مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

«
»

تصرف سولدار که توسط گروه نظامی حرفه ای واگنر روسیه صورت گرفت، به طور قابل توجهی باعث تضعیف دفاع اوکراین در دونباس می شود

کارشناسان نظامی انتظار دارند این پیروزی اثر دومینویی داشته باشد و متعاقب آن آزادسازی کل قلمرو جمهوری خلق دونتسک باشد. 

12.01.2023

تحلیلی از آلیونا زادوروژنایا
ترجمه مجله هفته

به گزارش رسانه های روسیه، روسیه سولدار را تحت کنترل درآورده است. به گفته بنیانگذار شرکت نظامی واگنر، یوگنی پریگوژین، محاصره شهر باعث شکست اوکراین در این شهر شد، فروپاشی دفاع اوکراین در سولدار فرصت هایی را برای ارتش روسیه برای حملات جدید و در آینده برای آزادسازی کل قلمرو جمهوری خلق دونتسک باز می کند. نیروهای مسلح روسیه چگونه باید برای ایجاد موفقیت بیشتر پیش بروند؟

روسیه مدعی است، ارتش اوکراین حدود ۲۵ هزار نفر را در نبرد برای سولدار در شمال شرق دونتسک از دست داد و این تلفات غیرقابل جایگزین است. این را روز چهارشنبه، رودیون میروشنیک، سفیر سابق جمهوری خلق لوهانسک در مسکو بیان کرد. بنابر برآورد او، اوکراین برای حفظ ناموفق سولدار آنهم فقط برای اهداف سیاسی “بهای گزاف و نامتناسبی” پرداخت. 

ولادیمیر روگوف، رئیس جنبش “ما با روسیه همراه هستیم” در گفتگو با خبرگزاری تاس مدعی شد، روحیه نظامیان اوکراینی در جبهه در منطقه زاپوروژیه در برابر پس‌زمینه اخبار سولدار، به ویژه در مورد به محاصره افتادن چند صد سرباز اوکراینی، بشدت سقوط میکند. 

مناطق قهو‌ای روشن مناطقی است که ارتش روسیه در آنها به عملیات دست میزند.


این سیاستمدار خاطرنشان کرد که پس از از دست دادن سولدار، لحن اظهارات عمومی ولادیمیر زلنسکی و رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین آندری یرماک به وضوح تغییر کرد. 
روگوف گفت که به سربازان اوکراینی گفته می شود که ترک سولدار و از دست دادن احتمال زیاد آرتموفسک (به اوکراینی: باخموت) همسایه آن چندان مهم نیست. 
در همان زمان، مشاور رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین، الکسی آرستویچ، اعتراف کرد که برخی از واحدهای اوکراینی از مواضع خود در سولدار گریخته اند. 
به گفته وی فرار یک گروهان از جبهه شرایطی را به وجود می آورد که دشمن به راحتی می تواند موضع تخلیه شده را اشغال کند. 
موسس شرکت نظامی یوگنی پریگوژین گزارش داد که در شب چهارشنبه واحدهای شرکت نظامی کنترل واگنر سولدار را به دست گرفتند و نیروهای اوکراینی را در مرکز شهر محاصره کردند. به گفته وی، تنها مزدوران واگنر در این یورش شرکت داشتند. 
در گزارش وضعیت جبهه، سخنگوی رسمی وزارت دفاع روسیه، ژنرال ایگور کوناشنکوف، از پیشروی موفقیت آمیز نیروهای روسی در جبهه نزدیک دونتسک صحبت کرد. 
نیروهای هوابرد روسیه سولدار را از شمال و جنوب مسدود کرده‌اند. دبیر مطبوعاتی رئیس جمهور روسیه دیمیتری پسکوف نیز به نوبه خود به پیشرفت و پویایی مثبت در جریان عملیات ویژه اشاره کرد. 
سرپرست موقت جمهوری خلق دونتسک دنیس پوشیلین گفت که آزادسازی کامل سولدار فرصت هایی را برای آزادسازی آرتموفسک و سورسک باز می کند. 
به عقیده وی، تصرف شهر امکان پیشروی به سمت مراکز اسلاویانسک و کراماتورسک را فراهم می کند، جایی که یک گروه ارتش اوکراین که از نظر عددی بزرگ است متمرکز شده است. 
به گفته پوشیلین، پیشروی به سمت دونتسک و کراماتورسک به معنای نقطه عطفی در آزادسازی کل قلمرو جمهوری خلق دونتسک خواهد بود. 
عضو آکادمی علوم نظامی آنکساندر بارتوش معتقد است که پیشروی بیشتر نیروهای مسلح روسیه تنها پس از پاکسازی کامل سولدار امکان پذیر است. 
وی به روزنامه وزگلیاد توضیح داد:
“تصرف آرتجوموفسک و کراماتورسک برای پیشرفت‌های بیشتر امیدوارکننده به نظر می‌رسند. تنها پس از آزادی آنها می‌توان از موفقیت‌های استراتژیک صحبت کرد. “
به گفته بارتوش، هنوز “نبردهای سنگین و خونین” زیادی در پیش است. 
نماینده شورای مردمی دونتسک، ولادیسلاو بردیچفسکی، نیز اشاره کرد که سولدار هنوز به طور کامل پاکسازی نشده است. او حدس زد: “ما داستانی شبیه به ماریوپل را خواهیم دید.” 
واحدهای باقی مانده اوکراینی به طور فعال در زیرزمین ها و پناهگاه ها پنهان خواهند شد. احتمالا بخشی از آن شناسایی خواهند شد. اما بیشتر آنها را باید به زور از استحکامات خود خارج کنیم.”
همانطور که میخائیل اونوفرینکو، تحلیلگر نظامی توضیح داد، پرسنل نظامی اوکراین هنوز می توانند در معادن نمک عمیق سولدار پنهان شوند، معادن نمکی که چند صد متر عمق و بیش از ۲۰۰ کیلومتر طول دارند. 
این سربازان احتمالاً مقاومت را ادامه خواهند داد. بنابراین اونوفرینکو، پیشنهاد کرد منتظر گزارش های مربوط به پاکسازی کامل تاسیسات زیرزمینی باشید. وی در این رابطه اظهار داشت:
“تصرف کل شهر سولدار به این معنی است که این خط دفاعی پس از سقوط سورودونتسک و لیسیچانسک شکسته شده است. “
بارتوش گفت: با توجه به احتمالات تاکتیکی که پس از گرفتن سولدار باز می شود، محاصره آرتجوموفسک بهترین گزینه است. قرار بود یک حلقه محاصره داخلی و خارجی برای خنثی کردن تلاش های اوکراینی برای انسداد تشکیل شود. 
اما برای انجام این کار، روسیه باید تجهیزات و پرسنل نظامی را از سایر بخش‌های جبهه منتقل کند و کار نیروی هوایی و توپخانه را تشدید کند. این کارشناس نظامی توضیح داد:
“محاصره امکان نابودی کامل تدارکات محلی دشمن و قطع نیروهای کمکی، مهمات و تدارکات را فراهم می کند.” 
بردیچفسکی شک دارد که ارتش اوکراین آرتموفسک را ترک کند و سعی میکند شهر را تا آخرین لحظه در برابر محاصره حفظ کند.
این هفته زلنسکی از انتقال سازمان یافته واحدهای اوکراینی به آرتموفسک و سولدار خبر داد. بردیچفسکی در این زمینه گفت:
“تنها پس از آزادسازی همه این مناطق، ارتش اوکراین به اسلاویانسک عقب نشینی خواهد کرد.” من بعید نمی دانم که همه شهرها را در مسیر خود ویران کنند. این نباید تعجب آور باشد – دونباس و جمعیت محلی برای آنها منطق و انسانهای بیگانه هستند. اوکراین برای سرنوشت این مناطق اهمیتی قائل نیست. اونوفرینکو به نوبه خود خاطرنشان کرد که پیش شرط ها برای محاصره سربازان اوکراینی در آرتموفسک فراهم است. جاده های آرتموفسک قبلاً قطع شده بود، درگیری در اطراف حومه شمالی و حومه جنوبی در جریان است. 
و این به نوبه خود اجازه می دهد تا بهجاده چاسوف شلیک شود:
“تامین و حمایت نیروهای اوکراینی بسیار مشکل ساز خواهد شد و پادگان آرتموفسک را در وضعیت ناامیدکننده ای قرار خواهد داد.”
به گفته این کارشناس، اکنون منطقی است که به سمت غرب پیشروی کنیم تا مناطق از دست رفته در پاییز را بازپس بگیریم و “دشمن را وادار کنیم که بقایای ذخایر خود را در بخش وسیع تری از جبهه پخش کند.”

اونوفرینکو توضیح داد که سولدار، سورسک، آرتموفسک، کنستانتینوفکا، دروژکوفکا، کراماتورسک و اسلاویانسک زنجیره ناگسستنی از استحکامات نعل اسبی را تشکیل دادند که از پیچ و خم رودخانه سورسکی دونتس تا شهر تورستک در جنوب امتداد دارد. 

طبق پیش‌بینی اونوفرینکو، تصرف سولدار احتمالا یک فروپاشی دومینویی خواهد داشت و مستلزم آزادسازی آرتموفسک و سورسک و به دنبال آن پیشروی تدریجی به کراماتورسک و اسلاویانسک خواهد بود. جنگ برای تصرف سولدار از اوت سال گذشته ادامه دارد. 
در نوامبر، ارتش اوکراین متحمل تلفات سنگین شد و از حملات دست کشید و به دفاع روی آورد. 
جنگ منزل به منزل به معنای واقعی در جریان بود، این یک مبارزه طولانی و خونین بود. در دسامبر، کیف نیروهای کمکی از جمله مزدوران خارجی با سلاح های ناتو را به شهر منتقل کرد. با این حال، در آغاز سال، خروج گسترده نیروهای اوکراینی از منطقه شهر آغاز شد. 
دستیار رئیس وزارت کشور منطقه و سرهنگ پلیس جمهوری خلق لوهانسک ویتالی کیسلیوف اواخر هفته گذشته گفت که نیروهای مسلح اوکراین دستور عقب نشینی از سولدار را دریافت کرده اند.