به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

«
»

توافق هسته ای با ایران

نوشتۀ دکتر پل کرگ رابرتز

Par Dr. Paul Craig Roberts

Mondialisation.ca, 09 juillet 2015

 

مسئلۀ واشنگتن با ایران هرگز و هیچگاه برنامۀ انرژی هسته ای ایران نبوده است. این موضوع را محافظه کاران روی پشت بام ها جار زدند که برنامۀ انرژی هسته ای ایران با 5% اورانیوم غنی شده پوششی بوده برای غنی سازی اورانیوم 95% تا برنامۀ هسته ای نظامی اش را استتار کند، این تبلیغات در واقع پوششی بود برای استتار برنامۀ اصلی واشنگتن و مخالفتش علیه ایران.

از دیدگاه دکترین تسلط جویانۀ آمریکا، مسئلۀ ایران در واقع استقلال ایران است. ایران همانند عراق، سوریه، لیبی، ونزوئلا، اکوادور، بولیوی، برزیل، آرژانتین، کوبا، کرۀ شمالی؛ روسیه و چین خدمتکار واشنگتن نیست.

واشنگتن تنها به سادگی قادر نیست حقیقت را اعتراف کند و بگوید که ایران در فهرست کشورهای هدف گرفته شدۀ او می باشد زیرا این کشور از خواست آمریکا پی روی نکرده است. بر این اساس، واشنگتن بر آن شد تا تصویری شیطانی از ایران در اذهان مردم آمریکا و اروپا منعکس سازد. در راستای اجرای چنین طرحی، ایران به گسترش سلاح هسته ای متهم شد و علاوه بر این ادعا کردند که ایران می خواهد به تروریست ها سلاح اتمی بدهد تا علیه اسرائیل، اروپا و ایالات متحده به کار برده شود.

وقتی واشنگتن موشک های ضد موشکی ا ش را در مجاورت مرز روسیه مستقر کرد، به مسکو دروغ گفت و ادعا کرد که این موشک های رهگیر برای مقابله با موشک های قاره پیمای هسته ای ایران مستقر شده است (که در واقع وجود خارجی نداشت).

تبلیغات واشنگتن در مورد تهدید سلاح های هسته ای ایران در حال حاضر به قدمت چندین سال است و با وجود این که اطلاعات ملی در پیوند با 16 آژانس اطلاعاتی ایالات متحده گزارشاتی منتشر کرده و نوشته اند که ایران ده سال پیش از تولید سلاح هسته ای قطع نظر کرده است. تبلیغات واشنگتنی در عین حال از پشتیبانی های رسانه های غربی برخوردار بوده و با وجود این که بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای گزارش کرده بودند که هیچ انحرافی در برنامۀ هسته ای ایران در راستای سلاح هسته ای نیافته اند. به عبارت دیگر بازرسان آژانس بین المللی هسته ای می توانند بدانند و اورانیوم غنی شده در برنامۀ هسته ای ایران را محاسبه کنند و نتیجه گرفته اند که کاملاً منطبق بر قانون منع گسترش سلاح های هسته ای بوده است.

ولی با وجود تمام این داده های اطلاعاتی از وضعیت برنامۀ هسته ای ایران، واشنگتن همچنان ایران را به گسترش سلاح هسته ای متهم می داند.

ساخت سلاح هسته ای همیشه برای واشنگتن بهانه ای بوده تا نیت واقعی خود را پوشش دهد، که در واقع چیزی نیست بجز تغییر رژیم در تهران، چه از داخل و چه از خارج تا ایران را مثل گذشته به جایگاه خدمتگذار ملت های غربی بازگرداند. امپریالیست های غربی هرگز آنهائی را که از نظام آنها می گریزند و یا عصای قیومیت آنها را نمی پذیرند فراموش نمی کند.

واشنگتن «تهدید اتمی» ایران را تبلیغ و سازماندهی کرده تا افکار عمومی آمریکا و اروپا را برای حملۀ نظامی به ایران آماده سازد.

با نقاب زدن به نیت های اصلی در ساخت و پرداخت تمام عیار مشکلات، واشنگتن برای حل بحران از راه دیپلماتیک دروازۀ روسیه باز کرد. درگیر با مشکلاتی ساختگی خودش، واشنگتن با روسیه روبرو شد که مشکل را با توافقی حل کرد که می تواند به کار بسته شود و تضمین می کند که هیچ غنی سازی اورانیوم در وادی سلاح هسته ای صورت نخواهد گرفت.

نئو محافظه کارانی که از این موضوع عصبانی شده بودند تلاش کردند که توافقات را تخریب و یا متوقف سازند. حزب جمهوری خواه در حال حاضر کاملاً به فرمان اسرائیل درآمده و حتی از رئیس دیوانۀ اسرائیل خواستند که از کنگرۀ ایالات متحده بخواهد تا توافقات هسته ای اوباما در مورد مسئلۀ هسته ای ایران را متوقف کنند.

انحلال توافقات در این مرحله در عین حال اعتراف آشکار به امر است که افسانۀ هسته ای ایران چیزی نبوده بجز پوششی برای مخالفت واشنگتن با استقلال ایران.

که اوباما صادق باشد، درگیر با دیپلماسی روسیه، یا با تکی هبه سوء قصد تقلبی زیر پرچم دروغین در پی بی اعتبار سازی ایران باشد و به این شکل توافقات را متوقف سازد، نمی دانم. اسرائیل البته می خواهد که واشنگتن تمام موانع را برای گسترش امپریالیستی ا ش در خاورمیانه از سر راه بردارد. پس از دزدین فلسطین، اسرائیل می خواهد به عنوان هدف آینده اش جنوب لبنان را ضمیمه کند.

تا جائی که من می دان متوافقات هسته ای ایران به هیچ عنوان عمق ماجرا نیست، که این توافقات با موفقیت انجام بگیرد و یا به شکست کشیده شود هیچ تأثیری روی مخالفت واشنگتن علیه ایران نخواهد داشت. و همانطور که در بالا گفتم انگیزۀ مخالفت واشنگتن با ایران استقلال او از امپراتوری می باشد. ایران برای واشنگتن یک مانع به حساب می آید. اختراع تقلبی تهدید اتمی ایران، برای واشنگتن تبلیغات پوشالی به هدف آماده سازی اذهان عمومی آمریکا و اروپا برای پذیرش حملۀ به ایران بود.

توافقات به هر نتیجه ای برسد، موفق یا ناموفق در این طرح آمریکا تغییری ایجاد نمی کند و ایران مقام خود را به عنوان خطر بزرگ برای جهان حفظ خواهد کرد.

من همیشه شگفت زده شده ام که دولت هائی که مستقیماً در تهدید واشنگتن به سر می برند همیشه از دیدن ماجرای اصلی که در پشت پرده تحول می یابد عاجز هستند و همیشه تعریفی را که واشنگتن مطرح کرده به عنوان واقعیت می پذیرند. ماجرای ساختگی هسته ای ایران تنها پوششی است برای طرح براندازی استقلال ایران، ولی با این وجود ایران و رسانه هائی که واشنگتن و تبلیغاتش را منعکس می کنند همین تعاریف و تبلیغات پوشالی را به عنوان واقعیت مطرح می کنند.

اگر ایران جان سالم به در برد، یک معجزۀ واقعی خواهد بود.

 

Paul Craig Roberts 

7 Juillet 2015

Article original: 

The Nuclear Agreement With Iran

لینک متن مبدأ به زبان فرانسه :

http://www.mondialisation.ca/laccord-nucleaire-avec-liran/5461618

ترجمه توسط حمید محوی