کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

ترامپ به شکست آمریکا در افغانستان اعتراف کرد

رئیس‌جمهور سابق آمریکا در ادامه انتقاد به سیاست‌های داخلی و خارجی دولت فعلی ایالات‌متحده خروج از افغانستان را تسلیم کشور قلمداد کرد.

ترامپ به شکست آمریکا در افغانستان اعتراف کرد

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا در ویدئویی به مناسبت سالگرد انتخابات جنجالی ۲۰۲۰ بر ادعای تقلب در آن تأکید کرد و از دولت جدید این کشور انتقاد کرد.

ترامپ در ویدئویی که توسط «لیز هرینگتون» سخنگوی او در توییتر منتشر شد مدعی شد:‌ «از همه میهن‌پرستان در آریزونا به خاطر کار فوق‌العاده‌ای که انجام دادند و آن‌همه تخلف و کلاه‌برداری و بی‌نظمی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ را گزارش کردند تشکر کنم».

رئیس‌جمهور آمریکا درباره شکست خود در این انتخابات گفت:‌ «روز بسیار غم‌انگیزی برای کشورمان بود. انتخابات غم‌انگیزی بود. بعدازآن اتفاقاتی رخ داد که بسیار بد هستند».

ترامپ در ادامه گفت:‌ «به مرزها نگاه کنید، به اقتصاد نگاه کنید، به تورم نگاه کنید، به خروج از افغانستان نگاه کنید که بسیار رقت‌انگیز بود. این حتی خروج نبود، تسلیم شدن در برابر کسانی بود که حتی سلاح نداشتند و ۸۵ میلیارد دلار و ۱۳ سرباز از دست دادیم و بسیاری به‌شدت زخمی شدند».

او در ادامه گفت: «صدها نفر در طول این به‌اصطلاح خروج کشته شدند. فکر می‌کنم هرگز در تاریخ کشورمان پایین‌تر از این نقطه قرار نگرفته‌ایم».

ترامپ خطاب به مخاطبانش مدعی شد: «اما گزارش معتبر انتخابات در آریزونا که وقت و تلاش و منابع زیادی صرف آن کردید تمام تخلفات و بی‌نظمی‌ها را نشان داد. این تلاش‌ها ادامه پیدا خواهد کرد».

طبق گزارشی که ترامپ به آن اشاره کرده است، ادعا شده چیزی حدود ۲۷۵ هزار مورد تخلف و بی‌نظمی در انتخابات یکی از بخش‌های مهم ایالت آریزونا رخ داده است.

بر اساس این گزارش، برای مثال ۷۰ هزار برگه رأی پستی که در «ماریکوپا کانتی» شمرده شده بودند هرگز ارسال نشده‌اند و ۱۶۸ هزار برگ رأی نیز بر روی کاغذ نازک‌تر از حد معمول که مغایر قوانین ایالتی بوده چاپ شدند.

در همین حال گزارش رویترز چنین می خوانیم.

ادامه واکنش‌ها به کشتار غیر نظامیان افغان توسط آمریکایی‌ها

خبرگزاری تصویری رویترز در گزارشی اعلام کرد شهروندان افغان نتیجه بررسی حمله مرگبار هواپیما‌های بدون سرنشین آمریکا را غیرقابل قبول خواندند.

بر اساس این گزارش، بسیاری از ساکنان افغانستان از انکار نقض قوانین به واسطه حمله هواپیما‌های بدون سرنشین آمریکایی در این کشور خشمگین هستند و آن را غیرقابل قبول می‌دانند.

در یک حمله پهپادی توسط آمریکا قبل از خروج از افغانستان ۱۰ غیرنظامی و کودک افغان کشته شدند. نتیجه تحقیقات وزارت دفاع آمریکا نشان می‌دهد حمله هوایی آمریکا در افغانستان که منجر به کشته شدن ۱۰ غیرنظامی و کودک در ماه اوت شد، شامل تخلفات قانونی یا سهل انگاری نمی‌شود.

در کابل، پایتخت افغانستان، بسیاری از مردم زمانی که شنیدند سامی سعید، بازرس کل نیروی هوایی آمریکا -رهبر تحقیقات- اعلام کرد در این تحقیقات هیچ نقضی از قانون، از جمله قانون جنگ مشاهده نشده است، خشمگین شدند. آن‌ها این سوال را مطرح کردند که چرا آمریکا پس از ارتکاب جنایات متعدد می‌تواند به سرزمینی فراتر از قانون تبدیل شود.
سجادی که یکی از ساکنان محلی است در مصاحبه با تلویزیون مرکزی چین (سی سی تی وی) گفت: “اکنون میگویند قوانین جنگی نقض نشده است، اما آن‌ها (قوانین جنگی) را نقض کردند، چگونه بعد از کشتن ۱۰ نفر همچنان می‌گویند قوانین جنگی را زیر پا نگذاشته‌اند؟

الله دوست، یکی دیگر از ساکنان کابل نیز گفت: “آمریکا بسیاری از مردم را کشته است. آن‌ها زنان و کودکان را کشتند و افغانستان را ویران کردند. آن‌ها بسیاری از مردم را با بمباران و حملات هواپیما‌های بدون سرنشین کشته اند. “
ساکنان افغانستان می‌گویند این نخستین بار نیست که آمریکا غیرنظامیان افغان را می‌کشد، اما آمریکا به دلیل اقداماتش هرگز مجازات نشده است.

دوست گفت: “آن‌ها بار‌ها زنان و کودکان را کشتند. آمریکا این افراد را کشت، اما اکنون شکست خورده است. “
سجادی گفت: “آن‌ها بار‌ها قانون جنگ را زیر پا گذاشتند. نه یک یا دو بار. بار‌ها و بار‌ها افغان‌ها را در بمباران‌ها کشتند. “