ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

«
»

جنبش مردمی جلیقه زردها در فرانسه و سرکوب معترضان توسط پلیس

شنبه های اعتراضی مردم فرانسه نسبت به سیاست های اقتصادی دولت و ناکارآمدی امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه ؛ در حالی وارد بیستمین هفته خود شده است که شهرهای مختلف این کشور روز گذشته باردیگر صحنه درگیری و برخورد خشونت بار پلیس با معترضان بود.

 تظاهرات مردمی در شهرهای مختلف فرانسه از جمله ‘پاریس’، ‘بوردو’، ‘اوینیون’، ‘نیس’ و ‘لیون’ در حالی روز گذشته برگزار شد که کاخ الیزه به دنبال تشدید تنش ها و درگیری ها در جریان اعتراض های دو هفته پیش، محدودیت ها و ممنوعیت های بسیاری در این چارچوب اعمال کرده بود.
علاوه بر ممنوعیت تظاهرات در خیابان شانزه لیزه و محدوده کاخ ریاست جمهوری، مجلس، میدان ‘کنکورد’ و ‘طاق پیروزی’ در پاریس ، برگزاری هر گونه تظاهرات در شهرهای بوردو و اوینیون از جمله دیگر ممنوعیت ها بود که البته این شهرها صحنه درگیری معترضان و پلیس و استفاده نیروهای پلیس از گاز اشک آور شد.
اگر چه جمعیت حاضر در خیابان ها بنا به اعلام وزیر کشور فرانسه در روز گذشته 33هزار و 700 از جمله 4هزار نفر در پاریس را شامل می شد و به نسبت هفته پیش اندکی کاهش داشت اما حضور مجدد معترضان در شهرهای مختلف حتی با وجود محدودیت ها و ممنوعیت ها نشان از عزم جدی آنها بر تداوم مسیری دارد که از 17نوامبر 2018 تاکنون در پیش گرفته اند و تا زمان تحقق وعده های خود دست از اعتراض نمی کشند.
به دنبال دستگیری بیش از 50نفر از معترضان در تجمع های هفته پیش، روز گذشته نیز بنا به اعلام رسانه های فرانسوی دهها نفر دیگر در شهرهای مختلف فرانسه به ویژه شهرهایی که تظاهرات در آنها ممنوع شده بود، بازداشت شدند.
در جریان اعتراض های جلیقه زردها که از 17نوامبر سال 2018 آغاز شده، تاکنون 11نفر کشته و دستکم 2 هزار تظاهرکننده و یک هزار نیروی پلیس زخمی شده اند.
تاکنون حدود 9هزار نفر در جریان این اعتراض ها بازداشت شده اند. اعتراض های مردمی در حالی تداوم دارد که از یک سو امانوئل مکرون همچنان بر مواضع خود در چارچوب گفت و گوی ملی اصرار دارد و از سوی دیگر معترضان همچنان خواستار برکناری رئیس جمهوری فرانسه هستند.
تجمعات روز گذشته در حالی برگزار شد که مقام های فرانسوی نگرانی خود را از بروز خشونت های جدید در این تظاهرات اعلام کرده بودند.
خبرگزاری فرانسه نوشت: این جنبش اجتماعی و غیر سیاسی که متولد شبکه های اجتماعی است، در اواسط ماه نوامبر در برابر سیاست مالیاتی و اجتماعی دولت فرانسه به درگیری ها انجامید.
به گفته پلیس روز گذشته 25 نفر از معترضان در پاریس دستگیر شدند و هشت هزار و 53 مورد اقدام پیشگیرانه از سوی پلیس انجام شد.
در شهر ‘مونپلیه’ بنا به اعلام برگزار کنندگان، حدود 2هزار و 500نفر از معترضان به خیابان ها آمدند که در جریان درگیری ها در این شهر، 2نفر از نیروهای پلیس از ناحیه صورت و پا زخمی شدند.
در جریان درگیری های این شهر، 9 نفر از معترضان دستگیر که سه نفر آنها آزاد شدند. در شهر ‘اپینال’ هم 8 معترض دستگیر شدند اما به کسی آسیبی نرسید.
بنا به اعلام رسانه های فرانسوی، در شهر ‘نیور’ فرانسه هم 500نفر از معترضان که قصد ورود به مرکز شهر را داشتند با ممانعت پلیس مواجه شدند و پلیس برای متفرق کردن آنها از گازهای اشک آور استفاده کرد
برخی از درگیری ها در اوینیون واقع در جنوب فرانسه بین معترضان و پلیس رخ داد که پلیس از نارنجک دودزا (اشک آور) استفاده کرد.
شهر بوردو فرانسه نیز صحنه درگیری معترضان و نیروهای پلیس بود.
یکی از معترضان به نام ‘ماری’ که 38 سال دارد به خبرگزاری فرانسه گفته ‘زندگی کردن و نه زنده ماندن، حق من است؛ من سه چیز می خواهم: دستمزد بالا، مالیات پایین تر و برنامه ریزی طرح شهروندی و تا زمانی که این سه را دریافت نکرده ام ، به اعتراضات خود ادامه خواهم داد.
به نوشته «لو پاریزین»، روز گذشته 5هزار نفر در شهر بوردو تجمع کردند که چهره های سرشناس جلیقه زردها از جمله ‘اردیک دروئه’ و ‘ژروم رودریگز’ نیز در جمع معترضان حضور داشتند.
این روزنامه فرانسوی افزود: در مجموع 59نفر در جریان اعتراض های روز گذشته از سوی پلیس دستگیر شدند.
به گزارش ایرنا، ‘امانوئل مکرون’ رییس جمهوری فرانسه که از ماههای ابتدایی حضور در الیزه، به خاطر مواضع و سیاست های اتخاذی در معرض انتقادهای شدید قرار داشته، چهار ماه است که با چالش عمیق نارضایتی مردمی به نام جنبش ‘جلیقه زردها’ روبرو شده است.
موج جدید اعتراض ها علیه مکرون از 17 نوامبر سال 2018 در واکنش به تصمیم دولت به افزایش مالیات سوخت از سر گرفته شد که 288 هزار فرانسوی در 2034 منطقه فرانسه را به خیابان ها و جاده ها کشاند؛ این اعتراض ها روز گذشته به بیستمین هفته خود رسید.