ، مثل حضرت علی و امام حسین ، و برخی دیگر از امامان تجلی یافته است . حضرت علی به عنوان شخصیتی مطلوب برای جاهل ها و لات ها، در یک روز می توانست عده ای را به قتل برساند اما در عین حال پدر یتیمان باشد و پشتیبان بیوه زنان و فقرا، که ناله‌ی یتیم و فقیری اشک اش را در آورد، و یا حسین ابن علی که با چند ده تن در جنگی نابرابر خودش و خانواده اش قهرمان مظلوم می شوند ، و این کشته شدن چنان آرایه و شاخ و برگ می گیرد که به عامل مهم تبلیغ و تهییج و حرکت بدل می شود.

این روزها زمینه های دوام لاتها و یا لاتهای ریقو از مساجد به محیطهای سیاسی کشیده شده است ولی کادر قوانینش عوض نشده است ! ربّنا اغفر لنا ذنوبنا و إسرافنا فی أمرنا و ثبّت أقدامنا و انصرنا علی القوم الکافرین [آل عمران ـ 147] . این دعای یک گنده لات سیاسی درعید فطر است !

درمورد لاتهای ریقو هم  فقط دریک فصل مشترک دیدنی میشوند . از هر زاویه ای میتوانند گیر بدهند یا انتقاد داشته باشند ، از تشریح تخمی وتکراری قلعه الموت تا طرح تکراری 271 سوال…! ماشاالله رسانه هم جهت چپاندن کم ندارند . فقط  سیاست خط موازی را در بخش جبر و اختیارش نمیتوانند تشریح کنند . نه اینکه ندانند ، بلکه نمیخواهند رابطه شان با داروغه جهانی خراب شود . اینکه موافق سیاستی باشیم یا مخالف….موضوع دیگری است . جدای از تشریح تمام قسمتهای این پازل موجود ، به قول اخوان ثالث هر حرفی مثل کارهمان روشنفکران نق نقوی خسته کننده ای است که فقط سر مردم را میخورند ! کاری به سیاست خط موازی با داروغه جهانی وعلت اصلی عدم انتقال زندانیان لیبرتی به خارج از باتلاق عراق ( استمرارسیاست خط موازی) نمیتوانند داشته باشند واین بایدی است ! والا هر ننه قمری سالهاست میداند که سیاست در قالب ایدئولوژی و یا بالعکس ، درهر دستگاهی ، چه حاکم و چه تبعیدی ، هیچ سنخیتی با آزادی بیان و کثرت گرایی و تحمل بقیه ندارد .

خلاصه: خیلی ساده نگری و بلاهت بار و کودکانه است که من باور کنم افراد یا نیروهایی هستند درقرن 21 و سال 2014 خیلی مستقل جانشان شش قبضه برای منافع مردم درمیرود و به خاطر مردم ایران خطر میکنند ! حکومت اسلامی حاکم در ایران حداقل از جنبش عمومی مردم در خرداد 1388 ثابت شد که ربطی به مردم و منافع مردم ایران ندارد و با سرنیزه و چماق سرپاست . رهبری ایدئولوژیک مجاهدین هم با همین پوزسیون فعلی سالهاست با مردم و منافع مردم بیگانه است و فقط با تبلیغات تخمی خودش را به مردم میچسباند . زبانم لال شما لاتهای ریقو هم مدعی نمایندگی مردم نیستید و به خاطر مردم موشی نمیگیرید . فرد یا نیروی مردمی با پایگاه مردمی البته در دنیای مجازی زیاد است ولی در دنیای واقعی وجود ندارد ! گشتم نبود ، نگرد نیست . پس تنها حرف جدی پیچیدن به بازی در زمین سیاست است ! موضوع نگرانی شما برای آلترناتیو مشکل خودتان است و به من ربطی ندارد ، ولی جدا پیشنهاد میکنم که قبل از هرساخت و سازی ، حتما یک سری به خودتان بزنید !

  

اسماعیل هوشیار