دولت پدیده عقلی – تحلیل موردی حمله پاکستان در ولایت پکتیکا

دولت پدیده قوم و یا دینی مطلق نیست. و دین…

هر شکستی ما را شکست و هیچ شکستی شکست ما…

نویسنده: مهرالدین مشید با تاسف که تنها ما نسل شکست خورده…

نوروز نبودت

- بیژن باران چه کنم با این همه گل و…

عرفان در مغز

دکتر بیژن باران     لامارک 200 سال پیش گفت: به پذیرش…

نماد های تاریخی- ملی و نقش آن در حفظ هویت…

نور محمد غفوری اشیاء، تصاویر، نشان‌ها، مفاهیم، یا شخصیت‌هایی که نمایانگر…

در دنیای دیجیتالی امروز، انسان‌ها به مراتب آسیب پذیرتر شده…

دیوارها موش دارند و موش‌ها گوش! این مثل یا زبانزد عام…

خالق تروریستهای اسلامی؛ الله است یا امریکا؟

افشاگری جسورانه از ژرفای حقیقت سلیمان کبیر نوری بخش نخست  درین جا می…

چگونه این بار حقانی ها روی آنتن رسانه ها قرار…

نویسنده: مهرالدین مشید از یک خلیفه ی انتحاری تا "امید تغییر"…

شب یلدا 

شب یلدا شبی شور و سرور است  شب تجلیل از مدت…

سجده ی عشق!

امین الله مفکر امینی      2024-21-12! بیا کــــه دل ز تنهایــی به کفیدن…

فلسفه کانت؛ تئوری انقلاب فرانسه شد

Immanuel Kant (1724-1804) آرام بختیاری  نیاز انسان عقلگرا به فلسفه انتقادی. کانت (1804-1724.م)،…

حال: زمانست یا هستی؟

بیت: غم فردا، کز غصه دیروز ریزد به هجوم انرژی، کشف زمان…

درختی سرشار از روح حماسی  و جلوه های معبودایی

نویسنده: مهرالدین مشید تک "درخت توت" و دغدغه های شکوهمند خاطره…

کهن میلاد خورشید 

رسول پویان  شـب یلـدا بـه دور صندلی بـسـیار زیبا بود  نشـاط و…

مبانی میتودیک طرح و تدوین اساسنامهٔ سازمانهای مدنی

نور محمد غفوری شاید همه خوانندگان محترم روش تحریر و طُرق…

انحصار طلبی ملا هبت الله، کشته شدن حقانی و سرنوشت…

نویسنده: مهرالدین مشید ختلاف های درونی طالبان و کش و قوس…

ریحان می شود

قاضی پشتون باسل حرف  نیکو مرکسان را  قوت  جان میشود قوت جسم…

کهن جنگ تمدن 

رسول پویان  نفـس در سـینۀ فـردا گـره افتاده بازش کن  بـرای خــاطــر…

ترجمه‌ی شعرهایی از بانو روژ حلبچه‌ای

هر گاه که باران،  آسمان چشمانم را در بر می‌گیرد. آن، تکه…

سلام محمد

استاد "سلام محمد" (به کُردی: سەلام موحەمەد) شاعر کُرد، زاده‌ی…

«
»

سفرۀ خونین عید

رسول پویان

دست و پای عید را از خون رنگین کرده اند

فـتـنـۀ افـراطیـت را چـون تـبرزیـن کرده اند

تـلـخـی سـوگ عـزیـزان کام دل را پـر کـنـد

تـا دهـان تـیغ خـون آلـوده شـیـریـن کرده اند

نقـل و شـیرینی مچین بـر سـفـرۀ عـیـد وطن

سـفره را از خون دل ها تا که آذین کرده اند

عـیـدگاه کـودکان را انـتــحــاری می کـنـنــد

مادران را در عزا بنشانـده غمگین کرده اند

واژۀ عـشـق و محبـت در خـط افـراط نیست

دفتر خون و سـتم را پـر ز نفـریـن کرده اند

حـرف وحــدت کی بـرآیـد از دل افـراطـیت

چونکه مردم را بهم جنگی و بدبین کرده اند

امنیت را از فغـانسـتان به صـد فـن می برند

خانه وشهر تو را یک بشکه بنزین کرده اند

مهـرگان و عـید و نـوروز تـو را مـاتـم کنند

جشن شادی را پر از توهین قمچین کرده اند

قـصـۀ سـیـمـرغ و زال زر، حـدیث تهـمـتـن

آن هـمه حماسـه را در گـور پیشین کرده اند

رخش وشبدیزتو را درچنگ گرگان داده اند

موشه خررا یال وکوپال داده وزین کرده اند

جنگ و خون ووحشت افراطیت را در عمل

جایگزین حلم و صلح ومهر برزین کرده اند

نغـمۀ سـیحـون و جیحـون و فـرات و نیل را

بی تـرنّـم در ســراب عـقـده و کـین کرده اند

جهل ووحشت تا تمدن را بخاک وخون کشید

خشـم خـونین را امیر نـظـم دیـریـن کرده اند

از زبان حـق تعـالی بس دروغ هـا گفـته انـد

قتل و غـارت زیـر نـام دیـن و آیین کرده اند

زیـر نام طالـب و داعـش؛ گـرگان پـرورنـد

قلب خونخواران وحشی را سنگین کرده اند

خود فـروشـان سیاسی با دروغـین نام صلح

اسب استبداد را طالب را فقط زین کرده اند

جنگ قـدرت ها نـدارد حاصلی جز قتل عام

بارهـا ایـن تلخ آزمـون را سلاطین کرده اند

جـذبــۀ عـشـق و تـمــدن زنــده ســازد آسـیـا

آنچه قرنها هندو یونان آرین و چین کرده اند

اهـل فـرهـنگ و تـمـدن جـز بـه ذات کبـریـا

کی به پیش زورگویان عجزوتمکین کرده اند

مـأمــن مهـر خـراسـانی بّــوَد افـغــانـســتـان

گرچه حسن پاک او را تاروچرکین کرده اند

3/6/2019