جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

«
»

جوانان و سیاست

دردمند

به دریا موج از خود رفته ای گفت اگر جنبش نباشد زندگی نیست

فروغ زندگی از جنبش آید چراغ مرده را تابندگی نیست

(فانی)

بعضی از نویسندگان کتاب علم جامعه شناسی جوانان را چنین تعریف نموده اند: جوان به کسانی گفته میشود که سمبول اخلاق جمعی، روحیه اجتماعی و تنوع طلبی است. با مسایل اجتماعی بسیار مواجه است، صداقت، خلوص و ایثار عشق با همه لطافت احساس در او حماسه میافریند و قهرمان میگردد. شجاعت و شهامت را دوست دارد زیرا پاک است و پاکی ها را دوست دارد. جوانان میتوانند با تعهد، صلاح، استقامت و پایداری کشتی نجات کشور خویش باشند. استقلال، آزادی و تعالی ملت ها مرحون زحمات جوانان بوده و میباشد. جوانان متعهد در طول تاریخ حال و آینده بزرگترین سرمایه کشور خویش بود و میباشند.

جای افتخار است زمانی تاریخ زرین کشور خویش را ورق میزنیم آگاه میشویم که میلیونها جوانان ما در طول تاریخ نظر به درک و شناخت از محیط و ماحول خویش داشته اند توانسته اند با سهم گیری فعالانه در همه عرصه ها تولیدی، خدماتی، تجارتی، فرهنگی، اقتصادی و مبارزات آزادیخواهی از خودکارنامه ها بجا گذاشته و حماسه آفریده اند.

در مقابل عده دیگر با وجود داشتن استعداد عالی و صفات نیک با تأسف هنوز هم به نسبت عدم شناخت درست و همه جانبه از محیط ماحول و تحلیل از شرایط عینی و ذهنی ملی و بین المللی در دامهای تذویر، اهریمنان گیر مانده نتوانسته خود را نجات دهند. بجای انجام خدمات سازنده و مفید منحیث افزار خونین بزرگترین ضربات مهلک و کننده را بر ضد کشور و مردم خویش نیز انجام داده با تأسف هنوز هم ادامه دارد.

جاری بودن سیل های خون، اثبات ادعای ماست. به گفته قلم بدستان بزرگ کشور یکی از عوامل عمده ک سبب انحرافات جوانان از واقعیت های موجود در کشور گردیده و میگردد دور نگهداشتن آنها از علم و سیاست بوده و میباشد، زیرا که موجودیت جوانان بیدار و آگاه از نور علم و معرفت بخصوص سیاست در جامعه خطری را برای عده از سران دولت مردان، بیکاره، سودجو، بوجود میاورد. از همین لحاظ است که عده از سران و مسئولین بخصوص آنهایی که سر تا پا غرق در فساد اند حاضر نیستند که نسل آینده و بالنده کشور از نور علم و معرفت بخصوص علم سیاست که سمت دهنده همه عرصه ها میباشد بهره مند شوند.

اگر چنین نیست بس گردانندگان امور برای جوانان غرض سهم گیری در حیات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی چه راهبردی بخاطر حل دشواریهای ذیل ارایه نموده اند. که چند مثال آنرا خدمت خوانندگان گرامی یادآور میشوم.

به گفته عده از دانشمندان کشور مطالعه و کتابخوانی در این شرایط حساس و سرنوشت ساز به بحران روبرو شده و جای علم و دانش را کاربرد کامپیوتری و فراگرفتن زبان انگلیسی به سطح بسیار سطحی گرفته است. با تأسف که پدیده های جادوی سیاه هالیود و بالیود اذهان مردم و بخصوص جوانان ما را چنان تسخیر و تخدیر کرده که احساس و نیازی به خواندن کتاب نمینمایند.

محمد عثمان بابری سرپرست تحصیلات عالی به تاریخ 15/1/1394 در مجلس نمایندگان گفت مداخله در کانکور امسال سازمان یافته بود افزود به نسبت مداخله و جعل کاری بی سابقه که انجام شده است نتیجه آزمون سال 1393 خورشیدی خوب نبوده است درحالیکه اعضای مجلس خواهان افشای مداخله گران شدند. آقای بابری میگوید که فهرست آنها را به ریاست جمهوری و شورای امنیت ملی فرستاده اند.

نقیب الله فایق نماینده مردم فاریاب در مجلس میگوید امسال یک صد و شصت هزار محصل در افغانستان از تحصیل محروم شده اند در حالیکه اینها ناکام نیستند شما فکر کنید وقتی که در یک سال این تعداد جوانان در افغانستان بیکار شوند دولت هم توجه نکند شما چه فکر میکنید که در افغانستان صلح و امنیت چگونه برقرار خواهد شد.

فوزیه کوفی نماینده بدخشان گفت متأسفانه امتحان کانکور به یک تجارت پردرآمد در سطح پایین در وزارت تحصیلات بدل شده در آزمون سال 1393 نزدیک به دوصد و بیست هزار تن شرکت کرده بودندکه از این میان پنجاه و پنج فیصد در نهادهای آموزشی عالی و نیمه عالی دولتی و خصوصی راه یافته اند.

این سخنان زمانی زده میشود که اعضای پارلمان از ناحیه خودسری ها برخوردهای غیرمسئولانه و سوء استفاده سرپرست های ولایات صدا بلند کرده اند. با تأسف طی چهارده سال گذشته به نسبت افزایش فقر، بیکاری، بیماری، تشدید شدن جنگهای خونین، مداخله ادارات استخباراتی قریب به یک و نیم میلیون تن به مواد مخدر مبتلا که اکثریت آنها را جوانان تشکیل میدهند. ده ها هزار تن به نسبت مشکلات اقتصادی، بیکاری به مافیای مواد مخدر مخالفین مسلح پیوسته اند. نهادها کشور ما را در دریف چهارمین کشور فاسد و تهیه کننده نود فیصد مواد مخدر جهان معرفی کرده اند. در حالیکه قریب هفتاد فیصد نفوس کشور ما را جوانان تشکیل میدهند میلیونها تن جوانان مستعد به کار به نسبت لیلام نمودن هزاران دستگاه های تولیدی خدماتی، تجارتی، دولتی و مختلط، تورید اجناس  و مواد بی کیفیت و کم کیفیت، تجملی، غیرضروری، تثبیت مالیات غیرعادلانه در عالم بی سرنوشتی بیکاری شب و روز خویش را سپری مینمایند.

با وجود سرازیر شدن نود میلیارد دالر زیر نام کمک به افغانستان در زندگی میلیونها تن کدام تغییراتی نیامده بلکه نسبت به سابق بدتر شده است. دامن زدن انواع خشونت های خانوادگی، خصومت های قومی، لسانی، مذهبی، سمتی، حزبی، تنظیمی، موجودیت احزاب، سازمانها، شوراهای که صبغه قومی، لسانی، سمتی داشته از لحاظ علم و جامعه شناسی سیاسی بزرگترین سد برای جلوگیری از وحدت ملی میباشند سبب شده که جوانان نتوانند خود را مطابق معیار های جهانی از ناحیه پیشرفت علم و تخنیک عیار سازند.

انجام مراسم و عنعنات ناپسندیده از جمله برپا کردن عروسی ها در هوتل های مجلل، خرید زیورات و لباسهای قیمت بها بالای داماد، بردن عیدی، براتی، نوروزی، گرفتن ولور یا پول نقد، طویانه، برپا کردن مراسم عزاداری با مصارف گزاف سبب شده که میلیونها تن جوانان از ناحیه مزایای پیوند دوستی قلب ها یعنی ایجاد خانواده محروم شب و روز خویش را در فضای ناامیدی و مرگ تدریجی سپری نمایند.

در حالیکه صدها هزار تن با پیوستن در قوای مسلح و دادن قربانی ها فراوان بخاطر تأمین صلح و ثبات واقعی حماسه میافرینند با تأسف به نسبت مداخله صریح ادارات استخباراتی یک عده کشورهای منطقه و جهان و برخورد دوگانه کشورگشایان تا هنوز جنگ اعلان ناشده، تحمیلی، از خارج و نیابتی در کشور جریان داشته روزانه ده ها تن قربانی این جنگ خانمانسوز گردیده و میگردند. در حالیکه ورزشکاران ما توانسته اند با اشتراک شان در مسابقات ورزشی در کشورهای منطقه و جهان افتخاراتی را کسب به نام کشور خویش ثبت نمایند. پخش و نشر سروصداها از ناحیه موجودیت فساد در ادارات ورزشی و گوشه گیری یک عده ورزشکاران مشهور و قهرمان سبب افزایش نگرانی مردم بخصوص جوانان گردیده در سایر عرصه ها جوانان نیز خدمات بزرگی را انجام داده اند. ده ها هزار تن فارغین پوهنتون ها دارالمعلمین ها بیکار و بی سرنوشت میباشند. موجودیت چندین سازمان بنام جوانان سبب پراکندگی و بی باوری آنها نیز گردیده است.

سوال اینجاست چه باید کرد که به وضع موجود خاتمه داد؟

به باور ما بخاطر بیرون رفت از وضع موجود وقت آن رسیده که جوانان ما بخاطر  انجام رفع مسئولیت هایشان و شناخت بهتر و بیشتر از گذشته با مطالعه تاریخ گذشته و گرفتن درس عبرت برای آینده به بحران کتاب خوانی در کشور خاتمه دهند تا بتوانند از دامهای تذویر بر ریاکاران معلوم الحال خود را نجات با سهم گیری فعالانه در احزاب سیاسی که واقعا در عمل خواهان خدمت به اکثریت مردم افغانستان مسیر اصلی شاهراه ترقی و تعالی را تدارک تا بتوانند این کشتی شکسته را به ساحل مقصود رسانیده تا به یاری خداوند متعال و جلب همکاری صادقانه تمام نیروهای تحول طلب زمینه صلح و آرامش واقعی در کشور مساعد گردد.