به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

«
»

تاکتیک جدید روسیه در جنگ اوکراین: «پرداخت غرامت» آغاز شده است

نویسنده سرگئی ساوچوک
ترجمه میرفخرایی

ارتش روسیه اخیراً از زرادخانه راکت، بمب و سایر مهمات خود به طور مؤثرتری استفاده کرده است.  این مقاله بینشی در مورد اینکه چرا و با چه هدفی به برخی از اهداف اوکراینی مورد حمله قرار می‌گیرد، ارائه می‌کند.

۱۳ فوریه مملو از اتفاقاتی بود که به نوعی به ارتش و صنعت انرژی اوکراین مرتبط بود.

رسانه‌های اوکراینی در طول روز با هیستری مدعی حمله به یک میدان تمرین در نزدیکی آودئیوکا در شهر سِلیدوُو در منطقه دونتسک تحت کنترل کی‌یف بودند. گفته می‌شود بیش از هزار سرباز اوکراینی در این محل برای آماده‌سازی جهت عملیات جنگی حضور داشتند. شایعات حاکی از آن است که این سربازان نیروی ذخیره برای کمک به پایگاه محاصره شده آودئیوکا بودند. به نظر می‌رسد تعداد قابل توجهی از آنها در اثر اصابت موشک‌های اسکندر روسیه جان خود را از دست داده‌اند.

تخمین تلفات ارائه شده توسط طرفین درگیر متفاوت است. با این حال، دستور سکوت صادر شده توسط ژنرال سرلشکر سرگئی سیرسکی، فرمانده جدید ارتش اوکراین، نشان می‌دهد که کی‌یف چیزهایی برای پنهان کردن دارد.

نکته قابل توجه این است که اوکراین مدعی استفاده از موشک‌های حاوی بمب‌های خوشه‌ای توسط روسیه است. این موضوع به نوعی هشدار سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، مبنی بر پاسخ متقابل در صورت استفاده از این نوع سلاح توسط حامیان غربی اوکراین و خود اوکراین را به تصویر می‌کشد.

در همین زمان، انفجار شدیدی در کنستانتینوکا رخ داد که به نظر می‌رسد مخزن مهمات دیگری هدف قرار گرفته است.

منابع نظامی اوکراین با نارضایتی اذعان می‌کنند که نیروهای روسی از نوامبر سال گذشته به طور مداوم از بمب‌های هدایت شونده با افزایش قابل توجهی استفاده می‌کنند. محاسبات طرف مقابل نشان می‌دهد که ارتش روسیه تنها در ماه نوامبر بیش از ۱۲۰۰ بمب از این نوع را به مواضع اوکراین پرتاب کرده است. رکورد این حملات در ۲۵ نوامبر با پرتاب ۱۲۰ بمب در یک روز ثبت شده است.

با در نظر گرفتن اینکه هواپیماهای روسی در نیمه اول فوریه حدود ۵۰۰ بمب از انواع مختلف را به مناطق هدف ارسال کرده‌اند، احتمال شکستن رکورد در این ماه وجود دارد.

اما آسمان اوکراین فقط در خط مقدم روشن نیست.

وب سایت خبری-تحلیلی Strana.ua گزارش داد که در شب ۱۲ به ۱۳ فوریه، انفجارهای شدیدی در نزدیکی دنیپروپتروفسک رخ داد که منجر به قطع برق در شهر و مناطق اطراف شد. اگرچه به طور مستقیم بیان نشده، اما احتمال حمله به نیروگاه برق «پری‌دنیپروفسکایا» در منطقه سامارسکی وجود دارد. دیمیتری ساخاروک، مدیر عامل شرکت DTEK، بعد از ظهر اعلام کرد که تجهیزات حیاتی این نیروگاه آسیب دیده و در حال حاضر غیرفعال است.
نیروگاه «بورشتینسکایا» از جهات مختلف یک تاسیسات بسیار جالب و مهم است. مانند تمام تاسیسات انرژی اوکراین، این نیروگاه در دهه های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ توسط اتحاد جماهیر شوروی ساخته شد. این نیروگاه بر پایه منابع اولیه محلی، یعنی شیل های آنتراسیت از ذخایر منطقه همسایه دونتسک بنا شده است. هفت توربین فعال این نیروگاه ظرفیت اسمی ۱.۷ گیگاوات را دارند و ظرفیت حرارتی آن ۸۴۵ گیگا کالری در ساعت است. به عبارت دیگر، این نیروگاه اگرچه دیگر جوان نیست، اما هنوز هم بسیار قدرتمند است.

پس از کودتای ۲۰۱۴، این نیروگاه بارها در کانون توجه قرار گرفت، زیرا شرکت دنیپروانرگو DTEK  که جزئی از امپراطوری عظیم رینات آخمتوف، الیگارش اوکراینی، است، به دلیل از دست دادن هفتاد معدن در دونباس با مشکلات سیستمی روبرو شده بود. در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵، این نیروگاه به دلیل کمبود زغال سنگ آنتراسیت چندین بار مجبور به تعطیلی شد. تا سال ۲۰۱۸، دیگ‌های بخار این نیروگاه مدرن‌سازی شده و به زغال سنگ گازی تبدیل شدند که تا حدی مشکل را حل کرد. با این حال، آخمتوف و اطرافیانش بارها توسط میهن‌پرستان اوکراینی به توطئه برای دریافت مخفیانه زغال سنگ از جمهوری خلق دونتسک و روسیه متهم شده‌اند.

در سال ۲۰۱۹، این شرکت به همراه نیروگاه «بورشتینسکایا» (بزرگترین نیروگاه در اروپا) به طور قاطعانه از کی‌یف خواستند که از خرید برق از خارج از کشور خودداری کند، زیرا این امر کار آنها را غیرقابل‌رقابت می‌کرد. دلایل موثقی وجود دارد که نشان می‌دهد آخمتوف که در آن زمان اوکراین را با ایگور کولومویسکی، یک الیگارش دیگر، تقسیم می‌کرد، به این ترتیب دولت را مجبور کرد که او را به یک تولید کننده انحصاری برق برای مهم‌ترین و بزرگترین منطقه صنعتی اوکراین تبدیل کند.

با آغاز عملیات نظامی ویژه، تمام کارخانه‌های مناسب در مناطق خارکف و دنیپروپتروفسک به سرعت شروع به تجهیز و تولید تجهیزات نظامی کردند. البته، سازمان اطلاعاتی روسیه هوشیار بود و بارها «هدایایی» از آسمان به تمام کارخانه‌های بزرگ سرازیر شد، به همین دلیل مرحله بعدی توسعه تولید جنگ‌افزار اوکراین به طور منطقی انتقال آن به کارخانه‌ها و کارگاه‌های کوچک بود. پیدا کردن آنها بسیار دشوارتر بود، اما یک شرط اساسی وجود دارد که بدون آن آنها نمی‌توانند کار کنند: بله، درست حدس زدید، برق. به همین دلیل است که فرماندهی نظامی روسیه تصمیم گرفته است تا به طور غیرمستقیم از طریق شبکه برق به ظرفیت صنعتی اوکراین حمله کند. فقط به این ترتیب می‌توان تولید پهپادها را که در حال حاضر به طور فوق‌العاده غیرمتمرکز در اوکراین کار می‌کنند، مختل کرد.

درستی این تصمیم توسط هراس شهردار دنیپرو (دنیپروپتروفسک) تأیید شد. بوریس فیلاتوف (همان کسی که در سال ۲۰۱۴ به همه روس‌ها اعلام کرد که «همه چیز را به شما وعده می‌دهیم» و بعداً شما را اعدام خواهیم کرد) اعلام کرد که بخش انرژی این شهر میلیونی «در آستانه فروپاشی» است. 
او از مقامات کی یف خواست تا هرگونه بازرسی در تاسیسات تولیدی را متوقف کنند و همچنین دست از ربودن کارکنان برای مقاصد استخدامی بردارند. در غیر این صورت، به زودی دیگر کسی نخواهد بود که به مردم غذا بدهد و نیازهای جبهه را برآورده کند.

در جامعه گسترده اوکراین، این باور وجود دارد که روسیه در نتیجه درگیری فعلی ناگزیر به چندین شاهزاده نشین کوچک تبدیل خواهد شد، در حالی که مسکو به مدت چندین دهه غرامت های هنگفتی به اوکراینی ها خواهد پرداخت. برخی از افراد خیال پرداز حتی رقم یک تریلیون دلار غرامت را مطرح می کنند. به نوعی، این اتفاق در حال رخ دادن است: غرامت های روسیه به صورت باران موشک از آسمان بر سر اوکراین نازل می شود.