به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

«
»

خطوط قرمزی که همیشه سبز بودند !

محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران، در اولین واکنش به توافق هسته‌ای میان ایران وقدرت‌های جهانی گفت: «نگرانی‌هایی وجود دارد که بجاست». فرمانده سپاه پاسداران که در نماز عید فطر در کنار علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی هسته‌ای ایران نشسته بود، به رادیو و تلویزیون این کشور گفت: ‌«الان با ایشان [صالحی] هم همین صحبت‌ها را می کردم و به خصوص در قطعنامه نگرانی وجود دارد که امیدواریم به فضل خدا برطرف شود». محمدعلی جعفری، درباره توافق هسته‌ای ایران تأکید کرد: «باید ببینیم در عمل نتیجه اش چه می‌شود». گرچه جعفری جزئیاتی را درباره نگرانی‌های خود ارائه نکرده، اما…

سایت تیف بعد از این اظهارات فرمانده سپاه ، با دیوار یواشکی مسیح علینژاد تماس گرفت و با وساطت یواشکی مسیح شیطون بلا ، بلافاصله با سردار جعفری مصاحبه ای تلفنی انجام داد…

سوال : بنا بر اعلام وزارت خارجه آمریکا، متن کامل برنامه جامع اقدام مشترک (یا برجام) به همراه ضمائم آن رسما تحویل کنگره شده تا در فرصتی شصت روزه مورد بررسی قرار گیرد. این مهلت از روز دوشنبه ۲۰ ژوئیه (۲۹ تیرماه) آغاز می‌شود. از طرف دیگه همسایه ما توی کهکشان راه شیری ، معتقده که این توافق ، نه « تــــوافــــق » به معنی حقیقی کلمه، بلکه عقب نشینی و تسلیم حاکمیت در برابر فشارهای خرد کننده و مرگبار بین المللی، ارزیابی می کنند و به واقع آن را ” زهر خوران اتمی” نامیده اند. این بخش از مردم ایران ،این عقب نشینی حاکمیت آخوندی را که از موضع ضعف کامل صورت گرفته است، فرصتی می بینند برای بالا رفتن فشار های داخلی و شدت گرفتن مبارزه برای مطالبات و حقوق بنیادی سرکوب شده شان و بالاخره هموار شدن راه سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی….که وعده هم دادن تا آینده نه چندان دور حرفشان درست است و اینا….نظر تو چیه سردار ؟

سردار : بذارهرچی دوست دارن بگن . نظام اسلامی ما تجربه جام زهر اول را در 1367 دارد و درهمان زمان وزمانهای زیاد دیگری هم تجربه شد ، که شعارهای ذهنی با عالم خارج از ذهن واقعییت تفاوتش کیفی است…من یادمه همون زمان هم امام ره ، میگفت از خانه اول تا خشت آخر باید جنگید… ولی یه دفعه دست از خشت مالی برداشت !

ما : ولی سردار ، این یکی جام زهر با اولی تفاوت کیفی داره ، زمان ، ماهییت ، شرایط و کلا از جنس سختر یا بدتریه….کیفا بدتره !

سردار : بله میدونیم . ولی گزینه بهتری سراغ داری ؟ البته به جز ناتو و جنگ…

سوال : نگرانی مربوط به خطوط قرمز نظام چیه ؟  صلح امام حسن و شعبه مک دونالد در تهران و کلا این نگرانی شما یعنی چه ؟

جواب : خطوط قرمز کیلو چند بابام جان . از اول هم آن خطوط همه سبز بودند منتها چون خودکار سبز نداشتیم با قرمز خط کشی میکردیم . نگرانی اصلی اینه، اگه نتونیم طبق محاسبات دقیق مسئولان نظام، توی این مسیر بمانیم یاعمل کنیم اونوقت چه خاک برسری تازه ای خواهیم داشت ؟ صلح امام حسن هم یعنی کمی سیاست واقعی کردن . وقتی گزینه دیگه ای نظام نداشته باشه میریم برای صلح امام حسن . اون موقع که میتونستیم مثل حسین به خاک و خون میکشیدیم . ولی دیگه نمیشه . من شخصا شعبه امام مک دونالد (ع) رو ترجیح میدم تا ناتو و بمب…..

سوال : ولی مقام رهبری و همین صالحی قبلا از خطوط قرمز خیلی گفته بودند و حتی سردار رمضان شریف، مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران هم ، گفته بود که سپاه و «مسئولان» به هیچ وجه اجازه بازرسی از مراکز نظامی کشور را نمی‌دهند….

جواب : ای بابا ، بازم میگه خطوط قرمز….! تو انگار توی باغ نیستی که از خط قرمز یاد میکنی . الان دیگه حفظ نظام هم خط قرمز محسوب نمیشه ! تنها نگرانی اینه که اگه نتونیم استحاله بشیم ، رسما دهنمون سرویسه !

سوال : تجربه شده که آیت‌الله خامنه‌ای در سخنان گذشته خود نیز “خطوط قرمز”ی تعیین کرده که معمولأ اجازه‌ درجه‌ای از انعطاف‌پذیری و تفسیر خلاقانه را می‌دهند.به عنوان مثال وقتی که رهبر ایران می‌گوید اجازه هیچ نوع “بازرسی” ازسایت‌های نظامی ایران وجود ندارد…و بعد درعمل دقیقا عکس میشود ؟ این یعنی چه ؟

جواب : ای بابا تو که بازم میگی خطوط قرمز . کلا رنگ قرمزی نداریم و همه خطوط سبز سیدی هستند . مقام رهبری از نرمش قهرمانانه پارسال گفته بود….منظورش حذف رنگ قرمز از سبد رنگهای نظام اسلامی بود .

ما : سفر انواع شیطانهای اقتصادی و سیاسی خارجی طی هفته های آینده به تهران ، که به خطوط قرمز ربطی ندارد . بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل و محمود عباس رئیس دولت خود گردان فلسطینی هم در یک مکالمه نادر تلفنی با هم گفتگو کردند….دفتر نتانیاهو اعلام کرد رهبر اسراییل عید فطر را به محمود عباس تبریک گفته و افزود شهروندان اسراییل طالب صُلح هستندو اسراییل به « تلاشهای خود در جهت ثبات منطقه ادامه می دهد.» خبرگزاری فلسطینی، نیز گزارش دادعباس به نتانیاهو گفت از نظر او رسیدن به صلح تا سال آینده اهمیت دارد. از طرفی مقام ولایت فقیه میگوید که سیاستهای منطقه ای نظام عوض نمیشود و ربطی به توافق ندارد….

جواب : مقام معظم رهبری البته غلط فرمودند ! منتها منظور رهبری را باید درست متوجل شد . رهبری که نمیتواند یک شبه استکبار ستیزی را تعطیل کند و یهویی برویم لای دست امام زمان…این توافق جامع در وین اول جاده است ، کمی وقت لازم است .

سوزان رایس ( آمریکا ) : به عبارت ديگر، ما به تنهايي، بدون ايران و بدون اينکه هيچ کشور ديگري به همين نتيجه رسيده باشد، توانايي کامل داريم که با داشتن شواهد نقض توافق پس از طي شدن يک روند به شوراي امنيت برويم و اين تحريم ها را به سرعت بازگردانيم» خبرنگار رويترز می پرسد: اين چيزي بيش از يک درخواست براي اين اقدامات است…سوزان رايس : اين درخواست نيست. اين الزام است….

نظر تو چیه سردار ؟ تو چی میگی ؟

جواب : بله همانطوری که قبلا یکی از همین ضد انقلابها پیش بینی کرده بود ، که اگر توافق همان 10 سال پیش انجام شده بود ، قیمتش فرق میکرد ! و امروز هم قیمتش همین است که نظام حق نظر ندارد بلکه ملزم است فقط اجرا کند ! بر اساس روایتی تاریخی، در پی مذاکره حسن بن علی با معاویه بن ابوسفیان، معاویه حکومت را به دست گرفت و این “پیمان صلح” از جنگ بین کوفه و شام جلوگیری کرد…


به عنوان آخرین سوال : علاوه بر اينكه در موارد بسياري رسول مكرم اسلام(ص) و معصومين(ع) شديداً تأكيد نموده اند كه : حتي اگر از عمر هستي بيش از يك روز باقي نمانده باشد، خداوند آن قدر اين روز را طولاني مي كند كه هم توافق حاصل شود و هم تحریمها برداشته شود و هم حضرت مهدي(ع) ظهور كرده و جهان را مملو از قسط و عدل گردانند ، یعنی مسلمین باید توجل کنند که ظهور امام زمان نباید درزمان تحریمها انجام شود نظام اول باید کاری میکند تا تحریمها لغو شود تا امام زمان گرسنگی نکشد و یکی از علائم ظهور لغو همین تحریمهاست . آیا حذف خطوط قرمز نظام از سبد رنگهای جهان به ظهور ربطی داره ؟

جواب : بازم میگه خطوط قرمز … میشه اسمی از خطوط قرمز اصلا دیگه نیاری ؟ بعدشم با این اوضاع ظاهرا ماها باهاس قاطی کنیم . تو دیگه چرا قاطی کردی ؟

راستی اصلا تو کی هستی که با من مصاحبه میکنی ؟ تو همون منافق سابق نیستی که به ضد انقلاب سخت سر تبدیل شدی ؟ یادت باشه که صلح امام حسن فقط مربوط به رفاقت با معاویه و ابوسفیان است و منافق سابق و قعلی را شامل نمیشه ! ای بدبخت ، نکنه تلفن منو از اون نرم تن یواشکی ( مسیح علینژاد خوشبخت ) گرفتی ؟ مرگ برمنافق ….

و درهمین لحظه سردار با عصبانییت تماس را قطع کرد….

اسماعیل هوشیار