ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

«
»

جاگزینی تک روی های قومی در حکومت


                    نوشته ی : فروغی

     تقریباً تمام گروه ها ، تنظیمها و شخصیت های سیاسی و مدنی ، از تک روی های قوم گرایانه ی ارگ وگسترش روزافزون فساد در حکومت شکایت دارند .

     تقریباً رهبران همه گروه ها ، رهبران و قوماندانان برجسته ی جهادی و بسیاری فعالین مدنی و آگاهان سیاسی ، خود شان را شایسته تر از رهبران حکومت کابل پنداشته ، میخواهند بر کرسی های آنان تکیه زده ، به داد مردم برسند  ؛ اما تاهنوز هیچ گروه ، تنظیم و حزبی برنامه ی خاص و موثری برای خدمتگذاری به مردم ،  تامین و تحقق عدالت و ختم جنگ ، ارائه نکرده است . هیچ کدام – نه رهبران جهادی و نه گروه ها و احزاب سیاسی و مدنی .

     برخی از رهبران جمعیت اسلامی میگویند ” رژیم کابل که نمادی از تعصب ، تفرقه و مافیا پروری است ، به عنوان آخرین مدل حکومت قومی باید به ویترین تاریخ سپرده شود ” ؛ اما نمی گویند که کدام گروه ، حزب و تنظیم جای آنرا پر کند که متعصب ، قوم گرا و مافیا پرور نباشد ؟ کدام حزب و تنظیم بزرگ ، در قوم گرایی و مافیا پروری از حکومت عقب افتاده است تا مردم به آن باور نموده ، بدنبال آن بشتابند  ؟

    رهبران تمام گروهها فریاد می زنند که قوم بازی و فساد ، حکومت را گندیده کرده است ؛ اما نمی گویند که آیا در این گندیده گی و فساد ، تنها حکومت غرق است یا تمام زورمندان حزبی – تنظیمی شریک در حکومت که همه به دور یک خوان گرد آمده اند .

     وباز برخی از رهبران تنظیم های اسلامی گلو پاره می کنند که دیموکراسی بدون احزاب ناممکن بوده و برای نجات پارلمان کشوراز قومگرایی آنرا باید حزبی نمود ؛ اما نمی گویند که پارلمان کشور از قبل تنظیمی – حزبی بوده است . و درست به همین دلیل هم است که  پر از نفاق و تفرقه است ؛ چون اکثریت کرسی های پارلمان در اختیار احزاب و تنظیم های قدرتمندی است که همه بنیاد قومی – مذهبی دارند تا بنیاد ملی – وطنی .

     آنان این حقیقت را نیز نمیتوانند بگویند که پایان قومگرایی و فساد  و ایجاد و تقویت دیموکراسی ، نه بر اساس فرمایش امریکاییان و نه به کمک نعره ی تکبیر ؛ بلکه به اراده ی مردمی بیدار و مبارزات خسته گی ناپذیر سیاسی ممکن است و بس .