زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

انگیزه های سفرملایعقوب به قطر 

                            نوشته ی : اسماعیل فروغی       اخیراً…

از واگرایی های سیاسی تا اشتباه ی راهبردی و تاریخی

نویسنده: مهرالدین مشید شعار های قومی دشمنی با وحدت ملی و…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

قمست سوم ایجاد اصلاحات و نخست وزیری شاه محمود: به نظر میرمحمد…

«
»

داعش دست دراز شده امپریالیسم و صهیونیسم در تخریب دستآوردهای تمدن بشریت و غارتگر میراث فرهنگی و تاریخی خلقهای منطقه است

 

در هفته گذشته ما شاهد صحنه های تکان دهنده از تخریب آثار باستانی و نابودی میراث فرهنگی بشریت در شهرهای نینوا، نیمرود و هترا در عراق کنونی که یادمانده های دوران کلده، بابل، آسور و سومر است بودیم. مزدوران داعش با ابزار برقی مدرن و غیر برقیِ سنتی به جان مجسمه ها افتاده بودند تا آنها را به نام اعتقادات دینی و تحت عنوان دستورات و قواعد اسلامی منهدم سازند.

این وظیفه کثیف را ما در بدو تسلط بر قدرت توسط آخوندها در انقلاب ایران، در کشورمان شاهد بودیم. جناح داعش در حکومت اسلامی به رهبری مدرسه حقانی و آیت ﷲ مصباح یزدی و مریدانش در پی آن بودند که تخت جمشید را تخریب کنند، پاسارگاد را از بین ببرند و بر روی نقش رستم و آثار باستانی بیستون لایه ای از بتون بکشند تا به زعم خود “بت پرستی” از میان برود و تاریخ ایران در قبل از اسلام نابود شده و هویت ملی ایرانیان از میان رفته و به جایش هویت اسلامی بنشیند، تا همه چیز باب طبع آخوندهای داعشی در ایران گردد و سلطه آنها “جاودانی” بماند. این دسیسه استعماری با مقاومت مستمر مردم ایران درهم شکسته شد. البته هنوز هم داعشی های در حکومت در تلاشند که مجسمه های مشاهیر ایران زمین نظیر فردوسی و آریو برزین و… از میان ببرند و به جایش مقابر امامان و امامزاده ها و آقازاده ها که هنوز نساخته، آثار عتیقه اند، بنا کنند.

در قبل از نابودی این آثار فرهنگی بشری در عراق مطبوعات غربی از این حقیقت پرده بر می داشتند که تامین مالی ارتش مزدوران داعش توسط فروش آثار باستانی و سرقت آنها از موزه ها و یا در مخروبه های تاریخیِ موردِ تحقیقِ باستان شناسان صورت می گیرد. به این مفهوم که آنها این آثار باستانی و میراث فرهنگی بشریت را از طریق مرز ترکیه به اروپا و آمریکا منتقل کرده به پول تبدیل نموده و این مبالغ را خرج تروریسم و نابودی انسانها در منطقه و تسلط امپریالیسم آمریکا در خاورمیانه می کنند. خریداران این آثار نیز سرمایه داران و موزه های “متمدن” غرب هستند. همان هائی که برای نابودی این آثار اشک تمساح می ریزند.

نشریه کلنراشتات آنسایگه چاپ آلمان در شماره 20 اکتبر 2014 می نویسد که ارتش داعش که بهترین سلاحهای مدرن را در بازارهای سیاه!!؟؟ تهیه می کند، بهای آنها را از طریق فروش آثار باستانی در بازارهای جهان به کف می آورد. آقای میشل وان ریجنMichel van Rijn یکی از موفقترین قاچاقچیان آثار عتیقه و آثار تاریخی و هنری در جهان در قرن گذشته، اعتراف می کند: “بسیاری از جمع گردآورندگان آثار عتیقه به صورت غیر داوطلبانه از داعش حمایت می کنند”. مرکز نقل و انتقال و خرید و فروش این آثار در آلمان است. “معامله با کالاهای عتیقه بسیار پربرکت است و اف بی آی FBI حدس می زند که این تجارت غیر قانونی هر ساله 7 میلیارد دلار سود دارد”.

نشریه زود دویچه سایتونگ  مورخ 7/8 ماه مارس 2015 تحت عنوان مقاله “پایان زمان در دجله” می نویسد: “دولت اسلامی از آثار فرهنگهای دیگران نفرت دارد، ولی از غارت آنها بهره می جوید. یونسکو از “تصفیه فرهنگی” سخن می گوید. مهمترین روحانی شیعه در عراق آیت ﷲ علی ال سیستانی در نماز جمعه مردم را به مبارزه بر ضد این سازمان تروریستی فرا خواند که نه انسانها و نه سنگها از دستشان در امان هستند”

نشریه زود دویچه سایتونگ در آلمان به تاریخ 04/04/2003 در زمان تجاوز امپریالیسم آمریکا بر اساس نقض روشن حقوق ملل به عراق نوشت که یکی از اهداف جانبی این تجاوز غارت موزه های آثار باستانی و عتیقه جات عراق و انتقال آن به بازارهای جهان و از جمله آمریکا بوده است. در این روزنامه می آید: “نگرانی بیشتر از فعالیت گروهی شصت نفره شامل عتیقه فروشان آمریکائی، وکلای مدافع، دانشمندان و مدیران موزه ها ناشی می شود که از یکسال قبل(توجه کنید یکسال قبل از تجاوز به عراق-توفان) تحت نام شورای آمریکائی برای سیاست فرهنگی American Council on Cultural تشکیل شده است. هدف آنها آنطور که مجله “علم”  Scienceبیان کرده است، تلاش برای تسهیل قوانین آثار عتیقه عراق پس از جنگ در زمان استقرار حکومت تحت کنترل آمریکا و تسهیل قوانین صدور آثار عتیقه از آن کشور است.” نشریه فوق که زبان امپریالیستها را خوب می فهمد اضافه می کند: “کوتاه کنیم هدف، غارت قانونی تمدن میانرودان(بین النحرین، مساپوتانیین) توسط آمریکائی هاست آنهم بعد از آنکه بمب افکنهای آمریکائی کشور را ویران کردند و شرکتهای آمریکائی سودهای سرشار از باز سازی عراق به چنگ آوردند”. در این تجاوز بیرحمانه بسیاری از آثار تمدن بشری نابود شدند.

مطبوعات عراقی خبر دادند که موزه ملی بغداد 12 سال پس از این غارتگری در زمان تجاوز آمریکا به کشور عراق بازگشایی شد و گفته می‌شود 15 هزار قطعه تاریخی از این موزه به غارت رفته است که از این تعداد 4300 قطعه بازگردانده شده است و مقامات عراق به دنبال 10 هزار قطعه دیگری هستند که در بازارها و عتیقه فروشی‌ها به فروش گذاشته می‌شود. موزه بغداد قبل از غارتگری امپریالیسم آمریکا یکی از بزرگترین مجموعه‌های باستان شناسی جهان بود. روشن است که این حجم عظیم از آثار باستانی و دستآوردهای هنری بشریت نمی توانسته بدون تمایل و همکاری امپریالیستها در جیب بغل آفتابه دزدها به بازارهای اروپا و آمریکا حمل و نقل شود.

همشهری آنلاین از قول یک باستان شناس عراقی نوشت: “امریکا هزاران قطعه از «گنجینه‌های فرهنگی عراق» را در زمان جنگ این کشور به سرقت برده است.

به گزارش شبکه پرس تی وی، احسان فتحی، باستان‌شناس و معمار عراقی در مصاحبه با شبکه راشاتودی گفت: «نزدیک به ۳۵ هزار قطعه بزرگ و کوچک تاریخی از موزه ملی عراق ناپدید شده است. »

وی در ادامه تصریح کرد «امریکا اسناد زیادی را که به لحاظ تاریخی از اهمیت زیادی برخوردارند و نمی‌توان برای آن‌ها ارزش مالی تعیین کرد از عراق خارج کرده است. »

این باستان‌شناس عراقی افزود: «سکه‌های زیادی به سرقت رفتند… هر آن چیزی که در بانک مرکزی و دیگر بانک‌های عراقی بود بدون هیچ سندی به امریکا فرستاده شدند و اکنون در آرشیوها نگهداری می‌شوند. ».

این امپریالیستها، داعش های مدرن و غارتگر هستند که نماد توحش و دشمنی با تمدن و فرهنگ ملیتها می باشند و هیچکدام از آنها نیز “اسلام” نیآورده اند. آنها بودند و هستند که آثار باستانی و میراث فرهنگی ملیتها را دزدیده و در موزه های لوور در فرانسه، موزه بریتیش در بریتانیا، و موزه پرگامون در برلین و در موزه مترو پولیتن در نیویورک به نمایش می گذارند.

مونیر بوچناکی، معاون مدیر کل فرهنگ در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل(یونیسف)، در ماه مارس با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد بیش از ۱۵۰۰ اثر نقاشی مدرن و مجسمه از موزه هنرهای زیبای بغداد در زمان حمله امریکا به عراق و اشغال این کشور به سرقت رفته‌اند.

در بیانیه بوچناکی آمده است: «این سرقت‌ها یک فاجعه فرهنگی واقعی است».

 

رویدادهای مظنون

یکی از رویدادهای مظنون تجاوز ارتش ترکیه به سوریه است. بر اساس اعلام رسمی نخست‌وزیر ترکیه، ۷۰۰ نفر از نیروهای ویژه ارتش ترکیه با استفاده از ۱۰۰ دستگاه خودروی نظامی از جمله ۳۹ فروند تانک برای عملیات خارج‌سازی نیروهای محافظ مقبره سلیمان شاه وارد خاک سوریه شدند. این عملیات بدون هیچ درگیری نظامی به اتمام رسیده و تنها یک سرباز بر اثر حادثه‌ای که جزئیات آن اعلام نشده است، کشته شد. حضور این ارتش عظیم در سوریه برای حمل یک جنازه از این کشور خودش شک برانگیز است. به احتمال قوی دولت ترکیه از این طریق نیازهای تسلیحاتی و تدارکاتی ارتش داعش را برآورده کرده است.

این مقبره سلیمان شاه در ساحل رود فرات، در شمال سوریه و ۴۰ کیلومتری مرز ترکیه در داخل خاک سوریه قرار دارد. این مقبره در زمان امپراتوری عثمانی قبل از شکست و تجزیه ترکیه در جنگ جهانی اول در منطقه سوریه که بخشی از خاک عثمانی بوده قرار داشته است. به‌رغم اینکه این مکان در خاک سوریه قرار دارد، اما بر اساس قرارداد لوزان(۱۹۲۳)، منطقه مذکور (و نه هر منطقه ای در داخل خاک سوریه-توفان) در اختیار ترکیه قرار گرفت و همواره ۴۰ نفر از نیروهای نظامی ترک در این منطقه حضور دارند. مطابق منطقِ داعش باید مقبره سلیمان شاهِ تُرک نیز همزمان با غارت  موزه موصل و تخریب آثار و ابنیه تاریخی در سوریه و عراق مورد تجاوز و تخریب این جهادگرایان  قرار می گرفت. ولی آنها از این امر خودداری کردند و چنین بنظر می آید که تجاوز نیروهای ترکیه و انتقال مقبره سلیمان شاه به نزدیکی مرز ترکیه و اشغال غیر قانونی بخشی از خاک سوریه که در مغایرت کامل با قرارداد لوزان قرار داشته در هماهنگی کامل با غارت موزه موصل و تخریب ابنیه و آثار باستانی در سوریه و عراق صورت گرفته است. داعش دولت ترکیه را در جریان اهداف شوم خود قرار داده است تا خطری متوجه مقبره سلیمان شاه نشود. مورد دوم گفتار اثیل النجیفی، استاندار نینوا در مصاحبه با شبکه العربیه می باشد. وی اظهار داشت: “قاچاق آثار تاریخی یکی از مهم ترین منابع تامین مالی گروهک تکفیری داعش است و اقدام اعضای این گروه به تخریب آثار باستانی منطقی نیست؛ زیرا آنها به خوبی از ارزش مالی این آثار آگاهی دارند”. طبیعتا این پرسش مطرح می شود گروه داعش که تا کنون از این طریق نیازهای مالی خویش را تامین می کرده است چگونه به فکر تخریب این آثار فرهنگی افتاده، اهدافش را با دولت ترکیه هماهنگ ساخته و یک ویدئو نیز در مورد این تخریبات تهیه و پخش کرده است؟.

النجیفی در این زمینه گفته است:” پیش از سال 2003، بسیاری از آثار تاریخی از موزه موصل به موزه ملی در بغداد منتقل شد.

به جای آثار تاریخی موجود در موزه موصل، مجسمه های ساخته شده از گچ قرار داده شد…   بیشتر آثار تاریخی که در نوار ویدئویی منتشر شده از طرف داعش تخریب می شود، در واقع مجسمه های گچی است و اصل نیست. فقط دو اثر تاریخی واقعی این موزه در این تصویر تخریب می شود.”. کسانی که به نخستین ویدئوی پخش شده توجه کردند، شاهد بودند که حداقل در درون یکی از این مجسمه های گچی در زمان تخریب میله های آهنی ظاهر می شوند که برای نگهداری بدنه مجسمه از آنها استفاده شده است. طبیعی است که در سه هزار سال پیش نمی توانستند از میله های آهنی برای ثبات و استحکام مجسمه های گچی استفاده کنند. خوانندگان می توانند به دقیقه ی یکِ این ویدئو نگاه کنند تا مجسمه ای را که با میله های آهنی مستحکم شده ملاحظه نمایند. در بسیاری از ویدئوهای دیگر این صحنه مهم سانسور شده است.(http://youtu.be/1io8lCM3OVc).

به این جهت سخنان النجیفی اغراق آمیز به نظر نمی رسد. بنظر می رسد که جهادیستهای داعشی قبل از تخریب آثار عتیقه و میراث فرهنگی با هماهنگی با قاچاقچیان بین المللی هر آنچه را که لازم بوده به فروش رسانده و هر آنچه که فروششان دیگر مقدور نبوده است متلاشی کرده اند تا تمام رد و آثار دزدیها و غارت آثار ارزشمند و گرانبهای تمدن بشری از بین برود و امپریالیستها با خیال راحت بتوانند این آثار را به خارج از عراق و سوریه با همدستی دولت ترکیه منتقل کنند. آنها از روی خشم بخشی از این آثار را که به تقلبی بودن آنها پی برده اند متلاشی کرده اند. غارت موزه موصل بیشتر به صورت  تبلیغاتی و پرده پوشی غارتگری تجلی می کند. فقط با این تفسیر است که می توان این تناقضات را توضیح منطقی داد.

 

اسلام و نابودی میراث فرهنگی

گفته می شود که “قوم تازی” پس از حمله به امپراتوری ایران بسیاری از آثار فرهنگی و تاریخی ایرانیان را از بین برد. اینکه در حین جنگ و نه تنها جنگ میان ایران و اعراب آثار فرهنگی متلاشی شوند امر جدیدی نیست و تنها نیز به جنگ مسلمانان با سایر ادیان و یا با سایر ملتها نیز محدود نمی شود. در تجاوز مغولان و هجوم قبایل ترک آسیای میانه به ایران وضع بهتر از آن نبود. مسیحیان بسیاری از آثار تاریخی بشری را در جنگهای صلیبی تخریب کردند و به آتش کشیدند. یونانیان تخت جمشید را آتش زدند. همین امروز امپریالیستها به راهزنی و غارت آثار هنری، باستانی، تاریخی و ملی ممالک تحت ستم اشغال دارند و ما شمه ای از این غارتگری را در بالا ذکر کردیم. ولی اگر واقعا تبلیغات اسلام ستیزان درست باشد، آنوقت ما با مشکل غیر قابل توضیحی روبرو می شویم و معلوم نیست چگونه می توان بقاء این همه آثار تاریخی و میراث فرهنگی بشریت را از هزاران سال پیش از اسلام در اورشلیم و یا ممالک مورد تصرف مسلمانان تا به امروز توضیح داد؟ چگونه می شود توضیح داد که از صدر اسلام تا کنون، از زمان محمد پیامبر مسلمانان و خلافت خلفای راشدین و بعد از آنها، از زمان بنی امیه و بنی عباس و… که در ایران، عراق، شام و سوریه، در فلسطین و اورشلیم در مصر و شمال آفریقا تا اندلس در اسپانیا حکومت می کردند و به این ممالک تاریخی تسلط داشتند، تمام میراث فرهنگی این مردم از تخت جمشید گرفته تا بیستون، پاسارگاد، نقش رستم، تمدن آسوری ها، سومری ها، بابلی ها، آثار حمورابی و گیلگمش، مجسمه های فراعنه و اهرام ثلاثه، بقایای تمدن کارتاژها و… باقی مانده و مورد تخریب ارتش اسلام قرار نگرفته است. کتابخانه اسکندریه دست نخورده باقی ماند و جنوب اسپانیا به مرکز همکاری تمدن اسلامی، یهودی و مسیحی بدل گردید. اندلس تمدن آسیای میانه و یونان و ایران و میانرودان را با تمدن مصر و اسپانیا بهم پیوند داد و در هم آمیخت و به شکوفائی فرهنگ بشری میدان داد. و این مسیحیان بودند که با قتل عام مسلمانان و یهودیان در این منطقه بیک دوران پر بار تاریخی تمدن بشریت و شکوفائی دانش و هنر پایان دادند. هنوز تاثیرات معماری اسلامی را(کاخ الحمرا در شهر گرانادا(غرناطه)) که نقش سازندگی داشت و نه تخریب در اسپانیا به وضوح می بینیم. چرا مسلمانان در آن دوران ابن سینای دانشمند، ذکریای رازی، جابربن حیان، خوارزمی، حکیم عمر خیام نیشابوری را به طناب دار نبستند و از تدریس و یا تحصیل آنها ممانعت به عمل نیاوردند؟

اسلام ستیزان امروزی که تاریخ بشری را مجرد و غیر طبقاتی و بر اساس منافع روز صهیونیستها و امپریالیستها توضیح می دهند، به توحش داعش برای تخریب فرهنگ مردم خاور میانه و وحشی جلوه دادن آنها در افکار عمومی مردم جهان نیاز دارند تا راه تجاوز و آدمکشی امپریالیستها وتوجیه توسعه طلبی های آنها را برای غارت منابع طبیعی این مناطق باز کنند و دلایل توجیهی برای این وحشیگری امپریالیستی بیایند. آنها از اسلام وهابی سخن می گویند، ولی همین وهابی ها نیز حاضر نیستند سنگ سیاه کعبه را که مردم بدور آن طواف می کنند و میلیارها دلار سالانه به جیب خانواده آل سعود می ریزد بر اساس اعتقادات ادعائی خویش که نسخه آنرا برای همه می نویسند نابود سازند. در اینجا ما از میلیاردها دلار ثروتی سخن می رانیم که از درآمد نفت عربستان سعودی به مراتب بیشتر است و به عاملی اساسی برای اسارت ملتها و تهدید و تحدید حقوق دولتها بدل شده است. اسلام ستیزی در امروز و این نمایشات سازمان یافته و صحنه سازیهای مشمئز کننده به کارگردانی امپریالیسم و صهیونیسم وسیله توجیه نژادپرستی و تحقیر ملتها و اقلیتهای مسلمان در ممالک غیر مسلمان است. اسلام ستیزی ابزاری در دست صهیونیسم برای اشغال فلسطین و تاراندن و نسل کشی فلسطینیهاست. داعش و القاعده و الزرقاوی و البغدادی و… ابزاری در دست دشمنان بشریت برای توجیه سلطه گری و اختناق و سرکوب و انحراف مبارزات خلقها و سازمانهای مترقی ضد امپریالیستی در جهان هستند. باید این سیاست را شناخت و مبارزه با دین به عنوان مظهر جهالت بشریت را بر متن مبارزه ضد امپریالیستی، ضد صهیونیستی، با مضمون سیاسی و در متن مبارزه طبقاتی به پیش برد. داعش دست پرورده مزدور امپریالیستها و در خدمت آنها گام می گذارد. امپریالیسم می خواهد با کشیدن علامت تساوی میان اسلام و داعش به اهداف شوم دیگری دست پیدا کند که اسارت مردم خاور میانه در بطن آن نهفته است. این امپریالیستها هستند که غارتگر اصلی و نابودگر همه آثار تمدن و فرهنگ و میراث و دستآوردهای تاریخی بشریت اند. جنگهای امپریالیستی و بمبارانهای اتمی و باقی گذاردن زمین سوخته بهترین گواه ماهیت این داعشیان مدرن است. هیچگاه در تاریخ تجاوزات به ایران، مردم میهن ما چنین زجر و فجایعی را که از جانب دخالتهای امپریالیستها اعمال می شود ندیده بودند.

 

حزب کارایران(توفان)

فروردین هزار وسیصد ونود وچهار خورشیدی

……………………………….